آیا استعداد ریاضی ژنتیکی است؟

  • منبع: xcode.life
  • چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
  • 9 دقیقه مطالعه

استعداد ریاضی چیست؟

 

ریاضیات یا استعداد ریاضی را می‌­توان به عنوان توانایی ذهنی مورد نیاز برای کسب دانش یا مهارت در ریاضیات تعریف کرد که شامل اندازه­‌گیری، ویژگی‌­ها، و روابط کمیت­‌ها و مجموعه‌­ها با استفاده از اعداد و نمادها می‌­باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که قشر آهیانه، ناحیه‌ی بالایی و وسط مغز، در توانایی ما برای پردازش اطلاعات عددی یا شناخت عددی، نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

 

ناحیه‌ی آهیانه‌ی سمت راست در پردازش ابتدایی کمیت­‌ها نقش دارد. ناحیه‌ی آهیانه‌ی سمت چپ در پردازش اعداد دقیق و عملیات عددی مانند جمع و تفریق نقش دارد. مطالعه‌­ای که در مجله‌ی مغزی کورتکس منتشر شد، گزارش داد که نیم‌کره‌ی چپ و راست با هم برای بهبود عملکرد ریاضی کار می­‌کنند. مطالعه‌ی دیگری نیز نشان داد که «قدرت ارتباط بین نیم‌کره‌ی چپ و راست مغز، عملکرد فرد در حل مسائل ابتدایی ریاضی را پیش‌بینی می‌کند.»

 

یک نظریه که به طور گسترده پذیرفته و شناخته شده است، در سال 1976 توسط کروتتسکی مطرح شد. او پیشنهاد کرد که توانایی ریاضی شامل موارد زیر است:

 

  • استفاده از زبان رسمی و عمل کردن در محدوده‌ی ساختارهای رسمی ارتباطات

 

  • تفکر به شیوه‌­ای منطقی- ترتیبی

 

  • استفاده از میان‌برها در حین حل مشکلات

 

  • استفاده از بیش از یک رویکرد

 

  • یادآوری مفاهیم و تعمیم­‌های قبلی

 

توانایی فرد در ریاضیات، تعادلی بین طبیعت و تربیت اوست. هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی می‌­توانند رابطه‌ی شما با ریاضیات را تعیین کنند.

 

استعداد ریاضی یک ویژگی پیچیده است که شامل رشد عصبی و شناختی و هم‌چنین آموزش و پرورش می­‌شود. برخی از افراد در ابتدا رابطه‌ی بدی با ریاضیات دارند. مسائل ریاضی ممکن است آن‌­ها را دچار اضطراب کند و باعث شود که اعتماد به نفس لازم برای انجام مسائل ریاضی پیچیده را نداشته باشند. دیگران ممکن است عاشق ریاضی باشند و مسائل پیچیده را به عنوان یک چالش سرگرم­‌کننده امتحان کنند.

 

آیا استعداد ریاضی ژنتیکی است؟

 

استعداد ریاضی می­‌تواند ارثی باشد. چندین ژن که در رشد مغز نقش دارند بر توانایی انجام عملیات ریاضی نیز تاثیر می‌گذارند. مطالعه‌­ای که در مجله PLOS Biology منتشر شد، تغییرات ژنتیکی و مناطق مغزی که بر توانایی ریاضی تاثیر می­‌گذارند را شناسایی کرد. این مطالعه نشان می‌دهد که ژن‌هایی که بر رشد اولیه‌ی سیستم پردازش کمیت مغز تاثیر می‌گذارند، ممکن است بر استعداد ریاضی هم اثر داشته باشند.

 

آیا استعداد ریاضی ژن خاصی دارد؟

 

ژن SPOCK1 حاوی دستورالعمل­‌هایی برای تولید پروتئینی به نام Testican-1 است. این ژن در پیشرفت و پیش‌­آگهی تومور و هم‌چنین نوروژنز که فرآیندی است که طی آن نورون­‌های جدید در مغز تشکیل می‌شوند، نقش دارد. SPOCK1 در رشد عصبی نیز دست دارد. از این رو، تغییرات در این ژن بر توانایی ریاضی تاثیر می­‌گذارد. با این حال، ارتباط بین SPOCK1 و توانایی ریاضی فقط در کودکان دیده شده و در بزرگسالان شواهدی مبنی بر این ارتباط گزارش نشد.

 

جایگاه‌های ژنتیکی خاص

 

دو پلی­‌مورفیسم تک‌­نوکلئوتیدی یا SNP در ژن SPOCK1 وجود دارد که افرادی که دارای آلل جزئی T برای یکی از این جایگاه‌ها هستند، استعداد ریاضی کمتری دارند و افرادی که دارای آلل جزئی A برای جایگاه دیگر هستند، استعداد ریاضی پایین‌­تری دارند.

 

استعداد ژنتیکی ریاضی

 

عوامل غیرژنتیکی که بر توانایی ریاضی تاثیر می­‌گذارند:

 

تحصیلات

 

آموزش اولیه می‌­تواند بر نحوه‌ی یادگیری ریاضیات و علاقه‌ی شما به آن تاثیر بگذارد. روش‌های تدریس، رفتار معلم، کیفیت تدریس، انگیزه و تمرکز دانش‌آموزان بر استعداد ریاضی تاثیر می‌گذارند.

 

دیسکالکولیا

 

دیسکالکولیا یا اختلال حساب یک ناتوانی یادگیری ریاضی است. دانشمندان از علت دقیق این ناتوانی مطمئن نیستند. افراد مبتلا به این عارضه در یادگیری مفاهیم مرتبط با اعداد، انجام محاسبات ریاضی دقیق، استدلال و حل مسائل و انجام سایر مهارت­‌های پایه‌ی ریاضی مشکل دارند.

 

سایر بیماری­‌ها

 

برای افراد مبتلا به نارساخوانی (دیسلکسیا) و ADHD، یادگیری و حل مسائل ریاضی دشوارتر است. مهارت­‌های حرکتی یک فرد نیز بر توانایی یادگیری ریاضی او تاثیر می­‌گذارند. مهارت­‌های حرکتی ظریف، برای رشد اولیه‌ی مهارت­‌های ریاضی ضروری هستند. افراد مبتلا به آلزایمر نیز با بدتر شدن وضعیت، انجام محاسبات ساده‌ی ریاضی را دشوار توصیف می­‌کنند.

 

توصیه­‌هایی برای بهبود توانایی ریاضی

 

اگرچه ژنتیک تا حدودی بر مهارت­‌های ریاضی تاثیر می­‌گذارد اما می­‌توانید برای بهبود توانایی خود در حل مسائل و درک بهتر ریاضیات از روش‌های خاصی استفاده کنید.

 

  • برای پیشرفت در ریاضیات، تمرین کردن بسیار مهم است. با تمرین می­‌توانید به حل مسائل عادت کنید و حتی سرعت خود در رسیدن به جواب را افزایش دهید.

 

  • بر درک مفاهیم تمرکز کنید. زمانی که به مساله‌­ای جدید با تغییر در مفهوم بر می­‌خورید، یادگیری و به خاطر سپردن فرمول فایده‌­ای برای شما نخواهد داشت. یادگیری مفاهیم می‌تواند به شما در درک کاری که انجام می‌­دهید و بهبود مهارت­‌های ریاضی کمک کند.

 

  • به موقعیت­‌های دنیای واقعی که در آن می‌­توانید از مفاهیمی که یاد می‌­گیرید استفاده کنید، فکر کنید. این کار به شما کمک می­‌کند تا مسائل را بهتر درک کرده و به خاطر بسپارید.

 

  • از دیگران کمک بگیرید. بسیاری از ابزارهای آنلاین، نرم­‌افزارها و فیلم‌­های آموزشی برای اهداف یادگیری در دسترس هستند. اگر یادگیری آفلاین را ترجیح می­‌دهید، ممکن است یک معلم واجد شرایط بتواند به شما کمک کند.

 

  • برای افراد مبتلا به اختلال حساب، راهبردها و روش‌های یادگیری خاصی وجود دارد تا مهارت‌های ریاضی خود را بهبود بخشند. این موارد شامل تمرین مکرر، مطالب درسی طبقه‌بندی شده و روش‌های مختلف یادگیری برای درک مفاهیم اساسی است.

 

استعداد ژنتیکی ریاضی

 

خلاصه

 

  • به توانایی انجام تکالیف ریاضی و حل موثر مسائل حساب، استعداد ریاضی گفته می­‌شود.

 

  • قشر آهیانه، ناحیه‌ی بالایی و وسط مغز، در توانایی ما برای پردازش اطلاعات عددی یا شناخت عددی، نقشی کلیدی ایفا می­‌کنند.

 

  • توانایی ریاضی ترکیبی از تفکر به روش منطقی- ترتیبی، انجام میان‌برها در حین حل مسائل، استفاده از راه­‌های مختلف و یادآوری مفاهیم و تعمیم­‌های قبلی است.

 

  • چندین ژن که در رشد مغز نقش دارند بر توانایی ریاضی نیز تاثیر می­‌گذارند. ژن SPOCK1 در تشکیل نورون­‌های جدید در مغز نقش دارد و توانایی ریاضی کودکان را تحت تاثیر قرار می‌­دهد.

 

  • آموزش، روش­‌های تدریس، کیفیت تدریس و نگرش دانش­‌آموزان از عواملی هستند که بر توانایی ریاضی تاثیر می­‌گذارند.

 

  • شرایطی مانند نارساخوانی، ADHD و آلزایمر بر توانایی فرد در انجام ریاضیات تاثیر می­‌گذارد.

 

  • دیسکالکولیا یک ناتوانی یادگیری ریاضی است. افراد مبتلا به این بیماری در یادگیری مفاهیم مربوط به اعداد و انجام محاسبات ریاضی دقیق مشکل دارند.

پست های مرتبط