آیا آنتی‌اکسیدان تاثیر تمرینات ورزشی را افزایش می‌دهد؟

  • منبع: circle Dna
  • چهارشنبه 28 تیر 1402
  • 5 دقیقه مطالعه

آنتی‌­اکسیدان‌­ها خط اول مبارزه با رادیکال­‌های آزادی هستند که به سلول­‌ها آسیب می‌­رسانند. آن­‌ها اثرات این رادیکال­‌ها را خنثی کرده و آسیب اکسیداتیو، که باعث بیماری­‌های تخریبی می‌­شود را کاهش می‌­دهند. علاوه بر این، آنتی‌­اکسیدان­‌ها فرایند پیری و تجزیه سلول­‌های بدن را کند کرده و با مواردی که سطح انرژی‌تان را پایین می­‌آورد مبارزه می­‌کنند. جالب است بدانید که آنتی‌اکسیدان­‌ها نقش مهمی در افزایش کارایی ورزش روزانه دارند. آنتی‌­اکسیدان‌ها معمولا در ویتامین­‌های A، C و E، بتاکاروتن و لیکوپن یافت می‌­شوند. همچنین، در انواع توت­ و سبزیجات نیز وجود دارند.

 

رابطه بین ورزش و آنتی­‌اکسیدان­ چیست؟

 

زمانی که سلول‌­های ما انرژی لازم برای ورزش‌کردن را تامین می‌­کنند، دچار استرس اکسیداتیو می‌­شوند؛ بنابراین بدن برای مبارزه با این استرس به آنتی‌­اکسیدان­‌ها نیاز دارد. درصورتیکه آنتی‌­اکسیدان لازم وجود نداشته باشد، استرس اکسیداتیو می‌­تواند آسیبی جدی به سلول­‌ها وارد کند.

 

هنگام ورزش

 

تاکنون هیچ ارتباطی بین آنتی­‌اکسیدان‌­ها و بهبود عملکرد ورزشکاران در حین تمرین یافت نشده­ است. دلیل این مساله آن است که بدن ما در یک مدت زمان مشخص، تنها می‌­تواند سطح مشخصی از استرس اکسیداتیو را تحمل کند. اگر اینگونه نبود، انسان­‌ها بدون مصرف مداوم مکمل­‌ها قادر به انجام فعالیت­‌های فیزیکی نبودند.

 

استرس اکسیداتیو یکی از محرک‌هاییست که باعث سازگاری بدن با ورزش شدید می­‌شود، بنابراین مصرف مکمل­‌های حاوی آنتی‌اکسیدان­ در حین ورزش، ممکن است حتی باعث کاهش تاثیر ورزش بر بدن شود. با توجه به این مساله، اگر هدفتان از ورزش کردن، سازگاری با فعالیت بدنی شدید و ردشدن از محدودیت­‌های بدنی است، توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از تمرین از مکمل‌های حاوی آنتی‌­اکسیدان­ استفاده نکنید.

 

ورزش

 

هنگام ریکاوری

 

آنتی‌­اکسیدان­‌ها می­‌توانند سطح استرس اکسیداتیو و درد عضلانی را کاهش دهند. بنابریان آنتی‌اکسیدان­‌ها می‌توانند برای ریکاوری سریع‌­تر و کاهش درد عضلانی بعد از ورزش مفید باشند. اگر شما یک ورزشکار حرفه­‌ای هستید که در رویدادهایی شرکت می­‌کنید که به انجام مکرر فعالیت‌های شدید نیاز دارند و باید پس از دوره‌هایی از فعالیت بدنی شدید به سرعت ریکاوری کنید، آنتی‌اکسیدان‌ها بهترین گزینه برای شما هستند. بنابراین ورزشکارانی که به دنبال ریکاوری سریع‌­ترند، می‌­توانند از مکمل­‌های حاوی آنتی­‌اکسیدان استفاده کنند. این مکمل­‌ها همچنین برای افرادی که بدنشان به طور طبیعی سطوح پایین‌­تری از آنتی‌­اکسیدان­‌ها را تولید می­‌کنند نیز مناسب است. با این وجود باید توجه کنید که مصرف زودهنگام این مکمل­‌ها می‌­تواند اثر تمرینات را کاهش دهد و مانع از رسیدن شما به اهداف تناسب اندامتان شود.

 

در زندگی روزانه

 

ورزش سنگین تنها دلیل ایجاد استرس اکسیداتیو و تولید رادیکال‌­های آزاد در بدن نیست. مواد غذایی فرآوری­‌شده، آلودگی و استرس­‌های روانی نیز می‌­توانند سطح رادیکال­‌های آزاد بدن را بالا ببرند. اگر احساس خستگی، کندی و یا بی­‌انگیزگی می­‌کنید، رادیکال­‌های آزاد می­‌توانند یکی از دلایل احتمالی آن باشند. راه­ حل مقابله با چنین مشکلاتی، استفاده از آنتی‌­اکسیدان‌­ها در رژیم غذایی می‌­باشد.

 

اگر از آنتی‌­اکسیدان­‌ها با آگاهی و در راستای هدف خود استفاده کنند، این مواد می‌­توانند نقش موثری در پیشرفت روند ورزشی و همچنین زندگی روزانه شما ایفا کنند. گزارش ژنتیک تغذیه حنیفا با بررسی مواردی همچون نیاز به آنتی‌اکسیدان، لیکوپن، بتاکاروتن و انواع ویتامین‌ها، می‌تواند تصویر دقیق و درستی از میزان نیاز شما به انواع آنتی‌اکسیدان و منابع دارای آنتی‌اکسیدان ارائه دهد. با کمک این اطلاعات می‌تواند این مواد را دقیقا به اندازه نیاز بدنتان مصرف کنید و درگیر آسیب‌های ناشی از کمبود و مصرف بیش از اندازه آنتی‌اکسیدان نشوید.

 

 

پست های مرتبط