آیا آزمایش ژنتیک فقط برای غربالگری است؟

  • منبع: circle Dna
  • یکشنبه 08 خرداد 1401
  • 7 دقیقه مطالعه

آزمایش ژنتیک می‌تواند دریچه‌ای جدید را به روی وضعیت سلامتی‌تان باز کند! امروزه آزمایش ژنتیک از محبوبیت بالایی برخوردار است و برای انجام آن تنها به مقداری از بزاق خود نیاز دارید! بیایید تا با برخی از مزایای انجام آزمایش ژنتیک آشنا شویم. در گذشته این نوع آزمایش، عمدتا توسط مراکز خدمات پزشکی انجام می‌شد؛ اما در سال‌­های اخیر، در دسترس قرار گرفته و افراد بیشتری می‌توانند از مزایای ارزشمند آزمایش ژنتیک بهره ببرند. تاکنون حدود 26 میلیون نفر در آمریکا آزمایش ژنتیک انجام داده­‌اند.

در حال حاضر ده­‌ها شرکت در سرتاسر جهان خدمات تخصصی ژنتیک را برای اهداف مختلف، به مشتریان ارائه می‌دهند. آمار نشان می‌دهد که محبوب­‌ترین این آزمایش­‌ها، آزمایش‌هایی هستند که سطح سلامت را پیش‌بینی کرده یا اطلاعاتی درباره صفات معمول فیزیکی و یا استعدادهای ذاتی ارائه می‌دهند.

با افزایش علاقه عمومی به انجام آزمایش ژنتیک ، دامنه ویژگی‌های مورد بررسی تحت پوشش این آزمایش‌ها نیز افزایش یافت. این موارد شامل خطر ابتلا به انواع سرطان­‌ها و بیماری­‌هایی همچون آلزایمر و پارکینسون می‌­شوند. در این میان، وجود شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات ژنتیک متعدد در بازار، انتخاب بهترین و مناسب­‌ترین نوع آزمایش ژنتیک را برای افراد دشوار ساخته است.

درباره انجام آزمایش ژنتیک شک دارید؟ شاید این دلایل بتواند نظر شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

آزمایش ژنتیک اطلاعاتی درباره "عدم تحمل لاکتوز، میزان نیار به برخی ویتامینها و یا احتمال چاقی در اثر مصرف کربوهیدراتها"را ارائه می‌دهد.

 

وقتی صحبت از آزمایش ژنتیک می‌شود، ذهن غالب افراد به سمت آزمایش ژنتیک غربالگری پیش می‌رود. در حالی که آزمایش ژنتیک فقط به غربالگری ژنتیکی اختصاص ندارد. مثلا این آزمایش به شما کمک می‌کند که از نحوه سوخت‌وساز مواد غذایی مختلف در بدن خود آگاه شوید. آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا اطلاعاتی بسیار ارزشمند، در خصوص مقدار نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و نحوه پاسخ بدن به کربوهیدرات، انواع چربی، پروتئین و غیره ارائه می‌دهد.

آگاهی از احتمال دارا بودن یک صفت خاص، می­‌تواند انگیزه شما برای ایجاد تغییرات در سبک‌زندگی‌ و بهبود سلامتی‌تان را افزایش دهد.

 

با انجام آزمایش ژنتیک از خطر ابتلا به بیماری­‌های وراثتی و برخی از سرطان­‌ها باخبر می‌شوید.

 

آزمایش ژنتیک می­‌تواند با تجزیه و تحلیل نشانگرهای مرتبط با بیماری‌های خاص همچون دیابت و اختلالات قلبی-عروقی، میزان احتمال ابتلا را در افراد سالم و فاقد علائم، ارزیابی کند.

همچنین این آزمایش می­‌تواند اطلاعاتی درباره احتمال وجود جهش‌­های مرتبط با بسیاری از انواع سرطان‌­های ارثی را مورد بررسی قرار دهد. یکی از جهش‌­های شناخته ­شده‌­ی مرتبط با سرطان پستان، جهش در ژن­‌های BRCA1 و BRCA2 است. این همان جهش ژنتیکی است که آنجلینا جولی را به انجام جراحی برداشتن سینه‌ها و رحم به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه و تخمدان ترغیب کرد. برای برخی افراد، اطلاع از وجود یک جهش می‌­تواند سرنوشت­‌ساز باشد. علاوه بر این افراد می‌­توانند با آگاهی دادن به اعضای خانواده نیز، آن­‌ها را به انجام اقدامات پیشگیرانه، به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری­‌های ژنتیکی و یا سرطان تشویق کنند. آزمایش ژنتیک سلامت و آزمایش ژنتیک سلامت پیشرفته حنیفا، به ترتیب، اطلاعاتی در خصوص احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های رایج و احتمال ابتلا به انوع سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی و غیره را ارائه می‌دهند و به غربالگری وضعیت سلامت شما کمک می‌کنند.

 

از وجود جهش‌­های ژنتیکی که باعث ایجاد اختلال ژنتیکی در فرزند آینده­‌تان می­‌شود، مطلع می‌شوید.

 

 

غربالگری پیش از بارداری نیز یکی از خدمات بی‌نظیر آزمایش ژنتیک است.گاهی اوقات افراد سالم نیز می­‌توانند دارای جهش­‌های ژنتیکی باشند که با بیماری‌­های مختلف در ارتباط است. به این افراد که تنها یک نسخه از ژن جهش یافته را به ارث برده­‌اند، "ناقل" می­‌گویند. برای مثال اگر فردی ناقل یک جهش مرتبط با ناشنوایی باشد، لزوما به این معنا نیست که او به این بیماری مبتلا می‌­شود. با این­‌حال 50 درصد احتمال دارد که آن را به نسل بعدی خود منتقل کند؛ اگر این جهش به فرزند منتقل شود، او نیز یک ناقل به حساب می­‌آید. اما اگر هر دو والد ناقل ژن این بیماری ژنتیکی باشند، 25 درصد احتمال دارد که فرزندشان هر دو نسخه از ژن جهش‌­یافته را به ارث برده و مبتلا به بیماری شود.

آزمایش ژنتیک غربالگری ناقلین حنیفا، به افرادی که قصد تشکیل خانواده دارند این امکان را می­‌دهد که از ریسک ابتلای فرزندشان به بیماری­‌های ژنتیکی مطلع شوند. نهایتا، داشتن این اطلاعات می‌­تواند به والدین در گرفتن تصمیمات آگاهانه‌ در مورد آینده خانواده­‌ کمک کند.

 

آزمایش ژنتیک متناسب با نیازهای خود را پیدا کنید

 

آزمایش‌های مجموعه­‌ خدمات تخصصی ژنتیک حنیفا، برای افرادی طراحی شده­‌اند که سلامتی و تندرستی را جدی می­‌گیرند. با کمک حنیفا همه اطلاعاتی که ژن­‌ها می­‌توانند درباره سرطان، خطر ابتلا به بیماری‌­ها، رژیم غذایی، تناسب اندام، غربالگری، و استعدادهای‌تان به شما بدهند را، به دست می‌آورید. با دانستن این اطلاعات می­‌توانید کنترل سلامتی‌تان را در دست بگیرید و زندگی شادتر و سالم­‌تری داشته باشید. آزمایش ژنتیک حنیفا با بررسی بیش از 1000 صفت ژنتیکی، کامل‌ترین آزمایش ژنتیک در ایران است. این مجموعه با به کارگیری تکنولوژی روز دنیا و همگام بودن با مراجع معتبر علمی، اطلاعاتی دانش‌محور و دقیق را به شما ارائه می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط