کافئین: فواید، عوارض جانبی، خطرات

  • منبع: circle Dna
  • سه شنبه 10 آبان 1401
  • 13 دقیقه مطالعه

80 درصد جمعیت جهان روزانه حداقل یک بار از محصولات کافئین­‌دار استفاده می­‌کنند. این عدد در کشورهای آمریکای شمالی به 90 درصد هم می­‌رسد. بنابراین، کمپانی‌­های تولید موادغذایی از این فرصت استفاده می­‌کنند و انواع محصولات کافئین‌­دار را در قالب نوشیدنی‌های انرژی­‌زا، قهوه و نوشابه‌­های گازدار، به بازار عرضه می‌کنند. اما کافئین چیست و چرا تبدیل به عضوی ضروری از زندگی روزانه ما شده است؟

 

تاثیر کافئین بر شما چگونه است؟

 

کافئین یک ماده محرک است که بر مغز و دیگر اعضای بدن تاثیر می­‌گذارد. این ماده در روده جذب خون می‌­شود و سپس در کبد به موادی تجزیه می‌­شود که می‌توانند عملکرد اندام­‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

 

کافئین به طور طبیعی در مواد غذایی زیر یافت می­شود:

 

  • دانه­‌های قهوه
  • برگ و جوانه چای
  • دانه­‌های کاکائو
  • دانه­‌های گوارانا
  • برگ چای ماته (پاراگوئه)

 

فواید نوشیدنی‌­های کافئین‌­دار

 

کافئین

 

  1. افزایش هوشیاری

 

 میزان اندکی از کافئین (75 میلی­‌گرم) می­‌تواند شما را هوشیارتر کند. مقدار بیشتر آن (160-600 میلی­‌گرم)، علاوه بر افزایش هوشیاری، باعث سرعت بخشیدن به فرایند استدلال و تقویت حافظه می­‌شود.

 

  1. کاهش خستگی

 

ماده‌ای به نام آدنوزین دلیل اصلی احساس خستگی است! کافئین به گیرنده‌­های آدنوزین متصل می‌­شود و جلوی تاثیر آن را می‌گیرد.

 

 

  1. افزایش تمرکز

 

 کافئین با سطح آدرنالین و نیز افزایش فعالیت انتقال­‌دهنده‌­های عصبی مغز، مانند دوپامین و نوراپی­نفرین، می­‌تواند شما را هوشیارتر و متمرکزتر کند.

 

  1. کمک به کاهش وزن

 

 نوشیدنی­‌های کافئین‌­دار می‌­توانند اشتها را کاهش دهند و در نتیجه باعث کاهش وزن شوند.

 

  1. بهبود فعالیت­‌های ورزشی

 

 کافئین می­‌تواند عملکرد ورزشی ، به خصوص استقامت را بهبود بخشد.

 

  1. کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون

 

 مطالعات نشان داده‌­اند که مصرف کافئین می‌­تواند باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون شود.

 

  1. جلوگیری از اسپاسم پلک‌­ها

 

کافئین می‌­تواند از شما در برابر بیماری بلفارواسپاسم مراقبت کند. این اختلال چشمی به دلیل عملکرد غیرطبیعی مغز رخ می‌­دهد و باعث می‌­شود که فردِ مبتلا، بدون وقفه پلک بزند. بلفارواسپاسم در موارد شدید ممکن است منجر به نابینایی شود.

 

  1. جلوگیری از ابتلا به برخی از سرطان­ها مانند

 

  • سرطان پوست
  • سرطان دهان
  • سرطان اندومتر
  • سرطان پروستات
  • سرطان سر و گردن
  • وقوع مجدد سرطان سینه

 

مصرف چه میزان کافئین، بیش از حد تلقی می‌­شود؟

 

هر چیزی، حتی اگر مفید هم باشد، باید به اعتدال مصرف شود. طبق توصیه سازمان غذا و دارو (FDA)، بزرگسالان نباید بیشتر از 400 میلی­‌گرم کافئین (2 تا 4 فنجان قهوه) در روز مصرف کنند. علاوه بر این FDA توصیه می‌­کند که در مصرف پودر کافئین‌ نیز محتاط باشید، زیرا سطح کافئین آن­ بسیار بالا است. یک قاشق چای­خوری از این پودر به اندازه 28 فنجان قهوه کافئین دارد! بنابراین مصرف این ماده در چنین مقیاسی می­تواند منجر به مشکلات جدی سلامت و حتی شاید مرگ شود! مخلوط کردن کافئین با الکل و موادمخدر ایده خوبی نیست زیرا ممکن است با یکدیگر واکنش داده و عوارض غیرقابل جبرانی به وجود بیاورند.

 

با اینکه کافئین برای بزرگسالان بی­‌خطر است اما برای کودکان مناسب نیست. زنان باردار، زنانی که قصد باردارشدن دارند و زنان شیرده، قبل از استفاده از نوشیدنی‌­های کافئین­‌دار باید با پزشکشان مشورت کنند. بهتر است این افراد مصرف کافئین‌شان را به 200 میلی­‌گرم در روز کاهش دهند. کسانی که به کافئین حساسیت دارند، حتی با مصرف مقداری کمتر از حد مجاز روزانه، ممکن است دچار عوارض جانبی ناخوشایندی شوند.

 

عوارض مصرف زیاد کافئین

 

کافئین

 

در ادامه به برخی از شایع‌­ترین عوارض مصرف بیش از حد کافئین اشاره خواهیم کرد.

 

  1. سردرد

 

مصرف محصولات کافئین­‌دار یکی از دلایل رایج سردرد است. مصرف کافئین باعث انقباض و باریک شدن رگ­‌های خونی اطراف مغز می‌شود. این رگ‌ها پس از قطع مصرف، دوباره متسع می‌­شوند. این مساله باعث افزایش جریان خون در مغز و فشار آمدن به اعصاب اطراف رگ‌­های خونی می‌­شود. به چنین سردردهایی، سردرد ترک کافئین می­‌گویند.

 

  1. بی­خوابی

 

بسیاری از مردم از کافئین برای بیدار و هوشیار ماندن استفاده می­‌کنند؛ اما این خاصیت کافئین ممکن است باعث ایجاد اختلالات خواب نیز بشود. از این رو بسیاری از افراد پس از مصرف کافئین، ممکن است به سختی به­ خواب بروند و یا نتوانند خواب عمیقی را تجربه کنند. دلیلش این است که کافئین تا حدود 5 ساعت می­‌تواند در سیستم بدن ماندگار باشد. ژن‌ها نقش مهمی در تاثیر کافئین بر اختلالات خواب دارند. آزمایش ژنتیک خواب حنیفا با بررسی این ویژگی به شما کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشید.

 

  1. عصبی شدن

 

 در حالی که کافئین به شما کمک می‌­کند که احساس هوشیاری کنید، ممکن است بدن شما را در حالت آماده‌­باش قرار دهد و واکنش جنگ یا گریز را تحریک ­کند.

 

  1. افزایش ضربان قلب

 

مصرف بیش از حد نوشیدنی­‌های کافئین‌­دار می‌­تواند سرعت و نظم ضربان قلب شما را بهم بزند. اگر پس از نوشیدن قهوه احساس می­‌کنید که ضربان قلبتان نامنظم و یا غیرعادی می‌­شود بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

 

  1. پریشانی

 

مصرف بیش از حد کافئین ممکن است باعث تحریک فیزیکی و همچنین باعث ایجاد افکار آشفته شود. بنابراین برخی از افراد پس از استفاده از نوشیدنی­‌های کافئین‌­دار به سختی می‌­توانند آرام و قرار داشته باشند.

 

  1. لرزش عضلانی

 

انقباض غیرارادی عضلات می‌­تواند یکی از عوارض جانبی مصرف زیاد کافئین باشد.

 

  1. مشکلات معده

 

معده درد، افزایش گاز معده، سوزش سردل، یبوست، اسهال، حالت تهوع و استفراغ از عوارضی است که مصرف بیش از حد کافئین در معده ایجاد می­کند.

 

  1. زودرنجی

 

ترکیب عوارض جانبی ذکر شده می‌­تواند باعث شود که افراد استراحت کافی نداشته باشند و به دلیل خستگی، دچار زودرنجی شوند.

 

خطرات مصرف زیاد کافئین برای سلامتی

 

کافئین

 

علاوه بر عوارض منفی که در بالا به آن­ها اشاره شد، سوءمصرف کافئین در موارد شدید می‌­تواند خطراتی جدی برای سلامتی داشته باشد.

 

  1. افسردگی

 

مصرف میزان زیادی کافئین می­تواند علائم اضطراب و افسردگی را تشدید کند. اگر فرد مبتلا به افسردگی، مصرف مکرر محصولات کافئین­دار را قطع کند، ممکن است با علائم شدیدتری از این اختلال روبرو شود.

 

  1. قندخون

 

برخی محصولات کافئین­‌دار بر میزان انسولین خون تاثیر می­‌گذارند و مصرف آن­ها باعث افزایش قندخون می­‌شود. تحقیقات نشان داده است که کافئین می­‌تواند باعث افزایش سطح قندخون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.

 

  1. باروری

 

مطالعه­‌ای نشان داد که کافئین می‌­تواند فعالیت ماهیچه­‌های لوله­‌های فالوپ را کاهش دهد و در نتیجه آن، احتمال بارداری را کم کند.

