چگونه با استرس پس از تشخیص سرطان سینه کنار بیاییم

  • منبع: circle Dna
  • سه شنبه 26 مهر 1401
  • 8 دقیقه مطالعه

اگر تشخیص پزشکتان این بوده که سرطان سینه دارید، مهم است که به درستی و با روش‌های سالم با این موضوع کنار بیایید. اکتبر، ماه افزایش آگاهی در خصوص سرطان سینه است، بنابراین در این مقاله برخی از استراتژی‌های مفید مقابله با استرس ناشی از تشخیص می‌پردازیم. در واقع تجربیات افرادی که این نوع خاص از استرس را  درک کرده‌اند، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

 

نجات‌یافتگان از سرطان سینه!

 

بدیهی است که آگاهی از ابتلا به سرطان سینه به طرق مختلف بر سلامت جسم و روان تاثیر می‌گذارد، از استرس و اضطراب گرفته تا بدشکلی بدن و افسردگی.

 

مجله circleDNA طی مصاحبه‌هایی که با نجات‌یافتگان مبتلا به این سرطان داشته، نکات بسیار مفیدی برای افرادی که با استرس ناشی از تشخیص سرطان سینه درگیر هستند، ارائه داده است.

 

ویکی زارکین 11 سال پیش و در سن 44 سالگی، به سرطان پستان مرحله IV (مرحله پایانی) مبتلا شد. پزشکان به او گفتند که در حال مرگ است و بهتر است به کارهایش سروسامان بدهد چون زمان کمی برایش باقی مانده است. اما او هنوز زنده است، سرطان دارد و دو بار در ماه شیمی‌درمانی می‌شود.

 

ویکی می‌گوید: من همیشه با خوش‌بینی نسبت به آینده، با استرس مبارزه می‌کنم. بهترین انتقامی که می‌توان از این بیماری گرفت این است که به بهترین شکل ممکن زندگی کرد. روش دیگری که برای مبارزه با استرس به کار می‌گیرم کمک به دیگران است. به نظر من کمک به سایر افرادی که در رنج هستند، بسیار ارزشمند است. من در حال حاضر این کار را با برگزاری یک کارگاه آموزشی برای زنان انجام می‌دهم تا به آن‌ها در رفع مشکلاتی که حتی قبل از شروع درمان با آن‌ مواجه می‌شوند کمک کنم. علاوه بر این، من جنبشی به نام Lunge for Healthcare را راه اندازی کردم تا به زنان، از هر طبقه‌ای، در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و درک و اعتماد به غرایزشان کمک کنم.

 

برای ویکی، مقابله با استرس تا حد زیادی حول محور خوش‌بینی، آینده‌نگری و کمک به دیگران می‌چرخد.

 

جینی دنت برانت یک وبلاگ‌نویس نجات‌یافتگان سرطان سینه است که در خصوص پیشگیری از سرطان و سلامتی می‌نویسد و همچنان مدافع بیماران مبتلا به سرطان سینه است. او کتاب " Unleash Your God-Given Healing: Eight Steps to Prevent and Survive Cancer " را با کمک یک انکولوژیست نوشت.

 

جینی می‌گوید: مدیریت استرس در طول سرطان، یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با تکیه بر آن سرطان خود را شکست دهید. من در زمان درگیری با سرطان، از ورزش برای کمک به مدیریت احساسات و استرسم استفاده کردم. همچنین بیشتر دعا می‌کردم، بیشتر می‌خندیدم، بیشتر می‌خواندم، بیشتر راه می‌رفتم و برای هر چیز خوبی که باید شکرگزارش باشم، خدا را شکر می‌کردم. من متوجه شدم که همه این موارد باعث بهبود جسم من می‌شوند و در عین حال به مدیریت استرس کمک می‌کنند. بیماری که ذهنیت مثبتی دارد و در بحبوحه سرطان، روی چیزهای مثبت تمرکز می‌کند، نه تنها وضعیت جسمی و روانی بهتری دارد، بلکه به پزشکان کمک می‌کند تا سرطان را شکست دهند.

 

جینی دنت برانت تنها نجات‌یافته سرطان سینه نیست که معتقد است نگرش مثبت همه چیز را تغییر می‌دهد. بسیاری از نجات‌یافته‌گان سرطان سینه که با آن‌ها صحبت کردیم همین احساس را داشتند.

 

به عنوان مثال، برین بارال، یک نجات‌یافته 14 ساله است که با رقصیدن و لذت بردن از آب و هوای دلپذیر، در طول سفر پر استرس سرطان، مثبت‌اندیشی را تقویت کرد. برین توضیح داد که چگونه استرس عمومی ناشی از تشخیص و همچنین ترس از عود بر سلامت روان او تاثیر گذاشت. او توضیح می دهد:

 

بعد از تشخیص یاد گرفتم صبورتر باشم، وقتی افسردگی را پشت سر گذاشتم، لذت‌های کوچک را بیشتر جدی گرفتم. انتظار در ترافیک فرصتی شد برای یک مهمانی رقص در ماشینم، هوای لطیف به من دلیلی داد تا مسیر طولانی به خانه را پیاده طی کنم و لذت ببرم. فکر می‌کنم این روش برای من کارساز بود زیرا باعث شد روی زندگی کنترل داشته باشم و دوباره از آن لذت ببرم.

 

برین نکته مهمی را مطرح می کند: تماشای زیبایی‌های طبیعت واقعا می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس کنار بیایید زیرا می‌توانید در زیبایی کوه‌ها، دریاهاها، آفتاب و جنگل گم شوید.

 

دکتر ساویتا گایند، نیز یکی از افرادی است که ترس از سرطان سینه را تجربه کرده و نکات بسیار خوبی برای نحوه مدیریت استرس دارد.

 

دکتر گایند اخیرا تحت دبل ماستکتومی (برداشتن بافت هر دو سینه) قرار گرفته است. نتایج ماموگرافی سالانه که در اوایل 2021 انجام شد، علائم اولیه سرطان سینه را شناسایی کرد. دکتر گایند تحت عمل جراحی لامپکتومی (lumpectomy) قرار گرفت و نتایج نشان داد که او احتمالا به سرطان سینه مبتلا می‌شود - که منجر به تصمیم او برای انجام دبل ماستکتومی شد. با این حال، خود دبل ماستکتومی یک روش درمان استرس‌زا است!

 

دکتر گایند می‌گوید: زمانی که تصمیم به انجام دبل ماستکتومی گرفتم، یوگا و مدیتیشن را در برنامه روزانه خود قرار دادم. علاوه بر این با خانواده‌ام (همسر و فرزندانم) در مورد احساساتم نسبت به این موضوع صحبت کردم و ترس‌ها و احساسات آن‌ها در مورد اتفاقاتی که در حال رخ دادن بود را شنیدم. آگاه شدن از اینکه به سرطان مبتلا هستید سوالات و ترس‌های بیشماری را به همراه دارد که کاملا طبیعی و واقعی هستند و شما به روشی نیاز دارید تا این ترس را بپذیرید و از آن عبور کنید. این روش برای من یوگا و مدیتیشن و قرار گرفتن تحت حمایت دوستان و خانواده بودند. همچنین جلسات روتین و منظم با روانکاو نیز برای من بسیار مفید بود.

 

سرطان سینه

 

به طور خلاصه، در زیر به نکاتی برای مقابله با استرس ناشی از تشخیص سرطان سینه اشاره شده که با الهام گرفتن از تجربیات نجات‌یافتگان سرطان سینه به دست آمده است:

 

  • در زیبایی طبیعت غرق شوید
  • آفتاب بگیرید
  • نگرش مثبت داشته باشید
  • با آهنگ‌های مورد علاقه خود برقصید یا آواز بخوانید
  • بخندید (سعی کنید استندآپ کمدی یا فیلم‌های خنده‌دار تماشا کنید یا خاطرات خنده‌دار را با دوستان و خانواده یادآوری کنید)
  • ورزش کنید
  • یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید
  • با نگرش خوش‌بینانه به آینده نگاه کنید
  • به سایر مبتلایان به سرطان سینه کمک کنید
  • درمان را فراموش نکنید!
  • در خصوص احساسات خود با اعضای خانواده صحبت کنید و احساسات آن‌ها را نیز بشنوید
  • به دنبال حمایت از سمت کسانی باشید که دوستتان دارند

 

برای اطلاع از خطر ژنتیکی ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌ها، آزمایش‌های ژنتیک سرطان پستان، سلامت پیشرفته و سلامت را انجام داده و یک گزارش جامع سلامتی دریافت کنید.

 

 

پست های مرتبط