این 7 مغز سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

  • منبع: circledna
  • چهارشنبه 01 آذر 1402
  • 13 دقیقه مطالعه

بسیاری از ما، مغز­های متعددی که فواید سلامتی زیادی هم دارند را نادیده می‌گیریم؛ اما قطعا لازم است که آن­‌ها را به رژیم غذایی خود بی‌افزاییم. سالم‌ترین مغز‌های موجود در جهان حاوی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های حیاتی، مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا 3، آنتی‌اکسیدان، فیبر، پروتئین و غیره هستند. ارزش غذایی بالای این مغز‌ها می‌تواند به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان، کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها و بهبود سلامت و تندرستی کلی شما کمک کند.

 

خوشبختانه، به راحتی می‌­توانید مغز‌هایی مانند مغز‌های چیا و مغز‌های کتان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بدین منظور، تنها لازم است که یک قاشق غذاخوری از این مغز­ها را در اسموتی صبحگاهی خود بریزید، روی ماست بپاشید، با سبزیجات تفت دهید و یا اینکه با اوت‌میل ترکیب کنید.

 

مغزیجات

 

چیزهایی که باید درباره مغز­های سالم بدانید

 

از آن‌جایی که این مغز­ها بسیار غنی از مواد مغذی هستند، تنها چیزی که برای دریافت فواید سلامتی آن­‌ها نیاز دارید، حدود یک قاشق غذاخوری در روز است. توجه داشته باشید که برخی از مغز­ها مثل مغز چیا، کالری بالایی دارند و اگر بیش از یک قاشق غذاخوری از آن­‌ها بخورید، میزان کالری دریافتی روزانه شما بالا خواهد رفت. خوشبختانه، برای دریافت مواد مغذی مغز­ها نیازی به مقدار زیادی از آن­‌ها نخواهید داشت.

به طور کلی، تمام مواد لازم برای رشد گیاهان، در مغز­ها (دانه‌ها) وجود دارد؛ به همین دلیل، منطقی است که فوق­‌العاده مغذی باشند.

 

وگان‌­ها، گیاه‌خواران و پیروان هر نوع رژیم دیگری که محصولات جانبی حیوانی را کاهش داده یا حذف می­‌کنند، برای دریافت مواد مغذی به این مغز­ها تکیه می­‌کنند. این امر به این دلیل است که مغز­ها، منابع گیاهی خارق­العاده­ای از مواد مغذی ضروری هستند.

 

در ادامه 7 مورد از سالم­‌ترین مغز­هایی که قطعا باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، آورده شده است:

 

مغز چیا

 

مغز­های چیا خوشمزه، فوق­‌العاده سیر­کننده و بسیار مغذی هستند. این مغز­ها منبع فوق­‌العاده­ای از منیزیم، آنتی­‌اکسیدان، کلسیم، فسفر، آهن، روی و ویتامین‌­هایی مانند ویتامین B هستند؛ بنابراین یکی از بهترین مغز­هایی‌ است که می‌­توانید به رژیم خود اضافه کنید. علاوه بر این، مغز چیا سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 است.

 

کلسیم و فسفر موجود در مغز‌های چیا به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند، اسیدهای چرب سلامت مغز شما را بهبود می­‌بخشند، فیبر محلول می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده و آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3، به سلامت کلی قلب کمک می‌کنند.

 

خواص سیرکننده این مغز­های مغذی می‌­تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کنند؛ از آن‌جایی که مغز‌های چیا در مایع، ماست یا اوت‌میل منبسط می‌شوند، بسیار سیرکننده بوده و احتمال پرخوری را کاهش می‌دهند. به عنوان مثال، یکی از دستورالعمل­‌های پودینگ مغز چیا را امتحان کنید؛ این غذای خوشمزه می‌­تواند به عنوان یک دسر سیرکننده و کم­‌کالری یا حتی به عنوان یک پودینگ صبحانه سالم هم استفاده شود.

 

مغز کدو تنبل

 

تخمه کدو تنبل منبع عالی آنتی­‌اکسیدان، منیزیم، روی، اسیدهای چرب سالم، آهن، پروتئین، فیبر و فسفر سالم برای استخوان است. خوشبختانه، تخمه کدو تنبل به همان اندازه که مغذی است، خوشمزه هم هست. تخمه کدو تنبل بوداده یکی از لذیذترین و مغذی­‌ترین میان­‌وعده­‌های موجود است.

برای درست کردن این میان وعده سالم، مغز­های کدو تنبل را پس از شستن، خشک کنید و روی یک سینی پخش کنید؛ روی این مغز­ها روغن زیتون، نمک و فلفل بپاشید و تا زمانی که قهوه­‌ای- طلایی شوند در فر قرار دهید (حدود 20 دقیقه در دمای 350).

این میان‌­وعده، مسلما سالم‌­تر و مغذی‌­تر از چیپس و پفک و هله­‌هوله­‌های مضر دیگر است.

 

برخی از فروشگاه­‌ها نیز مغز‌های کدو تنبل بوداده را می‌فروشند. بیشتر این‌­ها بسیار سالم هستند، زیرا تنها با یک ادویه ساده مثل پودر کاری ترکیب شده‌­اند. تخمه کدو منبع بی­‌نظیری از ویتامین K هم هست.

 

آزمایش تغذیه حنیفا می­‌تواند با توجه به ساختار ژنتیکی‌تان به شما بگوید که به کدام مواد مغذی نیاز بیشتری دارید. اگر گزارش‌­های رژیم غذایی و تغذیه که در واقع نتایج آزمایش DNA شماست، نشان دهد که احتمالا نیاز بیشتری به ویتامین K دارید، مغز کدو تنبل باید حتما به رژیم غذایی شما اضافه شود. در این حالت علاوه بر ویتامین K، می­‌توانید از بسیاری مزایای تغذیه­‌ای دیگر آن هم بهره­‌مند شوید.

اگر پاییز امسال برای خودتان کدوتنبل خریدید تا با آن پوره کدو و پای درست کنید، حتما تخمه‌های آن را نگه دارید و از آن­‌ها استفاده کنید.

 

مغز کتان

 

بذر کتان یکی دیگر از مغز­های سالمی‌ است که منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 می­‌باشد. بذر کتان به دلیل فیبر و پروتئین بالایی که دارد، یکی از سالم‌­ترین مغز­های موجود در جهان به حساب می‌­آید.

 

مغز کتان می‌­تواند به کنترل اشتهای شما کمک کند، زیرا غذاهایی که منابع خوبی از فیبر و پروتئین هستند، احساس سیری و رضایت بیشتری به فرد داده و احتمال ریزه­‌خواری در طول روز را کاهش می­‌دهند. به عنوان مثال، برای اینکه همبرگر وگانتان احساس سیری بیشتری به شما بدهد، کمی مغز کتان به آن اضافه کنید. یا اگر برای صبحانه پنکیک‌­های پروتئینی سالم درست می­‌کنید، مغز کتان را فراموش نکنید. در فروشگاه مواد غذایی محلتان، به دنبال مغز کتان آسیاب شده باشید، زیرا اگر این مغز آسیاب شود، بدن شما به راحتی مواد مغذی آن را هضم می­‌کند. بعلاوه، برای تهیه برگر سبزیجات، اسموتی، یا اوت‌میل و ماست طعم‌­دار، استفاده از مغز کتان آسیاب­‌شده راحت­‌تر است.

 

مغز کتان همچنین می‌­تواند به کاهش سطح کلسترول و تنظیم سطح قند خون کمک کرده و دارای خواصی است که به محافظت از شما در برابر برخی سرطان­‌ها، مانند سرطان سینه، کمک می­‌کند.

 

مغز­ شاهدانه

 

مغز شاهدانه که یکی از منابع باورنکردی مواد مغذی حیاتی مانند منیزیم و روی است، یکی از سالم­‌ترین مغز­هایی‌ است که می‌­توانید به رژیم خود اضافه کنید. این دو ماده‌ی معدنی، برای کمک به سلامتی کلی بدن و سلامت مغز اهمیت زیادی دارند. مغز­های شاهدانه سرشار از پروتئین، فیبر، روی، منیزیم، آهن و همچنین چربی­‌های سالم امگا 3 و امگا 6 هستند.

 

وگان­‌ها و گیاه‌خواران مغز­های شاهدانه را دوست دارند زیرا منبع خوبی از پروتئین گیاهی هستند. پروتئین موجود در مغز شاهدانه، یکی از باکیفیت‌­ترین پروتئین‌­های گیاهی است که می‌­توانید پیدا کنید. کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند می­‌توانند از شیر شاهدانه به عنوان جایگزین شیر غیرلبنی استفاده کنند و از مزایای سلامتی متعدد آن بهره‌­مند شوند. در واقع، شیر شاهدانه (که از مغز‌ شاهدانه تهیه می‌شود) یکی از سالم‌ترین انواع شیر موجود است. بسیاری از افراد، مغز­های شاهدانه را به سالاد خود اضافه و یا اینکه با اوت‌میل ترکیب می­‌کنند.

 

مغز کنجد

 

مغز کنجد علاوه بر اینکه منبع خوبی از چربی­‌های سالم، پروتئین، فیبر و منیزیم است، می‌­تواند به کاهش التهاب در بدن نیز کمک کند. مغز‌های کنجد، التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌­دهند، یعنی افرادی که بیماری‌هایی مانند آرتریت دارند ممکن است از خوردن بیشتر مغز‌های کنجد سود ببرند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به آرتروز زانو پس از مصرف روازنه 40 گرم پودر مغز کنجد، به مدت دو ماه، مواد شیمیایی التهابی کمتری در خون خود داشتند.

 

درست مانند بسیاری از مغز­های سالم دیگر در این لیست، مغز کنجد نیز می‌­تواند فشار خون و کلسترول را کاهش داده و به سلامت مفاصل و استخوان شما کمک کند. بسیاری از طرفداران مغز­های کنجد برای دریافت ویتامین B بیشتر، از آن استفاده می­‌کنند. ناگفته نماند که مغز­های کنجد به راحتی در رژیم غذایی شما گنجانده می­‌شوند.

 

از میان سالم‌ترین مغز‌های موجود در این فهرست، مغز‌های کنجد یکی از خوشمزه‌ترین موارد هستند. آن را روی سوشی، کلم بروکلی برشته، غذاهای آسیایی یا حتی در دیپ سالم مورد علاقه خود بپاشید و از طعم آن لذت ببرید. اگر عاشق غذاها و طعم‌های آسیایی هستید، مغز‌های کنجد را به غذاهای آسیایی مانند نودل یا توفو اضافه کنید.

 

آفتابگردان

 

مغز آفتابگردان

 

احتمال زیادی وجود دارد که شما هم یکی از طرفداران تخمه آفتابگردان باشید زیرا یک میان وعده بسیار محبوب است. در واقع، تخمه­‌های آفتابگردان شور بسیار خوشمزه هستند و در اکثر سوپرمارکت­‌ها و آجیل­‌فروشی­‌ها یافت می­‌شوند. تخمه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی می­‌باشد. ویتامین­‌های B، ویتامین E، سلنیوم و سایر آنتی­‌اکسیدان از جمله این موارد هستند. پروتئین، فیبر، منیزیم و چربی­‌های سالم امگا 6 نیز به وفور در تخمه آفتابگردان یافت می­‌‍شوند.

 

سعی کنید مقداری تخمه آفتابگردان را به یک دسر کرامبل سیب اضافه کنید. مخلوط کردن آن­‌ها با سالاد یا در بارهای گرانولای خانگی نیز ایده خوبیست.

 

مغز خشخاش

 

نان شیرینی خشخاش و مافین مغز خشخاش لیمو، این مغز خوشمزه را بسیار محبوب کرده است. اما راه‌­های سالم‌­تری نیز برای مصرف مغز­های خشخاش وجود دارد. به عنوان مثال، اگر می­‌خواهید از کمی کره برای پختن سبزیجاتی مانند مارچوبه یا هویج استفاده کنید، می­‌توانید یک قاشق چای‌خوری مغز خشخاش به آن اضافه کنید و از طعم فوق‌­العاده آن لذت ببرید. بسیاری از افراد مغز­های خشخاش را به سس سالاد خانگی خود نیز اضافه می­‌کنند.

 

مغز­های خشخاش برای سلامت دستگاه گوارش و تقویت استخوان­‌ها بسیار مفید هستند. برخی از تحقیقات حتی نشان می‌­دهند که این مغز­ها می­‌توانند باروری را هم افزایش دهند. بعلاوه، مغز­های خشخاش منبع خوبی از فیبر رژیمی و ویتامین­‌های B هستند. علاوه بر این، مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی نیز در آن­‌ها یافت می‌­شود.

 

اکنون که این مغز­های سالم را شناختید، می‌­توانید آن­‌ها را به غذاهای خود اضافه کنید و مطمئن باشید که با کمی جست و جو، راه‌­های خلاقانه زیادی برای گنجاندن آن­‌ها در رژیم غذایی خود پیدا خواهید کرد.

پست های مرتبط