چرا سرطان لوزالمعده ویرانگر است و چه اقدامی در مورد آن می‌توان انجام داد؟

  • منبع: circledna
  • دوشنبه 16 بهمن 1402
  • 6 دقیقه مطالعه

سرطان پانکراس یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان است. تشخیص آن دشوار بوده و نرخ بقای پایینی دارد و با وجود پیشرفت‌های فناوری پزشکی، درمان آن همیشه موفقیت‌آمیز نیست.

 

داشتن سرطان لوزالمعده تشخیصی است که هیچ‌کس تمایلی به شنیدن آن ندارد و کنار آمدن با آن می‌تواند فوق‌العاده دشوار باشد، اما هنوز هم امید وجود دارد. هیچ کس دوست ندارد در مورد سرطان بشنود، اما درک مکانیسم‌­های آن و منابعی که در اختیار دارید می‌تواند دنیای متفاوتی را ایجاد کند. در واقع، دانش اولین خط دفاعی ماست.

 

یک سرطان تهاجمی

 

سرطان لوزالمعده به دلیل ماهیت تهاجمی خود شناخته شده است. حتی زمانی که سرطان زود تشخیص داده شود، درمان آن دشوار است زیرا تومورهای پانکراس در برابر شیمی درمانی و پرتو درمانی مقاوم هستند. علاوه بر این، سرطان می­‌تواند به سرعت به اندام‌­های مجاور مانند کبد و ریه‌­ها گسترش یابد و گزینه­‌های درمانی محدود را پیچیده‌­تر کند. جراحی اغلب موثرترین درمان برای سرطان لوزالمعده است، اما این گزینه تنها برای کسانی است که بیماری در آن­‌ها زود تشخیص داده شده باشد.

 

شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌­توانند برای کوچک کردن تومور قبل از جراحی یا کاهش سرعت رشد سرطان استفاده شوند، اما اغلب در درمان بیماری بی­‌تاثیر هستند. با این حال، فناوری پزشکی در حال پیشرفت بوده و امروزه گزینه‌­های بیش‌تری مانند ایمونوتراپی در دسترس است.

 

سرطان پانکراس

 

علل سرطان پانکراس

 

علت دقیق سرطان لوزالمعده هنوز ناشناخته است، اما چندین عامل خطر وجود دارد، به ویژه متغیرهای سبک زندگی که بر روی آن‌­ها کنترل بیش‌تری دارید و احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. برخی از رایج‌­ترین عوامل خطر عبارتند از:

 

  • سن: خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده با بالا رفتن سن افزایش یافته و بیش‌تر موارد ابتلا به این سرطان در افراد بالای 60 سال رخ می­‌دهد.

 

  • جنسیت: مردان کمی بیش‌تر از زنان در معرض ابتلا به سرطان پانکراس هستند.

 

  • سیگار کشیدن: سیگار یک عامل خطر اصلی برای سرطان پانکراس است، به طوری که افراد سیگاری 2 تا 3 برابر بیش‌تر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 

  • سابقه‌ی خانوادگی: افرادی که سابقه‌ی خانوادگی سرطان لوزالمعده دارند بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

 

  • پانکراتیت مزمن: التهاب مزمن پانکراس یک عامل خطر برای سرطان لوزالمعده است.

 

  • دیابت: افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس هستند.

 

عدم وجود غربالگری و تشخیص دیرهنگام

 

یکی از بزرگ­‌ترین دلایلی که سرطان لوزالمعده بسیار ویرانگر می‌باشد، این است که اغلب در مراحل پایانی تشخیص داده می­‌شود. این امر به این دلیل است که لوزالمعده در عمق شکم قرار دارد و تومورها می­‌توانند قبل از ایجاد علائم، برای مدتی طولانی بدون تشخیص رشد کنند. زمانی که علائمی مانند درد شکم، یرقان و کاهش وزن ظاهر می‌شوند، سرطان اغلب به اندام‌های دیگر سرایت کرده است و درمان آن را بسیار سخت‌تر می‌کند.

 

همچنین بر خلاف سرطان‌­های دیگر مانند سرطان سینه یا پروستات، هیچ آزمایش غربالگری معمولی برای سرطان پانکراس وجود ندارد. این بدان معنی است که بسیاری از موارد تا زمانی که سرطان از قبل گسترش پیدا نکرده باشد، شناسایی نمی­‌شوند و درمان را بسیار دشوارتر می‌­کند. اما اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان مبتلا به سرطان لوزالمعده شده باشید، بدانید که تنها نیستید. سرطان بر روی افراد مختلف تاثیر متفاوتی می‌گذارد، اما شنیدن داستان‌های واقعی زندگی افراد می‌تواند به هر کسی که تحت تاثیر تشخیص سرطان قرار گرفته است، کمک کند تا احساس شنیده شدن داشته باشد، مورد حمایت قرار گیرد و همچنین یاد بگیرد از افراد دیگری که این تجربه‌ی دشوار را پشت سر می‌گذارند، حمایت کند.

 

پیشگیری و توانمندسازی

 

در حالی که هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان لوزالمعده وجود ندارد، به کمک برخی از اقدامات می‌­توانید با ایجاد یک سبک زندگی سالم، خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. برخی از موثرترین تغییراتی که می‌­توانید ایجاد کنید عبارتند از:

 

  • ترک سیگار: اگر سیگار می­‌کشید، ترک آن می­‌تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را به میزان قابل­‌توجهی کاهش دهد.

 

  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن یا چاقی می­‌تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش دهد، بنابراین حفظ وزن سالم از طریق رژیم غذایی و ورزش مهم است.

 

  • رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی سرشار از میوه‌­ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین­‌های بدون چربی می‌­تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

 

  • محدود کردن مصرف الکل

 

همچنین لازم به ذکر است که ژنتیک شما به همراه تصمیمات مربوط به سبک زندگی‌تان، در خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده و دیگر سرطان­‌ها نیز نقش دارد. دانستن ساختار ژنتیکی می‌­تواند به شما کمک کند تا یک برنامه‌ی اولیه برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف برای خود داشته باشید. این دقیقا همان جایی‌ست که انجام آزمایش ژنتیک سرطان و اختلالات قلبی و عصبی حنیفا می‌­تواند برای شما مفید باشد.

پست های مرتبط