سرطان سینه: پیشگیری

  • منبع: circle Dna
  • شنبه 16 مهر 1401
  • 6 دقیقه مطالعه

سرطان سینه: پیشگیری

 

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان تشخیص داده شده در جهان است و در سال 2020، بیش از 2.3 میلیون نفر مبتلا به این سرطان تشخیص داده شده‌اند. موارد مبتلا به این سرطان به طور پیوسته در حال افزایش است، بنابراین آگاهی از چگونگی پیشگیری از آن مهم است. اولین توصیه متخصصان، غربالگری ژنتیکی است زیرا ممکن است از نظر ژنتیکی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه باشید.

 

آموزش پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا این سرطان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در جهان بوده و پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. بر اساس گزارش بنیاد سرطان سینه هنگ‌کنگ (Hong Kong Breast Cancer Foundation) ، روزانه حدود 12 زن مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند. متاسفانه تعداد ابتلای روزانه به سرطان سینه، در سه سال گذشته سه برابر شده است.

 

ماه اکتبر، ماه آگاهی از سرطان سینه است که با نام Pinktober نیز شناخته می‌شود. گسترش آگاهی در مورد این سرطان، به خصوص چگونگی پیشگیری از ابتلا به آن اهمیت زیادی دارد.

 

چه چیزی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

 

احتمالا می‌دانید که زن بودن خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، زیرا سرطان سینه در مردان بسیار نادر است. برخی دیگر از عوامل خطر عبارتند از: سیگارکشیدن، نوشیدن زیاد الکل، چاقی، مصرف زیاد گوشت فرآوری‌شده و جهش‌های ژنتیکی خاص.

 

خطر ابتلا به این سرطان با افزایش سن نیز افزایش می‌یابد، بنابراین افرادی که در اواخر دهه 40 زندگی خود هستند، بیشتر از افرادی که در اوایل دهه 40 زندگی‌شان هستند در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

 

پیشگیری از سرطان سینه

 

اعمال تغییرات در سبک زندگی می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه شود. اگر سیگار را ترک کنید، مصرف الکل را کاهش دهید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید، به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک خواهید کرد. همچنین می توانید با تشخیص زودهنگام، با ماموگرافی، از مرگ ناشی از سرطان سینه جلوگیری کنید. انجام منظم ماموگرافی، می‌تواند به غلبه بر سرطان سینه کمک کند. ماموگرافی یک آزمایش غربالگری است که به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک می‌کند. تشخیص زودهنگام سرطان سینه، احتمال درمان موثر و در نتیجه، میزان بقا را افزایش می‌دهد.

 

اگر کمتر از 40 سال سن دارید، امکان ابتلای شما به سرطان پستان کم است اما غیرممکن نیست. بنابراین اغلب زنان در انتهای دهه 30 یا اوایل دهه 40 زندگی خود انجام ماموگرافی منظم را آغاز می‌کنند. همچنین انجام معاینات منظم پستان، یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌توانید در منزل انجام دهید.

 

سرطان سینه

 

سرطان سینه عوامل خطر ژنتیکی در مقابل عوامل محیطی

 

20 درصد از زنانی که با سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند، یکی از اعضای خانواده‌شان نیز سرطان سینه داشته است. وجود جهش‌های ژنتیکی در تقریبا 10 درصد از افرادی که سرطان سینه دارند، تایید شده است. این بدان معناست که عوامل محیطی و سبک زندگی، نقش پررنگ‌تری در ابتلا به سرطان سینه دارند. اما اگر متوجه شدید که از نظر ژنتیکی در معرض خطر هستید، باید آن را بسیار جدی بگیرید. آزمایش ژنتیک سرطان پستان حنیفا، احتمال ابتلای شما به انواع سرطان پستان را بررسی می‌کند.

 

اگر آزمایش ژنتیک شما یک جهش ژنتیکی سرطان‌زا را نشان دهد، چه باید کرد؟

 

اگر به دلیل ژنتیک خود در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستید، چه کاری باید انجام دهید؟ کسانی که فاکتورهای خطر ژنتیکی دارند باید ماموگرافی و سایر غربالگری‌ها را با حساسیت بیشتر و به‌طور منظم‌تری انجام دهند. این زنان باید ماموگرافی را از سنین پایین‌تر شروع کنند. توصیه می شود اگر از نظر ژنتیکی در معرض خطر هستید، این غربالگری‌ها را از 25 سالگی شروع کنید.

 

جهش‌های ژنتیکی که باعث سرطان سینه می‌شوند باید جدی گرفته شوند. اگر دیگر قصد بچه‌دار شدن ندارید، در مورد امکان برداشتن سینه‌ها و تخمدان‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

انجام آزمایش ژنتیک سرطان پستان حنیفا برای یافتن اینکه آیا این جهش‌های ژنتیکی سرطان‌زا در DNA خود دارید یا نه، بسیار مفید است. اگر متوجه شدید که عوامل خطر ژنتیکی دارید، می‌توانید رویکردی فعال‌تر در اقدامات پیشگیرانه داشته باشید و جان خود را نجات دهید. مهم نیست که سبک زندگی شما چقدر سالم است، شما هنوز نمی‌دانید چه چیزی در ژن شما وجود دارد.

 

رابطه بین یائسگی و سرطان سینه چیست؟

 

افرادی که در سنین بالاتر  یائسه می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. همچنین افرادی که قرص‌های هورمونی مصرف می‌کنند، پس از یائسگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

 

مراحل سرطان سینه

 

سرطان سینه 4 مرحله دارد و اگر در مرحله 1 تشخیص داده شود، احتمال درمان آن بسیار زیاد است. به همین دلیل مسئولیت‌پذیر بودن و انجام منظم ماموگرافی بسیار مهم است. در مرحله 1، احتمالا هنوز هیچ علامتی از سرطان سینه نخواهید داشت، بنابراین بهترین راه برای تشخیص آن در مرحله 1، ماموگرافی است. آگاه بودن همیشه تفاوت ایجاد می‌کند.

 

 

 

پست های مرتبط