معرفی 9 زن دانشمند برتر جهان

  • منبع: circledna
  • چهارشنبه 13 دی 1402
  • 14 دقیقه مطالعه

امروزه، زنان فرصت‌های بیش‌تری برای نشان دادن توانایی­‌های خود در عرصه‌ی علم دارند و توانسته‌­اند تاثیرات بسیار مثبتی در سراسر جهان بگذارند. بسیاری از جوامع در تلاش هستند تا منابع، آموزش، تشویق و حمایتی که زنان برای پیشرفت در زمینه­‌های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات نیاز دارند را فراهم کنند (این چهار زمینه به اختصار STEM نامیده می‌­شوند). با این حال، هنوز شکاف جنسیتی قابل توجهی در این حیطه‌­ها وجود دارد و این مشکلی‌ست که از دهه‌­ها قبل ادامه داشته است.

 

علی‌رغم اینکه نیمی از نیروی کار کشور آمریکا زنان هستند، تنها تقریبا یک سوم آن­‌ها (34٪) در مشاغل مربوط به STEM مشغول به کار هستند. مسئله‌ی شکاف جنسیتی در سرتاسر جهان نیز وجود دارد و زنان بی‌شماری در کشورهای مختلف برای ورود به حوزه‌های STEM تلاش می‌کنند. با این حال، اگر به گذشته نگاهی بیندازیم، زنان زیادی را می­‌بینیم که توانسته‌­اند در حوزه­‌های STEM به موفقیت­‌های باورنکردنی دست یابند. در واقع، بدون زنان در STEM، بسیاری از نوآوری‌هایی که امروزه به آن­‌ها تکیه می‌کنیم ممکن است هرگز کشف نمی­‌شدند.

 

در زیر، با 9 زن که در حوزه‌ی STEM فعالیت­‌های برجسته‌­ای داشته­‌اند و نقش آن‌­ها در سلامت و پزشکی آشنا خواهیم شد:

 

9 زنی که چشم‌­انداز علم­‌های حوزه‌ی STEM را تغییر داده‌­اند

 

اگرچه موانع در محیط STEM برای زنان بسیار بیشتر از مردان است، بسیاری از زنان حرفه‌ای، به موفقیت‌های خارق‌العاده‌ای در این زمینه دست یافته‌اند. بیایید به برخی از باورنکردنی­‌ترین زنان در STEM در طول دهه‌­های اخیر نگاهی بیاندازیم.

 

 

گریس هاپر

 

گریس هاپر، متولد دسامبر 1906، به عنوان یکی از اولین پیشگامان برنامه‌­نویسی کامپیوتر شناخته شده است. در سال 1934، او افتخار تبدیل شدن به یکی از اولین زنانی را به دست آورد که مدرک دکترای ریاضیات را از دانشگاه ییل دریافت کرده­‌اند.

 

هاپر در طول جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی ایالات متحده ملحق شد و مسئول برنامه‌نویسی یکی از اولین رایانه‌های ساخته شده به نام Mark1 بود. او معتقد بود که توسعه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی برای اطمینان از استفاده از رایانه‌ها در طیف وسیعی از زمینه­‌های علمی  و غیرعلمی ضروری است و به ایجاد COBOL، یک زبان برنامه نویسی که تا سال 2000 حدود 70 درصد از کل کدهای مورد استفاده فعال در دنیای محاسبات را تشکیل می­‌داد، کمک کرد.

 

هاپر در طول زندگی خود حدود 40 مدرک افتخاری مختلف از دانشگاه­‌های سراسر جهان دریافت کرد. علاوه بر این، در سال 1991 نیز موفق به کسب مدال ملی فناوری شده و در سال 2016، مدال آزادی ریاست جمهوری را پس از مرگ خود دریافت کرد.

 

 

کاترین جانسون

 

بدون زنانی مانند کاترین جانسون در STEM،  ممکن است هیچ‌گاه فرصتی برای کشف فضای بیرون از زمین برای انسان­‌ها به وجود نمی­‌آمد. جانسون به عنوان نوعی کامپیوتر انسانی که مسئول تکمیل محاسبات پیچیده برای پشتیبانی از مهندسان فضایی بود، در ناسا کار می­‌کرد.

 

در سال 1961، کاترین مسیر اولین سفری که آمریکا به فضا انجام داد را محاسبه کرد. او هم‌چنین مسئول برنامه‌­ریزی مسیر ناسا برای فرود به ماه در سال 1969 بود. جانسون یکی از پیشگامان در استفاده از رایانه برای انجام این محاسبات پیچیده بود. حتی پس از اینکه رایانه­‌ها رایج‌­تر شدند، اغلب از او خواسته می‌­شد که کار کامپیوتر را دوباره بررسی کند.

 

آژانس فضایی ناسا، کاترین جانسون را به عنوان یکی از مهم‌­ترین زنان آفریقایی-آمریکایی که با ناسا همکاری می­‌کنند به رسمیت شناخته است. در سال 2021، نام جانسون پس از مرگش به تالار مشاهیر ملی زنان راه یافت.

