آیا رژیم مدیترانه‌­ای می‌­تواند از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری کند؟

  • منبع: xcode
  • دوشنبه 10 مهر 1402
  • 16 دقیقه مطالعه

سرطان پروستات یک نگرانی جدی برای بسیاری از مردان به حساب می‌­آید و سالانه بیش از 200000 مورد جدید آن در ایالات متحده تشخیص داده می‌شود. یک مطالعه جدید نشان می­‌دهد که ممکن است رژیم غذایی مدیترانه­‌ای، یک راه حل تغذیه­‌ای برای حل این مشکل باشد. رژیم مدیترانه­‌ای با تاکید بر میوه­‌ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی­‌های سالم، مدت‌­هاست که به دلیل فواید آن برای سلامتی مورد تحسین قرار گرفته است.

 

محققان دریافته­‌اند که پیروی از این رژیم ممکن است به پیشگیری از سرطان پروستات نیز کمک کند. این مقاله به بررسی یافته­‌های این مطالعه و تاثیر آن‌ها برای سلامت مردان می‌­پردازد.

 

آیا می­‌دانستید ژن­‌های شما سرنخ­‌های ارزشمندی در مورد نیازهای غذایی و تغذیه‌­ای شما در اختیار دارند. آن‌­ها بر نحوه واکنش شما به رژیم­‌های غذایی مختلف از جمله رژیم مدیترانه­‌ای نیز تاثیر می‌­گذارند. با کمک آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا می­‌توانید از تاثیر ژنتیک خود بر نیازهای غذاییتان مطلع شوید و رژیم خود را بر اساس خواسته­‌های بدنتان برنامه­‌ریزی کنید.

 

رژیم غذایی مدیترانه‌­ای چیست؟

 

رژیم غذایی مدیترانه­‌ای بر اساس غذاهای سنتی که مردم کشورهایی مانند یونان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا (در امتداد سواحل مدیترانه) در دهه 1960 می‌خوردند، طراحی شده است. یک فیزیولوژیست آمریکایی به نام Ancel Keys اولین کسی بود که رژیم غذایی مدیترانه­‌ای را معرفی کرد. معروف‌ترین کار او «مطالعه هفت کشور» بود که نشان داد چگونه چربی‌های اشباع و سطوح کلسترول، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (CHD) را افزایش می‌دهند.

 

او تا زمان حیاتش از رژیم غذایی مدیترانه‌­ای دفاع می­‌کرد و آن را به خاطر فواید سلامتی‌­اش ترویج می­‌داد.

 

به طور کلی، این رژیم شامل میوه­‌ها و سبزیجات تازه فراوان، غلات کامل، روغن زیتون و غذاهای دریایی است و از غذاهای فرآوری شده، شکر، چربی‌های اشباع شده و غلات تصفیه شده اجتناب می­‌کند. گزارش شده است که افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می­‌کنند، از سبک زندگی سالم­‌تر و فعال‌­تری لذت می­‌برند.

 

اجزای رژیم غذایی مدیترانه­‌ای

 

رژیم غذایی مدیترانه­‌ای سرشار از فیبر، کربوهیدرات‌­های پیچیده و چربی­‌های غیراشباع تکی است.

 

یک رژیم مدیترانه­‌ای معمولی می‌­تواند حاوی عناصر زیر باشد:

 

غذاها

تعداد واحدهای غذایی

روغن زیتون

به همراه هر وعده غذایی

سبزیجات

2 واحد به همراه هر وعده غذایی

میوه­‌ها

1-2 واحد به همراه هر وعده غذایی

کورن فلکس و غلات کامل

1-2 واحد به همراه هر وعده غذایی

آجیل

1-2 واحد به همراه هر وعده غذایی

غذاهای دریایی

2 واحد در هر هفته

حبوبات

2 واحد در هر هفته

گوشت قرمز

کمتر از دو واحد در هفته

گوشت سفید

دو واحد در هفته

شیرینی/دسر

کمتر از دو واحد در هفته

 

هنگامی که اجزای رژیم غذایی مدیترانه­‌ای را در قالب یک هرم غذایی به تصویر بکشیم، سبزیجات، روغن زیتون، غلات کامل و غذاهای دریایی در صدر جدول قرار می­‌گیرند. گوشت قرمز، شکر تصفیه‌شده و غذاهای فرآوری­‌شده در انتهای این جدول خواهند بود.

 

فواید رژیم غذایی مدیترانه‌­ای برای سلامتی

 

1. سلامت قلب

 

رژیم غذایی مدیترانه­‌ای می‌­تواند از سلامت قلب حمایت کرده و خطر ابتلا به بیماری­‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد. یک کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده در سال 2021 گزارش می‌دهد که پیروی طولانی مدت از رژیم مدیترانه‌­ا‌ی، به کاهش تجمع پلاک در شریان‌ها کمک کرده و خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می­‌دهد. یک مطالعه مروری در سال 2022 نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌­ای به کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماری­‌های قلبی-عروقی کمک کرده و قند خون را کنترل می‌­کند.

 

2. سلامت مغز

 

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که رعایت طولانی مدت رژیم غذایی مدیترانه­‌ای، باعث افزایش حجم ماده خاکستری در مغز، بهبود حافظه و کاهش خطر زوال شناختی می‌­شود.

 

یک مطالعه در سال 2014 رابطه بین پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه­‌ای و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر(AD) را مورد بررسی قرار داد؛ نازک شدن قشر مغز با اختلالات شناختی و افزایش خطر از دست دادن حافظه مرتبط است. بر اساس این مطالعه، در افرادی که به طور منظم از رژیم غذایی مدیترانه­‌ای پیروی می­‌کردند، خطر نازک شدن قشر مغز کمتر بوده که می­‌تواند در برابر AD اثر محافظتی داشته باشد.

 

3. سلامت روان

 

وجود سطوح بالای اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و فلاونوئیدها در رژیم غذایی مدیترانه­‌ای می‌­تواند به حمایت از سلامت روان کمک کند. یک کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده که در سال 2019 در استرالیا انجام شد و اثرات رژیم غذایی رژیم غذایی مدیترانه­‌ای را بر افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، تجزیه و تحلیل کرد.

 

این شرکت­‌کنندگان پس از سه ماه پیروی از رژیم غذایی مدیترانه­‌ای، از نظر بهبود سلامت روان و کیفیت زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در پایان سه ماه، کاهش افسردگی و بهبود نمرات کیفیت زندگی در افرادی که به برنامه غذایی رژیم غذایی مدیترانه­‌ای پایبند بودند گزارش شد. یک مطالعه متاآنالیز نشان داد که پیروی طولانی مدت از رژیم غذایی مدیترانه­‌ای می‌­تواند خطر افسردگی را تا 30درصد کاهش دهد.

 

4. محافظت در برابر سرطان

 

رژیم غذایی مدیترانه‌­ای با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان­‌ها مرتبط است. یک متاآنالیز در سال 2021، نتایج 117 مطالعه شامل 3202496 شرکت‌کننده را تجزیه و تحلیل کرد. این مطالعه نشان داد که پیروی از رژیم غذایی رژیم غذایی مدیترانه­‌ای خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می‌­دهد.

سرطان­‌های کبد، مثانه، معده، سر و گردن، کولورکتال و سرطان­‌های تنفسی از جمله سرطان‌­هایی هستند که رژیم غذایی مدیترانه‌­ای می­‌تواند در کاهش آن‌­ها نقش داشته باشد.

 

5. کاهش وزن

 

رژیم غذایی مدیترانه­‌ای یکی از رژیم­‌های موفقیت­‌آ‌میز برای افرادی است که مایل به کاهش وزن هستند. این رژیم به اندازه رژیم‌­های دیگر محدودکننده نیست و گزینه‌­های غذایی سالم و خوشمزه­‌ای دارد. یک مطالعه در سال 2020 گزارش می­‌دهد که در افرادی که به مدت طولانی­‌تری به رژیم غذایی رژیم غذایی مدیترانه­‌ای پایبند بوده­‌اند، احتمال کاهش وزن، دو برابر افزایش می­‌یابد.

در سال 2022 یک مطالعه مشابه توانایی 470 بزرگسال برای حفظ وزن از دست رفته خود در 12 ماه را در حالی که رژیم رژیم غذایی مدیترانه­‌ای داشتند، تجزیه و تحلیل کرد. این مطالعه گزارش داد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه­‌ای با افزایش احتمال حفظ کاهش وزن مرتبط است.

 

6. تنظیم قند خون

 

یک مقاله مروری، رابطه بین رژیم غذایی مدیترانه­‌ای و دیابت نوع 2 را مورد بررسی قرار داد. این بررسی گزارش می‌­دهد که رژیم غذایی مدیترانه­‌ای می‌تواند ­‌به کاهش سطح قندخون ناشتا و میانگین قندخون سه ماهه (HbA1c) کمک کند و در نتیجه، تنظیم قندخون را بهبود بخشد.

 

 

7. مروری بر سرطان پروستات

 

سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان (بعد از سرطان پوست) می­‌باشد. پروستات غده کوچکی در مردان است که مایع منی تولید می­‌کند. بر اساس گزارش موسسه ملی سرطان، حدود 268490 مورد جدید سرطان پروستات در سال 2022 تشخیص داده شده است. همین منبع گزارش می­‌دهد که حدود 12/6 درصد از مردان در ایالات متحده در مقطعی از زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می­‌شوند.

 

آیا رژیم مدیترانه‌­ای می‌­تواند از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری کند ؟

 

نتایج یک مطالعه جدید :

 

مردان ممکن است به طور ژنتیکی خطر ابتلا به سرطان پروستات را به ارث ببرند. جدای از آن، عادات غذایی و سبک زندگی نیز می­‌توانند بر این بیماری تاثیر بگذارد.

 

مصرف غذاهای زیر خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌­دهند.

 

  • گوشت قرمز زیاد
  • گوشت کبابی و ذغالی
  • غذاهای فراوری­‌شده
  • غذاهای حاوی چربی­‌های اشباع بالا
  • غذاهای تصفیه‌شده
  • شکر زیاد

 

یک مطالعه استرالیایی در سال 2023 تاثیر رژیم غذایی رژیم غذایی مدیترانه­‌ای را بر سرطان پروستات تجزیه و تحلیل کرد و گزارش داد که افرادی که به طور منظم از این رژیم غذایی پیروی می­‌کنند شانس کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند.

 

1. جزئیات مطالعه

 

در این مطالعه، گزارش­‌های آزمایشگاهی مردان بالغ مبتلا به سرطان پروستات تجزیه و تحلیل شده و مقادیر آن با گروه کنترل مقایسه شد.

 

2. شرکت­‌کنندگان در مطالعه

 

این مطالعه شامل 116 مرد سفیدپوست با تشخیص سرطان پروستات بود. میانگین سنی شرکت کنندگان 18/7 ± 24/71 سال بود.

 

3. طراحی مطالعه

 

طراحی این مطالعه بر این ایده استوار است که غلظت ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در پلاسمای افراد سالم و مبتلایان به سرطان پروستات متفاوت است. غلظت پلاسمایی مقادیر زیر در گروه کنترل و گروه کیس اندازه‌­گیری شد.

 

  • هموسیستئین
  • ویتامین B12
  • فولات
  • کاروتنوئیدها
  • رتینول
  • α-توکوفرول
  • مواد معدنی کم‌یاب مانند سلنیوم، روی، آهن، مس، کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، فسفر و گوگرد

 

4. نتایج مطالعه

 

این مطالعه گزارش می‌­دهد که افراد مبتلا به سرطان پروستات در مقایسه با گروه کنترل، سطح سلنیوم (<120 میکروگرم در میلی‌لیتر)، لیکوپن (<0.25 میکروگرم در میلی‌لیتر) و α-کاروتن کم‌تری دارند. افراد مبتلا به سرطان پروستات نیز سطح کلسیم، گوگرد و آهن پلاسما بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

 

5. نتیجه­‌گیری مطالعه

 

این مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که سطح سلنیوم، لیکوپن و α-کاروتن کم‌تری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. کمبود سلنیوم، لیکوپن و α-کاروتن ممکن است در رژیم غذایی غربی که فاقد سبزیجات و میوه‌­های کافی است، رخ دهد. رژیم غذایی مدیترانه­‌ای مصرف سبزیجات و میوه­‌های رنگارنگ غنی از لیکوپن و آلفا-کاروتن و غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و آجیل‌­های غنی از سلنیوم را تشویق می­‌کند.

در نتیجه، رژیم غذایی مدیترانه­‌ای ممکن است از افراد در برابر سرطان پروستات محافظت کند.

 

نکاتی برای شروع رژیم غذایی مدیترانه‌­ای

 

اگر شروع رژیم مدیترانه‌­ای برای شما سخت به نظر می‌­رسد، می‌­توانید برای شروع، نکات زیر را رعایت کنید:

 

  1. سعی کنید گوشت فرآوری­‌نشده و تازه را به جای گوشت فرآوری­‌شده انتخاب کنید
  2. حداقل دو واحد غلات کامل را در وعده­‌های غذایی روزانه خود بگنجانید
  3. گوشت قرمز را با غذاهای دریایی و ماهی عوض کنید
  4. برای پخت و پز به جای کره، مارگارین یا روغن نباتی، از روغن زیتون استفاده کنید
  5. با هر وعده غذایی یک سالاد سبزیجات میل کنید
  6. از آجیل به عنوان میان وعده استفاده کنید
  7. میوه­‌ها را به عنوان دسر انتخاب کنید
  8. به جای سایر انواع الکل، در حد اعتدال شراب قرمز بنوشید
  9. سعی کنید بیشتر در خانه آشپزی کنید و از بیرون غذا سفارش ندهید
  10. انواع مختلف پنیر را انتخاب کنید و در رژیم غذایی خود به میزان متعادل از آن­ها استفاده کنید

 

راه­‌های دیگر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

 

به غیر از تغییر رژیم غذایی، راه­‌های دیگری نیز برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد:

  1. حفظ وزن مناسب: چاقی خطر ابتلا به انواع سرطان­‌ها از جمله سرطان پروستات را افزایش می­‌دهد.
  2. از نظر بدنی فعال باشید: سبک زندگی بی­‌تحرک می‌تواند در سطح سلولی باعث تغییرات فیزیکی در بدن شود و خطر ابتلا به تومورها را افزایش دهد. علاوه بر این فعالیت بدنی می­‌تواند به حفظ وزن سالم نیز کمک کند.
  3. سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین علل قابل پیشگیری سرطان است.

 

خلاصه

 

  1. رژیم مدیترانه‌­ای بر غلات کامل، غذاهای دریایی، روغن زیتون، آجیل، سبزیجات و میوه­‌ها تمرکز دارد و از گوشت قرمز، غذاهای فرآوری‌­شده، غلات تصفیه‌­شده و شکر دوری می‌­کند.
  2. یک مطالعه در سال 2023 نشان داد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌­ای برای مدت طولانی، ممکن است به مردان کمک کند تا خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند.
  3. بر اساس این مطالعه، مردانی که سرطان پروستات داشتند، دارای مقادیر پلاسمایی کمتری از ریزمغذی‌ها و مواد معدنی کمیاب مانند سلنیوم، لیکوپن و α-کاروتن هستند.
  4. یک رژیم غذایی مدیترانه‌­ای غنی از سبزیجات، میوه­‌ها و چربی خوب می‌­تواند به جبران این ریزمغذی­‌ها کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.
  5. دوری از سیگار کشیدن، فعال بودن و کاهش وزن (در صورت داشتن اضافه وزن) راه­‌های دیگری برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

 

پست های مرتبط