کلروفیل مایع، جدیدترین نوشیدنی سبز

  • منبع: xcode.life
  • دوشنبه 20 فروردین 1403
  • 11 دقیقه مطالعه

جمله‌ی «سبزیجات بیش‌تری مصرف کنید» سنگ بنای توصیه­‌های سبک زندگی سالم است که بر مواد مغذی ضروری مانند ویتامین­‌ها، مواد معدنی، آنتی­‌اکسیدان‌­ها و فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌­های سبز تاکید دارد. این اجزا برای حفظ یک سبک زندگی سالم بسیار مهم هستند. با این حال، در دنیای پرشتاب امروزی، بسیاری از افراد به دنبال میان­‌برهای تغذیه‌­ای هستند که بتوانند این مزایا را راحت­‌تر ارائه دهند.

 

کلروفیل مایع یکی از آن مواردی است که جدیدا به عنوان یک روند سلامتی محبوب، ظاهر شده است. این نوشیدنی که توسط افراد مشهور و اینفلوئنسرهای شبکه­‌های اجتماعی به دلیل طیف گسترده‌­ای از مزایای سلامتی، از جمله افزایش سطح انرژی و خواص ضدسرطانی آن تبلیغ می‌شود، بسیاری از افراد را مشتاق به مصرف آن کرده و در بین برخی دیگر بحث برانگیخته است. اما آیا کلروفیل، واقعا همان مکمل معجزه‌­آسایی است که بسیاری ادعا می‌کنند؟ این مطلب به بررسی این موضوع خواهد پرداخت.

 

کلروفیل مایع چیست؟

 

کلروفیل رنگدانه‌ی سبز و حساس به نور در گیاهان است که به آن­‌ها در تهیه‌ی غذا کمک می­‌کند. این رنگدانه حاوی ویتامین­‌ها، مواد معدنی و آنتی­‌اکسیدان است. به همین دلیل گفته می­‌شود که برای بدن، خواص درمانی دارد.

 

بهترین راه جهت دریافت فواید کلروفیل برای سلامتی، خوردن سبزیجات است. با این حال، چندین مکمل حاوی کلروفیل برای مصرف در دسترس هستند. این مکمل­‌ها حاوی کلروفیلین، شکل نیمه مصنوعی کلروفیل بوده و به صورت مایع، پودر و قرص به بازار عرضه می­‌شوند. نسخه‌ی مایع مکمل­‌های حاوی کلروفیلین، کلروفیل مایع نامیده می‌­شوند.

 

مکمل‌­های کلروفیل می­‌توانند موثرتر باشند زیرا ممکن است که کلروفیل موجود در گیاهان از هضم جان سالم به در نبرد یا به اندازه‌ی کافی جذب نشود. علاوه بر کلروفیلین، مکمل­‌های کلروفیل حاوی مس و منیزیم نیز در بازار موجود هستند.

 

7 فایده‌ی کلروفیل مایع برای سلامتی

 

کلروفیل مایع به دلیل مزایای بالقوه‌ی سلامتی زیادی که دارد، به عنوان یکی از بهترین مکمل­‌ها در بازار تبلیغ و عرضه می‌­شود. برخی از مزایای سلامتی احتمالی آن عبارتند از:

 

خواص ضد سرطانی

 

گفته می‌­شود که کلروفیل مایع منبع خوبی از آنتی­‌اکسیدان­‌هایی است که به مبارزه با آسیب اکسیداتیو کمک کرده و بنابراین خواص ضدسرطانی دارد. با این حال، هیچ مطالعه‌ی انسانی این مساله را تایید نکرده است.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 

مطالعات نشان می­‌دهند که کلروفیل ممکن است به بهبود تولید گلبول­‌های سفید خون، که سنگ بنای سیستم ایمنی بدن ما هستند، کمک کند.

 

ترمیم پوست

 

شکل مصنوعی کلروفیل، یعنی کلروفیلین، با کاهش التهاب و رشد باکتری در محل آسیب، اثرات احتمالی بر التیام زخم نشان داده است.

 

خوشبوکننده‌ی طبیعی

 

مکانیسم این خاصیت کلروفیل نامشخص است. احتمالا کلروفیل با تثبیت سیستم گوارش، ممکن است هم بوی بد دهان و هم بوی بدن را کاهش دهد. با این حال، هیچ مطالعه‌­ای این ادعا را تایید نمی­‌کند.

 

تقویت هضم

 

کلروفیل مایع می‌­تواند تاثیر مثبتی بر باکتری‌­های روده داشته باشد و از این رو ممکن است روند هضم را تقویت کند. علاوه بر این، می­‌تواند دفعات اجابت مزاج را افزایش دهد که به ویژه برای کسانی که از یبوست رنج می‌­برند مفید است.

 

کلروفیل مایع

 

آیا این مزایای سلامتی از نظر علمی تایید می­‌شوند؟

 

علی‌رغم ادعاهای متعدد در مورد مزایای سلامتی کلروفیل مایع، باید مطمئن شویم که پشت آن‌­ها شواهد علمی وجود دارد. تحقیقاتی در مورد استفاده‌ی موضعی از کلروفیل انجام شده است و برخی از آن­‌ها نشان داده‌­اند که ممکن است در درمان آکنه مفید باشد. با این حال، به گفته‌ی کارشناسان، برای ارائه‌ی توصیه‌­های قطعی به مطالعات بیش‌تری نیاز است. علاوه بر این، هیچ مقدار کلروفیل مایع نمی‌تواند جایگزین رژیم غذایی سالمی شود که شامل بخش‌های کافی از سبزیجات برگ‌دار، میوه‌ها، غلات کامل و چربی‌های سالم هستند.

 

چگونه کلروفیل دریافت کنیم؟

 

پودر کلروفیل یا کلروفیل مایع؟

 

مکمل‌های مایع کلروفیل بهتر از سایر اشکال آن مانند قرص و پودر هستند، زیرا راحت‌تر جذب بدن می‌شوند. اگرچه مصرف این مکمل‌ها هیچ خطر قابل­‌توجهی ندارد، اما برخی از افراد ممکن است حالت تهوع یا اسهال را تجربه کنند. همیشه قبل از مصرف کلروفیل مایع یا مکمل­‌های کلروفیل با پزشک خود مشورت کنید.

 

مکمل­‌های کلروفیل

 

مکمل­‌های کلروفیل به شکل­‌های مایع، قرص و پودر در دسترس هستند. این مکمل­‌ها طیف گسترده‌­ای از قدرت و فرمولاسیون­‌های مختلف دارند. مکمل­‌های کلروفیل معمولا بی‌­خطر هستند و دوز توصیه‌­شده آن­‌ها در بسته‌­بندی ذکر شده است. در صورت مشاهده‌ی هرگونه واکنش یا عوارض جانبی از مکمل­‌های کلروفیل، مصرف آن­‌ها را قطع کرده و بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

 

هر چند وقت یک بار باید کلروفیل مایع مصرف کرد؟

 

هیچ دوز یا تعداد دفعات مصرفی برای کلروفیل مایع توصیه نشده است.

 

هنگام مصرف کلروفیل از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

 

اگر کلروفیل مایع مصرف می­‌کنید، از مصرف داروهای زیر خودداری کنید:

 

  • داروهای حساس‌­کننده به نور (داروهایی که حساسیت به نور خورشید را افزایش می‌­دهند).

 

  • متوترکسات (داروی مورد استفاده در شیمی درمانی): کلروفیل، دفع متوترکسات از بدن را کند می‌­کند. این امر باعث افزایش سطح متوترکسات در خون و خطر بروز عوارض جانبی می­‌شود.

 

دوز توصیه­‌شده

 

از آن‌جایی که تحقیقات محدودی در مورد مصرف کلروفیل مایع وجود دارد، دوز توصیه‌شده­ای برای آن وجود ندارد. دستورالعمل­‌های غذایی برای آمریکایی­‌ها در سال‌های 2020-2025 می­‌گوید که بزرگسالان باید روزانه 2 تا 3 فنجان سبزیجات مصرف کنند. برای دوز توصیه­‌شده، همواره با پزشک خود مشورت کنید.

