تاثیر رژیم غذایی مادر بر جنسیت فرزند

  • منبع: tebmedtourism
  • شنبه 20 آبان 1402
  • 12 دقیقه مطالعه

اگر شما هم برنامه‌ی باردارشدن دارید و دوست دارید فرزندتان جنسیت خاصی داشته باشد، احتمالا این سوال برای‌تان پیش آمده است که آیا رژیم غذایی بر روی جنسیت فرزند تاثیری دارد؟ در این موارد اطلاع از میزان موفقیت رژیم انتخاب جنسیت، یکی از دغدغه‌های مهم زوجین است. در حقیقت، رژیم‌های تعیین جنسیت موثر هستند اما به طور کلی، مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، جنسیت کودک را 100% تضمین نخواهد کرد.

 

رژیم انتخاب جنسیت چیست؟

 

در حقیقت، هیچ «رژیم غذایی انتخاب جنسیت» قطعی وجود ندارد، اما برخی از مطالعات نشان می‌­دهند که بین رژیم غذایی مادر و جنسیت فرزند او رابطه وجود دارد.

به عنوان مثال، تحقیقی که در انگلستان انجام شد نشان داد که در زنانی که قبل از تشکیل جنین کالری بیشتری دریافت می­‌کردند و همچنین در زنانی که صبح­‌ها غلات صبحانه می‌خوردند، احتمال پسردار شدن بیشتر است.

 

مطالعه دیگری نشان داد که ترکیبی از رژیم غذایی کم­ سدیم و مقاربت قبل از تخمک­‌گذاری می­‌تواند احتمال دختردار شدن را افزایش دهد.

 

رژیم غذایی قبل از بارداری

 

«رژیم غذایی پیش از بارداری برای تعیین جنسیت» کتابی است که دو رژیم غذایی روزانه را توصیه کرده که ظاهرا می‌­توانند بر جنسیت فرزند اثر بگذارد. این کتاب در سال 1982 نوشته شده است و ادعا می‌­­کند که برای انتخاب جنسیت طبیعی، یک روش غیرتهاجمی و مبتنی بر تغذیه ابداع کرده‌است.

 

آیا رژیم غذایی پدر هم تاثیری دارد؟

 

بله، رژیم غذایی پدر هم می­‌تواند بر جنسیت و سلامت طولانی مدت فرزند آینده‌اش تاثیر بگذارد! در این مقاله به تاثیر رژیم غذایی مادر پرداخته‌ایم، اما در حقیقت رژیم غذایی پدری نیز به اندازه رژیم غذایی مادر، در انتخاب جنسیت نقش دارد.

 

مطالعه‌­ای که در دانشگاه ناتینگهام انجام شد نشان داد که کمبود پروتئین در رژیم غذایی پدر می‌­تواند کیفیت اسپرم را به خطر بیندازد و ممکن است در فرزند منجر به مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع 2 و مشکلات وزن شود. علاوه بر این، یک مطالعه بر روی حیوانات نشان می‌دهد که پدرانی که از مشکلات تغذیه­‌ای رنج می­‌برند در مقایسه با پدرانی که یک رژیم غذایی متعادل دارند (که مواد مغذی مفیدی مانند پروتئین، ویتامین‌­ها، مواد معدنی و غیره را تامین کرده و مصرف غذاهای مضر بالقوه را محدود می‌کند)، به احتمال بیشتری صاحب فرزندانی با نقایص مادرزادی می‌­شوند.

 

بنابراین، به منظور داشتن یک فرزند سالم، لازم است که هر دو والدین یک رژیم غذایی سالم را حفظ کنند تا در دراز مدت، شانس داشتن فرزندان سالم را افزایش دهند.

 

جنسیت فرزند

 

رژیم غذایی برای انتخاب جنسیت نوزاد

 

اگر در مورد رژیم غذایی برای تعیین جنسیت نوزاد خود کنجکاو هستید، به این نکته حیاتی توجه کنید که برنامه غذایی پیشنهادی برای داشتن نوزاد پسر یا دختر، باید سالم و عقلانی باشد! حفظ یک رژیم غذایی اختصاصی با هدف تامین نیازهای اختصاصی بدن شما، قبل از باردار شدن برای یک داشتن بارداری سالم ضروری است، اما این امکان نیز وجود دارد که برخی از مواد غذایی بر جنسیت کودک تاثیر بگذارند.

 

در ادامه، به طور خلاصه به بررسی برنامه­‌های رژیم غذایی، برای داشتن نوزاد پسر و نوزاد دختر خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید!

 

برای داشتن فرزند دختر چه غذاهایی بخوریم؟

 

اگر فرزند دختر می‌خواهید، باید روی غذاهایی تمرکز کنید که سرشار از کلسیم و منیزیم هستند. چند نمونه از این غذاها شامل جو دوسر، ماست، توفو، اسفناج، بروکلی، لوبیا، آجیل و ماهی تازه هستند. علاوه بر این، شاید خوب باشد که غذاهای اسیدی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید، مثلا سبزیجات برگ سبز، ذرت و میوه­‌هایی مانند زغال اخته گزینه­‌های مناسبی هستند. این غذاها می­‌توانند محیط مساعدتری در بدن مادر، برای دختر شدن بچه ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که قبل از اعمال هر گونه تغییر قابل­‌توجه در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

 

به طور خلاصه، سه قانون طلایی زیر شانس داشتن دختر را افزایش می‌­دهند:

 

  • رژیم کم سدیم

 

  • رژیم حاوی کلسیم بالا

 

  • مقاربت قبل از تخمک‌گذاری

 

برای داشتن فرزند پسر چه غذاهایی بخوریم؟

 

در این بخش به برنامه غذایی مناسب برای داشتن نوزاد پسر خواهیم پرداخت.

 

باز هم تاکید می‌کنیم هیچ مدرک علمی ثابت نمی­‌کند که چنین برنامه غذایی خاصی می‌­تواند به‌طور قطع به پسردار شدن کمک کند. با این حال، داشتن یک رژیم غذایی نسبتا پرکالری با تمرکز بر غذاهای غنی از مواد مغذی توصیه می‌­شود. رابطه جنسی در زمان تخمک­‌گذاری هم می‌­تواند شانس پسردار شدن را افزایش دهد، زیرا اسپرم‌­های تولید­کننده جنس پسر تمایل به حرکت سریع­‌تری دارند.

 

غذاهای قلیایی و سرشار از پتاسیم می‌­توانند احتمال پسردار شدن را افزایش دهند. گفته می‌شود که یک محیط قلیایی در بدن زن می‌تواند روی اینکه اسپرم حاوی کروموزوم X زودتر با تخمک ملاقات کند، یا اسپرم حاوی کروموزوم Y، تاثیر بگذارد. خوردن غذاهایی با سطوح قلیایی بالا ممکن است به ایجاد محیط مساعدتری برای اسپرم حامل کروموزوم Y کمک کند. این رژیم شامل خوردن اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی، آووکادو، کرفس، خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه­‌ای است. لیمو و هندوانه نیز برای تقویت و حفظ سطوح قلیایی در بدن عالی هستند.

 

علاوه بر این، داشتن ارگاسم قبل از دخول، تمرین دخول عمیق در حین مقاربت و رابطه جنسی در زمان تخمک­‌گذاری می‌­تواند احتمال پسردار شدن را افزایش دهد. گفته شده است که کاهش مصرف لبنیات و افزایش مصرف غذاهای پرکالری نیز ممکن است شانس پسردار شدن را افزایش دهند.

 

مکمل‌­های انتخاب جنسیت

 

برخی از مکمل‌های انتخاب جنسیت ادعا دارند که به زوج‌ها کمک می‌کنند تا بچه‌ای با جنسیت دلخواه داشته باشند. بیشتر این مکمل­‌ها با تنظیم سطح pH بدن برای ایجاد محیط مناسب‌تر برای پسر یا دختر شدن عمل می­‌کنند. ویتامین‌های طبیعی تعیین جنسیت نیز در دسترس هستند که می‌­توانند جنسیت بچه را به میل والدین تعیین کنند.

این مکمل­‌ها حاوی ویتامین­‌ها و مواد معدنی بوده که بر پسر یا دختر شدن فرزند تاثیر می­‌‎گذارد.

 

به طور کلی، اگر بپرسید، «آیا می­‌توانم جنسیت کودکم را از طریق مکمل­‌ها و ویتامین­‌ها انتخاب کنم؟» پاسخ شما یک بله مطلق و تضمینی نخواهد بود! لازم به ذکر است که هیچ مدرک علمی برای حمایت از اثربخشی مکمل‌­های انتخاب جنسیت وجود ندارد!

زوج‌­هایی که مکمل­‌های انتخاب جنسیت را استفاده می­‌کنند باید قبل از مصرف آن با پزشک یا متخصص باروری مشورت کنند. نوسان سطح pH و رسیدن آن به زیر 4.5 می‌­تواند باعث زایمان زودرس و عوارض بارداری شود!

 

 

انواع روش‌­های طبیعی انتخاب جنسیت

 

در کنار رژیم‌های غذایی، برخی از روش‌ها مانند روش شتلز و روش ویلان، توصیه می­‌کنند که برای افزایش شانس دختردار شدن، مقاربت در حوالی زمان تخمک‌گذاری انجام شود.

 

به هرحال، در پاراگراف­‌های زیر به طور خلاصه در مورد روش‌­های معروف انتخاب جنسیت صحبت خواهیم کرد:

 

روش شتلز (Shettles)

 

روش شتلز یک روش محبوب است که ادعا می‌­کند می‌­تواند به والدین کمک کند تا جنسیت فرزند آینده خود را انتخاب کنند. این روش شامل زمان‌بندی مقاربت با نقاط خاصی در چرخه قاعدگی به منظور تعیین جنسیت فرزند می‌­باشد.

 

به عنوان مثال، اگر می­‌خواهید دختر داشته باشید، باید در روزهای ابتدایی سیکل قاعدگی رابطه جنسی داشته باشید و در روزهای منتهی به تخمک­‌گذاری از رابطه جنسی خودداری کنید. در حالی که برخی از زوج‌­ها موفقیت خود را با این روش گزارش کرده‌اند، اما مهم است که به یاد داشته باشید که تنها روش تضمین شده با بیش از 99٪ دقت در انتخاب جنسیت، آزمایش PGD از طریق فرآیند IVF است!

 

روش ویلان

 

اگر دختر می‌­خواهید، این روش می­‌تواند تا 50 درصد موثر باشد!

این روش شامل ردیابی دمای پایه بدن زن (پایین‌ترین دمای طبیعی بدن ثبت شده) و زمان‌بندی رابطه جنسی قبل یا بعد از تخمک‌گذاری است.

 

دقت کنید که قبل از اقدام به انجام هر روش طبیعی انتخاب جنسیت، ضروری است که با یک متخصص مشورت کنید.

 

سخن آخر

 

در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که که ترکیب رژیم غذایی مادر با زمان رابطه جنسی می‌­تواند احتمال دختردار شدن را افزایش دهد. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که به منظور تعیین جنسیت فرزند، تغییر رژیم غذایی به اندازه IVF موثر نیست.

 

تعیین جنسیت کودک آینده خود قبل از تولد بسیار جالب است. می­‌توانید در مورد سیسمونی، لباس و مهد کودک او از قبل تصمیم بگیرید، یا در موارد مهمی که سابقه بیماری­‌های ژنتیکی وابسته به جنس وجود دارد، خودتان را آماده کنید.

 

خوشبختانه، به لطف تست‌­های پیشرفت‌ه­ای مانند PGD از طریق درمان IVF، که انتخاب دقیق جنسیت را تضمین می­‌کند و درصد موفقیت بیش از 99٪ دارد، می­‌توانید از نتیجه مطمئن باشید!

 

علاوه بر اینکه رژیم غذایی مناسب، نقش مهمی در سلامت افراد ایفا می‌کند همان‌طور که ذکر شد، می‌تواند دارای نقش احتمالی در تعیین جنسیت نیز باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که ژنتیک می‌تواند تأثیر قابل توجهی در نحوه واکنش بدن به مواد غذایی داشته باشد. با توجه به تفاوت‌های ژنتیکی که بین افراد مختلف وجود دارد، استفاده از یک رژیم غذایی واحد برای همه‌ افراد، نتایج یکسانی را به دنبال نخواهد داشت. تست ژنتیک تغذیه حنیفا به شما کمک می‌کند که رژیم غذایی مخصوص به خود را داشته باشید. همچنین با آگاهی بر پایه‌ دانش، روی عادت‌های غذایی خود متمرکز شده و با آرامش و فشار روانی کمتر به سلامتی پایدار برسید.

پست های مرتبط