علل و درمان آکنه بزرگسالان

  • منبع: circledna
  • چهارشنبه 20 دی 1402
  • 7 دقیقه مطالعه

احتمالا شما هم اولین‌باری که روی پوست خود آکنه­‌هایی را مشاهده کردید، به یاد دارید. برای بسیاری از ما این عوارض پوستی، خجالت­‌آور به‌نظر می‌­رسیده‌­اند و همواره نگران آن‌­ها بوده­‌ایم. ممکن است به محض اینکه راه‌روی مدرسه کمی شلوغ می‌­شد، برای اجتناب از نگاه دیگران، سریعا مخفی می­‌شدید. بنابراین، شاید زمانی که در بزرگسالی ناگهان پوست‌تان دچار برون­‌ریزی شود، تعجب کنید.

 

برخلاف تصور رایج، آکنه فقط یک مشکل در دوران نوجوانی نیست. آکنه‌ی بزرگسالان یک بیماری شایع پوستی است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌­دهد؛ مطالعه‌­ای نشان داد که آکنه در بزرگسالان، به ویژه زنان بالای 20 سال، باقی می‌­ماند. با این وجود، این عارضه برای بزرگسالان، به اندازه‌ی نوجوانان ناامیدکننده است.

 

آکنه‌ی بزرگسالان چیست؟

 

آکنه‌ی بزرگسالان به ظاهر جمعی جوش‌ها، جوش‌های سرسیاه، سرسفید و سایر لک‌ها بر روی پوست افراد بالای 25 سال اشاره دارد. این نوع آکنه معمولا روی چانه، خط فک و گونه‌ها ظاهر می‌شود. برخلاف آکنه‌ی نوجوانی، آکنه‌ی بزرگسالان پایدارتر است و ممکن است چندین سال باقی بماند.

 

آکنه بزرگسالان

 

علل آکنه‌ی بزرگسالان

 

به طور کلی، آکنه به دلیل تجمع پوست مرده، چربی یا کثیفی در منافذ پوست ایجاد شده که منجر به التهاب ناراحت­‌کننده و گاهی دردناک می‌شود. عوامل متعددی می­‌تواند منجر به آکنه‌ی بزرگسالان شود. یکی از دلایل اصلی، تغییرات هورمونی است. نوسانات هورمونی، به ویژه در زنان، می­‌تواند منجر به افزایش تولید چربی شود که منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش می­‌شود. در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی زنان، شعله‌ور شدن آکنه­‌ها یکی از اتفاقات محتمل است.

 

استرس یکی‌دیگر از عوامل موثر در ایجاد آکنه‌ی بزرگسالان است. هنگامی که افراد استرس را تجربه می­‌کنند، بدن کورتیزول بیش‌تری تولید کرده که می­‌تواند باعث افزایش تولید روغن و التهاب و در نتیجه تجمع بیش‌تر و در نهایت بروز آکنه شود. رژیم غذایی نیز می­‌تواند در بروز آکنه‌ی بزرگسالان نقش داشته باشد. مصرف مقادیر زیاد لبنیات، شکر و غذاهای فرآوری­‌شده باعث افزایش سطح انسولین شده که می‌­تواند منجر به تولید آندروژن و به تبع آن، بروز آکنه شود.

 

در نهایت، ژنتیک هم می­‌تواند به ایجاد آکنه‌ی بزرگسالان دامن بزند. اگر والدین یا خواهر و برادرتان سابقه‌ی آکنه داشته باشند، احتمال این که شما هم این عارضه‌ی پوستی را تجربه کنید، بیش‌تر است.

 

گزینه‌های درمانی برای آکنه‌ی بزرگسالان

 

درمان آکنه‌ی بزرگسالان می‌تواند چالش برانگیز باشد، به‌ویژه در این زمان که حجم بالایی از محصولات مراقبت پوستی در بازار در دسترس هستند. در این‌جا برخی از رایج‌­ترین گزینه­‌های درمانی آکنه آورده شده است:

 

  • درمان‌های موضعی: این داروها مستقیما روی پوست اعمال می‌شوند و با از بین بردن باکتری‌ها، کاهش التهاب و بازکردن منافذ، اثر درمانی خود را ایجاد می­‌کنند. درمان­‌های موضعی رایج شامل بنزوئیل پراکسید، رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک است.

 

  • داروهای خوراکی: برای موارد شدیدتر آکنه‌ی بزرگسالان، ممکن است داروهای خوراکی نیز لازم باشد. آنتی‌­بیوتیک­‌های خوراکی مانند تتراسایکلین و داکسی‌­سایکلین می‌­توانند به کاهش التهاب و کشتن باکتری­‌ها کمک کنند. هم‌چنین می­‌توان برای تنظیم هورمون­‌های زنان نیز داروهای ضدبارداری خوراکی تجویز کرد.

 

  • لایه‌برداری شیمیایی: این نوع لایه‌برداری، بیرونی‌ترین لایه‌های پوست را از بین برده و به کاهش جای جوش و رنگ‌دانه‌ها کمک می‌کند. در طی این رویکرد درمانی، محلول شیمیایی که بر روی پوست اعمال می‌­شود، یک لایه از پوست را کنده و باعث می­‌شود که پوست صاف‌تر و شفاف‌تری نمایان شود.

 

  • لیزر و نور درمانی: شکل جدیدتر درمان، یعنی لیزر و نوردرمانی، با هدف قرار دادن و کشتن باکتری‌­ها، کاهش التهاب و کوچک شدن غدد چربی عمل می­‌کند. این نوع درمان می‌­تواند یک گزینه‌ی موثر برای افراد مبتلا به آکنه متوسط تا شدید باشد.

 

ژنتیک و بیماری­‌های پوستی

 

ژنتیک می­‌تواند نقش مهمی در تعیین نوع پوست و حساسیت افراد به برخی شرایط پوستی داشته باشد. ژن­‌هایی که یک فرد از والدین خود به ارث می‌­برد می‌­توانند بر میزان چربی تولیدشده از پوست، بافت پوست و استعداد ابتلا به آکنه، روزاسه، اگزما و سایر بیماری­‌ها تاثیر بگذارد. این امر بدین معناست که ویژگی­‌های پوست شما منحصر به فرد بوده و بنابراین راه­‌های مراقبت از آن هم باید متناسب با بدن خودتان انتخاب شود؛ به همین دلیل است که مشورت با یک متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام درمان برای شرایط شما مناسب­‌تر است.

 

از طرف دیگر، می‌­توانید مشخصات ژنتیکی پوست خود را با استفاده از آزمایش ژنتیک پوست حنیفا کشف کنید. نتایج این تست در قالب گزارش­‌هایی به دست شما خواهد رسید که بینش‌­های مفیدی درباره‌ی خصوصیاتی هم‌چون حساسیت به اشعه‌ی ماوراء­بنفش، خطر ابتلا به سرطان پوست و آکنه را در اختیارتان قرار می‌­دهد. با دانستن این‌که دانش لازم برای ایجاد تغییر واقعی برای پوست و سلامت کلی خود را دارید، می‌­توانید احساس بهتری نسبت به پوست و بدن‌تان داشته باشید.

پست های مرتبط