AQ یا ضریب هوشی مقابله با مشکلات

  • منبع: circle Dna
  • دوشنبه 04 اردیبهشت 1402
  • 11 دقیقه مطالعه

ضریب هوشی مقابله با ناملایمات، به عنوان یکی از چهار نوع ضریب هوشی IQ، EQ (هوش هیجانی) و SQ (هوش اجتماعی) طبقه‌بندی می­‌شود. AQ به عنوان توانایی فرد برای مقاومت در برابر چالش‌­ها و ناملایمات زندگی، سازگار شدن، عبور از سختی­‌ها و ادامه دادن و همچنین قدرت بازگشت به مسیر اصلی پس رویارویی با یک شکست تعریف می‌شود.

 

در بسیاری از افراد، ضریب هوشی مقابله با ناملایمات شاخصی است که می­‌تواند برای اندازه­‌گیری موفقیت بالقوه فرد به عنوان یک کارآفرین استفاده شود. با اینکه این ویژگی در خیلی از افراد از بدو تولد وجود دارد اما چیزیست که می‌توان در طول زندگی آموخت؛ در نتیجه، این امکان وجود دارد که ضریب هوشی مقابله با ناملایمات خود را به مرور زمان بهبود بخشیم. بیایید نگاه دقیق‌تری به این شکل از هوش داشته باشیم.

 

IQ

 

ضریب هوشی مقابله با ناملایمات چیست؟

 

برخی از افراد به دلیل ساختارهای ژنتیکی، تجربیات بدست آمده در طول زندگی و یا عوامل محیطی، AQ بالاتری نسبت به دیگران دارند.

 

«AQ تعیین می­‌کند که افراد در مواجهه با مشکلات تسلیم شده و مسئولیت‌­های خود را رها کنند. کارآفرینان بسیار موفق ضریب هوشی مقابله با ناملایمات، یا همان توانایی بهبودِ پس از شکست بالایی دارند. اگر اراده زیادی داشته باشید، ایمان خواهید داشت که می‌توانید بر موانع غیرقابل عبور غلبه کنید و از آن‌ها رد شوید.» - شاداب مبین.

 

نقل قول فوق از شاداب مبین، توصیف مناسبی از ضریب هوشی مقابله با ناملایمات است. AQ با IQ تفاوت دارد زیرا برای سنجش میزان انعطاف‌پذیری و توانایی فرد در مقابله با موانع و چالش­‌هایی که بر سر راه او قرار می‌­گیرند، استفاده می‌­شود. AQ به این مساله می‌پردازد که چگونه یک نفر می‌تواند در حین غلبه بر ناملایمات، بدون ناامیدی و تسلیم‌شدن، قدرت و جایگاه خود را حفظ کند.

 

در نتیجه، AQ اغلب با توانایی یک فرد در موفقیت به عنوان یک کارآفرین مستقل مرتبط است. همه چیز به سرسختی شما، نحوه برخوردتان با شکست و توانایتان در بازیابی قدرت و توانایی شروع دوباره پس از مواجه شدن با شکست بستگی دارد. وقتی به برخی از بزرگترین موفقیت‌های تجاری نگاه می‌کنیم، همه آن‌ها شکست را تجربه کرده‌اند و قوی‌تر از قبل بازگشته‌­اند.

 

نفوذ و شهرت ضریب هوشی مقابله با ناملایمات باعث شده است که این شاخص به عنوان یکی از چهار نوع اصلی هوش شناخته شود. AQ در این دسته بندی در بین IQ معروف، EQ دست کم گرفته شده و SQ کمتر شناخته شده (مخفف Social Quotient) قرار گرفته است. هر یک از انواع هوش با دیگری بسیار متفاوت است، اما همه آن‌ها اهمیت و ارزش خاص خود را داشته و ما را به انسآن‌های منحصر به فردی تبدیل می­‌کنند.

 

هوش

 

AQ چه فرقی با IQ دارد؟

 

IQ مخفف Intelligence Quotient بوده و راهی برای اندازه­‌گیری هوش ذاتی است که با آن متولد شده‌­ایم. ضریب هوشی بالا اغلب از خانواده به ارث رسیده و ژنتیکی می­‌باشد. از سوی دیگر، AQ یا ضریب هوشی مقابله با ناملایمات را می‌­توان از طریق تجربه، مطالعه، عزم شخصی و ایجاد انعطاف‌پذیری بهبود بخشید. برخلاف IQ، AQ یک ویژگی نهفته نیست که فقط با کار سخت قابل تغییر باشد بلکه می‌­توان آن را با اراده و تلاش نیز تغییر داد.

 

البته روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها هوش را اندازه‌گیری می‌کنیم، ذاتا ناقص هستند. فردی که در زبان‌­آموزی مهارت دارد و می‌­تواند چندین زبان را روان صحبت کند، مطمئنا هوش بالایی دارد، اما این نوع مهارت ممکن است در یک آزمون استاندارد IQ منعکس نشود. AQ از بسیاری از جهات، به عنوان راهی برای سنجش موفقیت بالقوه منطقی‌­تر است، زیرا غلبه بر ناملایمات در زندگی و کسب‌وکار از اهمیت زیادی برخوردار است و همچنین AQ هوشی است که با ما و تجربیاتمان تکامل می‌­یابد.

 

AQ نوعی هوش است که در طول زمان رشد و تغییر می‌کند و مطمئنا بیشتر از شاخص­‌های دیگر نشان‌دهنده هوش انسان است. در حالی که ضریب هوشی (IQ) بالا اغلب به عنوان استاندارد هوشی، مورد ستایش قرار می­‌گیرد و افراد برای بالا بردن آن تلاش می­‌کنند، اما در سال‌های اخیر، با آگاهی از عمق توانایی­‌های ذهن انسان، توجه بیشتری بر روی EQ و AQ متمرکز شده است.

 

AQ چگونه بر کارآفرینی تاثیر می‌­گذارد؟

 

کارآفرینان معمولا به عنوان افرادی تعریف می‌­شوند که کسب‌وکار خود را از پایه یا از هیچ، بر اساس یک ایده منحصربه‌فرد شروع می­‌کنند. کارآفرینان اغلب سعی می‌کنند شکافی را در بازار پر کنند، اما بسیاری از آنان نیز تصمیم می‌گیرند تا با راه‌اندازی یک کسب‌وکار در یک بازار بیش از حد اشباع از مشاغل مشابه، ریسک کنند.

 

ریسک کردن، عزم راسخ و تبدیل رویاها به واقعیت اجزای اصلی کارآفرینی هستند. کارآفرینی همان موفقیت خودساخته است. با این حال، بسیاری از کسب‌وکارها در سال اول شکست می‌خورند که بیشتر آن‌ها به دلیل ناتوانی در عبور از موانع و مشکلات ناشی از اداره یک شرکت است.

 

وقتی به موفق‌­ترین کارآفرینان جهان نگاه می­‌کنیم، افرادی را می‌­بینیم که ضریب هوشی عبور از موانع بالایی دارند. بسیاری از آن‌ها شکست را پشت سرگذاشته‌­اند تا سرانجام به ایده و مدل کسب‌وکاری که آن‌ها را به فردی موفق تبدیل کرده است، برسند. آن‌ها هر شکستی را مقدمه‌­ای بر پیروزی می‌دانند، از اشتباهات خود درس می‌گیرند و هرگز اجازه نمی‌دهند عزمشان کاهش یابد.

 

همه این‌ها به خاطر AQ است. سرسختی یک فرد و توانایی او برای عبور سریع از شکست­‌ها چیزی است که به او اجازه می­‌دهد به سطوحی از موفقیت برسد که قبلا فقط رویای آن را داشته است. این مساله همان اعتقاد به این است در کار سخت ثابت قدم بمانید و اگر فقط کمی بیشتر وقت و انرژی صرف کنید می‌­توانید به موفقیت دست یابید. این باور در ترکیب با ذهن بازی که مایل به ریسک کردن است، غیرقابل توقف خواهد بود.

 

سطوح بسیار بالای عزم، غنیمت شمردن فرصت­‌ها، شجاعت در هنگام ریسک کردن و مهم‌تر از همه، درس گرفتن از اشتباهات و به دست آوردن خرد لازم برای عملکرد بهتر در آینده از تاثیرات AQ در کارآفرینی است.

 

کسانی که ضریب هوشی مقابله با ناملایمات بالایی دارند می‌­توانند شکست و ناملایمات را به عنوان یک موهبت یا یک تجربه یادگیری ببینند، نه اینکه بخاطر آن دلسرد و یا بطور کامل تسلیم شوند.

 

AQ چگونه اندازه­‌گیری می‌­شود؟

 

برخلاف ضریب هوشی (IQ)، هیچ آزمون رسمی برای اندازه­‌گیری ضریب هوشی مقابله با ناملایمات وجود ندارد. در عوض، خودمان می‌­توانیم با بررسی انعطاف‌پذیری و نحوه برخوردمان با مشکلات، آن را بسنجیم. AQ چیزی است که در طول زمان فرا می‌­گیریم و روی آن کار می­‌کنیم تا بتوانیم یاد بگیریم که نسبت به مسائلی که سر راه ما قرار دارد سرسخت‌­تر شویم.

 

عدم وجود آزمون رسمی، بدان معنا نیست که انواع روش‌­های اندازه‌گیری AQ در دسترس نیست. در واقع، بسیاری از محیط‌های کاری از الگوهای استانداردی برای بررسی سطح فعلی AQ کارمندان خود استفاده می­‌کنند.

اما چگونه AQ خود را تقویت کنیم و سطح آن را بالا ببریم؟ راه­‌هایی وجود دارد که از طریق آن‌ها می­‌توانید خود را آموزش دهید تا آمادگی بیشتری کسب کرده و بتوانید بهتر با ناملایمات کنار بیایید.

 

برای ارتقای AQ خود می‌­توانید موارد زیر را انجام دهید:

 

  • یاد بگیرید که یک قدم به عقب برگردید و وضعیت فعلی خود را با جزئیات بررسی کنید.
  • بدانید که جزئیات کوچک به اندازه تصویر بزرگ مهم هستند.
  • یاد بگیرید که همیشه هشیار باشید و انگشت خود را روی نبض تغییرِ چشم انداز کسب و کار نگه دارید.
  • فعالانه به دنبال انتقاد سازنده باشید تا بتوانید رشد و پیشرفت کنید.
  • یاد بگیرید که به خودتان ایمان بیشتری داشته باشید؛ در خودتان خودباوری ایجاد کنید و تسلیم باورهای محدود­کننده­تان نشوید.
  • همه چیز را در نظر بگیرید و روی اشتباهات یا شکست­ها تمرکز نکنید.
  • یاد بگیرید که چشم انداز مثبت مفید است.
  • اشتباه کردن هیچ اشکالی ندارد و شکست، یک منحنی یادگیری ارزشمند است.

 

کلام آخر

 

ضریب هوشی مقابله با ناملایمات قطعا یکی از جالب‌­ترین اشکال هوش است. روشی است که اگر عزم خود را برای انجام آن جزم کنیم، می‌توانیم در طول زمان بر آن مسلط شویم. اگر به دنبال شروع فعالیت­‌های تجاری هستید، شاید ارزش این را داشته باشد که AQ خود را بسنجید و بدانید که لازم است بر روی کدام یک از جنبه‌­های خود کار کنید.

 

اگر می‌خواهید بدانید که از نظر ژنتیکی چقدر بااستعداد هستید، آزمایش ژنتیک استعدادیابی حنیفا می‌­تواند به شما کمک کند. نتایج این آزمایش واقعیت­‌های زیادی را در مورد شخصیت شما فاش می­‌کند؛ از جمله اینکه آیا از نظر ژنتیکی چقدر توانایی کارآفرینی دارید؟ این آزمایش حتی می‌­تواند به شما در کشف استعدادهای پنهان مانند استعداد ژنتیکی در ریاضیات یا استعداد در موسیقی کمک کند.

 

 

پست های مرتبط