بهترین وقت صبحانه خوردن چه زمانی‌ است؟

  • منبع: xcode.life
  • چهارشنبه 17 آبان 1402
  • 10 دقیقه مطالعه

آیا تا به حال به این فکر کرده‌­اید که اهمیت صبحانه خوردن هم در مواد مغذی موجود در آن و هم در ساعت دقیقی که آن را مصرف می‌­کنید، نهفته است؟ ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که می‌­توانیم هر لقمه‌ خود را بر اساس آخرین علم تغذیه، آگاهانه انتخاب کنیم. در سال­‌های اخیر، محققان به طور فزاینده­‌ای به بررسی رابطه‌ی بین زمان‌­بندی صبحانه و خطر ابتلا به دیابت، علاقه­‌مند شده‌‍­اند. بنابراین، در این مقاله، ما فقط در مورد آنچه باید برای صبحانه بخورید بحث نمی­‌کنیم، بلکه به این خواهیم پرداخت که چگونه زمان‌­بندی صبحانه می‌­تواند راز پنهانی برای رسیدن به اهداف سلامتی شما باشد.

 

آیا می‌­دانستید که داده­‌های آزمایش DNA شما شامل 700 هزار نشانگر است که می‌­توانند برای شناسایی همه چیز در مورد مشخصات تغذیه­‌ای و رفتارغذایی شما استفاده شوند؟ جالب است بدانید که ژن‌ها تمایل‌تان به خوردن مکرر میان وعده را کنترل می‌کنند. آیا می‌­خواهید در مورد ویژگی­‌های منحصر به فرد تغذیه‌­ای خود بیشتر بدانید؟ آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا، بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

 

ارتباط بین زمان غذا خوردن و سلامتی چیست؟

 

ارتباط بین زمان غذا خوردن و سلامتی، به ریتم طبیعی شبانه‌­روزی بدن ما مرتبط است. این ریتم مانند یک ساعت درونی عمل می­‌کند که الگوهای خواب و بیداری را در طی 24 ساعت تنظیم می­‌کند. این مساله بر میزان خستگی یا خواب و بیداری ما تاثیر می‌گذارد و سایر فرآیندهای ضروری از جمله غذا خوردن و هضم را نیز تحت­‌الشعاع قرار می‌­دهد.

 

الگوهای غذایی نامنظمِ ناشی از کار در شیفت شب یا سفر در مناطق زمانی مختلف می‌­تواند ریتم طبیعی بدن ما را مختل کرده و بر سلامت‌مان تاثیر منفی بگذارد.

مطالعات نشان داده است که کارگران شیفت شب کالری بیشتری در ساعات شب مصرف می­‌کنند و کیفیت رژیم غذایی ضعیف‌­تری دارند. بنابراین، این امر می­‌تواند خطر ابتلا به بیماری­‌های متابولیک مانند مقاومت به انسولین، چاقی و دیابت را افزایش دهد.

 

برای بهبود سلامتی، توجه به زمان غذا خوردن و هماهنگ کردن وعده­‌های غذایی با ریتم طبیعی بدن ضروری است.

 

آیا نخوردن صبحانه منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 می‌­شود؟

 

تحقیقات منتشر شده در مجله Nutrition در سال 2019، نشان­ می‌دهد بین حذف صبحانه و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط وجود دارد. یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز، این ارتباط را با در نظر گرفتن شاخص توده بدنی (BMI)، ارزیابی کرد. این تجزیه و تحلیل شامل 6 مطالعه جداگانه با حضور 96175 شرکت کننده و 4935 مورد ابتلا به دیابت نوع 2 بود.

 

بدون توجه به BMI، شرکت‌کنندگانی که به طور منظم صبحانه نمی‌خورند، 33 درصد بیشتر از افرادی که هر روز صبحانه می‌خورند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند. حتی زمانی که BMI افراد بررسی شده بود هم این ارتباط، قابل توجه بود. در افرادی که صبحانه نمی‌خورند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، 22 درصد بیشتر بود.

 

علاوه بر این، محققان تاثیر تعداد دفعات صبحانه نخوردن بر ابتلا به این بیماری را نیز بررسی کردند و تعداد روزهای اضافی حذف وعده صبحانه را هم در نظر گرفتند. وقتی صبحانه 4 تا 5 روز در هفته حذف می‌­شد، خطر دیابت نوع 2 تا 55 درصد افزایش می­‌یافت.

 

نتایج یک مطالعه‌ی جدید: صبحانه‌ی زودهنگام خطر دیابت نوع 2 را کاهش می‌­دهد.

 

بررسی اجمالی مطالعه

 

جدیدترین مطالعه منتشر شده در مجله International Journal of Epidemiology، تاثیر احتمالی زمان‌­بندی صبحانه را بر دیابت نوع 2 بررسی کرد.

 

شرکت­‌کنندگان مطالعه

 

103312 بزرگسال از برای ارائه‌ی عادات غذایی و داده­‌های سلامت کلی خود، ثبت‌­نام کردند. اکثریت قابل توجهی (79%) از این شرکت­‌کنندگان، زن بودند. میانگین سنی این گروه 42 سال بود.

 

طراحی مطالعه

 

در طی 2 سال، محققان الگوهای غذایی شرکت­‌کنندگان را به دقت ردیابی کرده و زمان صبحانه و دفعات وعده­‌های غذایی را در طول روز ثبت کردند. پس از آن، وضعیت شرکت­‌کنندگان را به طور متوسط تا 7.3 سال نظارت کردند و به طور خاص بر روی افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 تمرکز کردند.

 

مشاهدات مطالعه

 

در طول این مطالعه، محققان 963 مورد جدید دیابت نوع 2 را ثبت کردند. افرادی که به طور مداوم اولین وعده‌ی غذایی خود را بعد از ساعت 9 صبح می­‌خورند، 59 درصد بیشتر از کسانی که صبحانه را زودتر از ساعت 8 صبح می­‌خورند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند. با این حال، این مطالعه برای افرادی که به طور مکرر در طول روز غذا می‌خوردند، نتیجه مطلوبی داشت و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آن‌­ها کمتر بود.

 

علاوه بر این، محققان هیچ ارتباط معنی‌­داری بین روزه‌­داری( فستینگ ) و دیابت نوع 2 پیدا نکردند البته به جز کسانی که قبل از ساعت 8 صبح صبحانه می‌­خوردند و بیش از 13 ساعت در شب روزه می­‌گرفتند.

 

 

محدودیت‌­ها و برنامه­‌های آینده

 

یک نگرانی بالقوه در اتکا به سوابق غذایی گزارش‌­شده توسط شرکت‌­کنندگان این است که فقط گاهی اوقات ممکن است کاملا دقیق باشند. علاوه بر این، سایر عوامل ناشناخته می­‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند، که در محدوده‌ی این مطالعه نبود. برای رسیدگی به محدودیت‌ها، این محققان باید بررسی کنند که آیا نتایج مشابهی در بین جمعیت‌های مختلف در آینده ظاهر می‌شود یا خیر.

 

نتیجه­‌گیری: بهترین وقت برای صبحانه خوردن چه زمانی‌ است؟

 

تحقیقات اخیر، فواید خوردن صبحانه قبل از ساعت 8 صبح را نشان داده است. در افرادی که صبح زود صبحانه می‌­خورند، خطر ابتلا به دیابت، به میزان 59 درصد که درصد قابل توجهی است، کاهش می­‌یابد. پس اگر دیر صبحانه می‌­خورید، این عادت را هرچه زودتر تغییر دهید تا از مزایای سلامتی بالقوه آن بهره­‌مند شوید.

 

توجه: در صورت داشتن بیماری‌های خاص، ضروری است که قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجه در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

 

آیا زود صبحانه خوردن برای همه مناسب است؟

در حالی که صبحانه‌ی زودهنگام، فواید سلامتی امیدوارکننده­‌ای را نشان داده است، اما ممکن است فقط با سبک زندگی یا نیازهای فردی برخی از افراد مطابقت داشته باشد. یک وعده غذایی در صبح زود، می‌­تواند متابولیسم را شروع کند، انرژی پایداری را فراهم کرده و حساسیت به انسولین را در برخی افراد افزایش دهد.

 

با این حال، افراد دیگر به دلیل مشغله‌ی کاری بالا یا الگوهای طبیعی گرسنگی در بدن‌شان، برای پای‌بندی به روال زود صبحانه خوردن، دچار چالش‌­هایی خواهند بود. اجبار کردن یک زمان مشخص برای صبحانه خوردن، ممکن است منجر به ناراحتی یا اختلال در عادات غذایی شود. در نهایت، باید بر روی اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل و مغذی که با سبک زندگی فرد سازگار است، تمرکز کرد.

 

خلاصه: زمان صرف صبحانه

 

زمانِ خوردن صبحانه برای سلامتی شما اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان می‌­دهد که نخوردن صبحانه، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را حتی با داشتن BMI نرمال، افزایش می‌­دهد. تحقیقات جدیدتری نشان داده است، افرادی که صبحانه خود را بعد از ساعت 9 صبح می­‌خورند، 59 درصد بیشتر افرادی که صبحانه را قبل از ساعت 8 صبح صرف می­‌کنند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

 

علاوه بر این، افرادی که در طول روز وعده­‌های غذایی کوچک می­‌خورند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آن‌ها کاهش می‌یابد.

 

زمان‌بندی زودهنگام صبحانه، ممکن است فواید سلامتی قابل­‌توجهی را ارائه دهد، اما فقط با سبک زندگی یا ترجیحات برخی از افراد مطابقت دارد. صرف زودهنگام صبحانه، برای افرادی که قادر به انجام آن هستند، بسیار مفید خواهد بود. در نتیجه، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مغذی که با نیازهای فردی و اهداف زندگی هم‌سو باشد، اهمیت زیادی دارد.

پست های مرتبط