 

آدا لاولیس

 

یکی از مهم‌­ترین زنان در تاریخ STEM، آدا لاولیس یک ریاضی‌دان انگلیسی بود که در سال 1815 به دنیا آمد. او بیش‌تر به خاطر کارش بر روی یک کامپیوتر مکانیکی اولیه، ساخته‌­شده توسط چارلز بابیج، معروف به موتور تحلیلی، شناخته شده بود.

 

اگرچه کامپیوترهایی که امروز می­‌شناسیم در طول زندگی آدا وجود نداشتند اما از او اغلب به عنوان یکی از اولین برنامه‌­نویسان کامپیوتر در جهان یاد می­‌شود. آدا تشخیص داد که ماشین‌ها توانایی انجام کارهای بسیار بیش‌تر از بازی با اعداد را دارند. او هم‌چنین یکی از اولین الگوریتم‌هایی که توسط یک ماشین انجام شد را منتشر کرد.

 

این زن دانا پیش‌­بینی کرد که روزی از ماشین­‌ها برای تولید گرافیک، کمک به ساخت اکتشافات علمی و حتی آهنگ‌‌سازی استفاده خواهد شد. امروزه، او یکی از شناخته‌­شده­‌ترین نام‌­ها در تاریخ STEM است و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد.

 

 

ماری کوری

 

برای بسیاری از افراد، ماری کوری یکی از مشهورترین زنان در STEM و یکی از شناخته­‌شده‌­ترین دانشمندان زن در تمام تاریخ است. او اولین زنی بود که برای کارش در شیمی و فیزیک برنده‌ی جایزه نوبل شد و همچنین اولین کسی بود که دو بار (در دو زمینه‌ی علمی مختلف) جایزه‌ی نوبل را کسب کرد.

 

کوری به هدایت اولین مطالعات جهان در درمان نئوپلاسم‌­ها کمک کرده و حتی امکانات لازم برای رادیوگرافی سیار را توسعه داد تا بیمارستان‌­های صحرایی در طول جنگ جهانی اول بتوانند عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس را انجام دهند. کوری به همراه همسرش در اواخر دهه 1800، دو عنصر جدید رادیوم و پولونیوم را کشف کردند.

کوری در طول 56 سال زندگی خود مسئول اختراع بسیاری از نوآوری­‌هایی بود که منجر به توسعه‌ی پزشکی و ارتقای سلامت بشر شد.

 

 

باربارا مک کلینتاک

 

یکی از مهم‌­ترین زنان در تاریخ ژنتیک، باربارا مک کلینتاک، سیتوژنتیک‌­دان و دانشمندی بود که در سال 1983 برنده‌ی جایزه نوبل شد. مک کلینتاک تکنیک مهمی را برای به تصویر کشیدن کروموزوم‌­های ذرت ایجاد کرد و حتی از تجزیه و تحلیل میکروسکوپی برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد نحوه‌ی عملکرد ژنتیک استفاده کرد. او مفهوم نوترکیبی ژنتیکی را کشف کرده و چگونگی مبادله‌ی اطلاعات توسط کروموزوم‌­ها را به جهانیان آموخت.

 

مک کلینتاک نقشه­‌های ژنتیکی ایجاد کرد که نقش مناطق مرکزی کروموزوم‌­ها در حفظ اطلاعات ژنتیکی مهم را نشان می‌­داد. متاسفانه، بسیاری از کارهای باربارا در طول زندگی او نادیده گرفته شده و بیش از حد افراطی یا رادیکال تلقی شد. تا اواخر دهه‌ی 1970، زمانی که محققان بیش‌تر در مورد ارزش درک DNA و مواد ژنتیکی یاد گرفتند، جامعه‌ی علمی شروع به جدی گرفتن یافته‌های مک کلینتاک کرد.

 

 

روزالین فرانکلین

 

یکی دیگر از مبتکران دنیای DNA، روزالین فرانکلین، شیمی‌دان بریتانیایی بود که به کشف ساختار DNA با استفاده از پراش اشعه ایکس کمک کرد. اگرچه پیشگامان مختلف دیگر، از جمله موریس ویلکینز، جیمز واتسون و فرانسیس کریک، جایزه‌ی نوبل را برای برجسته کردن ساختار DNA دریافت کردند، اما بدون روزالین نمی‌توانستند کار خود را به پایان برسانند.

 

اکتشافات فرانکلین پیرامون DNA اکثرا در طول زندگی‌­اش نادیده گرفته می‌­شد، اگرچه او به دلیل کارش در مورد ساختار مولکولی ویروس‌­ها و سایر مواد، شناخته شده بود. به این ترتیب، فرانکلین به عنوان یکی از بزرگ­ترین نمادهای زنانه در تاریخ در نظر گرفته شده است و گاهی اوقات از او به عنوان «بانوی تاریک DNA» یاد می­‌شود. فرانکلین در طی سال­‌ها، الهام‌­بخش توسعه‌ی آزمایش‌­های مختلف مبتنی بر DNA و اکتشافات علمی بوده است. با این حال، کار او تنها پس از مرگش مورد تمجید قرار گرفت.

 

 

رادیا پرلمن

 

رادیا پرلمن که گاهی به عنوان «مادر اینترنت» خطاب می­‌شود، یک برنامه‌نویس کامپیوتر و مهندس شبکه است که مسئول کمک به توسعه‌ی وب، به همان صورتی‌که امروز می­‌شناسیم، بوده است. او شاید بیش‌تر به خاطر اختراع STP یا پروتکل Spanning-Tree مشهور است که برای عملکرد پل­‌های شبکه، اهمیت بسیاری دارد.

 

نوآوری­‌های پرلمن تاثیر زیادی بر نحوه‌ی مدیریت و انتقال داده‌­ها توسط شبکه‌­های دیجیتال داشت. او هم‌چنین کمک­‌های گسترده­‌ای به جنبه‌های مختلف دیگر استانداردسازی و طراحی شبکه داشته است. پرلمن در حال حاضر بیش از 100 حق ثبت اختراع برای کار خود دارد و جوایز مختلفی را در زمینه‌ی علوم کامپیوتر به دست آورده است. اخیرا، پرلمن پروتکل TRILL را نیز اختراع کرده است تا برخی از مشکلاتی که توسعه‌دهندگان فناوری درخت پوشا (Spanning Tree) با آن مواجه شده‌­اند را اصلاح کند.

 

 

فلورانس نایتینگل

 

یکی‌دیگر از نمادهای معروف در بین زنان در STEM، فلورانس نایتینگل بوده که با نام دیگرش یعنی «بانوی با چراغ» نیز شناخته می‌­شود. او بیش‌تر به دلیل کمک­‌های قهرمانانه‌­اش به پرستاری و سلامت در طول جنگ کریمه شناخته شده است. او حتی به خاطر کاهش میزان مرگ و میر افراد در جنگ، از حدود 42 درصد به حدود 2 درصد نیز مورد تحسین قرار گرفته است.

 

نایتینگل با توسعه‌ی دانشکده‌ی پرستاری خود که اولین دانشکده‌ی پرستاری سکولار در جهان بود، پایه­‌های نقش­‌های پرستاری حرفه‌­ای را بنا نهاد. تا به امروز، سوگند نایتینگل، هنوز هم توسط پرستاران جدید ادا می­‌شود. نایتینگل هم‌چنین پیشگام اکتشافات آماری هم بود. او به دلیل استفاده از نمودار ناحیه‌ی قطبی، که هنوز هم به طور مرتب در فضای تجسم داده­‌ها استفاده می‌­شود، مشهور است. علاوه بر این، فلورانس به پیشگامی در استفاده از اینفوگرافی برای ارائه‌ی داده‌­های آماری نیز کمک کرد.

 

 

ریچل کارسون

 

ریچل کارسون که در سال 1907 متولد شد، نویسنده، عضو حزب محافظه‌کار و زیست‌شناس دریایی بود که بیش‌تر به خاطر پیش‌برد جنبش حفاظت از محیط زیست شهرت داشت. او دانشمندی باهوش و نویسنده­ای خارق­‌العاده بود که با کتاب­‌های تاثیرگذارش، الهام­‌بخش ابتکارات بی‌شماری برای حفظ زمین شد.

 

«بهار خاموش» به طور گسترده، به عنوان یکی از مهم‌­ترین کتاب­‌های زیست محیطی قرن بیستم شناخته می­‌شود. این کتاب خطرات، آفت­‌کش‌های شیمیایی را به تصویر می­‌کشد که الهام‌­بخش جنبش­‌هایی بود که در نهایت منجر به توسعه‌ی آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) در ایالات متحده شد. راشل پس از مرگش توسط جیمی کارتر مدال آزادی ریاست جمهوری را دریافت کرد و تا به امروز الهام‌­بخش گروه­‌های زیست محیطی و دانشمندان بی­‌شماری می­‌باشد.

 

دستاوردهای شگفت­‌انگیز زنان در STEM

 

طبق مطالعات انجام شده در سراسر جهان، فرصت­‌های جدیدی برای زنان در STEM در حال ظهور هستند. با این حال، هنوز راه زیادی در پیش است تا اطمینان حاصل شود که زنان می­‌توانند در این زمینه‌­های حیاتی پیشرفت کنند. در مقیاس جهانی، ما باید از زنان حمایت کنیم تا دانش خود را در حیطه‌ی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات تا حد امکان کشف کنند.

 

امروزه شما می‌­توانید با بررسی DNA خود و استفاده از آزمایش‌­های ژنتیک حنیفا، به شناخت کاملی از استعدادها و ویژگی‌های شخصیتی خود دست یابید. این آزمایش‌­ها که بینش‌های بسیار دقیقی درباره‌ی ساختار ژنتیکی بدن‌تان به شما ارائه می­‌دهند، بدون برخی از دستاوردهای زنان شاغل در STEM امکان‌­پذیر نخواهند بود. با این آزمایش DNA، حتی می‌­توانید دریابید که آیا ممکن است از نظر ژنتیکی در ریاضیات یا سایر زمینه‌های STEM استعداد ژنتیکی داشته باشید یا نه.

پست های مرتبط