آیا ایمونوتراپی می‌تواند برای درمان بیماران سرطانی پیشرفته امیدبخش باشد؟

  • منبع: circle Dna
  • چهارشنبه 18 مرداد 1402
  • 12 دقیقه مطالعه

یافته­‌های جدید یک کارآزمایی بالینی که اخیرا توسط دکتر دویونگ اوه، استاد بخش انکولوژی پزشکی در بیمارستان دانشگاه ملی سئول کره جنوبی انجام شده، شواهدی مبتنی بر تاثیرات ایمونوتراپی ارائه کرده است؛ طبق این یافته‌­ها ایمونوتراپی می‌­تواند برای بیماران سرطانی امیدبخش باشد.

 

گاهی اوقات، داروهای ایمونوتراپی همراه با شیمی‌­درمانی و پرتودرمانی برای درمان سرطان استفاده می‌­شوند. ایمونوتراپی به دلیل هزینه بالا و همچنین نیاز به دارا بودن معیارهای خاص برای دریافت خدمات حمایتی خیریه‌­ها، به اندازه شیمی‌­درمانی در دسترس نیست. علاوه بر این، عوامل زیادی برای تعیین اینکه آیا یک بیمار سرطانی واجد شرایط دریافت داروهای ایمونوتراپی است یا خیر، در نظر گرفته می­‌شود.

 

در حال حاضر، در صورتیکه بیمار سرطانی واجد شرایط درمان ایمونوتراپی باشد، اگر نتواند از حمایت خیریه­‌ها استفاده کند، باید هزینه بالای آن­‌ها را بپردازد. بیماران سرطانی و خانواده‌هایشان باید تصمیم بگیرند که آیا ارزشش را دارد که برای ایمونوتراپی هزینه کنند یا نه؛ انکولوژیست می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بتوانند در این مورد بهتر تصمیم بگیرند.

 

ایمونوتراپی چیست؟

 

 طبق تعریف موسسه تحقیقات سرطان، ایمونوتراپی سرطان که به عنوان ایمونوآنکولوژی نیز شناخته می‌­شود، نوعی درمان سرطان است که از قدرت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری، کنترل و از بین بردن سرطان استفاده می­‌کند.

 

ایمونوتراپی می‌­تواند:

 

  • سیستم ایمنی را برای شناسایی و حمله به سلول‌های سرطانی خاص، تعلیم دهد.
  • سلول‌­های ایمنی را تقویت کرده و به آن­‌ها در از بین بردن سرطان کمک کند.
  • اجزای مورد نیاز برای تقویت پاسخ ایمنی بدن را تامین کند.

 

یک شکل امیدوارکننده از ایمونوتراپی، ایمونوتراپی با مهارکننده‌های نقاط بازرسی سیستم ایمنی است. به گفته موسسه ملی سرطان، مهارکننده‌های نقاط بازرسی سیستم ایمنی، از اتصال پروتئین‌های نقاط بازرسی به پروتئین‌های هدفشان جلوگیری می­‌کنند. این امر به سلول‌‌های T اجازه می‌­دهد که سلول‌­های سرطانی را بکشند.

 

ایمونوتراپی برای بیمارانی که به این درمان پاسخ مثبت نشان می‌دهند و گاهی برای بیماران مبتلا به سرطان‌های پیشرفته و تومورهای غیرقابل جراحی انجام می‌­شود.

 

نتایج امیدوارکننده کارآزمایی بالینی TOPAZ-1 در سال 2022

 

اخیرا، مطالعه­‌ای به نام TOPAZ-1، به سرپرستی دکتر دویونگ اوه، انجام شد؛ این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بر روی 685 فرد مبتلا به سرطان پیشرفته مجاری صفراوی غیرقابل عمل از جمله سرطان پیشرفته کیسه صفرا بود. TOPAZ-1 نشان داد که استفاده از داروی ایمونوتراپی دوروالوماب (Durvalumab)،  در کنار شیمی­‌درمانی، عمر افراد مبتلا به سرطان پیشرفته مجرای صفراوی را افزایش می­‌دهد.

 

دوروالوماب یک داروی ایمونوتراپی با یک مهارکننده بازرسی سیستم ایمنی است. کارآزمایی TOPAZ-1 توسط AstraZeneca، سازنده دوروالوماب تامین مالی شد.

 

دکتر دویونگ اوه، در ژانویه 2022 یافته‌های مطالعه خود را در سمپوزیوم سرطان‌های گوارشی انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا ارائه کرد.

 

همان طور که توسط موسسه ملی سرطان تایید شده است، «سرطان مجاری صفراوی، که شامل سرطان مجاری صفراوی و کیسه صفرا است، نادر بوده و تخمین زده شده است که در سال 2021، 11980 مورد جدید در ایالات متحده تشخیص داده شده است.»

 

با توجه به مقاله­‌ای با عنوان «دوروالوماب، بقا در سرطان پیشرفته مجاری صفراوی را تا حدی بهبود می‌بخشد» که توسط موسسه ملی سرطان (NCI) منتشر شده، حتی یک بهبود کوچک یا متوسط در بقا نیز قابل توجه است، زیرا پیش‌­آگهی برای افراد مبتلا به این نوع سرطانِ نادر که پیشرفت سریعی هم دارد، بسیار ضعیف است. درمان سرطان مجاری صفراوی دشوار است و گزینه‌­های درمانی آن محدود می‌­باشد. کارکنان NCI اظهار داشتند که طی 2 سال پس از شروع کارآزمایی TOPAZ-1، «تقریبا 25 درصد از بیمارانی که شیمی‌درمانی به همراه دوروالوماب دریافت کردند هنوز زنده بودند؛ این در حالیست که این میزان در بیمارانی که شیمی‌درمانی به همراه دارونما دریافت کردند، 10 درصد بوده است.»

 

افراد مبتلا به سرطان مجرای صفراوی معمولا پیش­‌آگهی بدی دارند و ایمونوتراپی می­‌تواند امیدی برای بهبود اندک پیش‌­آگهی آن‌­ها باشد. کارآزمایی TOPAZ-1 نشان داد که افزودن داروی ایمونوتراپی دوروالوماب به شیمی‌درمانی استاندارد، در مقایسه با بیمارانی که شیمی‌درمانی استاندارد به همراه دارونما دریافت کرده بودند، به طور متوسط حدود 6 هفته طول عمر بیماران سرطانی را افزایش داد.

 

شاید 6 هفته زمان زیادی به نظر نرسد، اما این واقعیت که درمان ایمونوتراپی توانسته پیش‌آگهی بیماران مبتلا به این سرطان صعب­‌العلاج را بهبود بخشد، قابل توجه است. اگر یک داروی آزمایشی موثر باشد، یک نتیجه مثبت به حساب می‌­آید و این مطالعه می‌­تواند برای کسانی که ایمونوتراپی می‌کنند امیدوارکننده باشد.

 

دکتر اوه در مصاحبه‌ای با انجمن انکولوژی بالینی آمریکا، خاطرنشان کرد: «TOPAZ-1 اولین آزمایش فاز III است که نشان می‌دهد افزودن ایمونوتراپی به شیمی‌درمانی استاندارد می‌تواند بقای بیماران مبتلا به سرطان مجاری صفراوی را افزایش دهد و مهم­تر از همه، این کار را بدون ایجاد هر گونه عوارض جانبی جدی جدید انجام می‌دهد.»

 

ایمونوتراپی

 

چرا درمان سرطان مجاری صفراوی بسیار دشوار است؟

 

بسیاری از انواع سرطان مجاری صفراوی تا زمانی که سرطان در مراحل پیشرفته نباشد، هیچ علامتی از خود نشان نمی­‌دهند. معمولا در این مرحله، سرطان غیرقابل عمل و غیرقابل درمان است.

 

به عنوان مثال، سرطان کیسه صفرا، نوعی سرطان مجرای صفراوی است که بسیار نادر بوده و به طور معمول تا زمانی که در مراحل پیشرفته نباشد علائم قابل توجهی نشان نمی‌­دهد. زمانی که این سرطان تشخیص داده می­‌شود، امید چندانی برای درمان وجود ندارد.

 

علائمی مانند رنگ زرد روشن ادرار، یا زردی چشم، اغلب مورد توجه قرار نمی­‌گیرند. غیراختصاصی بودن علائم این بیماری کار را سخت­‌تر کرده است.

 

رنگ زرد در چشم‌­ها، ناشی از یرقان (یکی از علائم رایج سرطان­‌ای مجاری صفراوی مانند سرطان کیسه صفرا یا سرطان مجرای صفراوی) در نهایت به زردشدن رنگ پوست منجر می‌­شود. در این مرحله است که در نهایت علائم توجه خود بیمار سرطانی و یا یکی از عزیزانش را جلب خواهد کرد. این مساله به این دلیل است که زردی پوست در مقایسه با رنگ زرد خفیف چشم، نشانه قابل‌­توجه‌­تری می‌­باشد. در این مرحله، باید سریعا عمل جراحی انجام شود تا سرطان بیش از این گسترش نیابد و هنوز امیدی برای درمان آن وجود داشته باشد.

 

اگر سرطان گسترش یافته باشد اما امکان عمل جراحی وجود داشته باشد، ممکن است بیمار با یک عمل جراحی 10 تا 12 ساعته که اغلب شامل روش ویپل نیز می‌­شود، عمل شود. با این حال، یک جراحی موفقیت‌­آمیز لزوما به این معنی نیست که بدن فرد کاملا از سرطان پاک شده است؛ احتمال عود زیاد است و در این مرحله، پیش­‌آگهی معمولا بسیار ضعیف است. با این حال، یافته‌های دکتر اوه در مطالعه TOPAZ 1 نشان می‌دهد که پیش‌آگهی با داروهای ایمونوتراپی در ترکیب با سایر درمان‌های سرطان مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی،  بهبود اندکی امکان‌پذیر است.

 

البته سرطان مجاری صفراوی تنها نوع سرطان پیشرفته­‌ای نیست که داروهای ایمونوتراپی می‌­توانند به درمان آن کمک کنند. با این حال، مطالعه دکتر اوه یکی از آزمایشات اخیری است که با داروهای ایمونوتراپی انجام شده است.

 

همیشه پیشگیری بهتر از امید به درمان است

 

زمانی که صحبت از سرطان به میان می‌­آید، همیشه پیشگیری بهتر از امید به درمان است. همه انواع سرطان­‌ها قابل درمان نیستند و ایمونوتراپی به احتمال زیاد جان بیمار را نجات نمی‌­دهد، بلکه تنها به او زمان بیشتری برای زندگی کردن خواهد داد.

 

برخی از عادات سبک‌زندگی سالم می‌­توانند به پیشگیری از سرطان کمک کنند، اما برای جلوگیری از ابتلا به سرطان چه کارهای دیگری می‌­توان انجام داد؟

 

برای شروع، می­‌توانید یک آزمایش ژنتیک، مثل آزمایش سلامت پیشرفته حنیفا را انجام دهید. این آزمایش به شما کمک می­‌کند تا متوجه شوید که آیا جهش‌های ژنتیکی سرطان­‌زایی که خطر ابتلا به سرطان­‌های خاص را افزایش می­‌دهند در شما وجود دارند یا خیر.

 

توجه داشته باشید که اگر یکی از این جهش‌های ژنی سرطان‌زا را دارید، لزوما به این معنی نیست که به سرطان مبتلا خواهید شد. اگرچه برخی جهش‌های ژنتیکی می‌توانند باعث سرطان شوند، اما همیشه اینطور نیست و بسیاری از آن‌ها به اقدامات پیشگیرانه و عادات سبک زندگی مربوط می‌شوند.

 

آزمایش ژنتیک سلامت پیشرفته حنیفا، به شما کمک می‌­کند تا متوجه شوید که آیا به دلیل ساختار ژنتیکی خود در معرض خطر بالاتر ابتلا به انواع سرطان هستید یا خیر.

 

دانش قدرت است، بنابراین دانستن این جهش‌های ژنی می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب‌های آگاهانه داشته باشید، هوشیار باشید، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید و علائم سرطان را نادیده نگیرید. مشاهده علائم سرطان حتی یک ماه زودتر می­‌تواند زندگی شما را نجات دهد. گاهی اوقات، برای تبدیل شدن به فردی هوشیارتر، باید عوامل خطر ژنتیکی خود را درک کنید. علاوه بر این، شناخت عوامل خطر ژنتیکی، به شما کمک می­‌کند تا عادات سبک زندگی سالم و پیشگیری­‌کننده از سرطان را بیش از پیش دنبال کنید.

پست های مرتبط