چرا باید با خودتان مهربان باشید؟

  • منبع: circle Dna
  • دوشنبه 14 فروردین 1402
  • 9 دقیقه مطالعه

مهربانی با خود مستقیما با دوست‌داشتن خود ارتباط دارد و تسلط بر یکی بدون در نظر گرفتن دیگری، غیرممکن است. مهربانی با خود تاثیر بسزایی در سلامت روان دارد، اما برخی از افراد به سختی می‌توانند با خود مهربان باشند؛ این‌ها با دیگران بسیار مهربان و دلسوز هستند اما با خودشان نه!

 

اسکار وایلد، شاعر و نمایشنامه‌نویس مشهور ایرلندی، می­‌نویسد: «دوست داشتن خود، آغاز یک عاشقانه‌ی مادام‌العمر است». مانند هر داستان عاشقانه دیگری، گذر زمان شرایط آرام و طوفانی را به وجود می‌آورد تا بتوانید قدرت درونی و نحوه ارتباط با خودتان را درک کنید. اگر تلاش آگاهانه­‌ای برای مهربانی با خود نداشته باشید، مشکلات زندگی منجر به تنفر از خود و افکار منفی می‌شود.

 

باید به خودتان و دیگران فرصت اشتباه کردن بدهید.

 

دوست داشتن خود، در روزهای خوب که به دستاوردهایتان افتخار می‌­کنید آسان‌­تر است. با این حال، وقتی عزت نفستان کم می‌­شود، طرد می‌­شوید، یا در کاری شکست می­‌خورید، این عشق می‌­تواند رنگ باخته و با افکار منفی جایگزین شود. ممکن است خود را به شدت قضاوت کنید و پر از شرم و سرزنش شوید. در چنین لحظاتی، مهربانی با خود می­‌تواند دنیای متفاوتی ایجاد کند.

 

معمولا اگر افراد مهم زندگیتان به شما مجالی برای اشتباه کردن نداده باشند، نمی‌توانید به خودتان آسان بگیرید، زیرا عادت ندارید که این فرصت را از دیگران دریافت کنید. شاید لازم باشد در روابطی که در آن عیب­‌های شما پذیرفته نمی‌­شود، تجدید نظر کنید.

 

ما همیشه نمی‌توانیم بی‌نقص عمل کنیم. این طبیعت انسان است که اشتباه کند. گاهی اوقات، ممکن است نسبت به چیزی که در یک تعامل اجتماعی گفته‌­ایم یا انجام داده‌­ایم، احساس شرمندگی کنیم. شاید کسی را ناامید‌ کنیم، یا در کاری شکست بخوریم. مهربانی با خود این است که به خودتان سخت نگرید و به جای آن که شکست­‌هایتان شما را پایین بیاورند، چیزی به شما بیاموزند.

 

مهربان بودن با خود برای یادگیری دوست داشتن خود مهم است

 

مهم است که قلب خود را به دست آورید و اعتماد به نفستان را از طریق عشق و شفقت به خود بازیابی کنید. اگر می‌خواهید بدون توجه به موقعیتی که در آن زندگی می­‌کنید، احساس خودپذیری، رضایت و شادی داشته باشید، باید با خودتان مهربان باشید.

 

مهربانی با خود مستلزم تبدیل شدن به بهترین مدافع خود و تمرین شفقت با خود، حتی در بدترین شرایط است. مانند یک دوست خوب به خود عشق بورزید و به خود مهربانی و از خود مراقبت کنید.

 

وقتی عیب‌های شما به‌طور ناعادلانه بزرگنمایی می‌­شوند، از خود دفاع کنید، زیرا هرکسی به نوبه خود نقص‌­هایی دارد.

 

وقتی خودتان را دوست داشته باشید، به خود احترام می‌­گذارید و قدردان خود هستید. شما این احساسات را از اقدامات آگاهانه­‌ای که از رشد فیزیکی، معنوی و عاطفی شما حمایت می­‌کند، پرورش می دهید. وقتی خودتان را دوست داشته باشید، برای رفاه و شادی خود اهمیت زیادی قائل خواهید شد، بنابراین با مهربانی بیشتری با خودتان رفتار خواهید کرد. به همین ترتیب، وقتی به طور منظم با خودتان مهربانانه رفتار کنید، عشق بیشتری به خود می‌­ورزید و در یک چرخه مثبت قرار می­‌گیرید.

 

هیج کس نمی‌­تواند با یک فنجان خالی، فنجان دیگری را پر کند

 

به خاطر داشته باشید که اولویت دادن به خود و رسیدگی به نیازهایتان هرگز خودخواهانه نیست. از این گذشته، هیچ کس نمی‌­تواند از یک فنجان خالی به کسی چیزی ببخشید. مهربانی با خود به شما کمک می‌­کند با دیگران نیز مهربان‌­تر باشید.

 

اگر می‌­خواهید با دیگران درست رفتار کنید و بهترین نسخه از خود را ارائه بدهید، همه چیز از درونتان آغاز می­‌شود. احتمالا این عبارت را شنیده‌­اید که قبل از اینکه بتوانید دیگران را دوست داشته باشید، باید یاد بگیرید که چگونه خود را دوست داشته باشید. ابتدا خودتان را دوست داشته باشید تا این عشق به دیگران نیز سرازیر شود. فقط برای جلب رضایت دیگران، رفاه خود را قربانی نکنید. در عوض، روی مهربانی با خودتان و تمرین مداوم عشق به خود کار کنید تا برای انجام انتخاب­‌های سالمی که شما را پرورش می‌­دهند انگیزه داشته باشید. وقتی با خود مهربان هستید، تمرین مهربانی با دیگران آسان‌­تر خواهد بود.

 

مهربانی

 

مهربانی با خود به شما کمک می‌کند تا مهربانی دیگران را بپذیرید

 

برای بسیاری از افرادی که به سختی به خود عشق می‌­ورزند و نسبت به خود مهربان نیستند، پذیرفتن محبت و مهربانی از سوی دیگران نیز دشوار است.

 

به عبارت دیگر، ممکن است رفتار نادرست دیگران را بپذیرید و یا به کمتر از آنچه که در دوستی­‌ها و روابط استحقاق دارید رضایت دهید. از سوی دیگر، هر چه با خودتان مهربان‌تر باشید، احتمال اینکه بدرفتاری دیگران را بپذیرید، کمتر می‌شود.

 

یکی از خطرات بدرفتاری با خود این است که وقتی دیگران نسبت به شما نامهربان هستند، آن را امری عادی می‌­بینید. این مساله در نهایت می­‌تواند باعث ایجاد روابط ناسالم و سمی شود.

 

انعطاف‌­پذیرتر خواهید شد

 

وقتی با خودتان مهربان‌تر باشید، دیگر بر روی چیزهای منفی تمرکز نمی‌کنید. این به شما کمک می­‌کند تا سریع‌­تر از موقعیت‌­های سخت بیرون بیایید. وقتی اتفاقات بدی می‌افتد، می‌توانید روی چیزهای منفی تمرکز کنید و وارد بازی سرزنش و شرمساری شوید، یا می‌توانید سعی کنید با دید مثبت به قضیه نگاه کنید، مثلا خوشحالم که این درس را یاد گرفتم، به من کمک می­‌کند تا آگاه‌تر شوم. مهربانی با خود به شما کمک می­‌کند که از لحظات خود درس بگیرید و با نگاه کردن به آن به عنوان چیزی که به رشد شما کمک کرده است، کمی مثبت‌تر به موقعیت‌­های ناگوار نگاه کنید.

 

مهربانی با خود به جلوگیری از افکار اضطرابی کمک می­‌کند

 

افکار اضطرابی اغلب ناشی از ادراک منفی از خود هستند. البته، موارد مختلفی می‌­توانند باعث اضطراب شوند. با این حال، مهربانی با خودتان می‌تواند به شما کمک کند که با افکار منفی مبارزه کنید. بنابراین برای حفظ سلامتی روان، بهتر است که با سخت‌گیری کمتر، از حرکت فرآیندهای فکری‌تان به جهت منفی، جلوگیری کنید.

 

بپذیرید هرکسی نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارد

 

وقتی بدانید که هرکسی نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارد، مهربانی با خودتان بسیار آسان‌تر است. وقتی مرتبا با خود مهربان‌تر باشیم، عیب‌­های خود را می‌­پذیریم. همه ما از برخی جهات عالی و از جهاتی دارای نقص هستیم و این طبیعی است.

 

ویژگی‌­های منحصر به فرد شما در ژن‌هایتان نوشته شده است و برخی از نقاط قوت و ضعف شما ژنتیکی است. با شناخت بهتر خود، مهربانی با خود را تمرین کنید و نقاط قوت و ضعف خود را به رسمیت بشناسید. با انجام آزمایش ژنتیک شخصیت‌شناسی حنیفا می‌­توانید صفات ژنتیکی خود را بهتر بشناسید و زندگی مطلوب‌­تری را بر اساس آن‌­ها برنامه­‌ریزی کنید.

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط