آیا قرارگرفتن در معرض دود سیگار بدتر از سیگارکشیدن است؟

  • منبع: circle Dna
  • چهارشنبه 10 خرداد 1402
  • 13 دقیقه مطالعه

سیگارکشیدن که در بروز بسیاری از عارضه‌­ها مانند سرطان، بیماری قلبی، دیابت و بیماری­‌های ریوی نقش دارد، شانس شما را برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم کاهش می‌­دهد. بنابراین اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید به تنهایی آن را ترک کنید، حتما برای این کار از افراد متخصص کمک بگیرید.

 

برای تاثیر گرفتن از عوارض منفی سیگار، لازم نیست حتما سیگاری باشید. دود سیگار دیگران می‌تواند به اندازه سیگارکشیدن مستقیم خطرناک باشد، به خصوص اگر به طور طبیعی مستعد حساسیت زیاد به دود هستید.

 

دود دست دوم سیگار چیست؟

 

به قرارگیری در برابر دود سیگاری که دیگران می­‌کشند، دود دست دوم می­‌گویند. اگر در اطراف افرادی هستید که به طور منظم سیگار می­‌کشند، بهتر است از خطرات آن آگاه باشید. وقتی فردی سیگار، پیپ، تنباکو یا حتی سیگار الکترونیکی می­‌کشد، همه دود آن لزوما وارد ریه‌­های خودش نمی‌شود.

 

همانطور که ممکن است متوجه شوید، افرادی که سیگار می‌­کشند اغلب توسط ابری از دود احاطه شده‌­اند که توسط دودی که بازدم می­‌کنند و "جریان جانبی" دود حاصل از انتهای روشن سیگار ایجاد می‌­شود.

 

کسانی که در نزدیکی یک فرد سیگاری قرار دارند، حتی اگر مستقیما در هاله دود قرار نگرفته باشند، ممکن است مقداری از دود حاصل از آن را استنشاق کنند. این سیگارکشیدن «غیرفعال» باعث می‌شود افراد غیرسیگاری به بیماری‌هایی همچون سرطان ریه و بیماری­‌های قلبی که در سیگاری‌­ها دیده می‌­شوند مبتلا شوند.

 

دود سیگار حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی است که صدها مورد از آن­ها سمی هستند. طبق برخی مطالعات، تقریبا 70 ماده موجود در این دود می‌تواند باعث ابتلا به سرطان شود.

 

با توجه به دستورالعمل­‌های CDC، هیچ سطح بدون خطری برای قرار گرفتن در معرض دود سیگار وجود ندارد. حتی افرادی که فقط مقدار بسیار کمی از آن را استنشاق می­‌کنند، در معرض خطر انواع مشکلات سلامتی، از جمله حملات شدید آسم تا سکته مغزی قرار می­‌گیرند.

 

دود سیگار چقدر خطرناک است؟

 

سیگار

 

به دلیل وجود محرک‌­های کشنده، سموم و مواد سرطان‌زا در دود سیگار، بهتر است به هر قیمتی که شده از قرار گرفتن در معرض آن اجتناب کنید. این مساله یکی از دلایل اصلی ممنوعیت سیگارکشیدن در مکان­‌های عمومی سرپوشیده در بسیاری از کشورهاست.

 

اگرچه تحقیقات در مورد خطرات دود سیگار هنوز ادامه دارد اما مطالعات کنونی نشان می­‌دهد که برای بیشتر افراد، دود سیگار به اندازه خود سیگارکشیدن خطرناک نیست. سالانه حدود 480000 مرگ‌ومیر در ایالات متحده به دلیل استعمال دخانیات رخ می‌­دهد. از طرف دیگر، قرار گرفتن در معرض دود سیگار سالانه باعث مرگ حدود 41000 نفر در آمریکا می‌­شود.

 

چیزی که دود دست دوم را بسیار مشکل‌ساز می­‌کند این است که ممکن است همیشه از قرارگیری در معرض آن آگاه نباشید. بسیاری از محرک‌­ها و مواد موجود در دود دست دوم نامرئی هستند. باز کردن پنجره یا سیگارکشیدن در اتاق دیگری از خانه، لزوما از خانواده شما محافظت نمی­‌کند.

 

علاوه بر این، دود می­‌تواند چندین ساعت پس از پایان سیگارکشیدن در هوا باقی بماند و به راحتی سموم خطرناک را به افراد غیرسیگاری منتقل کند. این دود هم باعث سرطان می‌­شود، حتی در افرادی که هرگز سیگار نکشیده­‌اند.

 

سرطان­‌های رایج ناشی از دود دست دوم شامل سرطان حنجره، نازوفارنکس و سرطان سینه است. قرار گرفتن مادران و نوزادان در معرض دود سیگار نیز ممکن است باعث سرطان‌­های دوران کودکی از جمله لنفوم و لوسمی شود.

 

دود سیگار نه تنها سرطان­‌زاست بلکه می‌­تواند در بروز بیماری‌­های دیگری مانند مشکلات قلب و عروق و فشارخون و همچین افزایش خطر حمله قلبی و سکته را افزایش ­دهد.

 

چه کسانی بیشتر تحت تاثیر خطرات دود سیگار قرار می­‌گیرند؟

 

برای هر کسی، قرار گرفتن منظم در برابر دود سیگار خطرناک است. با این حال، برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. خطر ابتلا به بیماری­‌هایی مانند سرطان ریه و بیماری قلبی در افرادی که به طور منظم دود سیگار تنفس می­‌کنند بیشتر است. در نتیجه، کودکانی که با والدین سیگاری بزرگ می­‌شوند و یا افرادی که در محل کارشان همکاران سیگاری دارند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

 

دود سیگار می‌­تواند طیف وسیع‌تری از مشکلات را برای برخی از افراد ایجاد کند؛ برای مثال زنان بارداری که در معرض آن قرار می­‌گیرند به احتمال بیشتری دچار زایمان زودرس می‌­شوند.

 

کودکان به طور ویژه­ای تحت تاثیر خطرهای دود سیگار قرار می­‌گیرند زیرا راه‌­های هوایی، سیستم ایمنی و ریه‌­های آن­ها کمتر توسعه یافته است. در کودکانی که در خانواده‌ای که حداقل یک نفر در آن سیگار می‌کشد، زندگی می­‌کنند احتمال ابتلا به بیماری­‌ها زیر بیشتر است:

 

  • عفونت­‌های قفسه سینه مانند برونشیت و ذات‌­الریه
  • آسم
  • مننژیت
  • سرفه و سرماخوردگی
  • عفونت‌­های گوش
  • بیماری‌­های منظم (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا)

 

خطر دود سیگار در فضاهای بسته برای کودکان بسیار بیشتر است زیرا در این شرایط دود می‌­تواند راحت­‌تر به حد خطرناک خود برسد. به عنوان مثال، در اتومبیل‌­ها، حتی زمانی که پنجره‌­ها باز هستند، میزان دود از کنترل خارج می­‌شود.

 

ژنتیک و دود سیگار

 

مشابه بسیاری از مشکلات سلامتی، خطرات ناشی از دود سیگار نیز می‌تواند تحت تاثیر ژنتیک شما باشد. برخی از افراد به طور طبیعی نسبت به انواع خاصی از سموم و آلاینده‌­های محیطی حساس‌­تر هستند. انجام یک آزمایش ژنتیک ساده در مرکز خدمات تخصصی ژنتیک حنیفا می­‌تواند به شما بگوید که از نظر ژنتیکی چقدر در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف هستید.

 

افزایش حساسیت به دود سیگار معمولا ناشی از جهش‌­های ژنتیکی است که تاثیر بالقوه هر نوع دود محیطی یا سیگار که در معرض آن قرار می­‌گیرید را افزایش می­‌دهند؛ دقیقا همانطور که برخی افراد نسبت به کافئین یا شکر حساس‌­تر می‌­شوند.

 

همچنین اگر بیماری مرتبط با عملکرد ریه یا قفسه سینه دارید، ممکن است بیشتر در معرض خطر دود سیگار قرار داشته باشید. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آسم اغلب متوجه می­‌شوند که علائم آسم آن­ها به دلیل استنشاق دود سیگار تحریک می­‌شود. بودن در کنار افراد سیگاری برای مبتلایان به COPD بسیار دشوار است، حتی پس از اینکه سیگارکشیدنشان را تمام کرده­‌اند.

 

سیگاری

 

 آیا دود سیگارهای الکترونیکی خطرناک است؟

 

در سال­‌های اخیر ویپ­‌ها و سیگارهای الکترونیکی به طور فزاینده­ای محبوب شده‌­اند زیرا اغلب به عنوان جایگزین سالم‌­تری برای سیگار تلقی می‌­شوند. با این حال، سیگارهای الکترونیکی هم خطرات خود را دارند. در طی این سال­‌ها بسیاری از مردم در مورد عوارض جانبی تنفس آئروسل‌­های حاصل از دود ویپ ابراز نگرانی کرده­‌اند.

 

در حال حاضر، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که تا جایی که ممکن است از قرارگیری در معرض دود سیگار­های الکترونیکی دوری کنید. بخار ایجاد شده توسط این محصولات همچنان قادرند افراد را در معرض نیکوتین و سایر مواد شیمیایی مضر قرار دهد. این مواد می‌­توانند عوارض جانبی خطرناکی از جمله عفونت قفسه سینه و مشکلات تنفسی ایجاد کنند. حتی خطر ابتلا به سرطان نیز وجود دارد.

 

بسیاری از دولت­‌ها در صدد تغییر سیاست‌­های مرتبط با دخانیات هستند و در تلاشند که سیگارهای الکترونیکی را نیز وارد قوانین ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان‌­های عمومی کنند.

 

چگونه از خود در برابر دود دست دوم سیگار محافظت کنیم؟

 

تشخیص اینکه چه زمانی دود سیگار در یک محیط است، همیشه آسان نیست و می‌­تواند محافظت از خود در برابر آن را بسیار دشوار کند. بهترین راه برای ایمن نگه داشتن افراد از دود سیگار این است که سیگاری‌­ها از کشیدن سیگار در اطراف دیگران خودداری کنند. همیشه باید از افراد سیگاری خواسته شود که در بیرون و دور از افراد حاضر در محل کار، مکان­‌های عمومی و محیط‌­های تفریحی سیگار بکشند.

 

اگر در خصوص عوارض سیگار حساس هستید به این نکات توجه کنید:

 

  • در فضای باز سیگار بکشید و خانه و اتومبیل‌ خود را عاری از دود نگه دارید: مطمئن شوید که مکان‌های بسته همیشه عاری از دود هستند. باز بودن پنجره ماشین یا خانه برای محافظت از کودکان و سایر افراد در برابر دود سیگار کافی نیست. قوانین خاصی را در مورد سیگارکشیدن در خانه تنظیم کنید و مطمئن شوید که دوستان و اعضای خانواده از آن­ها پیروی می‌­کنند.

 

  • با کارفرمای خود صحبت کنید: استانداردهای دولتی مختلفی وجود دارد که طبق­ آن­‌ها لازم است شرکت‌­ها برای سیگارکشیدن مکان‌های خاصی را تعیین کنند تا دیگر اعضای تیم از دود آن آسیب نبینند. اگر نگران این هستید که در محل کارتان در معرض دود سیگار قرار می‌گیرید، با کارفرمای خود در مورد اقداماتی که می­توانید برای کاهش خطر انجام دهید صحبت کنید.

 

  • مراقب باشید: از مکان‌های عمومی که سیگارکشیدن را مجاز می‌دانند دوری کنید. اگر می‌دانید مناطق خاصی وجود دارد که در آن­‌ها بیشتر در معرض دود سیگار قرار می‌گیرید، فرزندان و خودتان را تا حد امکان از آن­‌ها دور نگه دارید. با این که این کار همیشه امکان‌پذیر نیست اما اگر کسی را در حال سیگارکشیدن دیدید، سعی کنید مسیرتان را عوض کنید و یا از راه دیگری بروید.

 

 

  • از دستگاه­‌های تصفیه هوا استفاده کنید: دستگاه­‌های تصفیه هوا ممکن است نتوانند تمام سموم و آلاینده‌­های احتمالی دود دست دوم را از هوا پاک کنند، اما می‌­توانند تاثیر مثبتی داشته باشند. استفاده از فیلترهای هوا با راندمان بالا، به فیلتر کردن سموم موجود در هوا کمک می‌کند. حتی می­‌توانید از تصفیه­‌کننده­‌های هوای تخصصی که به طور خاص روی کاهش دود سیگار کار می­‌کنند استفاده کنید.

 

  • سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید: برخی از مواد مانند زنجبیل، چای سبز و زردچوبه می‌­توانند به محافظت از بدن در برابر سموم رایج کمک کنند. ترکیبات موجود در این مواد گیاهی در مهار فعال شدن مواد سرطان‌­زای محیط و دود سیگار بسیار موثر است. پس به رژیم غذایی خود کمی محافظ طبیعی اضافه کنید.

 

از تمایلات ژنتیکی خود آگاه باشید

 

اولین قدم برای محافظت از خود و خانواده در برابر دود سیگار، آگاهی است. شما نه تنها باید بدانید که دود سیگار چقدر می‌­تواند خطرناک باشد، بلکه باید از میزان تمایل خود به مواد اعتیادزا با خبر باشید. گزارش ژنتیک اعتیاد حنیفا اطلاعات جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط