آیا سرطان ریه ژنتیکی است؟

  • منبع: webmd
  • دوشنبه 09 مرداد 1402
  • 7 دقیقه مطالعه

سیگار اولین عامل ابتلا به سرطان ریه است اما بسیاری از افرادی که به این سرطان مبتلا می‌­شوند هرگز سیگار نکشیده‌­اند. در واقع حدود 20 درصد از افرادی که هر ساله به دلیل سرطان ریه در ایالات متحده جان خود را از دست می‌­دهند، در این دسته قرار دارند. به غیر از سیگار کشیدن، عوامل موجود در محیط و ژن­‌ها نیز می­‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.

 

اگر والدین، برادر یا خواهری دارید که سرطان ریه داشته‌اند، احتمال ابتلا به این سرطان در شما دو یا سه برابر بیشتر از افرادی است که سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند. با اینکه باید این خطر را در نظر داشته باشید اما خطر کلی ابتلای شما هنوز بسیار کم است. داشتن والدین یا خواهر و برادر مبتلا به سرطان ریه بدین معنی نیست که حتما به این بیماری مبتلا خواهید شد؛ در واقع تنها حدود 8 درصد از سرطان­‌های ریه در خانواده­‌ها ایجاد می‌­شوند.

 

با این حال، خوب است که تاریخچه خانوادگی خود را بدانید و آن را با پزشکتان در میان بگذارید.

 

ژن­‌ها و سرطان ریه

 

ژن‌ها بخشی از DNA هستند که دستورالعمل‌های مورد نیاز برای عملکردهای مختلف بدن در آن‌­ها قرار دارد. ژن­‌ها نحوه رشد، تقسیم و مرگ سلول­‌های شما را کنترل می‌­کنند. تعداد کمی از سرطان‌های ریه با ژن­‌ها مرتبط هستند.

 

انکوژن‌ها نوعی ژن هستند که موجب رشد و تقسیم بی‌رویه سلول‌ها می‌شوند. از سوی دیگر ژن‌های سرکوبگر تومور از تقسیم سلولی جلوگیری می‌کنند و یا باعث مرگ سلول می‌­شوند. اگر در این ژن­‌ها تغییراتی (جهش) رخ دهد، سلول­‌ها به صورت بی­رویه تقسیم خواهند شد و تومور ایجاد می­‌شود. در واقع سرطان اینگونه شروع می‌­شود.

 

برخی جهش‌های ژنی دفع مواد شیمیایی سرطان‌زا را برای بدن دشوارتر می‌کنند و برخی دیگر از آن‌ها، از ترمیم DNA آسیب­دیده جلوگیری می­‌کنند.

 

بیشتر تغییرات ژنی که خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می­‌دهند، در طول زندگی فرد اتفاق می­‌افتد و به ندرت کسی این جهش­‌ها را از والدین خود به ارث می­‌برد.

 

ژن‌ها در برخی از انواع سرطان ریه بیشتر نقش دارند؛ به عنوان مثال، حدود 60 درصد از افراد مبتلا به آدنوکارسینوم ریه، دارای جهش‌­های ژنی خاصی هستند.

 

اگر سرطان ریه در خانواده شما وجود دارد، ممکن است ژن­‌ها تنها دلیل آن نباشند. یک محیط مشترک نیز می‌­تواند بخشی از خطر را ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر فردی در خانه شما سیگار می­‌کشد، ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد. اگر شما و خانواده­تان در معرض مواد شیمیایی سرطان‌­زا قرار گرفته باشید نیز همین امر صادق است.

 

سرطان ریه

 

تست­‌های غربالگری

 

آیا لازم است زمانی که علائمی ندارید اما در خانواده خود سابقه سرطان ریه دارید، برای بررسی سرطان ریه آزمایشاتی انجام دهید؟ خیر این کار لازم نیست.

 

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، غربالگری سرطان ریه را فقط برای افراد 50 تا 80 ساله­‌ای که شرایط زیر را دارند، توصیه می­‌کند:

 

  • اکنون سیگار می‌کششند یا در 15 سال گذشته آن را ترک کرده باشند.
  • به طور متوسط روزانه یک پاکت سیگار به مدت 20 سال (یا دو بسته در روز برای 10 سال) می‌­کشیده­‌اند.

 

اگر شرایط بالا را دارید، حتی اگر هیچ یک از اعضای خانواده شما سرطان ریه نداشته باشند، باید سالی یک بار سی‌تی اسکن با دوز پایین انجام دهید.

 

در صورت ابتلا به سرطان ریه، آزمایش‌های ژنی می‌توانند به پزشک کمک کنند تا درمان مناسبی برای شما انتخاب کند. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک (NSCLC) دارای جهش در ژن EGFR و 25 درصد دارای جهش در ژن KRAS هستند. داروهایی وجود دارند که به طور خاص این تغییرات ژنی را هدف قرار می‌­دهند.

 

آزمایش ژنتیک سلامت پیشرفته حنیفا به شما کمک می‌کند که قبل از ابتلا ساختارهای ژنی خود را بشناسید و از احتمال ابتلای خود به سرطان ریه آگاه شوید. بدین ترتیب با تغییر سبک زندگی می‌توانید احتمال ابتلا را کاهش دهید و در صورت ابتلا، با آگاهی از نوع ژن‌های جهش‌یافته، پزشک می‌تواند بهترین و موثرترین درمان را به شما پیشنهاد دهد.

 

راه­‌هایی برای کاهش ریسک

 

اگرچه نمی­‌توانید ژن‌های خود را تغییر دهید، اما  برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه، می­‌توانید کارهای دیگری انجام دهید.

 

اگر سیگار می­‌کشید، با پزشک خود صحبت کنید تا به شما کمک کند که برای همیشه آن را ترک کنید. حدود 90 درصد موارد سرطان ریه به طور مستقیم با سیگار کشیدن مرتبط هستند.

 

دود دست دوم یک عامل خطر دیگر است. از هر کسی که سیگار می­‌کشد دوری کنید تا مواد شیمیایی سرطان­‌زای حاصل از دود سیگار را تنفس نکنید.

 

در غیرسیگاری­‌ها، عامل شماره یک سرطان ریه، گاز رادون است. رادون گازی است که در خاک برخی از مناطق وجود دارد و می‌­تواند به داخل خانه نفوذ کرده و وارد هوا شود. بوی گاز رادون را نمی‌­توانید حس کنید و تنها راه برای اینکه بدانید خانه شما به این گاز آلوده است یا نه، آزمایش کردن آن است.

 

آزبست، اگزوز گازوئیل و برخی فلزات سنگین نیز با سرطان ریه مرتبط هستند. اگر با این مواد کار می‌­کنید، از کارفرمای خود بخواهید که اقدامات لازم برای محافظت از شما را انجام دهد.

 

همچنین ایده خوبی است که میوه و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشید. خوردن غذاهای گیاهی که به طور طبیعی غنی از آنتی اکسیدان­‌ها و سایر مواد مغذی هستند ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه و بسیاری از بیماری­‌های دیگر کمک کند. غذا بهترین راه برای دریافت این مواد مغذی است.

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط