آیا مهارت­ رانندگی در ژن‌­های شماست؟

  • منبع: xcode.life
  • دوشنبه 27 فروردین 1403
  • 7 دقیقه مطالعه

تقریبا هر روز در خیابان‌ها با رانندگانی مواجه می‌شویم که به نظر نمی‌­رسد که توانایی رانندگی خوبی داشته باشند! یا رانندگانی که دوست دارند به طور نامنظم و بدون استفاده از چراغ راهنما راه ما را قطع کنند. با این حال، برای برخی از افراد، رانندگی یک توانایی ذاتی به نظر می‌رسد. آن­‌ها می‌­توانند به راحتی پارک دوبل انجام دهند و در خیابان مسیر خود را تغییر دهند.

 

چه چیزی باعث این تفاوت شده است؟ آیا مهارت‌­های رانندگی ژنتیکی هستند؟ در واقع مطالعات نشان داده‌­اند که مهارت­‌های رانندگی در ژن‌­های برخی از افراد حک شده است و می­‌توان تقصیر رانندگی نامناسب برخی از افراد را بر گردن ژن­‌های آن‌ها انداخت!

 

عوامل محیطی و سبک زندگی چگونه بر سبک رانندگی شما تاثیر می‌گذارند؟

 

مانند بسیاری از ویژگی‌­های دیگر، رانندگی نیز به شدت تحت تاثیر محیط اطراف شما است. این مساله بستگی به آموزش شما به عنوان یک راننده دارد؛ اینکه آیا در یک آموزشگاه خوب و توسط یک معلم ماهر آموزش دیده باشید، تاثیر بزرگی بر رانندگی شما دارد. برای تبدیل شدن به یک راننده‌ی خوب، نه تنها باید مهارت‌های خاصی را کسب کنید، بلکه باید آن­‌ها را تمرین کنید تا به کمال برسید.

 

فیلم‌­ها و سریال‌­ها نیز تاثیر زیادی بر جوانان دارند. رانندگی عجولانه و بی‌­احتیاطی اغلب در فیلم‌­ها تبلیغ شده و رانندگی ایمن، نامطلوب تلقی می‌شود. جوانانی که از بازیگران تقلید می‌کنند و سبک‌ها و رفتارهای آن‌ها را دنبال می‌کنند، اغلب تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند.

 

سابقه‌ی تصادفات جاده­‌ای نیز می­‌تواند بر سبک رانندگی شما تاثیر بگذارد. این مساله ممکن است باعث ایجاد ترس و دلهره در هنگام رانندگی در برخی افراد شود. این امر می‌­تواند بر توانایی آن­‌ها در تصمیم‌­گیری سریع تاثیر بگذارد و قضاوت آن­‌ها را مختل کند.

 

ژن BDNF و رانندگی

 

ژن BDNF حاوی دستورالعمل­‌هایی برای تولید پروتئین موجود در مغز و نخاع به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز است. این پروتئین برای رشد و تمایز سلول­‌های مغز حیاتی است.

 

BDNF هم‌چنین با تنظیم ارتباط بین سلول­‌های مغز و حفظ آن­‌ها در بهترین شکل خود، از حافظه‌ی فرد پشتیبانی می­‌کند. هنگام رانندگی، BDNF در ناحیه‌ی خاصی از مغز که در فعالیت­‌های حمایتی رانندگی نقش دارد، ترشح می­‌شود.

 

اگر ژن BDNF جهش داشته باشد، ترشح پروتئین BDNF ممکن است کمتر باشد. بنابراین، مغز شما ممکن است نتواند به خوبی از فعالیتی که در آن درگیر هستید، پشتیبانی کند. اگر این اتفاق در ناحیه‌­ای که رانندگی را کنترل می­‌کند رخ دهد، ممکن است نتوانید اطلاعات مربوط به رانندگی را به خوبی به خاطر بسپارید و در نتیجه احتمالا رانندگی ضعیفی داشته باشید.

 

مهارت رانندگی

 

آیا مهارت­‌های رانندگی ژنتیکی است؟ مطالعه‌ی قشر مغز

 

بر اساس این مطالعه که توسط دکتر کرامر، استاد نورولوژی در دانشگاه کالیفرنیا اروین انجام شد، افرادی که دارای یک تغییر ژنتیکی مشترک بودند 20 درصد در شبیه‌­ساز رانندگی بدتر از همتایان خود امتیاز کسب کردند.

 

جزئیات مطالعه

 

این مطالعه شامل 29 نفر بود که در یک شبیه‌­ساز رانندگی مورد آزمایش قرار گرفتند. در این آزمایش، افراد باید با دستان خود ماشین را در امتداد یک خط سیاه، در موقعیت 10-2 هدایت می­‌کردند. آن‌­ها مجبور بودند قبل از اینکه صفحه‌ی نمایش واقعا تغییر کند، ماشین را بچرخانند. این تست‌ها در 15 دور انجام شد که طی آن همه‌ی افراد در رانندگی خود پیشرفت کردند.

 

مشاهدات مطالعه

 

افرادی که حداقل یک کپی از آلل T را در موقعیت خاصی از ژن BDNF داشتند نسبت به کسانی که دو آلل C داشتند، پیشرفت­‌های کمتری نشان دادند. وقتی همه‌ی افراد پس از 4 روز فراخوانده شدند، تقریبا همه‌ی آن­‌ها فراموش کرده بودند که چگونه از شبیه­‌ساز استفاده کنند. با این حال، 7 نفر با آلل T بدتر از همتایان CC خود عمل کردند.

 

نوع آلل T که به نام Val66Met نیز شناخته می­‌شود، باعث تولید کمتر پروتئین BDNF می­‌شود. این مساله منجر به تحریک بخش کوچکی از مغز در طی انواع خاصی از فعالیت­‌ها، مانند رانندگی می‌­شود. دکتر کرامر می‌گوید: «کسانی که آلل T را دارند از همان ابتدا خطاهای بیش‌تری مرتکب می‌شوند و بعد از مدتی، بیش‌تر چیزهایی را که یاد گرفته‌اند، فراموش می‌کنند.»

 

اما به نظر می رسد واریانت Val66Met جنبه‌ی مثبتی نیز دارد. مطالعات اثر مفید این ژن را بر توانایی‌­های شناختی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، بیماری هانتینگتون، لوپوس و مولتیپل اسکلروزیس گزارش کرده­‌اند.

 

خلاصه: آیا مهارت‌­های رانندگی ژنتیکی هستند؟

 

  • مانند بسیاری از خصوصیات انسانی، رانندگی نیز یک ویژگی است که به طور طبیعی در برخی از افراد بهتر از دیگران است.

 

  • در حالی که این افراد طوری رانندگی می‌کنند که انگار برای انجام این کار به دنیا آمده‌اند، دیگران حتی نمی‌­توانند به درستی در یک لاین حرکت کنند.

 

  • به نظر می‌­رسد، ژن­‌های خاصی بر توانایی­‌های رانندگی افراد تاثیر می­‌گذارند.

 

  • ژن BDNF که ارتباط بین سلول­‌های مغز را پشتیبانی می­‌کند یکی از این نمونه‌­هاست.

 

  • واریانت آلل T این ژن که واریانت Val66Met نیز نام دارد، منجر به کاهش تولید پروتئین BDNF می­‌شود.

 

  • این امر با کاهش تحریک مغز در موارد خاص مانند رانندگی همراه بوده و باعث می­‌شود که برخی افراد به طور طبیعی نسبت به دیگران رانندگان بدتری باشند.

پست های مرتبط