آیا اهمال­‌کاری صفتی ژنتیکی است؟

  • منبع: xcode.life
  • دوشنبه 02 بهمن 1402
  • 6 دقیقه مطالعه

اهمال­‌کاری چیست؟

 

به تعویق انداختن مداوم و غیرضروری کارهای مهم، اهمال­‌کاری نامیده می­‌شود. این کار می­‌تواند یک امر ساده مانند تمیز کردن میز یا مساله­‌ای فوری­‌تر مانند ارسال یک ایمیل حیاتی برای رئیس‌تان باشد.

 

به تعویق انداختن کارها می‌­تواند شما را از رسیدن به اهداف‌تان باز دارد و به دلیل انباشته شدن وظایف ضروری‌تان تا آخرین لحظه، سطح استرس‌تان را افزایش دهد. این وضعیت می‌­تواند بسیار ناتوان­‌کننده باشد و بر زندگی شما تاثیری منفی بگذارد.

 

آیا اهمال­‌کاری ژنتیکی است؟

 

در دهه‌ی گذشته، تحقیقات متعددی در مورد ویژگی­‌های رفتاری انجام شده است. نتایج این مطالعات تایید می­‌کنند که تمایل شما برای به تعویق انداختن کارها تا حدی ژنتیکی است.

 

بر اساس مطالعه‌ای که در Psychological Science منتشر شد، ژنتیک می‌تواند حداقل 46 درصد از تمایل افراد به اهمال‌­کاری را توجیه کند.

 

در سال 2018 یک مطالعه نشان داد که اهمال‌­کاری با ژنی که در تنظیم دوپامین یا هورمون شادی نقش دارد، مرتبط می­‌باشد. وقتی کاری را انجام می‌­دهیم که دوستش داریم، مغز ما هجوم دوپامین را تجربه می‌­کند. به این ترتیب برای انجام دادن آن کار انگیزه داریم.

 

ژن TH، مسئول تولید آنزیم تیروزین هیدروکسیلاز است که به تنظیم تولید دوپامین کمک می­‌کند. اما دانشمندان دریافته‌­اند که یک پروتئین خاص با سیستم پاداش مغز تداخل کرده و ترشح دوپامین را کاهش می‌­دهد. جهش در این ژن، تولید دوپامین را کاهش می‌­دهد و باعث اختلال در سیستم پاداش مغز می­‌شود.

 

کاهش ترشح دوپامین در بدن باعث می‌­شود که افراد احساس بی­‌انگیزگی و افسردگی کرده و در نتیجه کارهایشان را به تعویق بیندازند. رابطه‌ی دوپامین با به تعویق انداختن کارها برای زنان کمی متفاوت به نظر می­‌رسد.

 

در زنانی که جهش TH را در ساختار ژنتیکی خود حمل می­‌کنند، احتمال اینکه سطح دوپامین کاهش یافته و در نتیجه میزان اهمال­‌کاری بالاتر باشد، بیش‌تر است. محققان معتقدند که احتمالا استروژن در این مساله نقش داشته باشد.

 

برخی از مطالعات نشان می‌­دهند که داشتن آمیگدال بزرگ­‌تر نیز با اهمال­‌کاری مرتبط است. آمیگدال بخشی از مغز است که به پردازش احساسات کمک می­‌کند.

 

اگر آستانه‌ی تحمل احساسات منفی پایینی دارید، ممکن است بیش‌تر مستعد به تعویق انداختن کارهایتان باشید.

 

سایر عوامل موثر در اهمال­‌کاری

 

بسیاری از مردم بر این باورند که به تعویق انداختن کارها در واقع همان تنبلی است. اما تحقیقات مدرن چیزهای بیش‌تری را در مورد اهمال‌کاران و آن‌چه دقیقا در ذهن‌شان می‌گذرد، نشان داده است.

 

به تعویق انداختن کارها حتی می­‌تواند نشانه‌­ای از مسائل عمیق‌­تر سلامت روان باشد. اهمال­‌کاری اغلب از افسردگی بالینی و اضطراب حاد ناشی می‌­شود. برخی از افراد در مورد شروع یک کار به شدت مضطرب می‌­شوند، بنابراین اصلا آن را انجام نمی‌­دهند. دیگران از شکست در کارها و انتقادی که از آن ناشی خواهد شد می‌­ترسند؛ بنابراین از انجام آن کار اجتناب می­‌کنند تا دل­‌شکستگی را به تاخیر بیندازند. هم‌چنین به نظر می‌رسد بین اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) و اهمال­‌کاری نیز رابطه‌­ای وجود دارد. بیماران مبتلا به ADHD هم تمایل زیادی به اهمال­‌کاری دارند زیرا ذهن آن‌­ها همیشه در حال مسابقه است و در تمرکز بر روی یک کار مشکل دارند.

 

سلامت جسمی یا روانی ضعیف می­‌تواند یکی دیگر از دلایل اصلی اهمال­‌کاری باشد. کمبود انرژی یا خستگی ذهنی نیز ممکن است سبب به تعویق انداختن کارهای مهم شود. به تعویق انداختن کارها می‌­تواند نشان از یک مشکل عمیق‌­تر باشد، به خصوص اگر یک وضعیت مزمن باشد که زندگی روزمره‌ی فرد را مختل می­‌کند.

 

اهمال‌کاری

 

چگونه بر اهمال­‌کاری غلبه کنیم؟

 

  • از کارهایی که باید انجام دهید، یک فهرست تهیه کنید و آن­‌ها را بر اساس اولویت‌شان مرتب کنید.

 

  • تمام عواملی که باعث حواس­‌پرتی‌تان می­‌شوند و شما را از کار کردن باز می‌­دارند را حذف کنید.

 

  • اگر کاری که باید انجام دهید بزرگ به نظر می­‌رسد، آن را به وظایف کوچک یا متوسط تقسیم کنید.

 

  • اگر مشکل جسمی خاصی باعث اهمال­‌کاری شما می­‌شود، سریعا آن را رفع کنید.

 

  • زمانی که یکی از کارهایتان را به موقع و یا حتی زودتر از موعد انجام می‌­دهید، به خودتان جایزه بدهید.

 

خلاصه

 

  • برخلاف آن‌چه که عموم تصور می­‌کنند، اهمال­‌کاری برابر با تنبلی نیست.

 

  • اهمال­‌کاری می‌­تواند یکی از نشانه‌­های اختلالات سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی و یا OCD باشد.

 

  • مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که ژن‌ها می‌توانند 46 درصد از تمایل افراد به اهمال­‌کاری را توضیح دهند.

 

  • این ژن‌­ها ممکن است در تنظیم دوپامین که سیستم پاداش مغز را کنترل می­‌کند، نقش داشته باشند.

 

  • به دلیل تنوع در این ژن­‌ها، برخی ممکن است در هنگام انجام کار و انجام وظیفه، احساس مثبت و پاداش نداشته باشند و در نتیجه بخواهند آن را به تعویق بیندازند.

پست های مرتبط