ژنتیک چه اثری بر داشتن چال گونه دارد؟

  • منبع: xcode.life
  • شنبه 09 دی 1402
  • 9 دقیقه مطالعه

چال‌­های گونه، به‌ویژه آن­‌هایی که هنگام لبخند زدن ظاهر می‌شوند، در زیبایی‌شناسی و نمادگرایی فرهنگی انسان، از نشانه‌های شانس گرفته تا نمادهای پاکی، جایگاهی منحصر به فرد دارند. اساس ژنتیکی این خصوصیت ظاهری که در بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان یافت می­‌شود، کنجکاوی بسیاری از دانشمندان را برانگیخته است. در ادامه به این مساله خواهیم پرداخت که چگونه ژنتیک باعث ایجاد چال گونه می‌شود و رمز و راز این ویژگی مورد توجه را آشکار می­‌کنیم.

 

همه‌ی ما می‌­دانیم که DNA بر ویژگی‌­های قابل­‌مشاهده مانند رنگ چشم، قد و حتی چال گونه تاثیر می‌­گذارد اما بسیاری از ما نمی­‌دانیم که استعدادهای سلامتی و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری­‌های مزمن مانند دیابت و بیماری قلبی نیز تحت کنترل ژن­‌هایمان هستند. مرکز خدمات تخصصی ژنتیک حنیفا به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های موجود در DNA خود را بررسی کنید و نکات مفید و ارزشمندی درباره‌ی بیش از 1100 صفت ژنتیکی‌تان بیاموزید.

 

چال چیست؟

 

چال­‌ها، فرورفتگی­‌ها یا چاله‌­های کوچکی هستند که روی پوست ظاهر می­‌شوند. چال‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که روی گونه‌ها هستند، نشانه‌ی زیبایی، معصومیت و خوش­شانسی محسوب می‌شوند.حتی ادبیات کلاسیک، این چال­‌ها را به قهرمان بودن افراد نیز مرتبط می­­‌کند.

 

انواع چال­‌ها

 

انسان می­‌تواند در قسمت­‌های مختلف بدن مانند گونه­‌ها، چانه یا کمر فرورفتگی‌­هایی داشته باشد. این‌ها چال­‌های بی­‌ضرری هستند که در درجه‌ی اول جزئی از خصوصیات فیزیکی فرد محسوب می‌شوند.

 

­زمانی که این گودی­‌ها در سایر قسمت­‌های بدن مانند شکاف میان‌­سرینی، بینی، اندام­‌ها یا پوست سر ایجاد می­‌شوند، می­‌توانند با شرایط پزشکی خاصی مرتبط باشند و باید توسط پزشک معاینه شوند.

 

چال گونه چقدر شایع است؟

 

مطالعات نشان می‌­دهند که شیوع جهانی چال گونه‌­ای که به طور ژنتیکی به ارث می­‌رسد حدود 22.7% است. در جمعیت آمریکا، این میزان بیش‌تر از آمار جهانی است و به 34% می‌­رسد.

 

دو نوع رایج چال گونه وجود دارد: یک طرفه و دو طرفه. چال یک طرفه در یک سمت گونه ایجاد می­‌شود، در حالی که چال دو طرفه در هر دو گونه ظاهر می­‌شود. یک مطالعه که در سال 2018 نوع چال گونه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، به این نتیجه رسید که 55.6% از چال‌های گونه دوطرفه هستند. در مقایسه، تنها 44.4% از این جمعیت دارای چال یک طرفه بودند.

 

چال‌­های گونه چگونه ایجاد می­‌شوند؟

 

چال­‌ها به دلیل تغییر جزئی در یک گروه از ماهیچه­‌های صورت به نام زیگوماتیکوس ماژور (zygomaticus major) ایجاد می‌­شوند. زیگوماتیکوس ماژور از نوک استخوان گونه شروع شده و تا گوشه­‌های دهان پایین می­‌رود. این ماهیچه‌ها هنگام لبخند زدن گوشه­‌های دهان را به سمت بالا می­‌کشند.

 

معمولا زیگوماتیکوس ماژور یک دسته عضله منفرد در هر دو گونه است. در برخی افراد، این عضله به دو دسته تقسیم می­‌شود: یک نیمه از استخوان گونه تا وسط گونه و نیمه‌ی دیگر از نقطه‌ی میانی تا گوشه‌ی دهان.

هنگامی که پوست هنگام لبخند زدن روی این شکاف حرکت می­‌کند، یک فرورفتگی خفیف ظاهر می­‌شود که به آن چال گونه می­‌گویند.

 

آیا لبخند افراد دارای چال، جذاب تلقی می‌­شود؟

 

در بیشتر نقاط جهان، چال گونه به عنوان یک ویژگی جذاب در نظر گرفته می­‌شود. چال گونه با معصومیت، جوانی و زیبایی همراه است.

 

آیا چال گونه ارثی است؟

 

آیا می­‌دانستید که تا 34 درصد از آمریکایی‌­ها، 27.4 درصد از آسیایی­‌ها و 12.3 درصد از اروپایی‌­ها از نظر ژنتیکی احتمال داشتن چال گونه را دارند؟

 

به گفته‌ی متخصصان، تغییرات ژنی خاص می‌توانند دلیل این باشند که برخی افراد دارای دو دسته از ماهیچه‌­های زیگوماتیکوس ماژور هستند در حالی که برخی دیگر این ویژگی را ندارند. این تغییرات ژنی می‌­توانند در خانواده منتقل شده و چال گونه را به یک ویژگی ارثی تبدیل ­کنند.

 

چه ژنی باعث ایجاد چال در هنگام لبخند زدن می­‌شود؟

 

به گفته‌‌ی متخصصان، چال­‌ها از الگوی ارثی اتوزومی غالب پیروی می­‌کنند. الگوی اتوزومی زمانی رخ می­‌دهد که ژن‌­های غیرطبیعی روی کروموزوم‌­های غیرجنسی قرار گرفته­‌اند. وراثت غالب زمانی است که فقط یکی از جفت ژن­‌های موجود در یک فرد که از یکی از والدینش به او منتقل شده است، برای ایجاد بیماری کافی‌ست. با این حال، تحقیقات بسیار کمی در مورد ژن‌­های دقیقی که باعث ایجاد چال می­‌شوند انجام شده است.

 

چال گونه

 

آیا می‌­توانیم خودمان هنگام لبخند زدن چال گونه ایجاد کنیم؟

 

تا زمانی که به طور طبیعی با چال گونه متولد نشده باشید، نمی‌­توانید آن را ایجاد کنید.

برخی از افراد ممکن است روی گونه خود چربی اضافی داشته باشند که منجر به تشکیل موقت چال می‌­شود. این فرورفتگی­‌ها با از دست دادن چربی ناپدید می­‌شوند.

 

عمل جراحی دیمپلاستی چگونه کار می­‌کند؟

 

دیمپلاستی تکنیکی است که برای ایجاد گودی روی پوست، توسط جراح آموزش دیده انجام می‌­شود. در این حالت، جراح محل مورد نیاز گودی را علامت­‌گذاری می­‌کند و یک سوراخ کوچک در پوست ایجاد کرده تا ماهیچه­‌ها و چربی زیر آن را از بین ببرد. سپس این ناحیه بخیه می­‌شود. این فرآیند برای ایجاد چال، پوست را به ماهیچه­‌ها متصل می‌­کند.

 

آیا می­‌توان چال گونه را از بین برد؟

 

ممکن است از بین بردن چال گونه به طور طبیعی امکان­‌پذیر نباشد. استفاده از پرکننده­‌هایی مانند بوتاکس در این ناحیه می­‌تواند باعث شل شدن عضلات و کاهش برجستگی چال شود. این روش موقتی است و ممکن است لازم باشد هر ۲ تا ۳ ماه یکبار تکرار شود.

 

نتیجه‌گیری

 

چال­‌ها زمانی ایجاد می­‌شوند که عضله‌ی زیگوماتیکوس ماژور به دو دسته تبدیل شده و در هنگام لبخند افراد، فرورفتگی ایجاد ­کند.

 

چال‌ها به صورت ژنتیکی به ارث می‌­رسند. با این حال، ژن‌های دقیقی که منجر به تشکیل آن­‌ها می‌شوند هنوز شناسایی نشده‌اند.

 

چال روی گونه­‌ها، چانه یا کمر اغلب بی­‌ضرر است، در حالی که گودی در نواحی مانند بینی، اندام­‌ها یا پوست سر ممکن است به دلایل پزشکی رخ داده باشد و باید توسط متخصص بررسی شود.

 

خلاصه: آیا ایجاد چال در گونه هنگام لبخند زدن ژنتیکی است؟

 

  • چال‌­ها، فرورفتگی‌­هایی روی پوست هستند که می­‌توانند به صورت ژنتیکی به ارث برسند. حدود 22.7 درصد از جمعیت جهان چال دارند.

 

  • چال گونه بسیار رایج است و به عنوان یک ویژگی جذاب در نظر گرفته می­‌شود. چال دو طرفه (گودی در دو طرف گونه) رایج‌­تر از چال یک­‌طرفه است.

 

  • عضله‌‌ی زیگوماتیکوس اصلی که از استخوان گونه به گوشه­‌های دهان کشیده می­‌شود به دو دسته تقسیم شده و در هنگام لبخند زدن باعث ایجاد چال می­‌شود.

 

  • چال­‌ها از الگوی توارث اتوزومال غالب پیروی می­‌کنند. ژن­‌های دقیق ایجاد چال گونه ناشناخته هستند.

 

  • دیمپلاستی عملی‌ست که برای ایجاد چال از طریق جراحی انجام می­‌شود و یک عمل زیبایی رایج در سراسر جهان است.

پست های مرتبط