ژن­‌ها چگونه بر توانایی خواندن تاثیر می‌­گذارند؟

  • منبع: xcode.life
  • چهارشنبه 02 اسفند 1402
  • 6 دقیقه مطالعه

مقدمه­‌ای بر توانایی خواندن

 

به مهارت‌­های مورد نیاز برای درک متن نوشته‌­شده، توانایی خواندن می­‌گویند. این مهارت معمولا در دوران ابتدایی تحصیل در مدرسه ایجاد می‌شود. خواندن، برخلاف تصور عامه آسان نیست و در واقع فرآیند پیچیده‌ای‌ست که به مهارت­‌های زیادی نیاز دارد. افراد توانایی خواندن خود را طی چند سال توسعه می‌­دهند. همان‌طور که در طول زمان این مهارت­‌ها را به‌دست می‌­آورید، در نهایت قادر خواهید بود که به هدف نهایی خواندن، یعنی درک مطلب یا درک آنچه که نوشته شده است برسید.

 

توانایی خواندن شامل پنج مهارت اصلی است. این مهارت­‌ها عبارتند از آگاهی از واج، آواها، روان‌خوانی، یادگیری واژگان و درک مطلب. درک مطلب یا درک آنچه که می­‌خوانید حیاتی است و بدون آن، خواندن متن معمولا بی‌­معنی است. این جنبه از خواندن به دانش‌آموزان کمک می­‌کند تا دانش، مهارت‌­ها و تجربیات جدیدی را به‌دست آورند و به خوانندگان شایسته‌­ای تبدیل شوند که می‌­توانند از این مهارت­‌ها استفاده کنند.

 

اهمیت توانایی خواندن

 

مهارت خواندن یک دارایی ارزشمند است؛ زیرا خواندن و درک مطلب، بخشی حیاتی از زندگی روزمره‌ی ما می­‌باشد. توانایی خواندن برای رشد کودک بسیار مهم بوده و برای یادگیری و آموزش بهتر مورد نیاز است. خواندن برای موفقیت کلی در مدرسه و زندگی آینده، اهمیت دارد. درگیر کردن کودکان با خواندن از سنین پایین، کمک می­‌کند که آن‌­ها به مهارت‌­های لازم برای درک متن و بهبود توانایی خواندن خود مجهز شوند.

 

ژنتیک و توانایی خواندن

 

وجود ساختارهای ژنتیکی خاص در برخی از افراد باعث می­‌شود که آن­‌ها توانایی خواندن بهتری داشته باشند و ممکن است ویژگی­‌هایی مانند مهارت خواندن سریع، روان‌خوانی و یادآوری بهتر متن را از خود نشان دهند.

 

عوامل غیرژنتیکی موثر بر توانایی خواندن

 

عوامل متعددی که بر توانایی خواندن تاثیر می­‌گذارند عبارتند از:

 

  • دایره‌ی لغات: زمانی که با کلمات جدید روبه‌رو می­‌شوید، مهارت واژگانی شما اهمیت زیادی دارد. داشتن مهارت‌های واژگانی خوب به شما کمک می‌کند که متن را بهتر و سریع‌تر درک کنید و مهارت‌های درک مطلب خود را بهبود ببخشید.

 

  • روان‌خوانی: توانایی روان‌خوانی به شما کمک می­‌کند تا متن را سریع‌­تر بخوانید و زمان کمتری را برای درک معنای کلمات و جملات صرف کنید.

 

  • مطالعه‌ی منظم: افرادی که مطالعه می­‌کنند، بیش‌تر مهارت­‌های خواندن خود را تقویت می‌کنند و در خواندن، درک مطلب و نوشتن بهتر می‌شوند. خواندن منظم هم‌چنین شامل درک و درگیری انتقادی با محتوایی است که می‌خوانید. این کار باعث استفاده‌ی مفید از زمان شده و به درک بهتر شما کمک می­‌کند.

 

  • آموزش: کیفیت و سطح تدریس در مدرسه نیز بر توانایی خواندن افراد تاثیر می­‌گذارد.

 

توانایی خواندن

 

توصیه­‌هایی برای بهبود توانایی خواندن

 

روش‌های مختلفی برای بهبود توانایی­‌های خواندن و درک مطلب وجود دارد. برای مثال:

 

  • مطالعه‌ی منظم را شروع کنید. خواندن متن به شکل مکرر و جدی به شما کمک می­‌کند تا از زمان خود به خوبی استفاده کنید، متن را بهتر درک کنید و آن را با اهداف خواندن خود مرتبط کنید.

 

  • هدف‌گذاری کنید. این کار به شما کمک می­‌کند تا کارایی خواندن خود را بهبود بخشید و تشخیص دهید که چه اطلاعاتی برای شما مهم هستند. می‌­توانید بر اساس میزان مطالعه و یا نوع محتوایی که قصد خواندن آن را دارید، اهدافی را تعیین کنید.

 

  • در طی یک بازه‌ی زمانی معین، سرعت خواندن خود را افزایش دهید. تمرکزتان را روی مطالعه و سرعت آن بگذارید. هدف اصلی این است که در یک بازه‌ی زمانی مشخص، تعداد کلماتی را که می­‌خوانید افزایش دهید و چشمان خود را بر روی متن ثابت کنید.

 

  • در مراحل اولیه‌ی مطالعه، خواندن با صدای بلند به یادگیری زبان، بهبود روان‌خوانی، یادگیری واژگان و مهارت­‌های درک مطلب کمک می­‌کند.

 

  • محتواهایی را بخوانید که با علایق شما همسو هستند.

 

خلاصه

 

  • توانایی خواندن مجموعه‌­ای از مهارت­‌های مورد نیاز برای درک متن نوشته‌­شده است و معمولا در اوایل دوران تحصیل در مدرسه ایجاد می­‌شود. این مجموعه مهارت­‌ها شامل آگاهی از واج، آواها، روان‌خوانی، یادگیری واژگان و درک مطلب می­‌باشد.

 

  • خواندن و درک مطلب برای رشد کودک ضروری بوده و بخشی حیاتی از زندگی ماست. خواندن، بخش مهمی از پیشرفت تحصیلی و حتی پیشرفت کلی فرد است و برای موفقیت کودک در مدرسه و زندگی آینده‌ی او مورد نیاز است.

 

  • خوانندگان خوب هنگام مطالعه، انتخابی عمل می­‌کنند؛ یعنی تمایل دارند که یک دید ذهنی کلی از اهداف خواندن خود ایجاد کرده و ساختار، جریان و سازماندهی متن را یادداشت کنند.

 

  • مطالعه‌ی منظم، واژگان، روان‌خوانی، نحوه‌ی آموزش و دانش قبلی، برخی از عوامل غیرژنتیکی هستند که بر توانایی خواندن تاثیر می­‌گذارند.

 

  • مشارکت دادن کودکان در مطالعه از سنین پایین می‌­تواند به بهبود توانایی خواندن آن­‌ها کمک کند. تداوم در مطالعه، تعیین اهداف خاص برای خواندن، بهبود سرعت خواندن، خواندن با صدای بلند و خواندن مطالب متنوع می­‌توانند به شما در بهتر خواندن کمک کند.

پست های مرتبط