مصرف ملاتونین و خواب

  • منبع: circle Dna
  • شنبه 23 اردیبهشت 1402
  • 13 دقیقه مطالعه

ملاتونین یک راه حل نسبتا طبیعی برای حل مشکلات رایج خواب است که به تنظیم ریتم شبانه-روزی کمک کرده و شرایط بدنی را برای استراحت مورد نیازتان فراهم می­‌کند.

 

با این حال اولین توصیه متخصصان برای کسانی که از مشکلات خواب رنج می­‌برند بهبود بهداشت خواب است. حتی افرادی که برنامه منظمی دارند، از مصرف محرک­‌ها خودداری می‌­کنند و محل خواب مناسبی دارند نیز ممکن است در نهایت دچار کمبود خواب شوند.

 

وقتی به اندازه کافی نمی­‌خوابید، نه تنها خلق‌وخویتان آسیب می‌­بیند، بلکه سلامت کلی شما نیز تهدید می‌شود. کم­‌خوابی مداوم می­‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری­‌ها، افزایش فشارخون و آسیب سیستم ایمنی بدن شود. افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند داروهای خوابِ با نسخه را مصرف کنند، اغلب از ملاتونین استفاده می­‌کنند.

 

ملاتونین به عنوان یکی از بی­‌خطرترین جایگزین­‌های قرص‌­های خواب در نظر گرفته می‌­شود. با این حال، ممکن است برای همه مناسب نباشد. قبل از شروع استفاده از ملاتونین لازم است که نحوه عملکرد این ماده و خطرات مرتبط با آن را درک کنید.

 

خواب

 

ملاتونین دقیقا چیست؟

 

ملاتونین یا «هورمون خواب» هورمونی است که به طور طبیعی توسط بدن انسان و عمدتا در غده اپی­‌فیز تولید می‌­شود. ملاتونین به مدیریت و تنظیم ریتم شبانه-روزی یا همان ساعت طبیعی بدن کمک می‌کند.

 

با این حال، ملاتونین در فرآیندهای مختلف دیگری همچون متابولیسم نیز نقش دارد.

 

برخلاف سایر قرص‌های خواب، ملاتونین شما را آرام نکرده و یا فورا به خواب نمی‌برد. داروهای خواب، در کنار ملاتونین طبیعی بدن عمل کرده و به مغز اطلاع می‌دهند که زمان استراحت فرا رسیده است. اگرچه مطالعات در مورد اثرات ملاتونین بر بدن انسان هنوز ادامه دارد، اما دانشمندان معتقدند این ماده به طرق مختلف به بهبود خواب کمک می‌کند.

 

ملاتونین دمای بدن، فشارخون و هورمون­هایی که بدن را آماده استراحت می‌کنند را تنظیم می‌کند. این ماده همچنین با اتصال به گیرنده‌های مغز، باعث کاهش فعالیت عصبی و دوپامین (یک ماده شیمیایی طبیعی مغز که هوشیاری را افزایش می‌دهد) می‌­شود.

 

اگرچه بدن شما به‌طور طبیعی ملاتونین تولید می‌کند، اما بدن بسیاری از افراد میزان لازم از این ماده که برای حفظ چرخه خواب ثابت لازم است را تولید نمی‌کند. مصرف الکل، کافئین، برخی داروها و اختلالات ریتم شبانه-روزی مانند اختلال تاخیر در فاز خواب (افراد مبتلا به این اختلال به‌طور معمول چند ساعت پس از نیمه شب به خواب می‌روند صبح در بیدار شدن مشکل دارند)، بر سطوح ملاتونین بدن تاثیر می‌گذارند.

 

ملاتونین

 

فواید استفاده از ملاتونین

 

از آنجایی که ملاتونین به طور طبیعی توسط بدن انسان تولید می‌­شود، اغلب راه­ حلی نسبتا بی­‌خطر برای رفع مشکلات خواب است. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های ملاتونین می‌توانند در کاهش زمان به خواب رفتن موثر باشند و در عین حال زمان کلی خواب را افزایش دهند.

 

ملاتونین به ویژه برای افرادی که دارای اختلالات ریتم شبانه-روزی هستند یا کسانی که در نتیجه سبک زندگی خود به سختی به خواب می‌­روند، مفید است. به عنوان مثال، اگر در شیفت شب کار می‌­کنید، بدن شما برای تنظیم ریتم شبانه-روزی، از ملاتونین استفاده می­‌کند.

 

اگر در نتیجه سفر به کشورهای خارجی که منطقه زمانی متفاوتی دارند، جت‌لگ می­‌شوید، ملاتونین می‌تواند به همگام‌سازی ساعت ذهنی شما با محیطی که در نهایت در آن مستقر می­‌شوید کمک کند.

 

به طور کلی عوارض این هورمون کمتر از سایر داروهای خواب‌­آور شیمیایی است و برای کسانی که می­‌خواهند از مصرف داروهای تجویزی خودداری کنند، انتخابی ایمن به حساب می­‌آید. به علاوه، ملاتونین می‌تواند تاثیر مثبتی بر سایر جنبه‌های سلامتی نیز داشته باشد، مثلا:

 

  • سلامت چشم: ملاتونین هم هورمون است و هم آنتی‌اکسیدان. اثرات آن می‌­تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌­های مرتبط با چشم، مانند دژنراسیون ماکولا کمک کند.
  • رفلاکس اسید: برخی مطالعات نشان می­‌دهند که ملاتونین می‌­تواند در کاهش عوارض جانبی ریفلاکس اسید معده و مری موثر باشد، زیرا به محافظت از پوشش مری در برابر مواد التهابی و اسیدی کمک می‌­کند.
  • میگرن: داروهای زیادی برای درمان میگرن وجود دارد اما ملاتونین هم می‌­تواند یکی از گزینه‌­های پیش روی برخی از بیماران باشد. این هورمون احساس درد را مهار کرده و حساسیت عصبی مغز را کاهش می‌­دهد.
  • وزوز گوش: مصرف ملاتونین می­‌تواند علائم وزوز گوش را هم کاهش دهد. اگر به دلیل وزوز یا احساس صدای زنگ در گوش خود برای خوابیدن مشکل دارید، ملاتونین می‌­تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • دیابت: برخی از مطالعات نشان می­دهند که سطوح پایین ملاتونین یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت و اختلالات متابولیک مرتبط با دیابت است. به همین دلیل، افزایش سطح ملاتونین این پتانسیل را دارد که از شما در برابر بیماری‌های مزمن محافظت کند.

 

مضرات مصرف ملاتونین

 

استفاده از ملاتونین برای بهبود خواب در برخی موارد می‌­تواند بسیار مفید باشد، اما برای همه افراد راه حل مناسبی نیست. قرار دادن بدن در معرض دوزهای منظم ملاتونین، به ویژه در مقادیر زیاد، احتمال بروز عوارض جانبی خاصی از جمله حالت تهوع و سرگیجه را افزایش می‌­دهد.

 

علاوه بر این، با این که اکثر متخصصان موافق هستند که مصرف ملاتونین برای دوره‌های کوتاه (معمولا تا 3 ماه) بی‌خطر است، اما مطالعات زیادی برای اثبات بی‌خطر بودن مصرف طولانی مدت این ماده وجود ندارد. مصرف منظم ملاتونین می‌­تواند تولید طبیعی آن در بدن را دشوارتر کند یا در آینده کارایی ملاتونین طبیعی را کاهش دهد.

 

برخی افراد ممکن است پس از قطع مصرف ملاتونین در به خواب رفتن دچار مشکل شوند، زیرا بدن آن‌ها به مکمل­‌های هورمونی وابسته شده است. ملاتونین، مشابه بسیاری از مکمل‌ها، می‌تواند با داروهای دیگر مانند رقیق‌کننده‌های خون، داروهای ضدافسردگی و داروهای تجویزشده برای برخی بیماری‌ها تداخل داشته باشد.

 

عادات و سبک زندگی نیز می‌­تواند بر تاثیر ملاتونین بر خواب اثر بگذارد. سطوح پایین ملاتونین گاهی با افزایش خطر اختلال سوء مصرف الکل همراه است. مصرف مکرر الکل می­‌تواند به ریتم شبانه-روزی آسیب برساند و در نتیجه برای دستیابی به همان اثرات باید ملاتونین بیشتری مصرف کنید. این امر می‌­تواند خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

 

ملاتونین بی­‌خطر است؟

 

 

به طور کلی، استفاده از ملاتونین برای خواب به عنوان یک استراتژی نسبتا بی‌­خطر در نظر گرفته می‌شود. با اینکه این هورمون اعتیادآور و یا سمی نیست اما می‌­تواند عوارض جانبی جزئی مانند خستگی، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه ایجاد کند.

 

سن، الگوهای خواب و سلامت فعلی شما نیز ممکن است بر ایمن بودن ملاتونین تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، در دوران بارداری، سطح ملاتونین طبیعی تغییر می­‌کند و در سه ماهه آخر بارداری، به‌طور متوسط ملاتونین بیشتری تولید خواهد شد.

 

مقداری از این ملاتونین به فرزند منتقل می­‌شود و به تکوین ریتم شبانه-روزی او کمک می­‌کند. با این حال، تاثیر این هورمون بر بارداری به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، بنابراین اکثر متخصصان پزشکی مصرف این مکمل‌ها را در دوران بارداری توصیه نمی‌کنند.

 

مصرف ملاتونین برای کودکان و نوزادان نیز توصیه نمی‌شود. استفاده از ملاتونین در دوران شیردهی می­تواند میزان هورمونی که به کودک شیرخوار منتقل می­شود را افزایش داده و بر تکامل ریتم شبانه روزی او اثر منفی بگذارد.

 

همانطور که کودکان بزرگ می‌­شوند، ممکن است بتوانند با نظارت منظم، از دوزهای بسیار کم ملاتونین استفاده کنند. یک مطالعه نشان داد که کودکانی که ملاتونین را به عنوان یک درمان کوتاه مدت برای اختلالات خواب دریافت کرده­‌اند، نسبت به گروهی که دارونما استفاده کردند سریع‌تر و برای مدت زمان بیشتری به خواب می‌روند.

 

با این حال، تحقیقات در مورد تاثیر مکمل ملاتونین بر کودکان محدود است، بنابراین پزشکان در مورد تجویز دوزهای بالا برای کودکان کوچکتر محتاط عمل می‌کنند.

 

به طور معمول، ملاتونین یکی از بی‌خطرترین و موثرترین راه­ حل­‌ها برای رفع مشکلات خواب بزرگسالان و سالمندان در نظر گرفته می‌شود. با افزایش سن، سطح طبیعی ملاتونین کاهش می‌­یابد؛ به همین دلیل است که بسیاری از افراد مسن با خواب مشکل دارند. تحقیقات در مورد تاثیر ملاتونین بر بزرگسالان و سالمندان نشان می‌­دهد که این ماده می‌­تواند برای بهبود کیفیت خواب مفید باشد.

 

طبق تحقیقات، اثرات آنتی‌اکسیدانی ملاتونین می‌تواند برای افراد مسن‌تر که بیماری‌های التهابی مزمن را تجربه می­‌کنند، مفید باشد.

 

اما اثرات ملاتونین برای هر فرد متفاوت است. در حالی که اکثر بزرگسالان می­‌توانند از مزایای ملاتونین برای خواب بهره‌­مند شوند اما این هورمون ممکن است احساس خواب‌آلودگی و خستگی در طول روز را افزایش دهد.

 

آیا ژنتیک مسبب مشکلات خواب است؟

 

اختلالات خواب، از جمله مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن، می‌­توانند ژنتیکی باشند.

 

گزارش ژنتیک خواب حنیفا با بررسی 12 شاخص ژنتیکی مرتبط با خواب به شما کمک می‌کند تا اختلالات خواب خود را شناسایی کرده و کیفیت خوابتان را افزایش دهید. این آزمایش اطلاعات مفیدی درباره زمان خوابیدن، بی­‌خوابی، کیفیت خواب و غیره را در اختیارتان قرار می‌­دهد.

 

آیا لازم است برای به خواب رفتن از ملاتونین استفاده کنیم؟

 

مصرف ملاتونین برای خواب می‌­تواند راهی نسبتا ایمن و کم­‌خطر برای بهبود عادات خواب و تنظیم مجدد ریتم شبانه-روزی باشد. ملاتونین یک ماده طبیعی است که توسط بدن انسان تولید می‌­شود، بنابراین معمولا توسط اکثر بزرگسالان به خوبی تحمل می‌­شود. با این حال، نحوه پاسخ دقیق بدن شما به ملاتونین بسته به عوامل مختلف، متفاوت است.

 

اگر قصد استفاده از ملاتونین را دارید، بهتر است که با پزشک صحبت کنید و مطمئن شوید که این ماده هیچ تاثیر منفی بر سلامت شما نداشته و یا با داروهای فعلی شما تداخلی ایجاد نکند.

 

به یاد داشته باشید که ملاتونین تنها یک راه حل کوتاه مدت برای مشکلات خواب است. اگر با مشکلات خواب دست‌وپنجه نرم می­‌کنید، ارزش آن را دارد که گزارش ژنتیک خواب حنیفا را امتحان کنید و در مورد تغییرات سبک زندگی که می‌­توانید برای بهبود بهداشت خواب خود ایجاد کنید بیشتر بدانید.

 

 

 

 

پست های مرتبط