علائم، نشانه­‌ها و درمان بیماری پارکینسون

  • منبع: circledna
  • شنبه 18 فروردین 1403
  • 12 دقیقه مطالعه

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی بسیار جدی و دژنراتیو است که تقریبا از هر 500 نفر در سراسر جهان 1 نفر را مبتلا می­‌کند. متاسفانه انتظار می‌­رود که با افزایش سن جمعیت، این تعداد نیز افزایش یابد.

 

بیماری پارکینسون، یکی از بیماری‌های مغزی است که به سرعت در جهان در حال گسترش است، با این حال هنوز موارد زیادی در مورد آن وجود دارد که ما نمی‌دانیم. به عنوان مثال، به نظر می­‌رسد که مردان بیش‌تر از زنان تحت تاثیر بیماری پارکینسون قرار می­‌گیرند و دانشمندان مطمئن نیستند که دلیل آن چیست.

 

علائم بیماری پارکینسون معمولا برای اولین بار در حدود سن 60 سالگی ظاهر می­‌شود، اما درصد کمی از بیماران، برای اولین بار قبل از 50 سالگی علائم اولیه را تجربه می­‌کنند. تصور می­‌شود که اشکال اولیه‌ی بیماری پارکینسون به طور ژنتیکی به ارث می‌­رسند. برخی از آزمایش‌های DNA می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را به شما بگوید؛ آزمایش ژنتیک سرطان و اختلالات قلبی و عصبی حنیفا، از جمله آزمایش­‌های DNAای است که می‌­تواند چنین اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد. به دلیل ماهیت پیشرونده‌ی این بیماری، علائم پارکینسون در نهایت غیرقابل کنترل خواهند شد.

 

بیماران مبتلا به پارکینسون معمولا توانایی صحبت کردن، قورت دادن و کنترل عملکرد حرکتی خود را از دست می‌­دهند. این بیماری به طور چشم‌گیری کیفیت زندگی را کاهش می­‌دهد. به همین دلیل تماشای رنج یک عزیز مبتلا به پارکینسون می‌­تواند بسیار دشوار باشد. این مطلب اطلاعاتی در مورد چگونگی مقابله با این بیماری در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

هنوز چیزهای زیادی در مورد بیماری پارکینسون وجود دارد که نمی‌دانیم، بنابراین بیایید بر روی آن‌چه که می‌دانیم تمرکز کنیم: علائم آن، چه چیزی باعث این بیماری می‌شود و چگونه درمان می‌شود. در زیر برخی از نشانه­‌ها، علائم و درمان‌­های احتمالی بیماری پارکینسون آورده شده است:

 

علائم بیماری پارکینسون

 

علائم بیماری پارکینسون از فردی به فرد دیگر تغییر چندانی نمی­‌کند، اما ممکن است شدت آن در افراد مختلف، متفاوت باشد. شناخته‌­شده‌­ترین علائم مرتبط با بیماری پارکینسون، لرزش دست، حرکات غیرقابل کنترل یا لرزش در سایر اعضای بدن است. علاوه بر این، لرزش در دست­‌ها، بازوها، پاها، فک یا کل سر نیز از دیگر علائمی است که در بیماری پارکینسون دیده می‌­شود.

 

همچنین ممکن است فرد مبتلا به این بیماری به دلیل احساس عدم تعادل یا سفتی عضلات، که دو علامت رایج دیگر پارکینسون هستند، به آرامی حرکت کند. علاوه بر این، این امکان وجود دارد که فرد خسته به نظر برسد و اختلال در عملکردهای شناختی و یا تغییرات عاطفی را نشان دهد. علاوه بر این، گفتار آن­‌ها شاید به قدری مختل شود که درک کردن را دشوار کند.

 

از نظر درونی، فردی که به بیماری پارکیسون مبتلا است، احتمالا فشار خون نامنظم و کندی هضم و در نتیجه یبوست دارد. این امر به دلیل از بین رفتن پایانه­‌های عصبی است که نوراپی­‌نفرین را تولید می­‌کنند؛ نوراپی­‌نفرین یک انتقال­‌دهنده‌ی عصبی است که عملکردهای خودمختار بدن مانند ضربان قلب و حرکت در دستگاه گوارش را کنترل می­‌کند. علاوه بر مشکلات گوارشی، افراد مبتلا به پارکینسون گاهی اوقات در جویدن و بلع مشکل دارند.

 

تشخیص علائم اولیه‌ی بیماری پارکینسون

 

پس از تایید تشخیص بیماری پارکینسون، برخی از بیماران ممکن است علائم عجیب و غریب و به ظاهر نامرتبط مانند اختلالات خواب و یا اختلالات گوارشی داشته باشند. اغلب اوقات، برخی از علائم هشداردهنده‌ی اولیه‌ی بیماری پارکینسون با نشانه­‌های پیری اشتباه گرفته می‌­شوند. مهم است که هرگونه تغییر ناگهانی در سلامتی خود را کنترل کنید، به خصوص اگر بیماری­‌های ارثی در خانواده‌ی شما وجود داشته باشد.

 

برخی از علائم هشداردهنده‌ی اولیه‌ی بیماری پارکینسون را می‌­توان به سختی تشخیص داد اما از جمله علائم آن می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • لرزش خفیف

 

  • از دست دادن تعادل

 

  • تغییر در دست خط

 

  • تغییر در لحن یا صدا

 

  • اختلال خواب

 

  • یبوست

 

یکی دیگر از علائم اولیه‌ی این بیماری چیزی است که به عنوان «صورت نقاب­‌دار» شناخته می­‌شود. صورت نقاب‌دار بدون احساس یا بی­‌بیان به نظر می­‌رسد و معمولا زمانی رخ می­‌دهد که ماهیچه‌­های صورت به دلیل سفتی ضعیف شوند. دوستان و خانواده ممکن است تغییراتی مانند صورت نقاب‌­دار یا حرکات ناخوشایند را شدیدتر از فرد مبتلا متوجه شوند.

 

بیماری پارکینسون

 

چه چیزی باعث لرزش می­‌شود؟

 

بیماری پارکینسون یک بیماری مغزی است که در اثر مرگ تدریجی سلول­‌های مغز ایجاد می­‌شود. لرزش، یکی از شایع‌­ترین علائم پارکینسون است و در نتیجه­‌ی اختلال عملکرد ناحیه­‌ای از مغز به نام عقده‌­های قاعده‌­ای (basal ganglia) که مسئول کنترل حرکتی است رخ می‌­دهد. این ناحیه از مغز مسئول ایجاد دو علامت دیگر بیماری پارکینسون، عملکرد اجرایی و تنظیم هیجانی نیز می‌­باشد.

 

نورون­‌های موجود در عقده­‌های قاعده‌­ای، دوپامین تولید می­‌کنند. هنگامی که نورون­‌ها می‌­میرند، دوپامین کمتری تولید می­‌شود. این کاهش در تولید دوپامین همان چیزی است که منجر به سفتی عضلات و لرزش می‌­شود. دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا دریابند چه چیزی در بیماری پارکینسون باعث مرگ نورون­‌ها می­‌شود؛ چند دلیل مرگ عصبی شامل آسیب مغزی، قرار گرفتن در معرض سموم، عفونت و ژنتیک است.

 

در حالی که لرزش در ابتدا ممکن است فقط در یک طرف بدن یا حتی فقط در یک اندام در یک طرف بد­ن رخ دهد، در بیش‌تر موارد در نهایت هر دو طرف را تحت تاثیر قرار می­‌دهد، اگرچه ممکن است یک طرف به شدت کمتر یا بیش‌تر از طرف دیگر تحت تاثیر قرار بگیرد.

 

درمان بیماری پارکینسون

 

در حال حاضر هیچ درمانی برای پارکینسون وجود ندارد و این بیماری دژنراتیو است. بنابراین، در این زمان، تنها کاری که پزشکان می­‌توانند برای بیمار انجام دهند، کاهش علائم و تلاش برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری است. برای درمان و کنترل علائم بیماری پارکینسون دو درمان وجود دارد: لوودوپا که مغز را برای تولید دوپامین بیش‌تر تحریک می‌کند و کاربیدوپا. کاربیدوپا همراه با لوودوپا برای کمک به مدیریت برخی از عوارض جانبی ناخوشایند لوودوپا، که شامل تهوع، استفراغ و بی‌­قراری است، استفاده می‌­شود. زمانی که هر دو دارو با هم مصرف می­‌شوند، گاهی اوقات می­‌توان لوودوپا را کاهش داد.

 

شکل دیگری از درمان که به عنوان تحریک عمیق مغز شناخته می­‌شود، می‌­تواند به بیمارانی که نمی­‌توانند دارو مصرف کنند کمک کند. تحریک عمیق مغز نیازمند کاشت یک الکترود در مغز و همچنین یک دستگاه الکتریکی در قفسه‌ی سینه است. یک بار الکتریکی بدون درد با تحریک نواحی از مغز که حرکت را کنترل می­‌کند، به کنترل لرزش، کندی و سفتی کمک می­‌کند.

 

سایر درمان­‌ها و اقدامات پیشگیرانه

 

درمان‌­هایی وجود دارند که می‌توانند به کاهش برخی از علائم پارکینسون کمک کرده و هم‌چنین از بدتر شدن آن­‌ها جلوگیری کنند. به عنوان مثال، گفتار درمانی می‌­تواند برای بیان بسیار مفید باشد. برای کاهش درد و سفتی عضلانی، پیاده­‌روی روزانه، یوگا، ایروبیک در آب یا شکل دیگری از ورزش ملایم می­‌تواند از بدتر شدن علائم مرتبط با حرکت جلوگیری کند. ماساژ درمانی در این زمینه نیز می­‌تواند بسیار مفید باشد.

 

گنجاندن مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی به یبوست کمک می­‌کند که هم از علائم پارکینسون است و هم از عوارض جانبی دارویی که آن را درمان می­‌کند. می­‌توانید با پزشک خود در مورد مکمل­‌های فیبر نیز صحبت کنید. حرکت کردن می‌­تواند به کند کردن پیشرفت برخی از علائم مرتبط با حرکت بیماری پارکینسون، به ویژه اختلال در تعادل، ضعف عضلانی و سفتی کمک کند.

 

نتیجه­‌گیری

 

اگر فردی که دوستش دارید به بیماری پارکینسون مبتلا شده است، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از او در این مسیر دشوار حمایت کنید؛ کارهایی مانند کمک کردن در انجام کارها و وظایف، همراهی کردن با آن­‌ها در پیاده‌­روی یا قرار ملاقات با پزشک، از جمله اقداماتی هستند که می‌­توانند به آن­‌ها کمک کنند. در واقع مهم است که به آن­‌ها بفهمانیم که تنها نیستند.

 

جامعه‌ی پزشکی راه درازی را برای درک بیماری پارکینسون طی کرده است، اما هنوز چیزهای زیادی در مورد پیشگیری از شروع آن نمی‌­دانیم. داشتن یک سبک زندگی سالم با ورزش منظم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و خواب کافی بهترین راه برای حفظ سلامت مغز است که می­‌تواند به جلوگیری از برخی تغییرات عصبی که منجر به زوال شناختی و بیماری­‌های مغزی می‌­شود، کمک کنند.

 

اگر سابقه‌ی خانوادگی بیماری پارکینسون دارید، با پزشک خود صحبت کنید. این اطلاعات در تشخیص علائم اولیه‌ی احتمالی بسیار مفید خواهند بود. علاوه بر این، آزمایش‌های DNA همچون آزمایش ژنتیک سرطان و اختلالات قلبی و عصبی حنیفا نیز می‌توانند بینشی در مورد احتمال ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری به شما بدهند.

پست های مرتبط