20 صفتی که شاید نمی‌دانستید ژنتیکی هستند!

  • منبع: circle Dna
  • شنبه 12 آذر 1401
  • 16 دقیقه مطالعه

ویژگی‌‌ها، شرایط سلامتی و استعدادهای طبیعی ما بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که انتظار داریم. بسیاری از این ویژگی‌ها تنها توسط DNA تعیین نمی‌شوند، اما تا حد زیادی تحت تاثیر آن هستند. بنابراین درست است که عوامل فرهنگی و محیطی به شکل‌گیری ویژگی‌هایی که از نظر ژنتیکی مستعد آن هستیم، کمک می‌کنند، اما همچنان شناخت ویژگی‌های ژنتیکی بسیار جذاب و کمک‌کننده است.

 

آزمایش ژنتیک حنیفا یک گزارش جامع ژنتیکی، بر اساس DNA شماست. مرکز خدمات تخصصی ژنتیک حنیفا، حدود 1100 ویژگی ژنتیکی را بررسی کرده و نتایج را در قالب 16 گزارش به شما ارائه می‌دهد. در این گزارش‌ها مواردی مانند نقاط قوت و ضعف تناسب اندام، خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها، ویژگی‌های شخصیتی، استعدادها، الگوهای خواب و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

نتایج آزمایش ژنتیک به شما این امکان را می‌دهد که خودتان را بهتر بشناسید و مسئولیت سلامتی خود را بر عهده بگیرید. شما می‌توانید با تکیه بر نتایج گزارش‌تان، اقدامات پیشگیرانه را در مواردی که خطر ابتلا به مشکلات سلامتی وجود دارد انجام دهید و در جایی که ژن‌های شما قوی‌تر هستند آسوده‌خاطرتر باشید.

 

برای مثال، ممکن است داشتن پوستی عالی در ژن‌های شما باشد، با این حال بر اساس ژنتیک خود، احتمالا مشکلات خواب دارید. لازم به تکرار است که، ژنتیک تنها عامل تعیین کننده این ویژگی‌ها نیست، اما بر احتمال بروز تا حد زیادی تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل است که آزمایش ژنتیک می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

آگاهی از استعداد ژنتیکی خود نسبت به برخی مواهب طبیعی، استعدادها و ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت طبیعی خود را تقویت کنید و روی آن‌ها کنترل بیشتری داشته باشید. همچنین، آگاهی از خطر ژنتیکی کمبودهای غذایی خاص، نمونه ای از مواردی است که در گزارش ژنتیک تغذیه حنیفا مشخص می‌شود که می‌توانید با اقدامات پیشگیرانه از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

 

در زیر فهرستی از برخی ویژگی‌هایی که ممکن است ندانید ژنتیکی هستند، و ژن‌های شما می‌توانند مسئول بروز آن‌ها باشند، آمده است:

 

الگوهای خواب

 

آیا شما یک شب‌زنده‌دار (جغد شب) و شریک زندگی‌تان یک فرد سحرخیز است؟ ژن‌های ما به شدت بر عملکرد ریتم شبانه‌روزی تاثیر می‌گذارند و چرخه خواب/بیداری را کنترل می‌کنند. آن‌ها با تغییر نحوه واکنش ما به نور، هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی، زمان‌های ترجیحی ما برای بیدار شدن و رفتن به رختخواب را تحت کنترل خود قرار می‌دهند.

 

استرس

 

تحمل استرس

 

اینکه چقدر استرس دارید، تحت تاثیر ژن های شما نیز قرار دارد. سروتونین، دوپامین و هورمون استرس یا کورتیزول، بر توانایی ما برای پاسخ دادن به چالش‌ها یا رد شدن از آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

 

بر اساس نتایج آزمایش ژنتیک خود، ممکن است متوجه شوید که به احتمال زیاد یک فرد «نگران» با تحمل استرس کم یا یک «خنثی‌گرا» با تحمل استرس متوسط هستید. اگر خوش شانس باشید، در DNA شما نوشته شده است که یک "جنگجو" هستید که  تحمل بالایی در برابر استرس دارید.

 

وقتی صحبت از نگرانی به میان می‌آید، بدانید که ویژگی شخصیتی روان‌رنجوری، که در آزمایش ژنتیک شخصیت‌شناسی حنیفا مورد بررسی قرار می‌گیرد نیز، تحت تاثیر ژن‌های شما قرار دارد.

 

نیش پشه

 

اگر همیشه در معرض گزش پشه‌ها هستید، ممکن است این آسیب‌پذیری در DNA شما نهفته باشد. چراکه تقریبا 85درصد از آسیب‌پذیری شما در برابر نیش پشه، ژنتیکی است. مواردی همچون گروه خونی، سطح آمونیاک، اسیدلاکتیک و اسیداوریک عرق که می توانند حشرات مزاحم را دفع یا جذب کند، ژنتیکی است.

 

ترجیح مزه‌ها (مانند تمایل به شیرینی‌جات)

 

حساسیت شما به طعم بیشتر ژنتیکی است، که می‌تواند شما را به سمت برخی عادات غذایی متمایل کند. به ندرت پیش می‌آید که که فردی از لحاظ ژنتیکی تمایلی به مزه خاصی نداشته باشد. از سوی دیگر، رایج‌ترین ترجیح ژنیتیکی مزه‌ها، تمایل به طعم شیرین است. آیا این تمایل در شما وجود دارد؟ دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید: مانند پرهیز از نگهداری بیش از حد شیرینی در خانه و جایگزین کردن میان‌وعده‌های سالم.

 

کنترل اشتها

 

ژن‌ها اشتها را منترل می‌کنند! ژن هایی که با تولید و متابولیسم لپتین، گرلین و انسولین سروکار دارند می‌توانند بر کنترل اشتهای شما تاثیر بگذارند. انسولین قند را وارد سلول‌ها می‌کند و لپتین اشتها را کاهش می‌دهد، گرلین نیز میل به غذا را افزایش می‌دهد. اگر نتایج آزمایش ژنتیک شما نشان داد که از لحلظ ژنتیکی، کنترل اشتها برایتان سخت است، ناامید نشوید. آهسته‌تر و آگاهانه‌تر غذا خوردن، در کنار انتخاب غذاهایی که حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشند، می‌تواند کمک کننده باشد. شما قدرت کنترل اشتهای خود را، بدون توجه به ژنتیک، در صورت داشتن اراده دارید.

 

پاسخ به مکمل‌ها و جذب مواد مغذی

 

ژن‌های شما بر میزان جذب و متابولیسم مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب امگا -، ید، منیزیم و غیره تاثیر می‌گذارند. برای مثال ممکن است به دوز بالاتری از یک ماده خاص نیاز داشته باشید بنابراین برخی مواد غذایی را باید بیشتر مصرف کنید.

 

حساسیت به دود سیگار

 

برخی از ژن‌ها بر پاسخ ریه‌های شما به سموم موجود در دود سیگار تاثیر می‌گذارند، بنابراین اگر یکی از اطرافیانتان تصمیم به روشن کردن سیگار گرفت، در ترک اتاق تردید نکنید.

 

سن پوست و ظاهر پوست

 

تعداد زیادی از ژن‌ها بر چگونگی مقابله پوست شما با استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی و اشعه ماوراء بنفش تاثیر می گذارند. همچنین توانایی پوست شما در نگهداری کلاژن و تحت تاثیر ژن‌هاست.

 

خطر آسیب

 

ژن‌های شما می توانند خطر آسیب‌های احتمالی را نیز تعیین کنند. به عنوان مثال، گزارش ژنتیک ورزش و تناسب اندام حنیفا نشان می‌دهد که تا چه اندازه در معرض خطر آسیب تاندون آشیل هستید. در بدن ما چندین نوع مختلف کلاژن وجود دارد و کلاژن نوع V تاثیر قابل توجهی بر خطر آسیب بافت نرم دارد. اگر تولید کلاژن نوع V طبیعی باشد، فرد کمتر در معرض این آسیب قرار دارد. در غیر این صورت، بهتر است مکمل کلاژن مصرف کنید و برای جلوگیری از آسیب ،حرکات کششی مناسب گرم کردن و سرد کردن بدن را انجام دهید.

 

تناسب اندام

 

ورزش و تناسب اندام

 

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه ورزشی باید انجام دهید؟ بسته به ترکیب استقامت و قدرت، ژن‌های شما می‌توانند به طور قابل توجهی روی بهترین عملکرد شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر ساختار ژنتیکی شما نشان می‌دهد که دارای قدرت بالا و استقامت کم هستید، می‌تواند به این معنی باشد که باید وزنه‌برداری، بوکس یا ژیمناستیک را به عنوان رشته ورزشی خود انتخاب کنید.

 

خلاقیت

 

خلاقیت با تفکر واگرا در ارتباط است. در حالی که محیط و انتخاب‌های شخصی شما می‌تواند خلاقیت شما را تقویت کند، خلاقیت به طور طبیعی با ترکیب ژنتیکی خاصی که بر پردازش سروتونین تاثیر می‌گذارد، به وجود می آید. بزرگ بودن جسم پینه‌ای، و افزایش دسته‌ای از رشته‌های عصبی که نیمکره‌های مغز را به هم متصل می کنند، با افزایش خلاقیت مرتبط هستند.

 

هوش موسیقیایی

 

مانند خلاقیت، هوش موسیقی نیز تحت تاثیر جسم پینه‌ای قرار دارد و اندازه‌اش در نوازندگان بزرگتر است. ساختارهای ژنی که بر رشد گوش داخلی و مراکز شنوایی مغز تاثیر می‌گذارند نیز می‌توانند توانایی شما برای درک یا اجرای موسیقی را بهبود بخشند.

 

با این حال، عوامل فردی و محیطی می‌توانند پیش‌بینی‌های ژنتیکی را تغییر دهند. مثلا برخی از بهترین نوازندگان و رقصندگان با تمرین و ممارست زیاد حرفه‌ای شده‌اند. اما اگر در گزارش ژنتیک شما آمده که در موسیقی یا رقص استعداد دارید، با تمرین کمتر و سرعت بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

 

درون‌گرایی و برون‌گرایی

 

درون‌گرا یا برون‌گرا بودن، حدودا 50درصد توسط ژن تعیین می‌شود. برون‌گرایی با افزایش احساس انرژی زمان حضور در گروه‌های اجتماعی، افزایش قاطعیت و نیاز به تحرک همراه است. درونگراها معمولا ترجیح می‌دهند تنها باشند و سرگرمی‌های آرام را انتخاب می‌کنند.

 

نوع‌دوستی

 

ژن‌های کنترل‌کننده متابولیسم اکسی‌توسین و وازوپرسین با ویژگی شخصیتی نوع‌دوستی یا عمل به نفع دیگران مرتبط هستند. افرادی که درجات بالایی از نوع دوستی دارند، احتمالا دیگران را بر خود ترجیح می‌دهند و در خیریه ها مشارکت می‌کنند.

 

مانند سایر ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی، نوع دوستی می‌تواند تحت تاثیر ژن‌ها و همچنین تحت تاثیر محیط باشد. افراد نوع‌دوست می‌خواهند تغییری در دنیا ایجاد کنند. زمانی که موضوعی باعث رنجش دیگران می‌شود، آن‌ها نمی‌توانند فقط نظاره‌گر باشند.

 

کارآفرینی

 

تقریباً 30 تا 40 درصد از تمایل شما به کارآفرینی ژنتیکی است. ممکن است والدین یا معلمان شما را تحت فشار قرار دهند تا شغلی ثابت داشته باشید، اما شاید چیزی که همیشه به طور طبیعی می خواستید این بود که کاری کمتر سنتی یا نوآورانه تر انجام دهید - یا حداقل رئیس خود باشید. آشنا بنظر رسیدن؟ برخی از عوامل ژنتیکی که بر انعطاف پذیری ما در مواجهه با خطرات تأثیر می گذارند، می توانند کارآفرینی را فریبنده تر کنند.

 

حساسیت به درد

 

ممکن است یک توضیح ژنتیکی برای توانایی شما در تحمل درد وجود داشته باشد. فعالیت کمتر کاتکول-O-متیل ترانسفراز (COMT) درک شما از درد را افزایش می دهد و برای جلوگیری از ایجاد شرایط درد مزمن، به مراقبت بیشتری برای جلوگیری از آسیب و متعادل کردن سیستم عصبی خود نیاز دارید. مدیتیشن و طب سوزنی می تواند در این شرایط مفید باشد.

 

 

رفتار هیجانی

 

عشق (یا ترس) شما از خطرات و تمایل به تجربه هیجانات، تحت تاثیر ژن گیرنده دوپامین-4 است. هیجان و تجربیات جدید به شما احساس سرزندگی و نشاط را تزریق می‌کند. این تجربیات می‌توانند شامل مواردی مانند ورزش‌های شدید، سفرهای انفرادی ماجراجویانه، قمار و پرخوری باشند. بنابراین بهتر است تمایلات طبیعی خود را به سمت تفریحات سالم پیش ببرید.

 

سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید

 

ساختارهای ژنتیکی نقش تعیین‌کننده‌ای در سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید دارند. اگر نتایج آزمایش ژنتیک سلامت حنیفا شما در این مورد به شما هشدار داد، مصرف گوشت قرمز و لبنیات را محدود کنید، از سیگارکشیدن خودداری کنید و ورزش کنید. اگر خانم هستید، سایز دور کمر خود را کمتر از 89 سانتی متر حفظ کنید.

 

خطر پوسیدگی دندان

 

تولید و استحکام مینا (لایه سخت و بیرونی دندان‌ها)، تحت تاثیر ژن‌ها قرار دارد. اگر همیشه خرابی دندان داشته‌اید، وقت آن رسیده که به سلامت دندان‌های خود توجه کنید. برخی افراد از تمیزکردن منظم و حرفه‌ای و مسواک‌زدن یا استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی سود می‌برند.

 

اگر نتایج آزمایش ژنتیک سلامت حنیفا به شما بگوید که از لحاظ ژنتیکی در خطر پوسیدگی دندان هستید، بهتر است بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

عوارض جانبی دارو و پاسخ به دارو

 

همه افراد نباید دوز مشابهی از یک دارو را دریافت کنند. فردی را تصور کنید که آسم دارد و بیشتر اوقات از ونتولین (سالبوتامول) استفاده می‌کند و اغلب بدون هیچ دلیلی عصبی است. اگر نتایج آزمایش ژنتیک پاسخ به داروی این فرد ونتولین را به عنوان "با احتیاط استفاده کنید" ذکر کرده باشد، می تواند توضیح دهنده حالات عصبی او باشد. عصبی بودن یکی از عوارض جانبی احتمالی ونتولین است و برخی ساختارهای ژنتیکی احتمال بیشتری برای تجربه این عوارض را فراهم می‌کنند.

 

اکثر شرایط سلامتی، صفات و ویژگی‌های فردی 100 درصد ژنتیکی نیستند، اما ژن‌ها بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم تاثیر گذارند. شما استعدادهای ژنتیکی خواهید دارید که بهتر است تقویتشان کنید، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید و از آن‌ها استفاده کنید. نمونه‌هایی از این موارد ممکن است استعداد ژنتیکی شما برای خلاقیت، هوش موسیقایی یا هوش ریاضی باشد. شما همچنین استعدادهای ژنتیکی دیگری خواهید داشت که باید بیشتر متوجهشان باشید، مانند استقامت کم یا خطر ژنتیکی چاقی.

 

هنگامی که نقاط قوت و ضعف ژنتیکی خود را بشناسید، می‌توانید از این دانش به نفع خود استفاده کنید. آزمایش ژنتیک مناسب خود را از بین بیش از 1100 ویژگی ژنتیکی در 16 دسته از آزمایش‌های ژنتیک حنیفا پیدا کنید.

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط