آیا ردیاب‌های تناسب اندام به میزان کافی دقیق هستند؟

  • منبع: circledna
  • شنبه 11 فروردین 1403
  • 9 دقیقه مطالعه

دقت ردیاب تناسب اندام در دستگاه‌­های هوشمند اهمیت زیادی دارد، به خصوص زمانی که همه‌ی ما به سختی تلاش می­‌کنیم تا تناسب اندام خود را حفظ کنیم و سلامت جسمانی خود را بهبود بخشیم. در سفر تناسب اندام و تلاش برای کاهش وزن ممکن است به کمک نیاز داشته باشید و این مساله اصلا شرم‌­آور نیست. ردیاب‌­های تناسب اندام همراهان و محرک­‌های دیجیتال مناسبی در این زمینه هستند. با این حال، باید بدانیم که آیا این ابزارها به اندازه‌ی کافی دقیق هستند یا خیر.

 

جالب اینجاست که ردیاب­‌های تناسب اندام، دقیق­‌تر از آن چیزی هستند که فکر می­‌کنید. هیچ چیز قرار نیست بی‌­نقص باشد، اما این فناوری از نظر اندازه­‌گیری پیشرفت کلی شما ایده­‌آل است. البته، کارایی آن بسته به آن‌چه می‌خواهید اندازه‌گیری کنید، متفاوت خواهد بود، اما می‌توانید مطمئن باشید که تجزیه و تحلیل بسیار دقیقی از عملکرد خود دریافت می‌کنید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به دقت ردیاب­‌های تناسب اندام بیندازیم.

 

ردیاب­‌های تناسب اندام چگونه کار می‌­کنند؟

 

با کمال تعجب، دقت ردیاب­‌های تناسب اندام بسیار خوب است. تنها چیزی که واقعا می‌­توانید به دقت آن شک کنید، ردیاب خواب ساعت هوشمندتان است. به طور کلی، ساعت‌­های هوشمند، کل ساعات خوابیدن شما را بیش از اندازه‌ی واقعی تخمین زده و تعداد دفعاتی که در شب از خواب بیدار می‌­شوید را کمتر از حد واقعی ثبت می­‌کنند. علاوه بر این، فناوری‌­هایی که کیفیت و کارایی خواب را ردیابی می­‌کنند به شدت توسعه‌­نیافته بوده و هنوز در سطح قابل اعتمادی قرار ندارند.

 

با وجود این موضوع، بقیه‌ی قابلیت‌های ساعت هوشمند شما عالی هستند. در مورد حرکت واقعی، فعالیت بدنی و تناسب اندام، می‌­توانید به دقت ساعت خود اطمینان داشته باشید. دقت، بسته به محل استفاده از ردیاب نیز می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، قرار داشتن گوشی در جیب، نسبت به پوشیدن ساعت هوشمند بر روی مچ دست، دقت بیش‌تری را ارائه می‌­دهد. به طور مشابه، اتصال ردیاب به بند کمر شما از مچ دست، دقیق­‌تر است.

 

با این حال، برای داشتن نگاهی واضح‌­تر به دقت کلی ردیاب­‌های تناسب اندام، بهتر است به سه شکل اصلی ردیابی با جزئیات بیش‌تری نگاه کنیم. با توجه به اینکه آینده‌ی ورزش هر روز مجازی‌تر و دیجیتالی‌تر می‌شود، خریدن یک ردیاب تناسب اندام می‌تواند یک سرمایه‌گذاری عالی و یک ابزار دیجیتال مفید برای شروع سفر تناسب اندام شما باشد.

 

اندازه­‌گیری ضربان قلب

 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که ردیاب­‌های تناسب اندام چگونه با توجه به ضربان قلب کار می­‌کنند. هنگامی که ساعت هوشمند خود را بر روی مچ دست می‌­بندید، چراغ‌­های LED آن، امواج نور را به پوست شما می­‌فرستند. هنگامی که این موج به عقب برگشت، فناوری درون ردیاب اطلاعات را از آن امواج نور دریافت کرده و آن را به اطلاعات مربوط به ضربان قلب شما تبدیل می­‌کند.

 

مطالعات نشان داده‌­اند که دقت ردیاب­‌های تناسب اندام با توجه به ضربان قلب بسیار عالی است. به طور کلی، نتایج آن‌ها قابل اعتماد هستند و باید نشانه‌ی روشنی از شدت تمرین را به شما ارائه دهند. البته، اعداد ممکن است در دستگاه‌های مختلف متفاوت باشند و همیشه خطر خطا وجود دارد، اما اتفاق نظر کلی این است که می‌توانید برای ردیابی تمرینات خود به آن­‌ها اعتماد کنید.

 

قدم‌­شماری

 

ردیابی تناسب اندام با توجه به تعداد قدم‌­ها می‌­تواند کمی پیچیده‌­تر باشد. به طور کلی، می‌توانید انتظار داشته باشید که با استفاده از دستگاه‌­های هوشمند گام‌های روزانه‌ی خود را به‌خوبی پیگیری کنید، اما باید بدانید که در هر زمانی می‌توانید 20 قدم بیش‌تر یا کمتر از مجموع واقعی خود حرکت کرده باشید. این خطا به خصوص اگر به آرامی یا متناوب راه می­‌روید، بیش‌تر خواهد بود.

 

مطالعات نشان داده‌اند که در حالی که دقت کلی ردیاب‌­های تناسب اندام خوب است، اما دقت آن‌­ها برای قدم‌­شماری زمانی در بهترین حالت خود است که شما در حال پیاده‌روی سریع و فعالیت‌های شدیدتر هستید. اگر با سرعت کمتری راه بروید، همین مطالعات نشان داده‌­اند که دقت، اندکی کاهش می­‌یابد. به طور مشابه، دقت استفاده از ردیاب روی مچ دست کمی کمتر از قرار داشتن گوشی در جیب یا ردیاب کمر است.

 

احتمالا تلفن هوشمند شما دارای یک «حلقه‌ی حرکت» است که با رسیدن به یک تعداد قدم مشخص، بسته می­‌شود. این میزان معمولا در حدود 10000 قدم در روز تنظیم می‌­شود. اگر هنگام پیاده‌روی، دویدن یا راه رفتن، تلفن همراه را در جیب خود قرار دهید، دقت ردیاب تناسب اندام بسیار خوب خواهد بود. اگر از ردیاب مچ دست استفاده می‌­کنید، تقریبا به همان اندازه دقت خوبی دارد.

 

اندازه‌­گیری کالری­‌های سوزانده‌­شده

 

وقتی نوبت به اندازه­‌گیری کالری مصرف­‌شده می‌­رسد، دقت ردیاب تناسب اندام می‌­تواند کمی ناامیدکننده باشد. برندهای مختلف اغلب روش‌های ردیابی متفاوتی برای میزان انرژی مصرفی دارند؛ علاوه بر این، تغییرات در ضربان قلب، حرکت و فعالیت بدنی می‌تواند باعث افزایش نادرست مصرف کالری شود که منجر به تخمین‌های ضعیفی برای انرژی می‌شود.

 

به طور کلی، مطالعات نشان داده‌­اند که دقت ردیاب تناسب اندام معمولا هنگام شمارش تعداد کالری سوزانده­‌شده با حداقل 10٪ خطا بوده و این خطا می‌­تواند بیش‌تر یا کمتر از مقدار واقعی باشد. علاوه بر این، نوع تمرین می‌تواند بر میزان خطای محاسبه‌ی انرژی سوزانده­‌شده تاثیر بگذارد، برای مثال فعالیت‌هایی مانند ورزش بی‌هوازی اغلب به شدت دست­‌کم گرفته می‌شوند. علاوه بر این، گاهی اوقات ورزش‌­هایی مانند بالا رفتن از پله­‌ها، به عنوان یک پیاده‌­روی منظم حساب می­‌شوند که باعث دست کم گرفتن کالری سوزانده‌­شده می‌­گردد.

 

ردیاب‌های تناسب اندام

 

نتیجه­‌گیری

 

دقت ردیاب­‌های تناسب اندام برای اکثر دستگاه‌ها عالی است و اگر می‌خواهید سفر تناسب اندام خود را پیگیری کنید، با انگیزه بمانید، فعال باشید و پیشرفت خود را مشخص کنید، به‌طور شگفت‌انگیزی فناوری خوبی هستند. در حالی‌که ممکن است ردیاب­‌های تناسب اندام هنوز 100٪ قابل اعتماد نباشد (مخصوصا از نظر کالری سوزانده­‌شده)، اما این فناوری خاص به طور مداوم در حال پیشرفت بوده و در همه‌ی زمینه‌­ها به پیشرفت خود ادامه می‌­دهد. امیدواریم که به زودی شاهد ثبت دقیق‌تر خواب نیز باشیم، زیرا اکثر ردیاب‌های تناسب اندام خواب ما را نیز ردیابی می‌کنند.

 

اگر می­‌خواهید در مورد تناسب اندام و خواب خود چشم‌­انداز دقیق‌­تری داشته باشید، انجام آزمایش‌های DNA حنیفا می­‌تواند مزیت دیگری برای شما ایجاد کند. نتایج این آزمایش بسیار گسترده بوده و به شما بینشی دقیق از ویژگی‌های ژنتیکی مرتبط با خواب، نقاط قوت و ضعف در توانایی‌های آمادگی جسمانی، رژیم غذایی بهینه بر اساس DNA و موارد دیگر خواهد داد. با استفاده از این اطلاعات در مورد خود، ایده‌ی واضح‌تری از روال­‌های تناسب اندامی که برای ترکیب ژنتیکی بدن شما بهترین کارایی را دارد، خواهید داشت. با کمک این آزمایش، قدم­‌های مستحکم‌تری در راه سلامت و تناسب اندام خود خواهید برداشت و تصمیمات آگاهانه‌تری را اتخاذ خواهید کرد.

پست های مرتبط