10 افسانه درباره سرطان ریه

  • منبع: webmd
  • دوشنبه 08 آبان 1402
  • 6 دقیقه مطالعه

افسانه:

اگر سال­‌ها سیگار کشیده باشید، دیگر برای جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه دیر شده است.

 

حقیقت:

ترک سیگار فواید تقریبا فوری دارد. با این کار، گردش خون شما بهبود یافته و ریه‌­هایتان بهتر کار می­‌کنند. با ترک سیگار، به مرور زمان خطر ابتلا به سرطان ریه کاهش می‌یابد. ده سال پس از ترک این عادت، خطر مرگ ناشی از سرطان در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می­‌دهند 50 درصد کمتر می‌شود.

 

سیگار

 

 

افسانه:

کشیدن سیگارهای حاوی قطران پایین و یا سیگارهای سبک مشکلی ندارد.

 

حقیقت:

این نوع سیگارها به اندازه سیگارهای معمولی خطرآفرین هستند. برخی از مطالعات نشان داده­‌اند که سیگارهای طعم‌­دار ممکن است حتی خطرناک‌­تر هم باشند و ترک آن­‌ها هم سخت‌­تر است. حس خنکی این سیگارها باعث می­‌شود که افراد آن­‌ها را عمیق­‌تر وارد ریه خود کنند.

 

 

افسانه:

مصرف ماریجوانا مشکلی ندارد.

 

حقیقت:

ماریجوانا می‌­تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. بسیاری از افرادی که از این ماده استفاده می‌­کنند، سیگار هم می­‌کشند. برخی از تحقیقات نشان می‌­دهد که افرادی که هر دوی این کارها را انجام می‌­دهند، احتمالا بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار می‌گیرند.

 

افسانه:

مکمل­‌های آنتی‌­اکسیدان، از شما در برابر ابتلا به سرطان ریه محافظت می­‌کنند.

 

حقیقت:

هنگامی که محققان این محصولات را آزمایش کردند، به طور غیرمنتظره­‌ای دریافتند که خطر ابتلا به سرطان ریه در میان سیگاری‌­هایی که بتاکاروتن مصرف می­‌کردند، بیشتر بود. بنابراین برای دریافت چنین مکمل­‌هایی بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. دریافت آنتی­‌اکسیدان از میوه­‌ها و سبزیجات می‌­تواند برای شما مفید باشند.

 

سیگار

 

افسانه:

سیگار برگ و پیپ ضرری ندارند.

 

حقیقت:

سیگار برگ و پیپ، درست مانند سیگار معمولی، شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان­‌های دهان، گلو، مری و ریه قرار می‌­دهند. به ویژه سیگار برگ، احتمال ابتلا به بیماری­‌های قلبی و ریوی را افزایش می‌­دهد.

 

افسانه:

سیگار کشیدن تنها عامل خطر ابتلا به سرطان ریه است.

 

حقیقت:

سیگار کشیدن بزرگ­ترین عامل خطر است، اما موارد دیگری هم وجود دارد. دومین علت سرطان ریه، یک گاز رادیواکتیو بی‌­بو به نام رادون است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این گاز از سنگ و خاک منتشر شده و ممکن است به خانه­‌ها و ساختمان­‌های مجاور مراکز صنعتی نفوذ کند. روش‌­های خاصی برای ارزیابی وجود رادون در خانه وجود دارد که برای آن باید با متخصصین تماس بگیرید.

 

افسانه:

پودر تالک یکی از علت­‌های ابتلا به سرطان ریه است.

 

حقیقت:

تحقیقات هیچ ارتباط واضحی بین سرطان ریه و تنفس تصادفی پودر تالک پیدا نکرده­‌اند. افرادی که با سایر مواد شیمیایی از جمله آزبست و وینیل کلراید کار می­‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 

افسانه:

اگر سرطان ریه دارید، ترک سیگار فایده‌­ای ندارد.

 

حقیقت:

اگر سیگار کشیدن را متوقف کنید، ممکن است درمان شما بهتر عمل کند و عوارض جانبی شما خفیف­‌تر باشد. اگر نیاز به جراحی دارید، لازم است بدانید که سیگاری‌های سابق بهتر از سیگاری‌های فعلی بهبود پیدا می‌کنند. اگر برای درمان سرطان حنجره به پرتودرمانی نیاز دارید، سیگار نکشیدن باعث می‌شود، احتمال گرفتگی صدا بعد از درمان، کاهش یابد. در برخی موارد، ترک سیگار احتمال شروع سرطان در بخش‌­های دیگر بدن را کمتر می‌کند.

 

ورزش

 

افسانه:

ورزش کردن تاثیری در کاهش خطر ابتلا به سرطان ندارد.

 

حقیقت:

مطالعات نشان می‌دهند، افرادی که فعالیت بدنی منظمی دارند ممکن است کمتر به سرطان ریه مبتلا شوند.

ورزش همچنین به عملکرد بهتر ریه­‌ها کمک کرده و از بیماری قلبی، سکته مغزی و بسیاری از بیماری­‌های جدی دیگر جلوگیری می­‌کند.

 

آلودگی هوا

 

افسانه:

آلودگی هوا، دلیل ابتلا به سرطان ریه نیست.

 

حقیقت:

دخانیات تا حد زیادی بزرگترین تهدید در زمینه سرطان ریه است، اما آلودگی هوا نیز یک عامل خطر به حساب می­‌آید. افرادی که در مناطق آلوده زندگی می‌­کنند، نسبت به افرادی که در مناطقی با هوای تمیزتر ساکن هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. در بسیاری از شهرهای جهان، سطوح خطرناکی از آلودگی هوا وجود دارد که لازم است کاهش یابند.

 

 

بسیاری از بیماری‌‌ها مانند سرطان می‌توانند بر اثر تعامل بین ژنتیک و عوامل محیطی مانند سبک زندگی، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و موارد دیگر به وجود بیایند. تغییرات ژنتیکی نامطلوب می­‌توانند استعداد ابتلای افراد به سرطان را افزایش دهند. با این حال، آگاهی از وجود این دسته از جهش‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا با کنترل عوامل محیطی و تغییر سبک زندگی، احتمال ابتلا را تا حد امکان کاهش دهید؛ به دلیل امکان ابتلا به سرطان بدون پیشینه خانوادگی، انجام تست سلامت پیشرفته حنیفا برای اطلاع از سرطان‌هایی که امکان بروز آن‌ها برای شما وجود دارد، می‌تواند در حفظ سلامت شخصی یاری‌دهنده باشد.

پست های مرتبط