5 نکته برای مراقبت از دندان‌­های فرزندتان

  • منبع: circledna
  • چهارشنبه 18 بهمن 1402
  • 10 دقیقه مطالعه

بهداشت دهان و دندان نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز باید در اولویت قرار بگیرد. دندان­‌های فرزندتان نیز مانند دندان­‌های شما نیاز به مراقبت و توجه دارند. در سنین پایین، کودکان در برابر مشکلات مختلف دندانی آسیب‌­پذیر هستند، اما اگر بدانید چگونه از دندان­‌های او مراقبت کنید، می‌­توانید از چنین مسائلی جلوگیری کنید.

 

عوامل زیادی می‌توانند در پوسیدگی دندان نوزادان نقش داشته باشند؛ تغذیه و عادت‌های شیر خوردن از جمله این عوامل هستند. در ادامه با نکاتی در مورد اینکه چگونه می‌­توانید از دندان­‌های فرزند خود بهتر مراقبت کنید آشنا خواهید شد:

 

سلامت دندان کودکان

 

  1. رژیم غذایی سالم

 

با تشویق فرزندان خود به داشتن تغذیه‌ی سالم، گام بزرگی در راه مراقبت از دندان­‌های آن‌­ها برداشته‌­اید. درست است که فراهم کردن آنچه فرزندتان بیش‌تر دوست دارد کار راحت‌تری است، اما اگر می­‌خواهید نظم و قانون‌مندی را به آن­‌ها آموزش دهید، مراقب باشید که غذاهای مناسبی بخورند.

 

طبق گفته‌ی آکادمی اطفال آمریکا، شکر شایع‌­ترین عامل مشکلات دندانی در کودکان کوچک است. هرچه کودکان بیش‌تر در معرض قند قرار بگیرند، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان بالاتر است. بنابراین، کم کردن شیرینی‌­ها باید یکی از اولویت­‌های شما باشد. به جای شکلات و آب نبات دادن به کودکان، اجازه دهید میوه و سبزیجات بخورند. با این حال، سعی کنید از میوه­‌هایی که بیش از حد اسیدی هستند اجتناب کنید زیرا اسید موجود در این میوه‌ها می­‌توانند مینای دندان را فرسایش دهند. بهتر است میوه‌­ها و سبزیجات با محتوای آب بالا از جمله خیار، خربزه و گلابی را انتخاب کنید.

 

مصرف شیر، پنیر و ماست نیز توصیه می‌شود؛ البته به شرطی که برای سن فرزند شما مناسب باشند، بنابراین به سن و همچنین به هرگونه عدم تحمل غذایی احتمالی توجه داشته باشید. این لبنیات حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند که می­‌توانند در تقویت دندان­‌های آن‌­ها موثر باشند. سعی کنید محصولات لبنی با مقدار زیادی قند افزودنی را از برنامه‌ی غذایی فرزندتان حذف کنید، زیرا روی دندان­‌های او باقی می­‌مانند. عاقلانه است که از خوردن غذاهای جویدنی که حاوی قند هستند نیز خودداری کنید، زیرا دندان­‌ها را برای مدت طولانی­‌تری در معرض قند قرار می‌دهند.

 

  1. از فلوراید با احتیاط استفاده کنید.

 

فلوراید یک ماده‌ی معدنی طبیعی است که تشکیل حفره در دندان را کند و متوقف می‌­کند. علاوه بر این می‌­تواند مینای دندان را بازسازی کرده و از دندان‌­ها در برابر آسیب­‌های ناشی از قند و باکتری محافظت کند. در حالی که فلوراید یک ماده‌ی عالی است، اما میزان بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد. فلوراید زیاد می‌تواند منجر به ایجاد خطوط سفید کدر، ظاهر گچی، گودال‌های قابل مشاهده و بی­نظمی‌های سطحی شود.

 

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از مصرف کافی فلوراید در میان نوزادان، نوشیدن آب حاوی فلوراید است. بسیاری از کشورها، برنامه‌های فلورایداسیون دارند که اعتقاد بر این است که در کاهش پوسیدگی دندان تا 25٪ موثر بوده‌­اند و برای محافظت از سلامت دندان­‌های کودکان بسیار عالی هستند.

 

علاوه بر آب، می­‌توانید فلوراید را از خمیر دندان نیز دریافت کنید. به محض درآوردن اولین دندان، تهیه‌ی خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان، بی‌خطر است. با این حال، اندازه‌ی خمیر دندان مصرفی نباید بزرگتر از یک دانه برنج باشد. البته، حتی در صورت بلعیدن مقداری خمیر دندان حاوی فلوراید نیز جایی برای نگرانی وجود ندارد.

 

استفاده از وارنیش فلوراید پس از ظاهر شدن اولین دندان نیز توصیه می­‌شود. بسته به توصیه‌ی دندان‌پزشک، این کار را می­‌توان تا چهار بار در سال انجام داد. وارنیش فلوراید یک درمان موضعی است که می­‌تواند به جلوگیری از تشکیل پوسیدگی‌­های جدید یا توقف پوسیدگی­‌هایی که قبلا شروع شده‌­اند کمک کند.

 

  1. از سیلانت­‌های دندانی استفاده کنید.

 

به محض اینکه اولین دندان فرزندتان در آمد، باید به طور منظم ویزیت دندان‌پزشکی را شروع کنید. این کار فرصتی برای تشخیص زودهنگام مشکلات و همچنین اجرای اقدامات پیشگیرانه در برابر پوسیدگی دندان را فراهم خواهد کرد. علاوه بر این، دندان‌پزشکان اغلب می‌­توانند سیلانت‌های دندانی را نیز توصیه کنند.

 

به طور خلاصه، سیلانت دندان یک رزین پلاستیکی است که به شیارها و فرورفتگی‌های دندان می‌چسبد. سیلانت در ابتدا به شکل مایع بوده و در طول زمان، در حین درمان سفت می­‌شود. این کار از مینای دندان در برابر اسیدها و پلاک‌­ها محافظت کرده و به عنوان یک مانع برای به حداقل رساندن احتمال پوسیدگی دندان عمل می­‌کند. لازم به ذکر است که سیلانت­‌های دندانی ماندگاری طولانی­ مدتی دارند.

 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌­ها، استفاده از سیلانت‌­های دندانی را پس از رشد اولین دندان آسیاب توصیه می‌­کند. این اتفاق اغلب در سن شش سالگی رخ می­‌دهد. با این وجود، انجام این کار حتی برای نوزادان، با توصیه‌ی یک دندان‌پزشک خانواده یا اپطفال، بی­‌خطر است. این امر به ویژه در صورتی که دندان‌پزشک تشخیص دهد که دندان کودک مستعد پوسیدگی است، بیش‌تر توصیه می‌شود. در حالی که برای سیلانت دندان هیچ محدودیت سنی وجود ندارد، بسیاری از والدین منتظر بزرگ‌تر شدن نوزادان‌شان می‌­مانند.

 

  1. مراقب دندان قروچه باشید.

 

برای بزرگسالان، دندان قروچه می‌­تواند مسئله‌ی مهمی باشد که بر سلامت دهان و دندان آن­‌ها تاثیر می­‌گذارد. همین موضوع در مورد کودکان نیز صدق می‌کند، اما اثرات آن به اندازه‌ی زمانی که آن­‌ها بزرگ‌تر هستند، شدید نیست.

 

ابتدا باید دلیل دندان قروچه فرزند خود را متوجه شوید. این اتفاق می‌­تواند به دلیل یک بیماری زمینه‌­ای باشد که نیاز به توجه فوری دارد. برخی از داروها نیز ممکن است مقصر باشند، به ویژه داروهایی که برای درمان ADHD استفاده می­‌شوند. این عادت می‌تواند در خانواده نیز وجود داشته باشد، بنابراین ژنتیک هم یکی از عوامل موثر بر دندان قروچه می‌­باشد.

 

در مرحله‌ی بعد، در جستجوی راه‌­هایی برای توقف دندان قروچه باشید. مشاوره‌ی دندان‌پزشکی بهترین گزینه برای شماست. دندان قروچه خفیف اغلب خطرناک نیست زیرا با بزرگ شدن نوزاد، دندان قروچه او نیز از بین می‌­رود. با این حال، اگر این عادت ترک نشود، می‌تواند باعث مشکلات قابل توجهی مانند ناهماهنگی یا درد در فک شود، در نتیجه بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

 

سلامت دندان کودکان

 

  1. به طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

 

اگر می‌خواهید از دندان‌های کودک‌تان و همچنین از دندان‌های بچه‌های بزرگ‌تر و دندان‌های خودتان مراقبت کنید، شاید مراجعه به دندان‌پزشک، مهم‌ترین نکته باشد. مطمئنا می‌­توانید مطالب زیادی در مورد سلامت دهان و دندان را به صورت آنلاین بخوانید. همچنین می­‌توانید از دوستان و خانواده‌ی خود سوال بپرسید. کتاب­‌ها نیز منابع خوبی برای آگاهی از سلامت دهان و دندان کودکان به حساب می‌­آیند. با این وجود، مطلقا هیچ چیز بهتر از یک نظر حرفه‌­ای نیست، بنابراین مراجعه‌ی منظم به دندان‌پزشک برای کل خانواده ضروری است.

 

در مورد نوزادان، توصیه‌ی کلی این است که با ظاهر شدن اولین دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در اکثر نوزادان، این اتفاق در 6 ماهگی رخ می­‌دهد. در طول ویزیت، دندان‌پزشک دندان‌های کودک را معاینه کرده و توصیه‌­هایی را برای بهترین روال مراقبت از دهان ارائه می­‌دهد. این کار می­‌تواند فرصتی برای تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی و انجام مداخلات لازم باشد.

 

همان‌طور که در بالا ذکر شد، دندان‌پزشک می­‌تواند درمان­‌های مختلفی را ارائه دهد که از دندان­‌ها در برابر پوسیدگی محافظت شود. یک مثال خوب از آن وارنیش فلوراید است که از سن 6 ماهگی انجام می­‌شود. دندان‌پزشک همچنین می‌تواند سیلانت‌های دندانی را برای نوزادانی که دندان‌های مستعد پوسیدگی دارند توصیه کند، اما در بیش‌تر موارد، این کار تنها زمانی توصیه می‌شود که کودکان به سن ۶ سالگی برسند.

پست های مرتبط