آیا سرطان سینه ژنتیکی است؟

  • منبع: circle Dna
  • دوشنبه 18 مهر 1401
  • 5 دقیقه مطالعه

بیشتر انواع سرطان ارثی هستند، آیا سرطان سینه هم ارثی است؟ گفته شود تنها 5 تا 10 درصد از موارد سرطان سینه با ژنتیک مرتبط هستند. این آمار ثابت می کند که سرطان سینه ممکن ایت گاهی ارثی باشد.

 

موارد ارثی سرطان سینه با جهش‌های ژنی خاص در DNA فرد مرتبط است که به طور خاص، می‌توان به جهش‌های ژنی در ژن‌های BRCA1 و BRCA2 اشاره کرد.

 

چگونه می‌توانید DNA خود را برای سرطان سینه آزمایش کنید؟ با انجام آزمایش ژنتیک سرطان پستان حنیفا، متوجه شوید که آیا حامل جهش ژنی خاصی که باعث بروز سرطان سینه می‌شود هستید یا خیر. اگر نتایج آزمایش ژنتیک نشان دهد که شما حامل این جهش‌ها در ژن‌های خود هستید، لزوما به این معنی نیست که به سرطان سینه مبتلا خواهید شد، فقط به این معنی است که در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

 

آگاهی از وجود خطر ژنتیکی اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا در این صورت باید ماموگرافی سالیانه را به جای 40 سالگی از 30 سالگی یا حتی سنین کمتر آغاز کنید.

 

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین زنان است اما در موارد نادر، مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. در ایالات متحده، سرطان سینه تقریبا 30 درصد از تمام تشخیص‌های جدید سرطان زنان در سال را تشکیل می‌دهد.

 

در حالی که علل دقیق بروز سرطان سینه نامشخص است، عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند شانس ابتلا را در افراد افزایش دهند. به عنوان مثال، زن بودن یکی از این عوامل است. در ایالات متحده، میانگین خطر ابتلای یک زن به سرطان سینه، حدود 13 درصد است.

 

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن نیز افزایش می‌یابد و این سرطان در زنان بالای 50 سال و پس از یائسگی، شایع است. با این حال، عامل دیگری که باید در هنگام ارزیابی خطر ابتلا به سرطان سینه در نظر گرفت، ژنتیک است.

 

در حالی که بسیاری از زنان مبتلا به سرطان سینه هیچ سابقه خانوادگی ندارند، جهش‌های ژنی می‌توانند از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند و خطر بروز تومور یا سارکوم را افزایش دهند.

 

سرطان سینه و ژن‌ها

 

به یاد داشته باشید که تقریبا 5 تا 10 درصد موارد سرطان سینه با عوامل ارثی مرتبط هستند. جهش‌های ژنی خاص می‌تواند رشد غیرطبیعی سلول (یکی از دلایل اولیه سرطان) را افزایش دهد. همانطور که پیشتر گفته شد، شایع‌ترین ژن‌های مرتبط با سرطان پستان ارثی جهش‌های BRCA1 و BRCA2 هستند.

 

در سلول‌های طبیعی، این ژن‌ها مسئول ایجاد پروتئین هایی هستند که DNA آسیب دیده را ترمیم می‌کنند. نسخه‌های جهش‌یافته این ژن‌ها، می‌توانند باعث رشد غیرطبیعی سلول‌ها و ایجاد تومور شوند. در حالی که از هر 8 زن حدودا یک نفر، شانس ابتلا به سرطان پستان دارد، محققان معتقدند که تقریباً 70 درصد از زنان دارای جهش ژنی BRCA1 و BRCA2 ارثی، تا سن 80 سالگی به این سرطان مبتلا می‌شوند.

 

بنابراین، اکنون می‌توانیم به اهمیت انجام آزمایش ژنتیک سرطان پستان پی ببریم.

 

وجود این جهش‌های ژنی، علاوه بر کاهش سن ابتلا به سرطان، خطر درگیری هر دو پستان با سرطان را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر این، جهش در ژن‌های BRCA1 و BRCA 2 خطر ابتلا به سرطان تخمدان را نیز در زنان افزایش می‌دهد.

 

بر اساس تحقیقات سرطان، جهش‌های BRCA در ایالات متحده در میان یهودیان اروپای شرقی رایج‌تر است. با این حال، هر کسی، چه مرد و چه زن، و در هر جایی می‌تواند این جهش‌ها را داشته باشد.

 

اگر متوجه شوید که ژن جهش یافته برای سرطان سینه دارید، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه مانند شروع منظم ماموگرافی و غربالگری را انجام دهید. خبر خوب این است که ماموگرافی می‌تواند سرطان سینه را خیلی زود تشخیص دهد (مدت زیادی قبل از ایجاد علائم یا توده های قابل توجه در بافت پستان). سرطان سینه یکی از انواع سرطان هایی است که در صورت تشخیص زودهنگام، میزان بقای بسیار بالایی دارد.

 

سرطان سینه

 

سرطان سینه تنها سرطانی نیست که می‌توانید از طریق آزمایش ژنتیک خطر ابتلا به آن را بدانید. آزمایش ژنتیک سلامت پیشرفته حنیفا گزارش‌هایی در خصوص خطر ژنتیکی شما در مورد بسیاری از سرطان‌ها، بیماری‌ها و شرایط سلامتی مختلف را ارائه می‌دهد.

 

آگاهی از اینکه آیا از نظر ژنتیکی در معرض خطر هستید یا خیر، تاثیر چشمگیر خود را در نحوه پیشگیری نشان خواهد داد. همه افراد مبتلا به جهش‌های ژنی سرطان‌زا به سرطان مبتلا نمی‌شوند، بلکه بسیاری از تغییرات سبک زندگی و برنامه‌ریزی و انجام مسئولانه غربالگری‌ها می‌توانند زندگی شما را نجات دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط