چرا کودکان دندان‌قروچه می‌کنند؟

  • منبع: circle Dna
  • دوشنبه 01 خرداد 1402
  • 10 دقیقه مطالعه

دندان‌قروچه (براکسیسم) در بین کودکان یک مسئله رایج است. کودکان بین 3 تا 6 سال، کودکان بزرگتر و حتی نوجوانان، ممکن است دندان‌قروچه کنند.

 

دندان‌قروچه می‌تواند منجر به ترک خوردن دندان، دندان درد، درد صورت یا سردرد شود؛ بنابراین معمولا والدین این دغدغه را دارند و مراقب علائم دندان‌قروچه در فرزندشان هستند.

 

اگر می‌پرسید چرا بچه‌ها دندان‌قروچه می‌کنند؟ به احتمال زیاد بیش‌فعالی ذهن کودک یکی از دلایل آن می‌­باشد؛ این عادت می­‌تواند ناشی از استرس یا اضطراب هم باشد. همچنین ممکن است متوجه شده باشید که فرزندنتان شب‌­ها دندان‌قروچه می‌کند. این مساله احتمالا به این دلیل است که در طول خوابِ کودک، نوعی بیش‌فعالی وجود دارد.

 

دندان‌قروچه گاهی اوقات یک ویژگی ژنتیکی است که از والدین به ارث می‌­رسد.

 

در این مقاله، دلایل اصلی دندان‌قروچه کودکان و کارهایی که می‌­توانید در مورد آن انجام دهید را توضیح خواهیم داد.

 

دندان‌قروچه دقیقا چیست؟

 

دندان‌قروچه وضعیتی است که در آن کودک دندان­‌هایش را به هم می‌­ساید و یا فشار می­‌دهد. این رفتار معمولا ناخودآگاه است و اغلب در هنگام خواب رخ می‌­دهد اما وقوع آن در بیداری نیز غیرممکن نیست. برای برخی از بچه‌ها، ساییدن و فشردن دندان، پاسخی طبیعی به بیش‌فعالی، استرس یا اضطراب است. با این حال، برای این رفتار علل دیگری نیز وجود دارد. بیایید این دلایل را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:

 

دندان قروچه

 

مهم‌ترین دلایل دندان‌قروچه کودکان

 

برای درمان دندان‌قروچه در کودکان، در وهله اول باید بفهمید که چه چیزی باعث آن شده است. چرا بچه‌­ها دندان‌قروچه می‌­کنند؟ شایع­‌ترین علل دندان‌قروچه در کودکان عبارتند از:

 

1. بیش‌فعالی (ADHD)

 

اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی یا ADHD وضعیتی است که باعث رفتار بیش‌فعالانه می­‌شود. بیش‌فعالی یکی از دلایل اصلی دندان‌قروچه در کودکان است. بچه‌­های بیش‌فعال به طور افراطی همیشه در حال دویدن و بالارفتن از در و دیوار هستند. آن‌­ها زمانی که باید بی‌­حرکت بنشینند اغلب با پاها و دستانشان خود را مشغول می­کنند.

 

2. اضطراب

 

کودکانی که زیاد دندان‌قروچه می­کنند ممکن است با اضطراب دست و پنجه نرم کنند. اگر فکر می­‌کنید دندان‌قروچه فرزند شما ناشی از اضطراب است، باید منبع آن را شناسایی کرده و از بین ببرید.

 

حیوانات خانگی می­‌توانند حمایت عاطفی خوبی برای فرزند شما فراهم کرده و به او کمک کنند تا استرسش را کاهش دهد. فقط مطمئن شوید که زیستگاه مناسبی برای این حیوان خانگی فراهم می­‌کنید و به خوبی از آن محافظت کنید.

 

حیوانات خانگی مختلفی وجود دارند که می‌­توانند به کودک کمک کنند تا با اضطراب کنار بیاید، اما لازم است اول ارزیابی کنید که آیا گرفتن حیوان خانگی برا شما گزینه مناسبی است یا خیر.

 

3. استرس

 

استرس و یا عصبانیت می­‌تواند موجب دندان‌قروچه شود. به عنوان مثال، ممکن است در روال معمول زندگی کودکتان تغییری به وجود آمده باشد و یا نگران امتحان مدرسه خود باشد. حتی مشاجره با فرزند می‌­تواند استرس کافی برای قفل شدن فک یا دندان‌قروچه را ایجاد کند.

 

4. اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

 

TMJ که اغلب ژنتیکی است، وضعیتی است که باعث اختلال در عملکرد مفصل فک شده و باعث فشردن یا ساییدن دندان‌­ها می­‌شود. TMJ می‌تواند در بچه‌ها اتفاق بیفتد، اما احتمال وقوع آن برای نوجوانان بیشتر است.

 

5. دندان درآوردن

 

دندان‌قروچه در نوزادان یک اتفاق معمول است. این وضعیت می­‌تواند در 10 ماهگی کودک، زمانی که دندان­‌های شیری نیششان در آمده است شروع شود. برخی از نوزادان ممکن است فقط هر از چند گاهی دندان‌قروچه کنند. اما برخی دیگر شاید این کار را مداوم در طول شب انجام دهند.

 

در نوزادان کم‌سن­‌تر، نباید بیش از حد نگران دندان‌قروچه باشید زیرا خودبه‌خود متوقف می‌شود. اما، اگر این وضعیت طولانی شد و یا این که در دندان­‌های کودکتان تغییری به وجود آمد، یک قرار ملاقات با دندانپزشک اطفال رزرو کنید.

 

6. مال‌­اکلوژن

 

مال‌­اکلوژن نامرتبی دندان‌­ها یا ناهماهنگی در قرار گرفتن دندان‌ها است. عوارض بهداشت دهان و دندان ناشی از این بیماری می‌­تواند شامل تراکم بیش از حد دندان­‌ها، اوربایت، کراس‌­بایت و آندربایت باشد. این ناهماهنگی معمولا صحبت کردن، گاز گرفتن و جویدن را دشوار می­‌کند. این عوارض می‌­توانند باعث فشار و درد فک کودک و همچنین دندان‌قروچه شود.

 

7. عفونت گوش داخلی

 

کودکان، مستعد ابتلا به عفونت گوش داخلی هستند؛ به خصوص اگر والدین به درستی از گوش فرزند خود مراقب نکنند. جدا از احساس فشار و درد در گوش، ممکن است علایمی مثل تب و گلودرد نیز رخ دهد. فشار و درد در گوش گاهی اوقات می­‌تواند منجر به دندان‌قروچه شود.

 

علائم دندان‌قروچه در کودکان

 

علائم رایج دندان‌قروچه عبارتند از:

 

  • صداهای دندان‌قروچه
  • کودکانی که از دندان درد و حساسیت دندان شکایت دارند
  • پوسیدگی دندان‌­ها یا دندا‌ن‌­های آسیب دیده، مانند دندان­‌های لب‌پر شده
  • سردرد
  • اشکال در جویدن
  • درد فک و گوش
  • فرسایش مینای دندان
  • درد فک یا صورت
  • التهاب لثه

 

دندان

 

دندان‌قروچه در کودکان چقدر طول می­‌کشد؟

 

زمانی که دندان‌های دائمی کودک رشد می‌کند، بایستی که دندان‌قروچه‌­اش متوقف شده باشد. برخلاف دندان‌های شیری، دندان‌های دائمی معمولا به درد حساس‌تر هستند و اغلب به همین دلیل است که بچه‌ها دندان‌قروچه را متوقف می‌کنند. با این حال، برخی از کودکان تا سال­‌های نوجوانی خود به این کار ادامه می‌­دهند. ناگفته نماند که اگر علت اصلی آن استرس یا ناشی از یک بیماری ژنتیکی مانند TMJ باشد، احتمالا این وضعیت ادامه خواهد داشت.

 

گزارش ژنتیک خواب حنیفا، تنها با یک نمونه بزاق، می‌­تواند به شما نشان دهند که آیا فرزندتان استعداد ژنتیکی دندان‌قروچه را دارد یا خیر.

 

در مورد دندان‌قروچه کودکان چه کاری می‌­توانید انجام دهید؟

 

دندان‌قروچه ممکن است نیازی به مداخله نداشته باشد. با این حال، اگر فرزندتان علائم دندان‌قروچه مانند دندان‌های لب‌پر یا دیگر آسیب‌های دندان، درد دندان، درد صورت یا سردرد را نشان می‌دهد، باید او را نزد دندانپزشک اطفال ببرید.

 

البته می‌­توانید این عارضه را در خانه نیز درمان کنید و به بهبود بهداشت دهان و دندان کودک خود کمک کنید. برای درمان موثر و مدیریت دندان‌قروچه، در وهله اول باید بتوانید علت این عارضه را شناسایی کنید.

 

کودکان بزرگتر بیشتر به دلیل فشارهای عاطفی مانند استرس و اضطراب، دندان‌قروچه را تجربه می­‌کنند. اگر اینطور است، می‌توانید با صحبت کردن، مراجعه به یک درمانگر، گرفتن حیوان خانگی و یافتن منبع اضطراب، به او کمک کنید.

 

اگر علت اصلی دندان‌قروچه فرزندتان درد گوش داخلی است، پس از مراجعه به پزشک اطفال می­‌توانید برای تسکین درد از قرص­‌های مسکن مورد تایید پزشک استفاده کنید. قرار داردن کمپرس گرم یا سرد روی گوش نیز به کاهش درد کمک می­‌کند.

 

اگر علت این عارضه تراز نامناسب دندان­‌ها باشد، باید فرزند خود را نزد دندانپزشک اطفال ببرید. دندانپزشک اطفال می­‌تواند به طور موثری مال‌­اکلوژن را اصلاح کرده و به توفق دندان‌قروچه  کمک کند.

 

آیا استفاده از محافظ دندان‌قروچه یا نایت‌گارد توصیه می­‌شود؟ این محافظ‌ها که متناسب با اندازه دهان و دندان­‌های کودکان ساخته شده اند، شبیه محافظ‌­های دهانی­ هستند که بازیکنان راگبی استفاده می‌­کنند. دندانپزشک اطفال معمولا این وسیله را برای نوزادان توصیه نمی‌کند زیرا ممکن است بر نحوه رشد دندان‌های جدید کودک شما تاثیر منفی بگذارد.

 

نتیجه‌گیری

 

آیا می­‌دانستید که اکثر کودکانی که دندان‌قروچه دارند حتی از این عارضه آگاه نیستند؟ بنابراین، این شما هستید که به عنوان والدین باید مراقب علائم ذکر شده در این مقاله باشید و دندان‌قروچه را شناسایی کنید. اگر فکر می­‌کنید کودکتان دندان‌قروچه می­‌کند، توجهتان را به یافتن علایم احتمالی جلب کنید و پس از مشاهده هرگونه نشانه‌­ای از دندان‌قروچه، یک قرار ملاقات با دندانپزشک اطفال رزرو کنید.

 

 

پست های مرتبط