چرا مواد معدنی چشمه‌­های آب گرم برای پوست و سلامتی شما مفید هستند؟

  • منبع: circledna
  • دوشنبه 03 اردیبهشت 1403
  • 11 دقیقه مطالعه

هزاران سال است که مردم کاملا به قدرت درمانی مواد معدنی چشمه­‌های آب گرم اعتقاد دارند. به مدت قرن­‌ها، مردم معتقد بودند که حمام کردن در چشمه­‌های آب گرم می­‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. اولین گزارش­‌ها مبنی بر این فواید به دوران یونان و روم باستان برمی‌گردد، زمانی که اعتقاد بر این بود که چشمه­‌های آب گرم اندام‌­های سخت شده را نرم کرده و روماتیسم، نقرس، فلج و حتی مالیخولیا را درمان می­‌کنند.

 

هیچ چیز به اندازه‌ی آب­‌های گرم و آرام­‌بخش چشمه‌­های آب گرم طبیعی نمی­‌تواند به کاهش درد و در عین حال بهبود گردش خون، خلق و خو و سلامت کلی شما کمک کند. لوری میلر از Fairmont Hot Springs Resort توضیح می‌­دهد: «آب چشمه‌ی آب گرم به ویژه برای پوست مفید بوده و اغلب به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌­اکسیدانی آن مورد استفاده قرار می­‌گیرد.»

 

آب چشمه­‌های آب گرم، تا بیش از 180 درجه‌ی فارنهایت (82 درجه‌ی سانتی‌گراد) گرم هستند. در میان بسیاری از افراد، پذیرفته شده است که این درجه حرارت بسیار بالا در صورت استفاده‌ی صحیح، اثرات مثبتی بر سلامت انسان دارد. اگرچه می­‌توان از چشمه‌­های آب گرم برای درمان در هر زمانی از سال استفاده کرد، اما مزایای درمانی آن زمانی که دمای هوای بیرون کمتر از 75 درجه‌ی فارنهایت (24 درجه‌ی سانتی‌گراد) باشد موثرتر است. به همین دلیل است که هتل‌های دارای آب گرم در ماه‌­های سرد سال محبوبیت بیش‌تری دارند.

 

در زیر به برخی از فواید چشمه­‌های آب گرم اشاره خواهیم کرد:

 

فواید چشمه­‌های آب گرم برای پوست

 

هزاران سال است که انسان­‌ها برای درمان بیماری­‌های مختلف پوستی در چشمه­‌های آب گرم طبیعی غوطه‌­ور می­‌شوند. حتی برخی از تمدن­‌های باستانی، مانند رومی­‌ها و یونانی­‌ها، حمام­‌های بزرگی را در کنار استخرهای چشمه‌ی آب گرم طبیعی می‌­ساختند تا از این آب گرم با ارزش به عنوان حمام عمومی استفاده کنند. چشمه‌­های آب گرم حاوی مقادیر زیادی سیلیس و گوگرد هستند که با درمان بیماری­‌های پوستی مانند پسوریازیس، آکنه و اگزما مرتبط می­‌باشند.

 

گوگرد یک ماده‌ی معدنی است که برای تولید کلاژن ضروری می‌­باشد؛ بدون کلاژن، پوست نمی­‌تواند خاصیت ارتجاعی و بافت صاف خود را حفظ کند. علاوه بر گوگرد، چشمه‌­های آب گرم منبع غنی سایر مواد معدنی مانند سیلیکون هستند. گوگرد موجود در چشمه‌­های آب گرم به حذف ناخالصی­‌ها از منافذ بدن کمک کرده و این آب را برای درمان خشکی پوست سر مناسب می­‌کند. سیلیکون، ظاهر و احساسی صاف به پوست می‌بخشد و به درمان ناخن‌­ها، موها و بیماری­‌های استخوانی شکننده مانند پوکی استخوان کمک می­‌کند. سیلیکون هم‌چنین با کمک به تشکیل یک لایه‌ی محافظ در بالای پوست، به از دست رفتن خاصیت ارتجاعی آن در طول زمان کمک می­‌کند.

 

بالنیوتراپی که یک درمان آب گرم است، سابقه‌­ای غنی از درمان بیماری­‌ها با کمک آب چشمه‌­های آب گرم دارد. جدای از کاربرد تاریخی آن، آب درمانی اخیرا به عنوان طب جایگزین و فعالیتی تفریحی نیز محبوبیت پیدا کرده است. بسیاری از استراحتگاه­‌های بهداشتی و آب گرم، آب درمانی را به مشتریان خود ارائه می‌­دهند.

 

چشمه­‌های آب گرم، گردش خون را بهبود می‌­بخشند.

 

زمانی که خود را در چشمه­‌های آب گرم غوطه­‌ور می‌­کنید، افزایش فشار هیدرواستاتیک، عملکرد طبیعی بدن شما در زمینه‌ی جریان خون و متابولیسم را بهبود می‌­بخشد. فشار هیدرواستاتیک، فشار حاصل از وزن آبی است که شما را در یک چشمه‌ی آب گرم احاطه کرده است. این وزن در درجه‌ی اول به دلیل غنی بودن آب از مواد معدنی به وجود می­‌آید. علاوه بر این، این فشار، خون شما را به راحتی از طریق وریدها عبور داده و متابولیسم و عملکرد رفتاری شما را بهبود می­‌بخشد. یک مطالعه‌ی ژاپنی نشان می‌­دهد که یک بار در هفته رفتن به یک چشمه‌ی آب گرم به مدت یک ساعت، گردش خون شما را تا 40 درصد افزایش می‌­دهد. گفته می­‌شود که این کار متابولیسم را بهبود می‌­بخشد و به شما احساس سلامتی می­‌دهد.

 

طرفداران چشمه­‌های آب گرم ادعا می‌­کنند که گذراندن وقت در آب گرم می‌­تواند علائم بیماری را به ویژه در مبتلایان به بیماری­‌های قلبی، بهبود بخشد. اگر مشکلات قلبی دارید، چشمه­‌های آب گرم می‌­توانند برای شما اثر درمانی داشته باشند. مطالعه­‌ای که در مجله‌ی Heart and Vessels چاپ شد نشان داد که افراد مبتلا به نارسایی مزمن قلبی که در چشمه­‌های آب گرم حمام می­‌کنند عملکرد قلبی بهتری داشته و التهاب آن­‌ها کاهش یافته است.

 

فواید مواد معدنی چشمه‌های آب گرم برای سلامت پوست

 

چشمه­‌های آب گرم استرس را کاهش داده و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند.

 

بدن شما برای تنظیم استرس، روش‌­های خاص خود را دارد. وقتی استرس دارید، بدن آدرنالین و کورتیزول تولید می­‌کند که هورمون­‌های استرس اولیه هستند. استرس یک عامل خطر برای ابتلا به تقریبا هر بیماری بوده و شواهد علمی نشان می‌­دهد که گذراندن وقت در چشمه‌­های آب گرم باعث کاهش استرس و بهبود خواب می­‌شود. اثرات آرامش‌­بخش چشمه‌­های آب گرم به ویژه برای افرادی که استرس یا اضطراب را تجربه می­‌کنند، مفید است. چشمه­‌های آب گرم می‌­توانند به بهبود الگوهای تنفسی شما کمک کرده و کیفیت خواب شما را ارتقا دهند. علاوه بر این، آب گرمی که شما را در بر می­‌گیرد، ماهیچه‌­های خسته را پرورش می­‌دهد، کمر درد را تسکین داده و ذهن را آرام می­‌کند.

 

پتاسیم و لیتیوم ریزمغذی‌های حیاتی هستند که با کمک به انتقال سیگنال‌ بین سلول‌ها، تنظیم تکانه‌های عصبی و آرامش بدن، برای ایجاد یک سیستم عصبی سالم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، محتوای معدنی چشمه‌­های آب گرم می­‌تواند به تسکین اضطراب در سطح شیمیایی، از جمله کاهش یا مسدود کردن درد از هر منبعی کمک کند.

 

چشمه‌ی آب گرم یک مسکن طبیعی است.

 

شاید باورنکردنی باشد اما توانایی چشمه­‌های آب گرم در تسکین درد بی‌­نظیر است. هنگامی که وارد یک استخر بخار گرم می­‌شویم، گاهی اوقات می­‌توانیم در عرض چند دقیقه تسکین درد را احساس کنیم. در پشت این مزیت چشمه­‌های آب گرم یک توضیح علمی وجود دارد: آن­‌ها حاوی مواد شیمیایی طبیعی هستند که گیرنده­‌های درد ما را مسدود می‌­کنند.

 

لوری میلر از Fairmont Hot Springs Resort توضیح می­‌دهد: «چشمه‌­های آب گرم مسکن‌های طبیعی هستند، به همین دلیل است که بسیاری از مردم پس از غوطه­‌ور شدن در آن­‌ها احساس خوبی دارند. گرمای چشمه­‌های آب گرم عضلات دردناک را آرام می‌­کند، در حالی‌که آب غنی از مواد معدنی مفاصل سفت را نرم کرده، التهاب را تسکین داده و گردش خون را بهبود می‌­بخشد.

 

غوطه‌­ور شدن در چشمه­‌های آب گرم می‌­تواند به ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری‌­های مزمن مانند فیبرومیالژیا و آرتریت مفید باشد. این امر به این دلیل است که افزایش تدریجی دما، بدون این‌که فشار بیش از حدی بر عضلات یا مفاصل وارد کند، به تسکین درد و سفتی کمک می‌کند. بار بعدی که در موقعیتی قرار گرفتید که مفاصل شما درد می­‌کرد (مثلا زمانی که در حال سفر کردن هستید)، به جای مصرف داروهای بدون نسخه، سعی کنید در مسیر سفرتان در یک چشمه‌ی آب گرم طبیعی توقف کنید. این تجربه به شما کمک می‌­کند تا آرام شوید و دردتان را کاهش می‌دهد. اگرچه حمام کردن در چشمه­‌های آب گرم یک عمل رایج است، اما همه نباید این کار را انجام دهند. هرگز بدون مشورت با پزشک خود در یک چشمه‌ی آب گرم طبیعی غوطه‌­ور نشوید.

 

نتیجه­‌گیری

 

اگر بیماری ژنتیکی پوست دارید، ممکن است بخواهید حمام کردن در چشمه‌­های آب گرم را امتحان کنید. آزمایش ژنتیک سلامت پوست حنیفا، شامل یک گزارش کامل از وضعیت سلامتی پوست بر اساس DNA شما خواهد بود و کمک می­‌کند تا پوست خود و آن‌چه را که نیاز دارد درک کنید.

 

فارغ از فواید پوستی، چشمه­‌های آب گرم به دلایل دیگری هم مفید هستند. همه‌ی ما نیاز داریم تا مدتی را به دور از فشارهای زندگی روزمره بگذرانیم و استراحت کنیم. بدین منظور ضروری است که کمی برای خودمان وقت بگذاریم و می­‌توان این کار را به روش­‌های مختلفی انجام داد. غوطه­‌ور شدن در چشمه‌­های آب گرم یکی از محبوب‌­ترین راه­‌ها برای رفع خستگی است. دلیلی وجود دارد که استراحتگاه­‌های دارای چشمه­‌های آب گرم چنین جمعیتی را به خود جذب می­‌کنند و مزایای سلامتی که ارائه می‌­دهند را تبلیغ می­‌کنند.

 

انواع چشمه­‌ها و حمام­‌های آب گرم در سراسر کشور وجود دارند که می‌­توانید برای گذراندن یک بعدازظهر لذت‌­بخش از آن­‌ها دیدن کنید یا حتی برای یک آخر هفته در آن­‌ها اقامت داشته باشید. پس از آشنایی با برخی از درمان‌های طبیعی برای مشکلات پوستی و دردهای بدن که در بسیاری از چشمه‌های آب گرم یافت می‌شوند، حتی اگر از دردهای جسمی رنج نمی­‌برید، ممکن است بخواهید این تجربه را امتحان کنید.

پست های مرتبط