 

  1. بارداری

 

طبق بعضی تحقیقات، مصرف بیش از 300 میلی­‌گرم کافئین در روز ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم و تاخیر رشد جنین شود. در موارد شدید حتی ممکن است منجر به سقط جنین شود.

 

  1. تکرر ادرار و یا از دست دادن کنترل آن

 

علاوه بر اینکه بیشتر خوراکی‌های کافئین‌دار رایج، مثل قهوه و چایی، مایع هستند، کافئین مثانه را نیز تحریک کرده و باعث می­‌شود به طور مکرر احساس کنید که نیاز به ادرار کردن دارید. این مساله در دراز مدت ممکن است منجر به بی‌اختیاری ادرار شود.

 

  1. تشدید علایم یائسگی

 

زنانی که در دوران یائسگی از محصولات کافئین­‌دار استفاده می­‌کنند، بیشتر مستعد گرگرفتگی و تعریق شبانه هستند.

 

  1. وابستگی به کافئین

 

در برخی موارد، احتمال دارد که فرد از نظر جسمی و روانی به این ماده شیمیایی وابسته شود. این افراد ممکن است بدون قهوه، به سختی روز خود را سپری کنند.

 

نوشیدنی­های مورد علاقه شما چقدر کافئین دارند؟

 

کافئین

 

اگر عاشق قهوه، چای و نوشیدنی­‌های انرژی‌­زا هستید، به احتمال زیاد مصرف روزانه کافئین شما بسیار زیاد است؛ مگر اینکه از نوشیدنی‌­های بدون کافئین استفاده کنید. آیا تا به حال به این فکر کرده­‌اید که نوشیدنی­‌های مورد علاقه شما چقدر کافئین دارند؟

 

به دلیل تفاوت در فرآوری، دم کردن و نوع محصول، محتوای کافئین موجود در نوشیدنی‌­های مختلف متفاوت است. اگر نوشیدنی شما برچسب ارزش غذایی ندارد، می‌­توانید از این اعداد به عنوان یک راهنمای کلی برای نوشیدنی­‌ها استفاده کنید:

 

قهوه

 

  • قهوه دم‌­شده: 96 میلی­‌گرم در هر فنجان
  • قهوه دم‌­شده بدون کافئین: 2 میلی­‌گرم در هر فنجان
  • اسپرسو: 64 میلی­‌گرم در هر یک هشتم فنجان
  • اسپرسو بدون کافئین: 2 میلی­‌گرم در هر یک هشتم فنجان
  • قهوه فوری: 62 میلی­‌گرم در هر فنجان
  • قهوه قوری بدون کافئین: 2 میلی­‌گرم در هر فنجان

 

چای

 

  • چای سیاه دم‌­شده: 47 میلی­‌گرم در هر فنجان
  • چای سیاه دم‌­شده بدون کافئین: 2 میلی­‌گرم در هر فنجان
  • چای سبز دم‌­شده: 28 میلی­‌گرم در هر فنجان

 

دیگر نوشیدنی­‌ها

 

  • نوشابه: 22 میلی­‌گرم در هر فنجان
  • نوشیدنی‌­های انرژی­‌زا: 29 میلی­‌گرم در هر فنجان

 

با وجود همه عوارض ذکرشده­، لازم نیست که کافئین را از زندگی روزانه­‌تان حذف کنید، زیرا اگر به اندازه مصرف شود، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. در واقع استفاده مناسب از نوشیدنی‌­های کافئین‌­دار، فواید متعددی برای سلامتی دارد. با این حال، باید در خصوص عوارض جانبی نامطلوب کافئین و خطرات آن هوشیار بود تا بدانید در صورت نیاز، چه زمانی باید مصرف آن را کاهش دهید.

 

توصیه می­‌شود که در موارد زیر، از مصرف کافئین اجتناب کنید:

 

  • بارداری و شیردهی
  • مشکلات خواب
  • میگرن و سردردهای مزمن
  • استرس
  • ضربان قلب نامنطم و یا سریع
  • فشارخون بالا
  • استفاده از داروهای خاص
  • کودکان و نوجوانان

 

تاثیر کافئین بر بدن بسته به عواملی همچون سن، جنس، سایز و ژنتیک افراد متفاوت است. اطلاع از پاسخ بدن به کافئین می‌­تواند به شما کمک کنند که با آگاهی بیشتری از آن استفاده کنید. اگر می­‌خواهید بدانید که بدنتان به چه میزان کافئین نیاز دارد و از وجود حساسیت احتمالی به آن اطلاع یابید، می‌­توانید از آزمایش ژنتیک تغذیه حنیفا استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط