موسیقی، سلامت مغز و سلامت روان

  • منبع: circle Dna
  • شنبه 07 مرداد 1402
  • 11 دقیقه مطالعه

بیش از 30000 سال است که موسیقی به جزء مهمی از زندگی بشر تبدیل شده است. در خصوص رابطه موسیقی و سلامت روان بسیار صحبت شده است، زیرا موسیقی می‌­تواند تاثیر قابل­ توجهی بر سلامت روان داشته باشد. در نواختن و گوش‌دادن به صداهای ملودیک، از اولین فلوت­‌های استخوانی گرفته تا صدای سازهای مدرن، مزایای زیادی وجود دارد و این مزایا همچنان در حال افزایش هستند.

 

گوش‌دادن به موسیقی نه تنها می‌­تواند حافظه و خلق‌وخوی شما را بهبود بخشد و به جلوگیری از افسردگی کمک کند، بلکه استرس را نیز کاهش داده و خواب و تمرکز ذهنی را تسهیل می­کند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه تاثیر موسیقی بر مغز و تاثیر آن بر سلامت روان داشته باشیم.

 

موسیقی چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارد؟

 

هنگامی که به موسیقی گوش می­‌دهید، امواج صوتی تولیدشده از سازها وارد گوش شما شده و باعث می‌­شوند که پرده گوش و استخوان­‌های کوچک گوش میانی به ارتعاش درآیند. سپس این ارتعاشات به گوش داخلی منتقل شده و از آنجا به عنوان سیگنال­‌های الکتریکی، از طریق نورون‌­ها به مغز منتقل می‌شوند.

 

متخصصان مغز و اعصاب متوجه شده‌­اند که چندین بخش از مغز مسئول پردازش موسیقی هستند و لذت و رضایتی که هنگام گوش‌دادن به آهنگ­‌های مورد علاقه خود تجربه می­‌کنید را ایجاد می­‌کنند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که گوش‌دادن به موسیقی، تمرینی عالی برای نواحی بزرگی از مغز است.

 

ریتم موسیقی و مغز

 

در سمت راست مغز شما دو ناحیه به نام‌های بلت و پارابلت وجود دارد که ریتم آهنگ را تشخیص می‌دهند. اگر پای خود را هماهنگ با موزیک تکان دهید، قشر حرکتی مغز و مخچه نیز در این کار به شما می‌­پیوندند. قشر حرکتی کمک می­‌کند که با زمان‌­بندی آهنگ هماهنگ شوید و مخچه به شما کمک می‌­کند تا آهنگ را به خاطر بسپارید.

 

تشخیص تن صدا

 

به لطف قشر شنوایی، می­‌توانید زیر و بم و لحن را تشخیص داده و درک کنید. همین ناحیه از مغز، هارمونی‌­ها و ملودی­‌ها را نیز تشخیص می‌دهد.

 

انتظارات موسیقیایی

 

وقتی به یک قطعه موسیقی گوش می‌­دهید، مغز شما ریتم ضرب و وضوح ملودی و هارمونی را پیش‌بینی می­‌کند. این امر به شما امکان می­‌دهد تا با آهنگ ضرب بگیرید و به حس ملودی و هارمونی پی ببرید. با این حال، حتی اگر یک قطعه موسیقی غیرمنتظره شود و شما را شگفت‌­زده کند، همچنان می‌­توانید از آن لذت ببرید. تمام این فعالیت­‌ها در قشر جلویی مغزتان اتفاق می­‌افتد.

 

موسیقی

 

احساسات ناشی از موسیقی

 

هرکس در دوره‌­ای از زندگی خود به یک قطعه موسیقی گوش داده که احساسات شدیدی، اعم از غم یا شادی را در او برانگیخته کرده است. سه مکان اصلی در مغز این پاسخ‌­ها را فعال می­‌کنند: آمیگدال، جایی که واکنش عاطفی در آن تحریک می‌­شود، آکومبنس که نقش مهمی در پاداش و انگیزه دارد و در نهایت مخچه که به شما کمک می‌کند تا احساس خود نسبت به آهنگ را به خاطر بسپارید.

 

همان طور که می‌­بینید، گوش‌دادن به موسیقی به فعالیت مغزی زیادی نیاز دارد و بنابراین می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا علاوه بر اینکه به مغزتان تمرین بدنی خوبی می‌­دهد، نواختن آهنگ­‌های مورد علاقه یا حتی جدید نیز می­‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت روان شما داشته باشد.

 

موسیقی و سلامت روان: چگونه موسیقی بر سلامت روان شما تاثیر می­‌گذارد

 

در بسیاری از فرهنگ‌­ها، قدرت شفابخش موسیقی برای قرن‌­ها مورد احترام بوده است. کشف مزایای روانشناختی بسیاری که گوش‌دادن به موسیقی می‌تواند به همراه داشته باشد، هنوز هم ادامه دارد. برخی از این مزایا در ادامه آورده شده­‌اند:

 

بهبود خلق‌وخو

 

موسیقی به روش‌­های موثری خلق‌وخوی شما را تحت تاثیر قرار می‌­دهد. به عنوان مثال، گوش‌دادن به موسیقی شاد می‌­تواند در عرض تنها دو هفته منجر به بهبود کلی خلق‌وخویتان شود. چیزی که ممکن است شما را شگفت‌زده کند این است که حتی گوش‌دادن به موسیقی غمگین نیز مفید است، به خصوص اگر در دوره‌­ای از مشکلات شخصی، مانند سوگواری یا فروپاشی یک رابطه باشید.

 

کاهش احساس افسردگی

 

از آنجایی که موسیقی در تقویت خلق‌وخوی شما بسیار موثر است، می‌توان از آن برای درمان افسردگی نیز استفاده کرد. موسیقی درمانی، در کنار داروهای تجویز شده، می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد (اثر آن بیشتر از اثر دارو به تنهایی است). حتی در زمانی که احساس ناراحتی می­‌کنید گوش‌دادن به موسیقی غمگین می‌­تواند باعث احساس آرامش شود.

 

کاهش استرس و اضطراب

 

در حالی که موسیقی شاد می‌­تواند انرژی و خلق‌وخوی شما را بهبود بخشد، موسیقی با سرعت پایین‌­تر به شما کمک می­‌کند تا آرامش داشته باشید. موسیقی تاثیر مستقیمی بر تولید هورمون­‌های استرس همچون آدرنالین دارد. همچنین موسیقی آرامش‌بخش قادر است که به کاهش ضربان قلب و فشارخون کمک کرده و در نتیجه استرس و اضطراب را کاهش دهد.

 

مدیریت درد

 

موسیقی و موسیقی درمانی، علاوه بر کاهش استرس، برای کمک به مدیریت درد نیز استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، گوش‌دادن به موسیقی قبل از جراحی به شما کمک می‌­کند که بعد از عمل درد کمتری احساس کنید. موسیقی درمانی در مدیریت درد مزمن نیز موفق عمل کرده است؛ موسیقی تاثیر خود را با  با افزایش تنفس آهسته و ریتمیک، ریلکس شدن، کاهش اضطراب، کاهش درک درد و بهبود خلق‌وخو اعمال می­‌کند.

 

موسیقی درمانی

 

موسیقی و فعالیت مفید

 

موسیقی همچنین می‌تواند خلاقیت و تمرکز شما را افزایش داده و به شما کمک کند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشید. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که انواع مختلف موسیقی می‌توانند باعث تمرکز بیشتر در حین انجام کار شوند. برخی دیگر از انواع موسیقی نیز می­‌توانند به یادگیری یا الهام‌­بخشی کمک کنند. در اینجا چند نمونه از این نوع موسیقی‌­ها آورده شده است:

 

موسیقی کلاسیک برای تمرکز بهتر

 

شاید تا به حال نام «اثر موتزارت» را نشنیده باشید. نظریه اثر موتزارت می‌گوید: وقتی به موسیقی کلاسیک گوش می‌­دهید، فعالیت مغز شما افزایش یافته و می‌­تواند منجر به تمرکز بهتر و بهبود مهارت­‌های تحلیلی شود. بدون متن بودن موسیقی کلاسیک به شما کمک می‌­کند هنگام کار یا مطالعه تمرکز کنید؛ زیرا مانع از حواس‌پرتی می‌­شود.

 

موسیقی باینورال

 

این نوع موسیقی در واقع یک توهم شنوایی است که با شنیدن همزمانِ دو صدای مختلف در هر گوش، که هر یک فرکانس متفاوتی دارند، ایجاد می­‌شود. این امر باعث می‌­شود که مغز شما صدای سومی ایجاد کند که فرکانس آن برابر با تفاوت بین دو صدایی است که می‌­شنوید؛ به عنوان مثال، اگر صدای 405 هرتز را در گوش راست و 415 هرتز را در گوش چپ خود بشنوید، یک صدای باینورال با فرکانس 10 هرتز خواهید شنید. اعتقاد بر این است که موسیقی­‌های باینورال فواید زیادی برای سلامتی از جمله کاهش استرس، بهبود خواب، افزایش تمرکز و بهبود حل مسئله دارند.

 

موسیقی بازی ویدیویی

 

ممکن است این مورد برای شما عجیب باشد، اما اگر بیشتر به آن فکر کنید، کاملا منطقی به نظر می‌رسد. این نوع موسیقی به طور خاص برای این ساخته شده است تا به شما کمک کند روی بازی تمرکز کنید. گوش‌دادن به موسیقی متن بازی­‌های ویدیویی نشاط‌ آور، می‌­تواند شما را بر روی کاری که انجام می‌­دهید متمرکز کند. بنابراین حتی اگر یک گیمر نیستید، پخش موسیقی متن بازی در حین کار می‌­تواند بهره­‌وری شما را افزایش دهد.

 

صداهای طبیعت

 

اگرچه از نظر فنی صداهای طبیعت موسیقی محسوب نمی‌­شوند اما صداهایی مانند اقیانوس، طوفان باران و صدای نهنگ‌ها، تاثیرات مثبتی بر سلامت روان دارند. اگر استرس یا اضطراب دارید، صداهای طبیعی می‌توانند برایتان بسیار آرام‌بخش باشند. همچنین به درمان بی‌خوابی هم کمک می‌کنند. آرامش­بخش بودن این صداها همچنین به شما کمک می‌­کند که هنگام کار یا مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشید.

 

قدرت شفابخش موسیقی

 

هر روزه فواید بیشتری از تاثیر موسیقی در سلامت روان و جسم آشکار می­‌شود. افزایش این آگاهی به استفاده از موسیقی در روش­‌های درمانی مختلف کمک می‌کند. فراموش نکنید که موسیقی می‌­تواند به شما کمک کند تا احساس شادی بیشتر و استرس کمتری داشته باشید و همچنین قادر است تمرکزتان را افزایش دهد. بنابراین، دفعه بعد که احساس ناراحتی می‌کنید یا تمرکز کردن برایتان دشوار است، یک پلی‌­لیست مناسب پخش کنید. موسیقی، بیش از آنچه که تصور می‌­کنید به شما کمک خواهد کرد.

 

می­‌توانید برای زمانی که نیاز به بهبود خلق‌وخو دارید، زمان‌­هایی که نیاز به تمرکز دارید یا برای داشتن خواب بهتر، پلی‌­لیست اختصاصی خود را آماده کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استرس ژنتیکی و تمایلات خواب، سلامت روان، استعداد موسیقی و غیره، آزمایش‌­های ژنتیکی حنیفا را انجام دهید تا یک گزارش جامع درباره خصوصیات و همچنین وضعیت سلامتی خود دریافت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط