حقایق و افسانه­‌هایی درباره‌ی کاهش چربی بدن

  • منبع: circledna
  • دوشنبه 09 بهمن 1402
  • 9 دقیقه مطالعه

داستان‌های متعدد درباره‌ی تغییر اندام و رژیم‌های غذایی سنگین نشان می­‌دهند که کاهش چربی بدن موضوعی است که در بین بسیاری از افرادی که به دنبال دستیابی به اهداف سلامتی و تناسب اندام خود هستند، محبوب است. این موضوع مخصوصا برای کسانی که می­‌خواهند به اندام خوبی برسند و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند بسیار جالب است.

 

کاهش وزن به خودی خود موضوع پیچیده‌­ای است، اما کاهش چربی، فرآیندهای اساسی‌­تری دارد که آنقدرها هم که به نظر می‌­رسد ساده نیستند. افسانه­‌های زیادی در مورد کاهش چربی در سراسر اینترنت وجود دارد؛ تمرینات معمول و رژیم غذایی سالم همیشه به معنای کاهش چربی در مناطق خاصی از بدن نیست و درک این فرآیندها می­‌تواند به ما در تعیین اهداف واقعی­‌تر و سالم‌­تر کمک کنند.

 

اگر بتوانید فرآیندهای تجزیه‌ی چربی را بهتر درک کنید، می‌­توانید استراتژی­‌های موثری را در رژیم غذایی و تمرینات خود پیاده کنید. در این مقاله، به پیچیدگی‌های از دست دادن چربی و سوالاتی از جمله اینکه چربی بدن چیست، چگونه انباشته می‌شود و فرآیندی که در طی آن بدن ما چربی‌های اضافی را از دست می‌دهد، خواهیم پرداخت.

 

چربی بدن چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

 

چربی بدن، که به عنوان بافت چربی (آدیپوز) نیز شناخته می‌­شود، جزء ضروری بدن ما است. بنابراین چربی به آن بدی که فکر می­‌کنید نیست، حداقل در مورد انواع خاصی از آن مانند چربی‌­های اشباع‌­نشده، نباید چنین نقطه نظری داشت.

 

در هر صورت، چربی بدن عملکردهای کلیدی مختلفی را ایفا می­‌کند؛ ایجاد عایق، محافظت از اندام‌­ها و تامین انرژی از جمله وظایف چربی‌­های بدن است. چربی بدن از سلول­‌های چربی، سلول‌­های تخصصی که چربی را ذخیره و آزاد می­‌کنند، تشکیل شده است. اساسا، بدن ما بدون چربی عملکرد مطلوبی ندارد، اما مسائل مربوط به اضافه وزن ممکن است بر درک ما از چربی بدن تا حد زیادی تاثیر منفی بگذارد. برای اینکه در مسیر کاهش چربی پیشرفت پایداری داشته باشید، مهم است که بدانید که به سطح متعادلی از چربی­‌ها نیز نیاز دارید.

 

عوامل موثر بر تجمع چربی در بدن

 

گفته می­‌شود که چربی بیش از حد بدن، خطرات متعددی برای سلامتی به همراه دارد. چربی در بدن برخی از افراد، سریع‌­تر از دیگران انباشته می‌شود. نحوه‌ی انباشته شدن چربی تحت تاثیر ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه‌ی زندگی است، برخی از این عوامل عبارتند از:

 

  • مازاد کالری: زمانی که بیش‌تر از آن‌چه که بدن‌تان کالری می­‌سوزاند، کالری دریافت می‌کنید، این انرژی اضافی به عنوان چربی بدن ذخیره می‌شود.

 

  • سبک زندگی کم تحرک: عدم فعالیت بدنی باعث کاهش مصرف کالری و کمک به ذخیره‌ی چربی می‌­شود.

 

  • عدم تعادل هورمونی: هورمون­‌هایی مانند انسولین، کورتیزول و استروژن می­‌توانند بر تجمع چربی، به ویژه در نواحی خاصی مانند شکم تاثیر بگذارند.

 

 

کاهش چربی بدن

 

کاهش چربی در اثر متابولیسم و مصرف انرژی

 

از دست دادن چربی زمانی رخ می­‌دهد که میزان انرژی مصرفی از انرژی دریافتی بیش‌تر شود و نقصان کالری ایجاد شود. زمانی که بدن به انرژی بیش‌تری نسبت به آن‌چه که از طریق دریافت غذا در دسترس است نیاز دارد، از چربی ذخیره شده به عنوان سوخت استفاده می‌­کند. روند کاهش چربی شامل چندین مرحله‌ی کلیدی است:

 

  • کمبود انرژی: ایجاد نقصان انرژی از طریق ترکیبی از کاهش دریافت کالری و افزایش فعالیت بدنی، برای شروع کاهش چربی بسیار مهم است. این کمبود، بدن را مجبور می­‌کند تا برای تامین انرژی مورد نیاز خود از ذخایر چربی استفاده کند.

 

  • لیپولیز: لیپولیز، تجزیه‌ی تری­‌گلیسیریدهای ذخیره شده در بافت چربی به اسیدهای چرب و گلیسرول است. این فرآیند توسط هورمون‌­هایی مانند آدرنالین و کورتیزول که در پاسخ به کمبود انرژی آزاد می­‌شوند، تنظیم می­‌شود.

 

  • انتقال اسیدهای چرب: اسیدهای چرب پس از آزاد شدن از بافت چربی، از طریق جریان خون به ماهیچه‌­ها و سایر بافت­‌ها منتقل می­‌شوند تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرند.

 

  • اکسیداسیون: در سلول‌های ماهیچه‌ای، اسیدهای چرب تحت اکسیداسیون قرار می‌گیرند، فرآیندی که در آن بیش‌تر تجزیه می‌شوند تا آدنوزین تری فسفات (ATP)، منبع اصلی انرژی بدن، تولید شود.

 

تبدیل کاهش چربی به کاهش وزن

 

کاهش چربی به طور مستقیم به عنوان کاهش وزن ترجمه می­‌شود، اما به یاد داشته باشید، بدن شما مواد مغذی دیگری را نیز دفع می­‌کند. کاهش وزن نه تنها کاهش چربی، بلکه از دست رفتن اجزای دیگر بدن مانند توده‌ی عضلانی، وزن آب و ذخایر گلیکوژن را نیز در بر می­‌گیرد. در حالی که هدف اصلی شما ممکن است کاهش چربی بدن باشد، کاهش کلی وزن می‌­تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گیرد که همه‌ی آن‌­ها می‌توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از مسیر کاهش چربی داشته باشید:

 

  • وزن آب: در شروع مسیر کاهش وزن، کاهش اولیه‌ی وزن اغلب شامل کاهش قابل توجه وزن آب می‌­باشد. این مساله به دلیل کاهش ذخایر گلیکوژن است که با مولکول­‌های آب همراه هستند. ضروری است که بدانیم وزن آب، به ویژه در حین ورزش، دچار نوسان می‌شود و منعکس‌کننده‌ی پیشرفت طولانی مدت از دست دادن چربی نیست.

 

  • توده‌ی عضلانی: هنگام کاهش وزن، حفظ توده‌ی عضلانی بدون چربی بسیار مهم است. با این حال، در شرایط خاص، ممکن است در کنار از دست دادن چربی، از دست دادن عضله نیز رخ دهد، به خصوص اگر کمبود انرژی بیش از حد باشد یا اگر فعالیت بدنی و تمرین مقاومتی کافی نباشد. حفظ توده‌ی عضلانی مهم است زیرا از متابولیسم کلی حمایت می­‌کند و به دستیابی به اندامی خوش‌­فرم و مشخص کمک می­‌کند.

 

  • پیشرفت پایدار: از دست دادن چربی پایدار به تدریج رخ می‌­دهد. به دنبال نقصان انرژی متعادلی باشید، زیرا نقصان شدید می­‌تواند منجر به از دست دادن عضله، کاهش سرعت متابولیسم و کمبود بالقوه مواد مغذی شود. پیشرفت پایدار تضمین می­‌کند که کاهش وزن در درجه‌ی اول از ذخایر چربی حاصل می‌­شود و در عین حال کاهش عضله را به حداقل می‌­رساند.

 

نتیجه­‌گیری

 

درک فرآیند کاهش چربی در دستیابی به کاهش وزن موفق و پایدار بسیار مهم است. با ایجاد نقصان انرژی، شروع لیپولیز و استفاده از اسیدهای چرب به عنوان منبع انرژی، بدن دچار کاهش چربی می­‌شود. با این حال، لازم به یادآوری است که کاهش وزن شامل عوامل مختلفی از جمله وزن آب و توده‌ی عضلانی است. بدن شما منحصر به فرد است و در حالی که خوب است این اصول کاهش چربی را در ذهن داشته باشید، بهترین نتایج همیشه از برنامه­‌های غذایی و تمرینی حاصل می­‌شود که متناسب با بدن شما و جایی که در سفر سلامتی خود هستید، طراحی شده است. 

پست های مرتبط