5 اشتباه بزرگ در رژیم غذایی

  • منبع: circle Dna
  • پنج شنبه 23 تیر 1401
  • 9 دقیقه مطالعه

اگر شما جزو افرادی هستید که قصد کاهش وزن و یا کنترل آن را دارید، لازم است بیش از پیش به رژیم غذایی خود توجه کنید و از اشتباهاتی که مانع پیشرفتتان شده و یا باعث آسیب به سلامتی‌تان می­‌شوند، دوری کنید.

1. ممنوع کردن همه گروه­‌های غذایی

با وجود جملات متناقض و گمراه­‌ کننده‌ای همچون "کربوهیدرات­‌ها برای شما مضر هستند! چربی­‌ها شما را چاق می­‌کنند! و ..."، انتخاب یک برنامه غذایی متناسب دشوار است. اگرچه درک این مساله که حذف کامل یک گروه غذایی می‌­تواند میزان کالری را کاهش داده و در نهایت باعث کاهش وزن شود، از لحاظ تئوری منطقی به نظر می‌­رسد، اما الزاما برای بدن مفید نیست.

محققان بر این باورند که غذاها بر اساس ویژگی­‌های مواد مغذی موجود در آن­‌ها، طبقه­‌بندی شده‌­اند؛ بنابراین هیچکدام از آن‌ها را نمی‌­توان جایگزین دیگری کرد. برای مثال همه دستورالعمل­‌های غذایی جهانی، موادغذایی را به 5 گروه مختلف غلات، میوه‌­ها، سبزیجات، گوشت و لبنیات تقسیم می‌کنند. هر گروه غذایی، خود شامل مواد مغذی مختلف همچون کربوهیدرات­‌ها، فیبر، ویتامین­‌ها، آنتی‌­اکسیدان­‌ها، فولات، پروتئین، کلسیم، منیزیم و... می‌باشند. حذف کامل هر یک از این گروه­‌ها، بدن را از وجود این مواد مغذی که برای عملکرد طبیعی آن ضروری هستند، محروم می­‌کند. بنابراین با اینکه ممکن است در ابتدا با کم کردن کالری مصرفی، شاهد کاهش وزن خود باشید؛ ولی به محض شروع مصرف دوباره این مواد غذایی وزن شما مجددا افزایش می‌­یابد. همچنین اگر این کالری­‌ها را به رژیم غذایی‌تان برنگردانید ممکن است دچار کمبود شوید.

 

2. حذف کردن وعده­‌های غذایی

 

حذف وعده­‌های غذایی ممکن است یک راه حل سریع و منطقی برای کاهش وزن به­‌نظر برسد؛ اما انجام این کار به صورت منظم باعث سردرگمی متابولسیم بدن و در طولانی مدت منجر به اضافه وزن می‌شود. علاوه بر این، حذف کردن وعده­‌های غذایی به دلیل کاهش مواد مغذی می­‌تواند باعث کاهش متابولیسم بدن شود.

 

 

برای درک بهتر این موضوع، بدن خود را همچون یک گوشی موبایل تصور کنید. موبایل برای کار کردن نیاز به باتری کافی دارد و زمانی که باتری آن ضعیف است وارد حالت ذخیره انرژی می­‌شود (به طور مشابه، در ساختار بدن انسان نیز در زمان کمبود انرژی و مواد مغذی، به طور هوشمند و به منظور ذخیره باقی‌مانده انرژی، متابولیسم بدن کند می­‌شود). در حالت ذخیره انرژی تمامی برنامه‌های غیر ضروری موبایل (و به طور مشابه برخی مکانیزم‌های داخلی بدن) به حالت تعلیق در می‌آیند. در نتیجه با این که در این حالت هنوز می‌­توانید به فعالیت­‌های خود ادامه دهید، اما کالری­ کمتری می­‌سوزانید. به همین دلیل با حذف وعده­‌های غذایی، امکان افزایش و ترمیم مجدد انرژی از دست رفته بدن وجود نخواهد داشت؛ مانند اینکه امکان شارژ مجدد گوشی موبایل را از آن بگیریم. به طور خلاصه می­‌توان گفت، مصرف مواد غذایی حاوی مواد مغذی، متابولیسم بالای بدن را حفظ می کند و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌گردد.

 

3. اعتدال نداشتن در خوردن

 

ما همیشه درباره اهمیت داشتن اعتدال و میانه‌روی در همه امور شنیده‌ایم ولی معمولا در اجرای آن در زندگی روزمره خود شکست می‌خوریم. اعتدال به معنی اجتناب از افراط و تفریط، و در مورد رژیم‌های غذایی، توجه کردن به اندازه سهم هر وعده و جلوگیری از پرخوری می‌باشد. چرا که مغذی‌­ترین غذاها هم در صورت مصرف بیش از حد، ممکن است رژیم غذایی شما را از مسیر صحیح خارج کند.

برخی از افراد کنترل کمی بر روی تغذیه خود دارند و نمی‌­توانند بفهمند بدنشان چه زمانی به غذا نیاز دارد. معده ما پس از غذا خوردن، سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستد و با این کار فرمان سیری صادر می‌شود. اما زمانی که پرخوری می‌کنیم، معده به مرور حجیم می‌شود و به این ترتیب ناخواسته ظرفیت معده را برای ارسال سیگنال به مغز بالا می‌بریم و این کار در نهایت منجر به افزایش وزن می‌گردد.

 

4. افتادن در دام رژیم‌­های سم‌­زدایی

 

اغلب ما پس از خوردن و نوشیدن بیش از حد در یک دوره زمانی خاص، برای برگشتن به حالت قبلی از رژیم‌های دتاکس (سم­‌زدایی) قوی استفاده می‌کنیم. اما چیزی که اکثرما متوجه آن نمی­‌شویم این است که بدن ما برای پاکسازیِ خود نیازی به کمک ندارد. در لحظه‌ای که شما این متن را می­‌خوانید، کلیه­‌ها، کبد، روده­‌ها، پوست و ریه‌های شما، مواد زائد را دفع کرده و بدن را سم‌­زدایی می­‌کنند. ما برای دفع سموم جمع شده در بدن، نیازی به محروم کردن آن از مواد مغذی ضروری‌اش نداریم.

به جای این اقدامات بهتر است که از محصولات، قرص­‌ها، پودرها و چای‌های سم‌­زدا دوری کرده و در عوض مواد غذایی مثل سبزیجات، گوشت بدون چربی و سایر غذاهای مقوی را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

 

 

به ­طور طبیعی، فرآیند سم‌­زدایی در کبد طی دو مرحله اتفاق می‌­افتد. فاز اول شبیه به فرآیند دور ریختن مواد زائد و یا سموم به سطل زباله و فاز دوم زمانی­ است که آن سطل زباله را خالی می­‌کنیم (در واقع زمانی که ما سموم را از بدن خود دفع می­‌کنیم). ما با گنجاندن سبزیجاتی همچون کلم پیچ، کلم بروکلی و گل­ کلم، که به عنوان حذف‌کننده‌های قوی سموم شناخته شده‌اند، در رژیم غذایی خود می­‌توانیم به تسریع فرآیند طبیعی سم‌­زدایی در بدن کمک کنیم.

 

5. خوردن بیش از حد پس از ورزش

 

هیچ چیز بهتر از ورزش کردن باعث کالری­‌سوزی نمی­‌شود، با این حال بسیاری از ما نمی‌­دانیم که سیکس ­پک در واقع در آشپزخانه ساخته می­‌شود! کاهش وزن، 20 درصد حاصل ورزش کردن و 80 درصد در نتیجه داشتن یک رژیم غذایی مناسب به دست می‌آید. بعد از تمرین، خوردن یک وعده غذایی مناسب برای ریکاوری موثر و عضله سازی بسیار مهم است. با این حال به طور مثال، بدن ما در یک وعده غذایی فقط می‌تواند تقریباً 20 تا 25 گرم پروتئین استفاده کند. این یعنی پروتئین، کربوهیدرات و چربی بیش از حد در بدن ما به عنوان چربی ذخیره می‌شوند. خوردن بیش از حد پروتئین یکی از بزرگترین اشتباهات رژیم غذایی است!

بنابراین اگر فکر می­‌کنید که پس از ورزش به دلیل اینکه سخت تلاش کرده­‌اید استحقاق افراط در مصرف غذاهای ناسالم و فرآوری شده را دارید، باید بدانید که با این کار ممکن است اثر تمام تمرینات سخت را از بین ببرید. اما از طرف دیگر اگر بعد از ورزش احساس گرسنگی شدید می­‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که قبل از ورزش غذای کافی دریافت نکرده‌اید.

 

 

بنابراین توصیه می‌کنیم که فریب رژیم‌های مُد روز را نخورید! شما می­‌توانید رژیم غذایی مطلوب و منحصر به فردتان را با توجه به ژن‌­های خود، با استفاده از تست تغذیه حنیفا برنامه‌­ریزی کنید. همچنین تست ورزش حنیفا نیز می‌­تواند به شما کمک کند تا با توجه به ویژگی­‌ها و ساختار بدن خود بهترین برنامه ورزشی برای کاهش یا افزایش وزن را دریافت نمایید.

پست های مرتبط