یک سبک ‌زندگی برای سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر

  • منبع: circle Dna
  • شنبه 12 شهریور 1401
  • 7 دقیقه مطالعه

ژوزفین چانگ، پس از انجام آزمایش ژنتیک درمی‌یابد که زمینه ژنتیکی ابتلا به بیماری آلزایمر را دارد. او از این اطلاعات مفید، بهترین استفاده ممکن را کرده و تصمیم می‌گیرد با در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم، از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کند. پس با ادامه داستان آگاهی‌بخش ژوزفین همراه شوید.

 

اطلاعات موجود در آزمایش ژنتیک، باعث شد تا تحقیق در مورد روش‌های بهبود سلامت مغز را شروع کنم. به عنوان مثال، تصمیم گرفتم فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهن (مانند پازل، نواختن ساز، شطرنج، نقاشی و رنگ‌آمیزی، یادداشت برداری و غیره) را، به عنوان تمرینی برای مغز، انجام دهم. علاوه بر آن انجام تمرینات ورزشی منظم نیز برای حفظ سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر عالی است. به طور کلی، درست غذا خوردن، ورزش و خواب کافی، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت مغز دارند.

 

وقتی صحبت از غذا خوردن به میان می‌آید، از غذاهای زیادی می‌توان نام برد که در بهبود سلامت مغز و عملکرد آن نقش دارند. برای مثال، ماهی (به خصوص ماهی سالمون، ماهی ماکرل و شاه‌ماهی) منبع عالی اسیدهای چرب امگا-3 است. این چربی‌ها باعث کاهش سطح بتاآمیلوئید در خون می‌شوند. اما بتاآمیلوئید چیست؟ درست حدس زدید! بتاآمیلوئید پروتئینی است که توده‌های مخربی را در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد. سایر منابع عالی امگا-3 شامل گردو، آووکادو، صدف، ساردین، آنچوی و دانه‌کتان هستند.

 

زغال‌اخته و توت‌فرنگی از دیگر غذاهای فوق‌العاده مفید برای مغز می‌باشند. مطالعه‌ای که در بیمارستان زنان وبریگهام هاروارد انجام شد نشان داد که مصرف منظم زغال‌اخته و توت‌فرنگی حافظه را بهبود بخشیده و زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد! سبزیجات سبز و برگ‌دار مانند چای سبز نیز، برای سلامت مغز عالی هستند. ژوزفین می‌گوید: تحقیقات من نشان می‌دهد که اگر به طور منظم این غذاها را مصرف کنم، مغزم از من تشکر خواهد کرد!

 

با مصرف یک رژیم غذایی سالم، می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های عصبی پیشگیری کرد. پس عاقلانه‌تر است که درست غذا خوردن را هرچه زودتر آغاز کنید. تغذیه با توجه به ساختارهای ژنتیکی یک راهکار ایده‌آل برای دستیابی به این هدف است. آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا می‌تواند بهترین راه برای انتخاب مواد غذایی متناسب با ژنتیک و جسمتان باشد.

 

در لحظه زندگی کنید

 

گاهی اوقات ساده‌ترین پاسخ بهترین پاسخ است. اگر در مورد سلامت آینده خود نگران هستید، باید امروز را به بهترین شکل ممکن زندگی کنید. در لحظه زندگی کنید، و امروز را غنیمت بشمارید. بیشتر تفریح کنید، بوسه‌ها و آغوش‌های بیشتری را با عزیزان خود شریک شوید، طلوع‌ها و غروب‌های بیشتری را تماشا کنید و مطمئن شوید که واقعا از این لحظات لذت می‌برید و آن‌ها را در قلب خود تسخیر کنید. در لحظه حضور داشته باشید، به خصوص زمانی که یک لحظه، خاص است. دریابید که چه چیزی‌هایی شما را شاد می‌کند و آن‌ها را انجام دهید. هرچه روی این موضوع تاکید شود، باز هم کم است!

 

چرا آزمایش ژنتیک ارزشش را دارد؟

ژوزفین آینده را با استناد به نتایج آزمایش ژنتیک برنامه‌ریزی می‌کند

 

نتایج آزمایش ژنتیک به شما کمک می‌کند تا با توجه به اطلاعات علمی برای آینده برنامه‌ریزی کنید: اینکه من در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستم، باعث شده است که به دنبال روش‌های مراقبتی طولانی مدت و آگاهی از بیمه‌های مرتبط باشم. علاوه بر این، دانستن اینکه ممکن است حافظه‌ام را از دست بدهم، باعث شد که به دنبال راه‌هایی برای محافظت از خاطراتم باشم.

 

من می‌خواهم بیشتر خاطره‌نویسی کنم. می‌‌خواهم خاطراتم را تا زمانی که هنوز در ذهنم تازه هستند، یادداشت کنم. به محض اینکه به خانه برسم، در حالی که تمام جزئیات در مغزم تازه هستند، در مورد یک ماجراجویی سرگرم‌کننده که آخر هفته تجربه کردم، یادداشت می‌کنم. به این ترتیب می‌توانم آن خاطرات را برای همیشه ثبت کنم. آن‌ها برای همیشه در دفتر خاطرات من خواهند ماند و هر زمان که بخواهم می‌توانم خاطرات مورد علاقه‌ام را دوباره زنده کنم. به خودم اجازه نمی‌دهم فراموش کنم چه کسی هستم، چه ارزش‌هایی دارم، و چه خاطرات ارزشمندی دارم.

 

خود حقیقیتان را بشناسید

 

بنابراین، آیا انجام آزمایش ژنتک ارزش دارد؟ دانستن اینکه واقعا چه کسی هستید، برای تعیین کیفیت زندگی بسیار مهم است. اگر فرصتی دارید که خودتان را بهتر بشناسید، چرا از آن استفاده نکنید؟ فرض کنید یک پوشه محرمانه وجود دارد که اطلاعاتی محرمانه در خصوص شما در آن طبقه‌بندی شده است. آیا نمی‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید؟

 

ژوزفین می‌گوید: خوشحالم که انجام آزمایش ژنتیک را انتخاب کردم و توانستم به انبوهی از اطلاعات باارزش در مورد خودم دست پیدا کنم، به ویژه در مورد خطر ابتلا به آلزایمر. اطلاع از خطر بیماری ممکن است کمی اعصاب خردکن باشد، اما سایر نتایج و دست‌آوردهای آزمایش ژنتیک، بسیار لذت بخش بود!

 

آزمایش ژنتیک بسیاری از وجوه روانی و جسمی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد. آزمایش ژنتیک تبارشناسی و آگاهی از قومیت و ملیت برای برخی بسیار هیجان‌انگیز است. مجموعه طلائی حنیفا، با ارائه 11 گزارش ژنتیکی، اطلاعاتی در مورد استعدادها، ویژگی‌های فیزیکی و ورزشی، نیازهای غذایی، پاسخ‌های دارویی، اطلاعات تنظیم خانواده و غربالگری و موارد دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد. با آگاهی از بیش از 1000 ویژگی ژنتیکی، قطعا خودتان را بهتر خواهید شناخت.

 

هرگز از شناخت بیشتر خود دست نکشید و در جستجوی منابعی باشید که شما را برای دستیابی به این شناخت یاری می‌کنند و با تکیه بر این شناخت تصمیماتی آگاهانه بگیرید. آزمایش ژنتیک مورد نظر خود را انتخاب کرده و تا جایی که می‌توانید از خود مراقبت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط