آیا شکل پا می­‌تواند اصل و نسب افراد را مشخص کند؟

  • منبع: xcode.life
  • شنبه 27 آبان 1402
  • 7 دقیقه مطالعه

دانستن این‌که از کجا آمده‌اید یا اجدادتان چه کسانی بوده‌اند، همیشه جذاب است. علم تبارشناسی و ژنتیک، قادرند که رازهای ناشناخته­ زیادی را، درباره نسل­‌های پیشین افراد فاش کنند. با این‌که امروزه آزمایش ژنتیک، اساس اکثر آزمایش‌های DNA اجدادی است و در میان بیشتر افراد پذیرفته شده است اما روش‌های دیگری مانند تبارشناسی بر اساس شکل پا هم، در سرتاسر جهان رایج هستند. بسیاری از افراد زمانی که به اجداد خود فکر می­‌کنند، هرگز به شکل پای خود توجهی نمی‌­کنند؛

اما آیا می‌­دانستید که پاهای شما چیزهای بیشتری در مورد اجدادتان نشان می­‌دهند؟ بیایید در این مقاله به اصل و نسب شکل پا بپردازیم!

امروزه تست­‌های ژنتیک تبارشناسی، به طور فزاینده­ای محبوب شده­‌اند. DNA شما نه تنها قادر است که برای اطلاع یافتن از اجدادتان استفاده شود، بلکه اطلاعات مهمی در مورد خطرات سلامتی و جنبه­‌های دیگر بدن شما نیز در اختیار دارد. این ویژگی این امکان را به شما خواهد داد تا اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از بیماری­‌های احتمالی را، قبل از ظاهر شدن علائم انجام دهید و در نتیجه از ابتلا به آن جلوگیری کنید.

 

اصل و نسب شکل پا چیست؟

 

اصل و نسب بر اساس شکل پا اطلاعاتی ‌است که شکل پاها و انگشتان پا، در مورد شما و اجدادتان آشکار می‌کند.

ظاهر پا، در افراد مختلف بسیار متفاوت است. حتی در یک فرد، پای چپ و راست ممکن است شبیه هم نباشند.

برای آشنایی با انواع مختلف پا و هر چیزی که شکل پا می‌­تواند در مورد شما آشکار کند، ادامه این مطلب را بخوانید.

 

انواع شکل پا

 

برای تشخیص اصل و نسب یک فرد بر اساس شکل پا، پنج حالتِ پذیرفته شده وجود دارد:

 

  • یونانی
  • رومی
  • سلتیک
  • آلمانی
  • مصری

 

در هر کدام از این حالت­‌ها، طرح کلی و طول انگشتان پا متفاوت است .

درک این نکته ضروری است که داشتن پاهایی که به یکی از موارد ذکر شده در بالا هستند، در واقع ناشی از ژنتیک هر فرد می‌­باشد.

 

5 نوع مختلف اصل و نسب شکل پا

 

یونانی

 

افرادی که انگشت دوم پاهایشان بلند است، پاهای یونانی یا «پاهای شعله‌­ای» دارند. یک مطالعه نشان داد که این ویژگی در جمعیت یونان رایج است. این ویژگی را می‌­توانید در مجسمه‌های یونانی هم مشاهده کنید. به دلیل بلندتر بودن انگشت دوم در افرادی که پای یونانی دارند، وزن به طور مساوی در سرتاسر پا توزیع نشده که اغلب منجر به ایجاد درد می­‌شود. با این حال، این شکل از پا برای ورزشکاران حرفه­‌ای سودمند است.

تحقیقات در زمینه ژنتیکِ طول انگشتان پا نشان داده است که پای یونانی با یک صفت مغلوب وابسته به X در ارتباط است. (یعنی این ویژگی بر روی کروموزوم X قرار دارد.)

 

رومی

 

در شکل پای رومی، سه انگشت اول طول مساوی داشته و بقیه انگشتان کوتاه­‌تر می‌­باشند. اعتقاد بر این است که حدود یک چهارم جمعیت جهان دارای پاهای رومی هستند.

برای افرادی که این فرم پا را دارند، اغلب پوشیدن برخی از کفش‌­ها، به خصوص کفش­‌های باریک و نوک تیز و کفش‌­های پاشنه‌بلند، دشوار است.

 

آلمانی

 

در شکل پای آلمانی، چهار انگشت آخر پا هم­‌اندازه هستند و از شست پا کوتاه‌­تر می‌­باشند. انگشتان پا در این شکل پا نیز نسبت به سایر انواع پا، پهن‌­تر و محکم‌­تر هستند.

 

سلتیک

 

شکل پای سلتیک ترکیبی از انگشتان آلمانی و یونانی است.

در افرادی که این شکل پا را دارند، انگشت شست با انگشت سوم هم‌­اندازه و دو انگشت دیگر نیز سایز یکسانی دارند. مانند پای یونانی، انگشت دوم این افراد بلندتر از دیگر انگشتان است.

از انگشت سوم به بعد، اندازه‌ی انگشتان به تدریج کاهش می‌یابد. به همین دلیل تشخیص این شکل انگشت پا، پیچیده و سخت است. شکل پای سلتیک در اروپای غربی به ویژه بریتانیا و ایرلند رایج است.

 

مصری

 

گفته می‌­شود که شکل پای مصری زیباترین شکل از این پنج حالت است. مشخصه آن؛ یک انگشت شست بلند است که به دنبال آن انگشتان دیگر با زاویه 45 درجه کوتاه‌­تر می‌­شوند. این شکل، دارای یک مزیت پزشکی است زیرا از ناخن­‌های پا محافظت می‌­کند.

جالب است بدانید که 80 درصد از مردم ژاپن، شکل پای مصری دارند.

 

foot

 

آیا شناسایی اجداد از طریق شکل پا، علمی است؟

 

در حالی که اصل و نسب شکل پا بسیار توصیفی است و اطلاعاتی در مورد ویژگی­‌های ژنتیکی ارائه می‌­دهد، اما علم از این ایده پشتیبانی نمی‌­کند.

 

مشکلات مربوط به اصل و نسب شکل پا

 

بر اساس اصل و نسب شکل پا، همه قومیت‌­ها، از یک گروه از مردم (جمعیت های یک‌پارچه) تشکیل شده بودند. این فرض اشتباه است!

در واقعیت، قومیت‌های مختلف در طول زمان مهاجرت کرده و با یکدیگر مخلوط شده‌­اند. در عین حال، فرض اینکه افراد با یک نوع شکل پا همگی از یک مکان منشا گرفته‌­اند، غیرقابل قبول است.

برای مثال، آیا عجیب نیست که فکر کنیم جمعیت‌های بومی مانند آینو (در ژاپن) که دارای انگشت دوم بلندتر (یک ویژگی شکل پای یونانی) هستند، از یونان سرچشمه گرفته‌اند؟

در حالی که فهمیدن شکل پا برای بسیاری از افراد سرگرم­­‌کننده است، برای تعیین اصل و نسب شما، روش‌­های علمی مناسب‌­تری مانند آزمایش DNA وجود دارد.

 

خلاصه

 

  1. اصل و نسب شکل پا همان چیزی است که پاها، شکل قوس پا و انگشتان پا در مورد شما و اجدادتان می­‌گویند.
  2. پنج حالت مورد استفاده در تبارشناسی شکل پا عبارتند از: یونانی، رومی، سلتیک، آلمانی و مصری.
  3. داشتن پاهایی که به یکی از این پنج شکل هستند نشان‌دهنده ویژگی‌های مشترک ژنتیکی است.
  4. بررسی شکل پا برای تعیین اصل و نسب بیشتر جنبه‌ی سرگرمی دارد تا علم. زیرا بر اساس یک فرض اشتباه بنا شده است.

 

پست های مرتبط