 

کلروفیل مایع معمولا در بطری عرضه می­‌شود. بسته به برند انتخابی شما، روش مصرف آن ممکن است متفاوت باشد. برخی از برندها توصیه می‌کنند که مایع را مستقیما از بطری مصرف کنید، در حالی که برخی دیگر ممکن است از شما بخواهند که مکمل را با آب یا آبمیوه مخلوط کنید.

 

آیا کلروفیل مایع بی­‌خطر است؟

 

کلروفیل مایع و سایر اشکال مکمل­‌های کلروفیل برای چندین دهه است که مورد استفاده قرار می­‌گیرند. تاکنون هیچ عارضه‌ی جانبی قابل­‌توجهی برای آن گزارش نشده است. محققان اثرات سمی کلروفیل بر روی انسان را پیدا نکرده‌­اند اما توصیه می‌­شود که در مصرف آن تعادل را حفظ کنید.

 

عوارض جانبی یا خطرات کلروفیل مایع

 

برخی از عوارض جانبی که ممکن است در اثر مصرف کلروفیل در برخی افراد رخ دهد عبارتند از:

 

  • معده درد خفیف

 

  • شعله‌­ور شدن مشکلات گوارشی

 

  • تغییر رنگ مدفوع (معمولا به رنگ سبز)

 

  • حالت تهوع

 

  • استفراغ

 

  • حساسیت به نور

 

چه کسانی نباید کلروفیل مایع مصرف کنند؟

 

کلروفیل مایع ممکن است با برخی داروها و مکمل­‌های غذایی تداخل داشته باشد. اگرچه فهرستی از تداخلات دارویی با کلروفیل مایع وجود ندارد اما همیشه پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می­‌کنید در جریان قرار دهید. این کار به پزشک کمک می‌­کند تا تشخیص دهد که آیا کلروفیل مایع برای شما بی‌­خطر است یا خیر. همچنین تحقیقات محدودی در مورد اثرات آن بر زنان باردار و شیرده انجام شده است. بنابراین، اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف کلروفیل مایع با پزشک خود مشورت کنید.

 

آیا تاریخ مصرف کلروفیل مایع منقضی می‌­شود؟

 

از آن‌جایی که کلروفیل مایع ماهیتی نیمه مصنوعی دارد، منقضی می­‌شود. همیشه بطری و یا بسته­‌بندی محصول را از نظر تاریخ انقضای محصول بررسی کنید.

 

جایگزین­‌های کلروفیل مایع

 

بهترین جایگزین برای کلروفیل مایع، مصرف سبزیجات سبز غنی از رنگدانه است. چند سبزی که سرشار از کلروفیل هستند عبارتند از:

 

  • اسفناج

 

  • کلم پیچ

 

  • لوبیا سبز

 

  • نخود فرنگی

 

علاوه بر کلروفیل، این سبزیجات سبز سرشار از فیبر، ویتامین‌­ها و منابع معدنی هم هستند.

 

خلاصه

 

  • گیاهان می‌­توانند غذای خود را با کمک رنگدانه سبز رنگی به نام کلروفیل تهیه کنند.

 

  • نوع مصنوعی کلروفیل، کلروفیلین، به شکل مایع، کلروفیل مایع نامیده می­‌شود.

 

  • فواید بالقوه‌ی کلروفیل مایع عبارتند از التیام پوست، تقویت هضم، رفع بو و کاهش التهاب. با این حال، بسیاری از این مزایا از پشتوانه‌ی علمی کافی برخوردار نیستند.

 

  • اگرچه کلروفیل مایع تا حد زیادی بی­‌خطر است، اما می­‌تواند باعث تهوع و مشکلات گوارشی در برخی از افراد شود. علاوه بر این، ممکن است با مواد دیگر واکنش نشان دهد. لطفا قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

 

  • هیچ مقدار کلروفیل مایع نمی‌­تواند جایگزین یک رژیم غذایی سالم شود.

 

  • بهترین جایگزین برای مکمل­‌های کلروفیل، خوردن میزان کافی سبزیجات در طول روز است.

پست های مرتبط