آیا پیری پوست ژنتیکی است؟

  • منبع: circle Dna
  • چهارشنبه 23 شهریور 1401
  • 5 دقیقه مطالعه

یکی از سوالاتی که شاید ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد این است که آیا پیری پوست ژنتیکی است و چه راهکاری برای جلوگیری از آن وجود دارد؟ تحقیقات نشان می‌دهند که DNA تاثیر قابل توجهی بر روند پیری پوست دارد. مطالعه­‌ای نشان داد که از بین 25000 ژن موجود در بدن، 1500 مورد از آن‌ها بر روی سلامت و ظاهر پوست تاثیر دارند. واقعیت این است که همه چیز از واریس گرفته تا افتادگی و تغییر رنگ پوست با ژن‌­ها مرتبط هستند. به همین دلیل است که پیدایش چین‌وچروک‌های پوست، در برخی افراد در دهه 20 زندگی شروع می‌شود. اما برخی دیگر ممکن است تا سال­ها هیچ اثری از چروک را در پوست‌شان مشاهده نکنند.

 

پیری پوست تا چه حد ژنتیکی است؟

 

تئوری­‌های بیان‌شده در خصوص پیری ژنتیکی پوست اذعان دارند که طول‌عمر و فرایند پیری، عمدتا توسط ژن‌ها کنترل می­‌شوند. اساس این باور این است که بخش‌هایی از DNA، به اسم تلومر که در انتهای کروموزوم‌ها قرار دارند، طول عمر سلول­‌ها را تعیین می­کنند. با افزایش سن، تعداد دفعاتی که سلول­‌ها تقسیم می­‌شوند بیشتر شده و طول تلومرها کاهش می‌­یابد.

 

لازم به ذکر است که این تئوری که بر اساس اطلاعات ما درباره DNA شکل گرفته است، تنها یکی از نظریه­‌هاییست که درباره پیری وجود دارد. متخصصان بر این باورند که کاهش تدریجی کلاژن بدن، ابتلا به برخی از بیماری­‌ها و موارد دیگر نیز می‌­توانند از دیگر عوامل پیری باشند. مثلا با افزایش سن، الاستین موجود در پوست کم شده و توانایی تکثیر سلول­‌ها کاهش می­یابد. با این تغییرات شما کم کم متوجه پیری پوست خواهید شد. با توجه به این حقیقت علمی که خاصیت ارتجاعی و شادابی پوست به ژنتیک مرتبط است، آیا برای کاهش علایم پیری پوست می‌توان کاری انجام داد؟

 

جواب این سوال بله است!

 

آزمایش ژنتیک پوست و آزمایش ژنتیک پوست پیشرفته حنیفا گزارش‌های کاملی در این زمینه به شما ارائه می‌دهند.

 

آگاهی از زمینه ژنتیکی پیری پوست، می­‌تواند راهنمای مناسبی برای اقدامات ضدپیری پوست باشد! عوامل بیرونی مانند اشعه ماوراءبنفش، آلاینده‌ها، باد و قرار گرفتن در معرض آسیب­‌های متعدد، همگی می‌توانند روند پیری پوست را تسریع کنند.

 

چه چیز پوست ژنتیکی است؟!

 

ساختارهای ژنتیکی شما تاثیر مستقیمی بر زمان پدیدارشدن چین‌وچروک­‌های پوست و شروع تغییرات آن دارند. علاوه بر این برخی از بیماری‌­های پوستی مثل نوروفیبروماتوز، ایکتیوز، اپیدرمولیز بولوزا و آلبینیسم نیز ژنتیکی هستند. با انجام آزمایش ژنتیک پوست حنیفا می‌­توانید بینش عمیق‌­تری نسبت به نقاط ضعف ژنتیکی موثر بر پیری پوست خود به دست آورید. آگاهی از اینکه آیا از نظر ژنتیکی مستعد مواردی مانند التهاب، چین‌وچروک یا تغییر رنگ پوست هستید، می‌تواند به شما کمک کند که تغییرات مثبتی در روتین پوستی روزانه خود ایجاد کنید. هرچه سریع‌تر اقدامات ضدپیری را شروع کنید، بهتر است.

 

چین‌وچروک, پیری پوست

 

دو آزمایش ژنتیک پوست و پوست پیشرفته حنیفا می‌­توانند اطلاعات شخصی­‌سازی‌­شده‌ای درباره نقاط قوت و ضعف پوستتان به شما ارائه دهند. با بررسی مواردی مانند سطح طبیعی کلاژن بدن، خاصیت ارتجاعی پوست و وجود جهش‌های ژنتیکی، می‌توانیم درباره مواردی که هنگام مراقبت از پوست باید نسبت به آن‌­ها حساس­تر باشیم آگاه شویم. این اطلاعات می‌­تواند راهنمایی برای داشتن یک برنامه مراقبتی شخصی­‌سازی‌­شده‌ و متناسب با مشکلاتی که پوست شما ممکن است تجربه ­کند، باشد.

 

 به عنوان مثال، اگر می‌دانید که از نظر ژنتیکی مستعد حساسیت و در نتیجه خشکی پوست هستید، می‌توانید اقداماتی را برای مرطوب کردن پوست انجام دهید تا از چین‌وچروک و سایر انواع آسیب جلوگیری کنید. آزمایش‌های ژنتیک پوست نه تنها می­‌توانند زمینه ژنتیکی پیری پوست را مشخص کنند، بلکه شما را از حساسیت­ به مواردی مانند رادیکال‌های آزاد و اشعه‌های محیطی، که روند پیری پوست را سرعت می‌بخشند، نیز آگاه می­‌کنند.

 

برای جلوگیری از پیری پوست چه باید کرد؟

 

ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می‌­توانند باعث مشکلات پوستی شوند. داشتن سابقه خانوادگی بیماری­‌های پوستی ممکن است خطر ابتلا به آن­‌ها را افزایش دهد، اما با این وجود هنوز هم می­‌توان اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه­ را انجام داد. قرار نیست در دهه بیست زندگیتان چین‌وچروک به ارث برده بر روی پوستتان ظاهر شود؛ 40 درصد از عوامل موثر بر پیری، غیرژنتیکی هستند. بنابراین سبک‌زندگی نقش بسیار مهمی در کاهش سرعت روند پیری پوست دارد. 

 

 

پست های مرتبط