راه­‌هایی برای مقابله با هوس‌­های غذایی ناسالم

  • منبع: circledna
  • سه شنبه 03 بهمن 1402
  • 9 دقیقه مطالعه

میل به غذا خوردن در همه‌ی افراد طبیعی است. مقاومت در برابر تمایلات شدید به غذاهای خاص می‌­تواند چالش برانگیز باشد و اغلب منجر به اختلال در قضاوت افراد نیز می­‌شود. تمایلات ناسالم غذایی در هر فردی به طور متفاوتی ظاهر می­‌شود، اما اغلب به معنای افراط در انتخاب‌ غذاهایی‌ست که کمتر مغذی هستند. همه‌ی ما احتمالا این احساسات را تجربه کرده­‌ایم. اگر فرد کالری بیش از حد دریافت کند، ممکن است در معرض خطرات سلامتی متعددی قرار بگیرد.

 

این تمایلات ممکن است طاقت‌­فرسا به نظر برسند، اما درک دلایل اساسی میل به غذا خوردن می‌­تواند به ما کمک کند تا استراتژی‌­های موثری برای مدیریت و غلبه بر آن­‌ها­ ایجاد کنیم. در این مقاله به بررسی دلایل علمی هوس­‌های غذایی پرداخته و انواع مختلفی از هوس‌­های غذایی را بررسی می­‌کنیم و می­‌فهمیم که چرا غذاهای ناسالم، مقصر اصلی این امر هستند. البته علاوه بر این، نکاتی را خواهیم گفت که به کمک آن­‌ها می‌توانید این هوس‌ها را مدیریت کنید.

 

طبیعت هوس‌­های غذایی: چرا دچار هوس‌­های غذایی می‌­شویم؟

 

  • عوامل عصبی

 

میل به غذا، یک مبنای عصبی دارد که در درجه‌ی اول شامل سیستم پاداش مغز می­‌شود. هنگامی‌که غذاهای خاصی به ویژه آن­‌هایی که قند، چربی یا نمک بالایی دارند را مصرف می­‌کنیم، ، مغز ما انتقال‌­دهنده‌­های عصبی، مانند دوپامین را آزاد کرده و احساس لذت­‌بخشی را در ما ایجاد می‌­کند. این تقویت مثبت، ما را تشویق می­‌کند که دوباره به دنبال آن غذاها برویم؛ همین مساله است که منجر به ایجاد هوس‌­های غذایی می‌شود. پرخوری اغلب نتیجه چنین هوس‌­های غذایی است که منجر به آزاد شدن دوپامین می­‌شوند.

 

  • عدم تعادل تغذیه­‌ای

 

محققان پیشنهاد کرده‌اند که هوس‌­های غذایی می‌­توانند به دلیل کمبودهای غذایی ایجاد شوند. به عنوان مثال، میل به شکلات ممکن است نشان­‌دهنده‌ی نیاز به منیزیم باشد، در حالی که میل به خوردن تنقلات نمکی نشانه‌ی کمبود سدیم است. بدن ما ممکن است برای رفع این عدم تعادل به طور غریزی به دنبال غذاهای خاصی باشد. با این حال، این مساله ممکن است در همه‌ی موارد درست نباشد. این هوس‌­ها در حالت ایده­‌آل باید شما را به سمت غذاهای غنی از مواد مغذی باکیفیت، مثلا میوه­‌ها و سبزیجات سوق دهد، در حالی که در واقعیت، ما به دنبال تغذیه‌ی ناسالم می‌رویم.

 

  • هوس­‌های غذایی یک غریزه‌ی تاریخی هستند.

 

از نظر بیولوژیکی، بدن ما به دنبال غذاهای پرکالری و سرشار از قند، چربی و نمک است. در گذشته، زمانی که کمبود مواد غذایی رواج داشت، این غذاهای سرشار از انرژی برای بقا بسیار مهم بوده‌­اند. با این حال، در دنیای رفاه امروزی، این ترجیح ذاتی برای غذاهای پرکالری می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد گزینه­‌های ناسالم شود. به همین دلیل است که نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد تاثیری که غذاهای ناسالم بر چاقی افراد جامعه می­‌گذارند به وجود آمده است. امروزه، با بهبود خدمات تحویل غذا، چنین غذاهایی بیش از پیش در دسترس هستند.

 

  • عوامل روانی و عاطفی

 

پریشانی عاطفی ارتباط شدیدی با میل به غذا دارد. حالت­‌های ذهنی، مانند استرس، بی­‌حوصلگی یا اضطراب، اغلب می­‌توانند باعث ایحاد میل به غذا خوردن شوند که به عنوان تسکینی موقت عمل می­‌کند. علاوه بر این، استرس بر هورمون‌هایی از جمله کورتیزول، که با پرخوری مرتبط است، تاثیر می‌گذارد.

 

  • رسانه و تبلیغات

 

عادات غذایی ما بیش‌تر از آن‌چه که فکر می­‌کنید، انتخاب­‌هایی هیجانی هستند. قرار گرفتن در معرض غذاهای بسیار فرآوری­‌شده و ناسالم از طریق بازاریابی و رسانه می‌­تواند به ایجاد هوس برای خوردن این اقلام منجر شود. به‌علاوه تبلیغات هوشمند و برندسازی هم می‌توانند به طور موفقیت‌آمیزی غذاهای ناسالم را با احساسات مثبت مرتبط کرده و در مورد گزینه‌­های سالم‌­تر احساسات منفی ایجاد کنند.

 

 

پیامدهای مرتبط با سلامتی در رابطه با میل به غذا و راهکارهایی برای مهار آن

 

1. پیامدهای سلامتی

 

زیاده‌­روی مکرر در هوس‌­های غذایی ناسالم می‌­تواند منجر به طیف وسیعی از پیامدهای منفی برای سلامتی شود. مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و پرچرب باعث افزایش وزن، چاقی و افزایش خطر بیماری­‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری­‌های قلبی شود. علاوه بر این، یک رژیم غذایی نامتعادل و فاقد مواد مغذی ضروری می­‌تواند سلامت کلی شما را به خطر بیندازد.

 

2. استراتژی‌­هایی برای مقابله با هوس‌­های غذایی

 

  • تغذیه‌ی آگاهانه: تمرین غذا خوردن آگاهانه می‌­تواند به ما کمک کند تا نسبت به هوس‌­های خود و دلایل آن آگاه شویم. در واقع، با درک این موضوع که به جای گرسنگی واقعی با یک ولع مواجه هستید، می­‌توانید به جای رفتار احساسی، کمی صبر کنید و موقعیت را ارزیابی کنید.

 

  • رژیم غذایی غنی از مواد مغذی: یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی می‌­تواند به رفع برخی از دلایل زمینه‌­ای برای هوس­‌های غذایی کمک کند. برای رفع نیازهای تغذیه‌ای بدن‌تان، بر ترکیب انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی تمرکز کنید. شروع آن می‌­تواند سخت باشد، اما مطالعات نشان داده‌­اند که کاهش دفعات خوردن یک غذای خاص، به شما این امکان را می­‌دهد که بدن‌تان را آماده کنید تا در طول زمان کمتر هوس خوردن این غذاها را داشته باشد.

 

  • استرس را مدیریت کنید: یافتن راه‌های جایگزین برای مدیریت استرس و احساسات، مانند ورزش، مدیتیشن، یا سرگرمی‌ها مختلف، می‌تواند اتکا به غذا به عنوان یک مکانیزم مقابله‌­ای را کاهش دهد.

 

  • جایگزین­‌های سالم: برای رفع هوس‌­های غذایی‌تان جایگزین­‌های سالم‌­تری را شناسایی کنید. به عنوان مثال، دسرهای شیرین را با میوه­‌های تازه جایگزین کنید یا به جای پاپ­کورن­‌هایی که با کره و نمک سرخ شده‌­اند، آن را در هواپز درست کنید. اگر در حال حاضر به شدت به دنبال مهار گرسنگی خود هستید، می‌­توانید به جای آن، این جایگزین­‌های سالم را امتحان کنید.

 

  • اعتدال، نه محرومیت: محرومیت کامل از برخی غذاها در واقع می­تواند تاثیر نامطلوبی بر تشدید هوس­ها داشته باشد. برای جلوگیری از احساس محدودیت، به خودتان اجازه دهید گاه به گاه غذاهای ناسالم را در حد اعتدال بخورید. به همین دلیل است که روزهای تقلب اهمیت زیادی در رژیم غذایی دارند.

 

نتیجه گیری: توانمندسازی خود در برابر هوس‌­های ناسالم

 

پشت این میل شدید به غذا خوردن، علم پیچیده­‌ای نهفته است. با این حال، نکته‌ی ساده این است که فرمانده‌ی بدن شما، خودتان هستید. انتخاب‌­های غذایی شما در اختیار خودتان است و بر بسیاری از عواملی که بر گرسنگی و هوس شما تاثیر می‌­گذارند کنترل دارید. داشتن دانش لازم برای انجام این کار مستلزم کمی مطالعه است، اما حداقل، متوجه می­‌شوید که لازم نیست تسلیم شوید.

 

اگر می­‌خواهید رژیم غذایی خود را به سطح مطلوب­‌تری برسانید، آزمایش ژنتیک تغذیه‌ی حنیفا می‌تواند به شما این دانش را بدهد که انتخاب­‌های غذایی مطمئنی داشته باشید. این آزمایش که به سادگی و حتی در خانه هم می‌­تواند انجام شود، مشخصات غذایی شما را بر اساس DNA منحصر به فردتان نشان می­‌دهد. به این ترتیب، انواع غذاها و مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان را می‌شناسید و با کمک آن هوس‌هایتان را کاهش می­‌دهید و یا صرفا سالم‌­تر زندگی می­‌کنید.

پست های مرتبط