ژنتیک ترک­‌های پوستی

  • منبع: xcode.life
  • سه شنبه 21 آذر 1402
  • 3 دقیقه مطالعه

چرا برخی از افراد بیشتر مستعد ابتلا به ترک‌­های پوستی هستند در حالی که برخی دیگر پوست صافی دارند؟ پاسخ این سوال در ژن‌­های شما نهفته است!

 

ترک‌­های پوستی چگونه ایجاد می­‌شوند؟

 

ترک‌های پوستی که striae distensae نیز نامیده می‌شوند، نوعی زخمِ خط ­مانند هستند که روی پوست ایجاد می‌شوند. کلاژن و الاستین دو پروتئینی هستند که از ساختار پوست حمایت می­‌کنند. هنگامی که پوست منبسط یا منقبض می‌­شود، فشار بیشتری بر این دو پروتئین وارد شده که می­‌تواند منجر به شکستگی آن­‌ها و در نهایت ایجاد ترک‌­های پوستی شود.

 

ژن­‌های موثر بر ایجاد ترک‌­های پوستی

 

ساختارهای ژنتیکی خاصی باعث می‌شوند که برخی افراد بیش‌تر از دیگران مستعد ابتلا به ترک‌های پوستی باشند. بعضی از این ژن‌ها ممکن است در ترمیم آسیب به پوست در هنگام منبسط شدن آن (مانند افزایش وزن) نقش داشته باشند.

در برخی افراد که تغییرات خاصی در این ژن‌­ها وجود دارد، ممکن است ترمیم به خوبی رخ ندهد. از این رو، آسیب به کلاژن و الاستین باعث ایجاد علائم ترک می­‌شود.

 

به عنوان مثال، ژن ELN، الاستین، پروتئینی که مسئول خاصیت ارتجاعی پوست است را تولید می­‌کند. الاستین به بافت­‌های پوست کمک می­‌کند تا پس از کشش یا انقباض، شکل اولیه خود را به دست آورند. تغییرات خاصی در ژن ELN با کاهش تولید الاستین مرتبط بوده که نشان داده شده است خطر ایجاد ترک‌های پوستی را افزایش می‌دهد.

 

نقش استرس در ایجاد ترک­‌های پوستی

 

ممکن است افرادی که برای مدت طولانی تحت استرس بوده‌­اند، حتی بدون افزایش وزن یا بارداری نیز دچار ترک­‌های پوستی شوند. این امر به دلیل این واقعیت ساده است که استرس مزمن منجر به افزایش سطح کورتیزول (که هورمون استرس نیز نامیده می‌شود) می­‌گردد.

 

هنگامی که سطح کورتیزول افزایش می‌­یابد، کلاژن و الاستین کمتری تولید شده و خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌­یابد. به همین دلیل است که ترک‌های پوستی یکی از نشانه‌­های بارز سندرم کوشینگ است؛ زیرا در این بیماری، سطح کورتیزول فرد بالا می‌رود.

 

آزمایش ژنتیک پوست حنیفا 15 شاخص ژنتیکی مرتبط با پوست شما را مورد بررسی قرار می‌­دهد که با استفاده از آن می­‌توانید خصوصیات دقیق پوست‌تان را بشناسید. پزشک متخصص نیز می‌­تواند با مراجعه به نتایج این آزمایش، راهنمایی­‌های آگاهانه­‌تری درباره‌ی سلامت پوست در اختیارتان قرار دهد.

پست های مرتبط