ارتباط بین بیماری‌­های قلبی و سلامت روان

  • منبع: circle Dna
  • شنبه 01 مهر 1402
  • 6 دقیقه مطالعه

زمانی که "قلبمان می‌­شکند"، آیا این اتفاق به معنی واقعی کلمه رخ می‌­دهد؟ با وجود ارتباط بین اختلال در سلامت روان و ابتلا به بیماری­‌های قلبی، شاید این عبارت آنقدرها هم استعاری نباشد!

 

افسردگی یک اختلال سلامت روان است که میلیون­‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. احساس مداوم غم، ناامیدی و از دست دادن علاقه به فعالیت‌­هایی که زمانی برای فرد لذت­بخش بوده‌­اند، از جمله مشخصات این بیماری است. افسردگی به همراه اضطراب و استرس، حتی می‌­تواند باعث ایجاد اثرات فیزیکی همچون افزایش خطر بیماری­‌های قلبی و نارسایی قلبی شود.

 

بر اساس تخمین سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود 17/9 میلیون نفر بر اثر بیماری‌­های قلبی جان خود را از دست می‌­دهند؛ این آمار قابل توجه، اهمیت ارتباط احتمالی سلامت روان و بیماری­‌های قلبی را بیش از پیش افزایش می­‌دهد. مسلما هیچ کدام از ما نمی‌خواهیم که عزیزانمان علاوه بر مشکلات روانی خود، از دردهای جسمی نیز رنج ببرند. بنابراین، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و چگونه می‌توانیم این موضوع را بهتر درک کنیم؟

 

سلامت روان

 

اختلال در سلامت روان بر چگونه بر قلب تاثیر می­‌گذارد؟

 

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که افسردگی، اضطراب و استرس بر سلامت قلب و عروق اثراتی منفی دارند که  در طول زمان منجر به ابتلا به بیماری‌­های قلبی مانند موارد زیر می‌شوند:

 

  • افزایش ضربان قلب و فشارخون
  • افزایش التهاب
  • افزایش خطر لخته شدن خون
  • سطوح بالاتر کورتیزول یا هورمون استرس
  • کاهش جریان خون به قلب

 

در بدترین حالت، این علائم ممکن است منجر به عوارض قلبی کشنده، مانند حمله قلبی یا سکته شوند.

 

طبق یک مطالعه، بزرگسالانی که از افسردگی یا علائم آن رنج می­‌برند، 64درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) هستند و بیماران مبتلا به CAD که افسرده هم هستند، 59درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض قلبی کشنده قرار دارند.

 

اگرچه بین افسردگی و بیماری­‌های قلبی همبستگی وجود دارد، اکثر دانشمندان هنوز نمی‌توانند به طور قطع تایید کنند که افسردگی علت مستقیم نارسایی قلبی است. شواهد به یک رابطه مثبت اشاره دارد، اما تحقیقات بیشتری برای درک کامل ارتباط بین افسردگی و نارسایی قلبی مورد نیاز است.

 

شایان ذکر است که افسردگی می‌تواند مدیریت بیماری قلبی، ادامه روند درمان‌های پزشکی و ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی (که می‌توانند سلامت قلب را بهبود بخشند) را دشوارتر کند.

 

قلبی-عروقی

 

چگونه از سلامت قلب و روان خود مراقبت کنیم؟

 

اگر در مقابل عوارض افسردگی احساس ناتوانی می­‌کنید، نگران نباشید. هم برای سلامت قلب و هم برای بیماری روانی، می­‌توانید اقدامات پیشگیرانه‌­ای انجام دهید که شما را در مسیر بهبود قرار داده و حتی آینده­‌ای آرام را برایتان به ارمغان می­‌آورند.

 

اقدام برای مشاوره یا روان‌درمانی، شما را یک گام به سمت سلامت روان نزدیک می‌کند. چنین مشکلاتی یک شبه حل نمی‌­شوند، اما با شروع این مرحله، در مسیر درستی قدم برداشته­‌اید.

 

همچنین با اعمال این چند نکته ساده در سبک زندگی خود، می­‌توانید قلب سالم‌­تری داشته باشید:

 

  1. رژیم غذایی خود را در جهت سلامت قلبتان برنامه‌­ریزی کنید و غذاهای فرآوری‌­شده کمتر و میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.
  2. فعال بمانید و از یک برنامه ورزشی مداوم پیروی کنید.
  3. عادات ناسالم مانند سیگارکشیدن و مصرف زیاد الکل را ترک کنید.
  4. استرس خود را مدیریت کنید.
  5. چکاپ‌­های سالانه را جدی بگیرید، زیرا پیشگیری بهتر از درمان است.

 

گفتنی است که شما می‌­توانید با تجزیه و تحلیل DNAتان، برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به افسردگی و بیماری‌­های قلبی اقداماتی را انجام دهید؛ با اطمینان می‌­توان گفت که 50 درصد خطر ابتلا به بیماری­‌های قلبی ناشی از ژنتیک است.

 

تست‌های ژنتیک مرکز خدمات تخصصی ژنتیک حنیفا، تنها با یک نکونه از بزاق‌تان، اطلاعاتی سومند در خصوص سلامت جسم و روان را در اختیار شما قرار می‌دهند. برخی از این تست‌های ژنتیکی شامل خطرات ابتلا به بیماری­‌های قلبی-عروقی و اختلالات روان است. به علاوه، تست‌های مربوط به اختلالات خواب به همراه دانستن برنامه‌های غذایی بهینه و رسیدن به تناسب‌اندام، به شما اجازه می‌دهد تا در مورد سلامت کلی خود آگاهانه‌تر تصمیم‌گیری کنید.

 

با درک عوامل خطر ژنتیکی، می­‌توانید با اعمال تغییرات در شیوه زندگی‌تان، اقداماتی را برای مدیریت خطر و بهبود سلامت قلب خود انجام دهید. علاوه بر این، این تست‌ها به پزشک شما کمک می‌کنند تا مراقبت­‌های بهتر و آگاهانه‌­تری را به شما ارائه دهد.

 

پست های مرتبط