7 اشتباه رایج در بدنسازی

  • منبع: circledna
  • شنبه 19 اسفند 1402
  • 7 دقیقه مطالعه

در هر نقطه از سفر تناسب اندام خود که باشید، نمی‌­توانید انکار کنید که دیدن تغییرات در آینه، احساس شگفت­انگیزی‌ست. این تغییرات فقط در آینه خوب به نظر نمی­‌رسند؛ در واقع، نتایج مثبت باعث ایجاد اعتماد به نفس و پویایی شده و به شما یادآوری می­‌کند که چه میزان پیش رفته‌­اید. علاوه بر این، نشان داده شده است که توده‌ی عضلانی بیش‌تر به شما کمک می­‌کند تا راحت‌­تر به اهداف کاهش چربی و تناسب اندام دست یابید. مزایای تمرینات قدرتی بی­‌پایان است. اما با هر بلندی، پستی­‌هایی نیز وجود دارد.

 

چه تازه شروع کرده باشید و چه یک ورزشکار باتجربه باشید، ممکن است در دوره‌­ای از مسیر عضله­‌سازی از کاهش بازدهی، پیشرفت اندک یا عدم پیشرفت رنج برده باشید. برخورد با این مانع در طول سفر تناسب اندام کاملا طبیعی است، اما به طور بالقوه ممکن است یکی از این 7 اشتباه رایج در عضله­‌سازی را مرتکب شده باشید:

 

اشتباهات عضله‌سازی

 

  1. نخوردن پروتئین کافی

 

یکی از عوامل مهم در عضله­‌سازی، مصرف پروتئین کافی است. بدون پروتئین کافی، عضلات شما بلوک­‌های لازم برای ترمیم و رشد عضلات، پس از پارگی در طی تمرینات را نخواهند داشت. حداقل 1 گرم پروتئین به ازای هر نیم کیلوگرم وزن بدن در روز را هدف قرار دهید. منابع خوب پروتئین عبارتند از: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لوبیا. علاوه بر این، می‌­توانید پودرهای پروتئین و سایر مکمل‌­ها را هم بررسی کنید و با افزودن ‌آن‌ها به رژیم غذایی خود، به هدف مصرف پروتئین دست یابید.

 

  1. عدم دریافت کالری کافی

 

عضله­‌سازی نیاز به کالری مازاد دارد. اگر کالری کافی نمی‌­خورید، بدن شما انرژی لازم برای تمرین و عضله‌­سازی را نخواهد داشت. اگر به دنبال رشد عضلات خود هستید، مازاد کالری 300-500 کالری در روز را هدف قرار دهید. شما می­‌توانید با حجم دادن به وعده‌­های غذایی، با کمک غذاهای پرکالری یا خوردن میان وعده‌­های سالم در طول روز به این هدف برسید.

 

  1. تنوع کم در تمرینات

 

اگر هر بار که به باشگاه می‌روید تمرین‌ها و روتین‌های یکسانی را انجام دهید، ماهیچه‌های شما با آن‌ها سازگار شده و دیگر رشد نمی‌کنند. علاوه بر این، مشخص شده است که تنوع در شدت و دفعات حرکات مختلف می­‌تواند رشد عضلات را بیش‌تر تحریک کند. اساسا، کلید عضله‌­سازی این است که عضلات خود را با دوره‌­ای از تمرینات که با ست‌ها، تکرارها و دوره‌های استراحت مختلف اجرا می‌شوند، غافلگیر کنید. خودتان را به چالش بکشید و نتیجه‌ی آن را ببینید.

 

اشتباهات بدنسازی

 

  1. عدم استراحت کافی

 

ماهیچه‌­ها فقط در باشگاه یا آشپزخانه ساخته نمی­‌شوند. تخت خواب شما نیز یکی از مکان‌هایی‌ست که می‌­توانید در آن عضله بسازید، زیرا استراحت برای رشد عضلات ضروری است. عضلات شما برای ریکاوری و ترمیم بعد از تمرین به زمان نیاز دارند. اگر به اندازه‌ی کافی استراحت نکنید، در خطر تمرین بیش از حد و آسیب­‌دیدگی قرار خواهید گرفت. حداقل 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید و در صورت نیاز، بعضی از روزها استراحت کنید و به باشگاه نروید.

 

  1. تمرین بیش از حد

 

در حالی که به چالش کشیدن عضلات، در فرآیند تناسب اندام اهمیت زیادی دارد اما تمرین بیش از حد می­‌تواند آسیب بیش‌تری نسبت به سود آن داشته باشد. این کار ممکن است منجر به خستگی، آسیب­‌دیدگی و توقف پیشرفت شود. برای جلوگیری از تمرین بیش از حد، تمرینات خود را تغییر دهید، روزهای استراحت داشته باشید، جلسات ورزش خود را کوتاه کنید و به بدن خود گوش دهید. اگر بیش از حد احساس خستگی می‌­کنید یا درد دارید، احتمالا زمان استراحت شما فرا رسیده باشد.

 

  1. غفلت از تمرینات ترکیبی

 

تمرینات ترکیبی مانند اسکوات، ددلیفت و پرس سینه، چندین گروه عضلانی را هدف قرار می­‌دهند و برای عضله‌­سازی ضروری هستند. برخی از این تمرین‌ها می‌توانند ترسناک به نظر برسند، اما شما با نادیده گرفتن آن­‌ها، از رشد عضلانی زیادی محروم خواهید ماند. تمرینات ترکیبی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید و در صورتیکه به کمک نیاز دارید، از یک مربی مشورت بگیرید. در حین انجام این حرکات بر روی فرم خود تمرکز کنید تا بتوانید کارایی تمرینات را به حداکثر برسانید.

 

  1. نداشتن فرم مناسب

 

فرم مناسب برای به حداکثر رساندن رشد عضلات و جلوگیری از آسیب­‌دیدگی بسیار مهم است. اگر تمرینات خود را با فرم مناسبی انجام نمی­‌دهید، ممکن است عضلات اشتباهی را هدف قرار دهید یا به مفاصل‌تان فشار غیرضروری وارد کنید. وزنه‌های سنگین‌تر همیشه بهتر نیستند، مخصوصا اگر آن­‌ها را به روش درست بلند نکنید. برای یادگیری تکنیک و دامنه‌ی حرکتی مناسب برای هر تمرین وقت بگذارید و قبل از سنگین­‌تر کردن وزنه‌ها و یا افزایش شدت حرکات، روی تکمیل فرم خود تمرکز کنید.

 

کارآمد بودن و به حداکثر رساندن رشد عضلات

 

یک نکته‌ی اضافی که باید به آن توجه کنید این است که به نکات تناسب اندامی که در شبکه­‌های اجتماعی پیدا می­‌کنید، کاملا اعتماد نکنید. مدهای تناسب اندام معمولا ماهیت هیجان‌­انگیزی دارند و برخلاف چیزی که بسیاری از افراد ادعا می‌­کنند، برای همه کارساز نیستند.

 

به جای صرف زمان گران‌بهای خود برای امتحان کردن ترندهای تناسب اندام، به ژنتیک خود توجه کنید. DNA شما می‌­تواند به شما بگوید که چگونه هوشمندانه ورزش کنید و انواع تمریناتی را که بدن‌تان به آن­‌ها بهترین پاسخ را می‌­دهد بیابید. به طور خاص، آزمایش ژنتیک تناسب اندام و استعدادیابی ورزشی حنیفا با بررسی ساختار ژنتیکی شما، اطلاعات بسیار مفیدی درباره‌ی 30 صفت ژنتیکی مرتبط با تناسب اندام در اختیارتان قرار خواهد داد.

پست های مرتبط