نگاهی به سرطان تیروئید

  • منبع: circle Dna
  • یکشنبه 26 شهریور 1402
  • 6 دقیقه مطالعه

کلمه سرطان، بدون در نظر گرفتن نوع آن، می­‌تواند در بسیاری از افراد، باعث ایجاد ترس شود. اما حدود 30 تا 50 درصد از تمام موارد سرطان قابل پیشگیری هستند، بنابراین اقدامات اولیه با دانش صحیح می‌­تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

 

در مورد سرطان تیروئید، با درک مکانیسم‌ها، علل و کارهایی که روزانه می‌توانید برای پیشگیری از آن انجام دهید، قادر خواهید بود که ترازو را به نفع خود سنگین کنید.

 

سرطان تیروئید چیست؟

 

این سرطان در سلول‌­های غده تیروئید، یک غده پروانه­‌ای شکل کوچک که در گردن قرار دارد، ایجاد می‌­شود و هورمون­‌هایی را تولید می­‌کند که مسئول تنظیم متابولیسم شما هستند. در حالی که علت دقیق سرطان تیروئید به طور کامل شناخته نشده است اما عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند خطر ابتلا به آن را در افراد افزایش دهد.

 

سرطان تیروئید

 

علائم و نشانه­‌های سرطان تیروئید

 

بسیاری از موارد سرطان تیروئید در مراحل اولیه، علائم قابل­‌توجهی ایجاد نمی‌­کند. با این حال، با رشد سرطان، علائم و نشانه­‌های واضح­‌تری مشاهده خواهند شد. برخی از این موارد عبارتند از:

 

  • توده یا ندول در گردن: این مورد یکی از شایع‌­ترین علائم سرطان تیروئید است. توده یا ندول ممکن است بدون درد یا حساس به لمس باشد.
  • درد در گردن یا گلو: برخی از افراد مبتلا به سرطان تیروئید ممکن است، به ویژه در هنگام بلع، در گردن یا گلوی خود احساس درد را تجربه کنند.
  • گرفتگی یا سایر تغییرات در صدا: توده سرطان تیروئید که در گردن قرار دارد، می‌تواند باعث خشن شدن صدای فرد به مدت 3 هفته یا بیشتر شود. علاوه بر این ممکن است تغییرات دیگری نیز رخ دهد که مدت طولانی‌­تری طول می‌کشند.
  • مشکل در بلع: با رشد سرطان، ممکن است در بلع اختلال ایجاد شده و خوردن یا نوشیدن را برای فرد دشوار کند.

 

توجه به این نکته مهم است که این علائم می‌­تواند ناشی از سایر شرایط پزشکی مانند ابتلا به ویروس اوریون نیز باشد. مهم است که در صورت مشاهده هر یک از این علائم با پزشک صحبت کنید تا اقدامات را به درستی برنامه‌­ریزی کند و از تشخیص اشتباه بیماری جلوگیری شود.

 

خطراتی که نمی‌­توانید کنترل کنید

 

اگر قبل از بروز هر یک از علائم بدانید که آیا در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان تیروئید هستید یا خیر، تشخیص زودهنگام این بیماری امکان‌پذیرتر خواهد بود. این مساله می‌تواند یک فرآیند ترسناک باشد، اما دانستن خطراتی که می‌توانید کنترل کنید و خطراتی که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، مزایای عمده‌ای دارد. اگر چیزی وجود داشته باشد، حداقل می‌­دانید که باید چه بکنید.

 

یکی از این خطرات مهم برای سرطان تیروئید، ژنتیک شماست. جهش‌های ژنتیکی ارثی، مانند جهش در ژن RET، می‌­تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید را در فرد افزایش دهد. علاوه بر این، برخی از بیماری‌­های ژنتیکی ارثی، مانند نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع 2 (MEN2) نیز می‌توانند خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش دهند.

 

اخیرا مشاهده شده است که سرطان تیروئید در زنان بیشتر از مردان رخ می‌­دهد. مطمئن باشید، تحقیقات زیادی برای بررسی اینکه چرا جنسیت عامل خطر مهمی است در حال انجام است.

 

تیروئید

 

آنچه که می‌­توانید کنترل کنید

 

به گفته انجمن سرطان آمریکا، قرار گرفتن در معرض تابش یک عامل خطر ثابت شده برای ابتلا به سرطان تیروئید است. افرادی که به ویژه در دوران کودکی در معرض سطوح بالایی از تشعشعات قرار گرفته‌­اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تیروئید هستند. این مساله درباره افرادیست که برای سایر شرایط پزشکی مانند لنفوم هوچکین یا سرطان­‌های دوران کودکی تحت پرتودرمانی قرار گرفته­‌اند.

 

در گذشته، کودکان اغلب برای مواردی که نیازی به اشعه نداشت، تحت درمان با اشعه قرار می­‌گرفتند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی پزشکی، گزینه‌های بیشتری در دسترس هستند و کودکان بیش از حد لازم در معرض تشعشعات قرار نمی­‌گیرند.

 

با این حال، در حالی که می‌توانید در درمان‌های پزشکی خود تصمیمات آگاهانه و پیشگیرانه­‌ای بگیرید، ممکن است دور شدن از مناطقی که دارای ریزش رادیواکتیو هستند و یا رادیواکتیو ناشی از حوادث نیروگاه یا فجایع مشابه، دشوارتر باشد.

 

استفاده از آزمایش ژنتیک برای پیشگیری از سرطان تیروئید

 

قبلا اشاره کردیم که ممکن است جهش‌های ژنتیکی خاصی را به ارث ببرید که احتمال ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد. بنابراین چگونه ژن‌ها به شما کمک می­‌کند تا برعکس آن عمل کنید و خطر ابتلا به سرطان تیروئید را به حداقل برسانید؟

 

پاسخ این سوال در تست ژنتیک نهفته است و منظور ما فقط غربالگری برای این جهش‌­های ژنتیکی نیست؛ با انجام تست‌های ژنتیک حنیفا می‌توانید صدها بینش در مورد چگونگی تاثیر ژن‌ها بر رژیم‌های غذایی، انواع ورزش و موارد دیگر به دست آورید. به عبارت دیگر، انتخاب‌های سبک زندگی شما بر خطر ابتلا به سرطان تیروئید نیز تاثیر می‌گذارند، به‌ویژه وقتی صحبت از چاقی و عادات غذایی نامناسب در میان باشد.

 

در درازمدت، انتخاب‌های روزمره‌­ای که با توجه به این بینش‌ها رقم زده می‌شوند، می‌توانند به شما این امکان را بدهند که با خطرات احتمالی ابتلا به انواع بیماری­‌ها و نه فقط سرطان تیروئید، با اطمینان بیشتر مقابله کنید.

پست های مرتبط