روند پیری را به تعویق بیاندازید

  • منبع: circle Dna
  • دوشنبه 28 شهریور 1401
  • 8 دقیقه مطالعه

پیری پوست را عقب بیاندازید!

 

در زیر به برخی از رژیم‌­های مراقبتی که می‌­توانند روند پیری پوست را کند کنند اشاره می‌کنیم:

 

از رتینوئیدها و آنتی­‌اکسیدان­‌ها استفاده کنید: اگر از لحاظ ژنتیکی، مستعد پیری زودرس پوست هستید، رتینوئیدها گزینه­‌ای عالی برای جلوگیری از تجزیه کلاژن موجود در پوست هستند. از طرف دیگر آنتی­اکسیدان‌­ها نیز با مهار استرس‌اکسیداتیو از تجزیه کلاژن جلوگیری می‌کنند. ویتامین­‌های مختلف حاوی آنتی­اکسیدان هستند و برای دریافت رتینوئید مورد نیازتان می‌­توانید از کرم‌های ضدچروک استفاده کنید.

 

از درمان­‌های ضدپیری استفاده کنید: لایه‌­برداری AHA/BHA که توسط متخصصان انجام می‌­شود، می‌­تواند باعث جوان‌سازی پوست شود. اسیدگلیکولیک موجود در محصولات پوستی مانند پاک­‌کننده‌­ها، ژل‌­ها و کرم‌­ها، برای تقویت سنتز کلاژن و الاستین عالی هستند.

 

پوستتان را هیدراته نگه دارید: آبرسانی مناسب، یکی از معمول‌­ترین توصیه­‌هاییست که درباره مراقبت از پوست و کاهش روند پیری می­‌شنوید. نوشیدن آب زیاد پوست شما را هیدراته نگه می­‌دارد و از دست دادن کلاژن را کاهش می‌­دهد. علاوه بر این، آبرسانی مناسب می‌­تواند پوست را برای مدت طولانی‌­تری حجیم نگه دارد، که این امر باعث کاهش چین‌وچروک­‌های صورت می‌­شود.

 

چه تغییراتی در سبک زندگی می­‌تواند باعث کاهش چین‌وچروک پوست شود؟

 

سیگار نکشید: دلایل زیادی برای اجتناب از سیگارکشیدن وجود دارد. سیگار به مرور زمان آسیب قابل توجهی به پوست وارد می‌کند. دلیل این مساله نفوذ بخارات سمی حاصل از سیگار به پوست بوده که می‌­تواند باعث انواع آسیب‌­ها مانند تغییر رنگ و کدرشدن پوست شود. آیا تمایل زیادی به سیگارکشیدن دارید؟ می‌دانید این تمایل می‌تواند ژنتیکی باشد؟ 

 

از ضدآفتاب استفاده کنید: مراقبت از پوست دربرابر نور خورشید اهمیت زیادی دارد. هر زمان که در محیط بیرون و در معرض خورشید هستید، مطمئن شوید که از پوستتان در برابر نور خورشید محافظت می­کنید. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب می‌­تواند از آسیب به پوست و ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کند.

 

از غذاهایی که روند پیری پوست را کند می­‌کنند استفاده کنید: رژیم غذایی شما بیش از آنچه که تصور می­کنید می‌­تواند بر سلامت پوستتان اثر بگذارد. مصرف غذاهای سرشار از آنتی­‌اکسیدان­ و ویتامین­‌ها، باعث کاهش اثر رادیکال­‌های آزاد، و در نتیجه کاهش چین‌وچروک و تغییر رنگ پوست می­شود.

 

مهم­ترین اقدام جهت جلوگیری از چین‌وچروک؟

 

اهمیت دادن به خود و مراقبت از خود، کلیدی‌­ترین راه حفظ ظاهری جوان و جلوگیری از پیری پوست است. اگر بدانید که چگونه از خود در برابر مواردی مانند چین‌وچروک و از دست دادن کلاژن محافظت کنید، می‌­توانید احتمال بروز مشکلات پوستی را کاهش دهید.

 

پوست

 

از چه سنی باید مراقبت‌­های ضدپیری پوست را آغاز کرد؟

 

شما چند سال دارید؟ شاید در حال حاضر در سال‌­های جوانی باشید و ترجیح دهید که به مسائلی مانند ژنتیک پوست و چین‌وچروک فکر نکنید. بسیاری از افرادی که در دهه بیست زندگی‌شان هستند، چون هنوز هیچ خطی در صورتشان ایجاد نشده­‌است، کمتر به بررسی گزینه­‌های موجود برای کندکردن روند پیری می­پردازند. با این حال، شروع مراقبت‌­های پوستی ضدپیری در دهه بیست می‌­تواند گام مهمی در حفظ ظاهری جوان، برای مدت طولانی باشد. در ادامه به چند نکته در مورد نحوه محافظت از پوست در هر دهه از زندگی اشاره خواهیم کرد:

 

مراقبت‌­های پوستی ضدپیری برای جوانان:

 

دهه 20: در این سن، بیشتر اقدامات مراقبتی پوست در جهت پیشگیری است. از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از مرطوب‌کننده برای جلوگیری از خشکی پوست و مصرف آنتی‌­اکسیدان­های مختلف در قالب میوه‌­ها و سبزیجات تازه اشاره کرد. برای محافظت از پوست دربرابر نور خورشید، حتما از ضدآفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید. برخی از کرم­‌های ضدآفتاب حاوی آنتی­‌اکسیدان نیز هستند. به منظور جلوگیری از چرب شدن پوست، از کرم­‌های سبک استفاده کنید.

 

دهه 30: ممکن است در این دهه متوجه چین‌وچروک‌­هایی در اطراف چشمانتان شوید. به همین دلیل لازم است کرم دور چشم مناسبی را انتخاب کنید تا پوست را آبرسانی کرده و به آن حجم دهد. بسیاری از محصولات موجود در بازار، حاوی مواد آبرسان، گلیسیرین و پپتیدهایی هستند که میزان کلاژن پوست را تنظیم می­‌کنند. همچنین به طور منظم با یک اسکراب ملایم، پوست خود را لایه­‌برداری کنید تا سلول‌­های آن بازسازی شوند.

 

مراقبت‌­های پوستی ضدپیری برای بزرگسالان:

 

دهه 40: در این دهه تا می‌­توانید از پوست خود مراقبت کنید. ممکن است متوجه ظهور خطوط بیشتری در اطراف ابروها، چشم‌ها و پیشانی شوید. با استفاده از درمان­‌های پوستی و کرم‌­های ترمیم کننده، که رطوبت از دست رفته را جبران می­‌کنند، با تغییر رنگ و چین‌وچروک مبارزه کنید.

 

دهه 50: ساختار اصلی پوست، در دهه پنجاه شروع به تحلیل رفتن می­‌کند و کلاژن و الاستین، که عامل اصلی شادابی پوست هستند، از بین می‌­روند. علاوه بر این ممکن است در این سنین متوجه افتادگی پوست شوید. بنابراین از کرم‌هایی استفاده کنید که حاوی کلاژن، الاستین و سایر مواد آبرسان و ترمیم‌­کننده باشند. استفاده از آنتی‌­اکسیدان­‌ها برای مبارزه با رادیکال­‌های آزاد در دهه پنجاه ضروری است.

 

دهه 60: راز اصلی داشتن پوستی سالم، مرطوب نگه داشتن آن است. بازسازی سلول‌­های پوست در این دهه بسیار کند خواهد بود، بنابراین لازم است که بیشتر بر روی محصولات مراقبت پوستی سرمایه­‌گذاری کنید. مواردی را پیدا کنید که باعث جوان‌سازی پوست می‌­شوند و مشکلاتی همچون تیرگی و زبری را رفع کنند.

 

 

بخش­‌های مختلفی از پیری پوست به ژنتیک مرتبط است، اما خوشبختانه دیگر لازم نیست نگران روند پیری که از والدینتان به ارث برده­‌اید باشید! با شناسایی نقاط ضعف و قوت پوست و استفاده از روش‌­های مناسب مراقبت پوستی، می­توانید شادابی پوستتان را حفظ کنید و چین‌وچروک را کاهش دهید.

 

پست های مرتبط