چگونه در سال جدید کتاب‌های بیش‌تری بخوانیم؟

  • منبع: circledna
  • یکشنبه 05 فروردین 1403
  • 19 دقیقه مطالعه

پیدا کردن راهی برای خواندن کتاب‌های بیش‌تر، چالش برانگیزتر از آن چیزی‌ست که فکر می‌کنید. همه‌ی افراد به کتاب خواندن عادت ندارند و تبدیل آن به یک عادت، کار آسانی نیست.

 

برخی از افراد واقعا به مطالعه کردن علاقه‌­مند هستند و دائما این کار را به عنوان یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی خود برمی‌­شمارند و برای لذت بردن از کتاب‌های جدید سرمایه‌گذاری می­‌کنند. با این حال، چنین فردی شاید هنوز هم احساس کند که آن‌طور که باید مطالعه نمی‌کند و می‌تواند از یافتن راه‌هایی برای عادت کردن به مطالعه‌­ی بیش‌تر بهره ببرد.

 

حتی زمانی که کتاب‌­های زیادی در قفسه‌­های خود دارید، ممکن است اختصاص دادن زمان به خواندن آن­‌ها برای‌تان مشکل باشد. تحقیقات نشان می‌­دهند که بسیاری از افراد با این مساله دست و پنجه نرم می­‌کنند. بر اساس مطالعه‌­ای از گالوپ، امروزه آمریکایی­‌ها نسبت به چند سال پیش کمتر کتاب می‌­خوانند.

 

واقعیت این است که بسیاری از ما این روزها نه تنها زندگی پرمشغله‌تری داریم، بلکه با تعداد بیش‌تری از حواس‌پرتی‌ها نیز سر و کار داریم. شبکه­‌های اجتماعی، پیام­‌رسان‌­های مختلف و وب‌سایت‌های متعددی که می­‌توانیم در آن­‌ها مطالب مختلفی را دنبال کنیم، باعث شده‌­اند که به ندرت برای مطالعه وقت داشته باشیم. این روز­ها، اکثر افراد بیش‌تر از اینکه وقت برای کتاب خواندن صرف کنند، از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.

 

با این حال، صرف زمان بیش‌تر برای مطالعه نه تنها به شما در کاهش زمان استفاده از گوشی، افزایش یادگیری و بهبود سلامت روان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد. اسکن‌های MRI نشان داده‌اند که مطالعه در واقع ساختار مغز شما را بهبود بخشیده و باعث پیشرفت عملکرد شناختی می‌­گردد؛ علاوه بر این، خلاقیت را افزایش داده و حتی می‌تواند به محافظت از شما در برابر زوال شناختی کمک کند. طبیعتا خواندن کتاب­‌های بیش‌تر باعث افزایش هوش و دایره‌ی لغات شما نیز خواهد شد.

 

آیا خواندن کتاب­‌های بیش‌تر، یکی از اهداف شما برای سال نو است؟ اگر می‌خواهید بدانید که چگونه بیش‌تر بخوانید و آن را به یک عادت منظم‌تر تبدیل کنید، نکات زیر می‌­توانند به شما کمک کنند:

 

کتاب خواندن

 

چگونه بیش‌تر کتاب بخوانید: راهنمای گام به گام

 

اینکه یاد بگیرید که چگونه کتاب­‌های بیش‌تری بخوانید، شبیه به ایجاد هر عادت سالم دیگری است. این کار نیاز به زمان، تعهد و کمی خلاقیت دارد. با این حال، مزایای آن خارق‌­العاده هستند. طبق یک مطالعه، تنها 30 دقیقه مطالعه در روز برای کاهش سطح استرس و کاهش فشار خون کافی است. برای شروع می‌­توانید کارهای زیر را انجام دهید:

 

قدم اول: انگیزه‌ی خود از کتاب خواندن را مشخص کنید.

 

ایجاد تغییر در زندگی، مثلا شروع یک سرگرمی جدید یا تصمیم به کاهش وزن یا ترک یک عادت بد، می‌­تواند چالش برانگیز باشد. ساده‌­ترین راه برای دستیابی به اهداف‌تان این است که مطمئن شوید انگیزه‌ی مناسبی برای انجام این کار دارید. دلایل مختلفی برای کتاب خواندن وجود دارد. خواندن می‌تواند مهارت‌های جدیدی را به ما بیاموزد، موضوعاتی را برای گفتگو در اختیارمان قرار دهد، برخی از استرس‌های موجود را کاهش دهد، به ما کمک کند از کشمکش‌های شخصی فرار کنیم و احساس افسردگی را کاهش می‌­دهد.

 

طبق یک مطالعه، خواندن داستان‌­های ادبی توانایی ما برای همدلی را بهبود می­‌بخشد؛ یعنی می‌توانیم با عزیزان خود بیش‌تر ارتباط برقرار کنیم. کتاب خواندن هم‌چنین می‌تواند دایره‌ی لغات ما را بهبود بخشد، بنابراین می‌توانیم ارتباط موثرتری با همکاران و هم‌سالان خود برقرار کنیم. علاوه بر این، مطالعه با تقویت مسیرهای عصبی در مغز به کاهش زوال شناختی کمک می‌­کند.

 

قبل از اینکه زمان بیش‌تری را برای مطالعه اختصاص دهید، از خود بپرسید که چرا این کار را انجام می‌­دهید. به عنوان مثال، آیا می‌­خواهید:

 

  • دانش خود را افزایش دهید: مطالعه می‌­تواند افق­‌های دید را گسترش دهد، موضوعات و ایده‌­های جدید را به شما معرفی کرده و حتی به شما در درک موضوعات خاصی کمک کند. اگر می‌­خواهید دانش بیش‌تری داشته باشید، چه به طور کلی یا در یک زمینه‌ی خاص، مطالعه می‌­تواند کمک­‌کننده باشد.

 

  • حفظ سلامت روان: همان‌طور که در بالا ذکر شد، مطالعه می­‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد، روند کاهش حافظه را آهسته کند و حتی به مقابله با علائم افسردگی و استرس کمک کند. مطالعه‌ی بیش‌تر قادر است که به سلامت مغز و ذهن شما کمک کند.

 

  • آرامش و استراحت: غلبه بر استرس با دوره‌­های آرامش و مراقبت از خود می­‌تواند راه بسیار خوبی برای بهبود سلامتی شما در سال جدید باشد. خواندن یک کتاب خوب به شما کمک می‌کند تا از چالش‌هایی که در واقعیت با آن‌ها روبه‌رو هستید جدا شوید. حتی اگر این اثر موقتی باشد، هنوز هم می­‌تواند برای شما مفید باشد.

 

کتاب خواندن

 

قدم دوم: کتاب خواندن را برای خود آسان کنید.

 

اگر عادت کردن به مطالعه برای‌تان مشکل است، ممکن است به این دلیل باشد که موانع زیادی در زندگی هست که نمی‌­توانید بر آن‌ها غلبه کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای ترک عادت بد، سخت­‌تر کردن انجام آن است. به عنوان مثال، اگر می‌­خواهید پرخوری را متوقف کنید، می‌­توانید میان وعده‌های خود را در کمد قرار دهید و درب آن را قفل کرده و بدین ترتیب دسترسی به آن‌­ها را سخت‌­تر کنید. برای ایجاد یک عادت جدید، بهترین استراتژی این است که به دنبال راه‌­هایی برای کاهش درجه‌ی سختی آن باشید.

 

به چالش‌­هایی که معمولا هنگام مطالعه با آن مواجه می­‌شوید فکر کنید. آیا کتاب خوبی برای خواندن ندارید و یا انتخاب کتاب مناسب برای‌تان دشوار است؟ اگر با کمبود گزینه‌های موجود برای خواندن دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید کتاب‌هایی را از کتابخانه امانت بگیرید، تا بدون هزینه، ظرفیت­‌های مغز خود را بالا ببرید. از طرف دیگر، می‌­توانید در یک باشگاه اشتراک کتاب، که کتاب­‌های مرتبط با علایق شما را به صورت ماهانه به شما تحویل می‌­دهد ثبت نام کنید.

 

گزینه‌ی دیگر، کشف راه­‌های مختلف خواندن است. اگر در دست گرفتن کتاب­‌های کاغذی برای شما سخت است، به جای آن کتاب­‌های صوتی یا کتاب‌­های الکترونیکی را امتحان کنید. کتاب­‌های صوتی به خصوص برای افرادی که زمان کافی برای خواندن ندارند می‌­تواند مفید باشد، زیرا در حالی که کارهایی هم‌چون تمیز کردن خانه یا ورزش کردن در باشگاه را انجام می‌­دهید می‌­توانید به آن­‌ها گوش دهید.

 

قدم سوم: یک لیست از کتاب‌­هایی که می­‌خواهید بخوانید تهیه کنید.

 

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که افراد هنگام تصمیم‌گیری برای مطالعه کردن با آن مواجه می‌شوند، این است که بفهمند از کجا شروع کنند. امروزه میلیون‌ها کتاب در انواع ژانرها و سبک‌های مختلف موجود است. اگر از قبل می‌دانید که به چه موضوعاتی علاقه دارید، در اینترنت به دنبال کتاب­‌های پرفروش بگردید و آن‌­ها را به فهرست کتاب­‌هایی که می‌­خواهید بخوانید اضافه کنید.

 

می­توانید از سایت‌­های مختلف استفاده کنید تا با کتاب­‌های پرطرفدار در ژانر انتخابی خود آشنا شوید و لیست کتاب‌­هایی که باید بخرید را تهیه کنید. حتی می­‌توانید یک فهرست از کتاب­‌هایی که قصد دارید بخوانید درست کنید و پس از تمام کردن هر کدام، بر روی آن خط بکشید. این کار می‌تواند به شما احساس موفقیت بدهد که پاسخ لذت مغز را فعال می‌کند. با این کار انگیزه‌ی بیش‌تری برای ادامه‌ی مطالعه خواهید داشت.

 

اگر نمی‌­دانید که چه کتابی باید بخوانید، عضویت در خبرنامه‌­های کتاب، بررسی وبلاگ­‌های مطالعه یا حتی پیوستن به یک باشگاه کتاب را در نظر بگیرید. باشگاه‌های کتاب برای ایجاد عادت مطالعه عالی هستند، زیرا مجموعه‌ای از رمان‌ها را برای بررسی در اختیار شما قرار می‌دهند و باعث می‌شوند که درباره‌ی کتاب خواندن حس مسئولیت بیش‌تری داشته باشید. ادامه‌ی مطالعه در کنار افرادی که به شما انگیزه می­‌دهند، کار راحت­‌تری خواهد بود. هنگامی که فهرست کتاب­‌های خود را نهایی می­‌کنید، علاوه بر داستان‌­های تخیلی، چند کتاب مربوط به سلامت فردی را هم در نظر بگیرید.

 

قدم چهارم: اهداف خود را با دقت تعیین کنید.

 

اگر می­‌خواهید یاد بگیرید که چگونه در سال جدید بیش‌تر کتاب بخوانید، تعیین اهداف می‌­تواند بسیار مفید باشد. هدف­‌گذاری، انگیزه و پشتکار لازم برای رسیدن به چیزی که می‌­خواهید را افزایش می­‌دهد. طبق تحقیقات، تعیین اهداف خاص می‌­تواند پشتکار، انگیزه و عملکرد را افزایش دهد.

 

با این حال، باید در مورد اهدافی که تعیین می‌­کنید مراقب باشید. بسیاری از افراد این اشتباه را مرتکب می­‌شوند که در یک بازه‌ی زمانی خاص، تعداد معینی کتاب برای خواندن تعیین می­‌کنند. با اینکه این کار در ابتدا ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد اما می‌­تواند باعث شود که برای رسیدن به هدفتان کتاب‌­های کم حجم‌­تر بخوانید و یا اینکه سریع­‌تر از صفحات بگذرید.

 

به جای تلاش برای خواندن تعداد مشخصی از کتاب­‌ها، شاید بهتر باشد که اهداف ساده‌­تر و کوتاه مدت­‌تری تعیین کنید. به عنوان مثال، می­‌توانید متعهد شوید که تعداد معینی از صفحات را در روز بخوانید. یا ممکن است هدفتان این باشد که حداقل یک ساعت در هفته را صرف مطالعه کنید. از اهداف کوچک شروع کنید و در مورد آنچه می‌­توانید به دست آورید واقع‌­بین باشید. اگر زمان زیادی در برنامه‌ی خود ندارید، خواندن تنها چند صفحه کتاب در روز می‌­تواند برای شما مناسب­‌تر باشد.

 

کتاب خواندن

 

قدم پنجم: یک محیط مناسب برای کتاب خواندن ایجاد کنید.

 

گاهی اوقات، مشکل کتاب نخواندن، نداشتن زمان نیست، بلکه تمرکز بر کاری است که انجام می‌دهید. همه‌ی ما در معرض حواس­‌پرتی‌­های بی‌پایان و وقفه­‌های احتمالی در زندگی روزمره‌ی خود هستیم. با در نظر گرفتن این موضوع، باید محیطی برای خود ایجاد کنید که بتوانید راحت و آزادانه و بدون مزاحمت در آن مطالعه کنید. اگر می­‌خواهید برای مدتی از دیگران دور شوید، یک محل آرام و دنج در خانه یا در یک کافی­‌شاپ انتخاب کنید.

 

در خانه‌ی خود یک محل مشخص برای کتاب خواندن درست کنید. در آنجا، همه‌ی چیزهایی را که ممکن است هنگام مطالعه نیاز داشته باشید، مانند یک صندلی مطالعه‌ی راحت و یک پتو برای گرم نگه داشتن خود، آماده کنید. هنگام مطالعه، آب، تنقلات سالم و یا یک فنجان چای خوب صرف کنید.

 

در این فضای مطالعه‌ی اختصاصی، باید تا حد امکان به دنبال راه‌­هایی برای کاهش حواس‌­پرتی خود باشید. می‌­توانید در اتاق را ببندید و از اعضای خانواده بخواهید که برای مدت معینی هنگام مطالعه مزاحم شما نشوند. هم‌چنین می­‌توانید تلفن همراه خود را خاموش کنید تا حواس‌تان به پیام‌ها و اعلان‌های شبکه­‌های اجتماعی پرت نشود.

 

قدم ششم: به خودتان یادآوری کنید که باید کتاب بخوانید.

 

اگر برای مطالعه‌ی بیش‌تر در سال جدید هدف­‌گذاری کرده­‌اید، ممکن است تصور کنید که بعید است که این هدف را فراموش کنید. با این حال، زمانی که در محاصره‌ی حواس‌پرتی‌های زندگی روزمره قرار بگیرید، فراموش کردن اهداف آسان است.

 

یک راه خوب برای افزایش شانس مطالعه کردن، استفاده از نشانه‌­هایی برای یادآوری آن به خودتان است. سعی کنید کتاب‌های خود را در اتاق نشیمن یا در کنار تلویزیون قرار دهید تا هر زمان که وارد اتاق می­‌شوید و یا تلویزیون می­‌بینید، بتوانید کتاب­‌های‌تان را ببینید و به یاد آورید که باید مطالعه کنید.

 

قدم هفتم: مطالعه کردن را به روتین قبل از خواب خود اضافه کنید.

 

مطالعه قبل از خواب یکی از بهترین ایده‌های روتین قبل از خواب است، زیرا یکی از مهم‌­ترین دلایل مشکلات خواب افراد این است که قبل از خواب، زمان زیادی با تلفن همراه خود کار می­‌کنند. مطالعه قبل از خواب، حدود یک ساعت، در رخت‌خواب و با یک چراغ مطالعه‌ی بسیار ملایم (مانند یک آباژور) و بدون نور روشن، به شما کمک می­‌کند که به خواب بروید. مطالعه قبل از خواب (به جای تماشای تلویزیون یا گشتن در شبکه‌­های اجتماعی) بهداشت خواب شما را بهبود می‌­بخشد. این نوع مطالعه‌ی برنامه­‌ریزی شده، مانند قرار دادن مطالعه در برنامه‌ی روتین قبل از خواب، به شما کمک می­‌کند که بیش‌تر کتاب بخوانید و انجام دادن آن در طول روز را فراموش نکنید.

 

بنابراین، زمان مطالعه را در برنامه‌ی روزانه خود علامت بزنید و برای یادآوری آن، از آلارم و یا یادآور استفاده کنید. تعیین یک زمان خاص برای مطالعه در هر روز کمک می‌­کند که راحت‌­تر به هدف خود دست یابید. به عنوان مثال، می‌­توانید تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید و هر شب نیم ساعت یا یک ساعت قبل از خواب مطالعه کنید. مطالعه با کاهش قرار گرفتن در معرض نور آبی و صداهای تحریک‌کننده مطمئنا به شما کمک می‌کند تا خواب شب بهتری داشته باشید و در نتیجه آرامش خود را افزایش خواهد داد.

 

به یاد داشته باشید که از کتاب خواندن لذت ببرید.

 

خواندن بیش‌تر می­‌تواند راهی باورنکردنی برای بهبود سلامت روان، هوش، شناخت و کیفیت کلی زندگی شما باشد. اگر آزمایش ژنتیک سلامت حنیفا نشان می‌­دهد که ممکن است در برخی از مراحل زندگی خود در معرض خطر زوال شناختی قرار بگیرید، مطالعه راهی عالی برای اطمینان از محافظت از سلامت روانی شما خواهد بود.

 

با این حال، مطالعه کردن نباید خسته­‌کننده یا طاقت­‌فرسا باشد. مجبور کردن خود به ادامه دادن کتاب‌هایی که به آن‌ها علاقه ندارید، می‌تواند باعث بی­‌میلی شما نسبت مطالعه شود. شما باید واقعا از کتابی که می­‌خوانید لذت ببرید. با در نظر گرفتن این موضوع، به یاد داشته باشید که کتاب خواندن را سرگرم‌­کننده، جالب و لذت‌بخش کنید. خودتان را مجبور نکنید که به خواندن چیزی که به آن علاقه ندارید ادامه دهید. ژانرها و سبک­‌های مختلف را امتحان کنید تا از خسته­‌کننده شدن و قابل پیش‌بینی شدن مطالعه، جلوگیری کنید. حتی می‌توانید چیزهایی مانند یک خوراکی مورد علاقه یا موسیقی ملایم را به روال خواندن خود اضافه کنید تا این تجربه را برای خودتان جذاب‌تر کنید.

 

مطالعه را به فرصتی هیجان­‌انگیز برای یادگیری یا فرصتی لذت‌­بخش برای فرار از استرس‌­های زندگی روزمره‌ی خود تبدیل کنید. به خود این آزادی را بدهید که واقعا از خواندن لذت ببرید؛ با این کار احتمالا کتاب خواندن برای شما به یک عادت روزمره تبدیل خواهد شد.

پست های مرتبط