بهترین زمان انجام تمرین‌های هوازی در برنامه ورزشی

  • منبع: circledna
  • شنبه 06 آبان 1402
  • 7 دقیقه مطالعه

صرف نظر از اینکه به تازگی باشگاه رفتن را شروع کرده باشید و یا به دلیل سال­‌ها تجربه در بدنسازی، روی دستانتان پینه بسته باشد، ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد: آیا بهتر است که تمرینات هوازی را قبل از زدن وزنه انجام دهیم و یا بعد از آن؟

 

مطالعه­‌ای که در مجله فیزیولوژی کاربردی چاپ شده است، نشان داد که ترکیب تمرینات هوازی و قدرتی یک راه حل مناسب برای کاهش وزن است؛ بنابراین نمی‌­توان انکار کرد که استفاده از هر دوی آن­‌ها می­‌تواند مزایای شگفت­‌انگیزی داشته باشد. با این حال، تعداد زیادی از متخصصان تناسب اندام، در مورد اینکه این ورزش­‌ها را به چه ترتیبی انجام دهیم، اختلاف نظر دارند. بسیاری از افراد مایلند که از برنامه تمرینی خود، حداکثر نتیجه را بدست آورند، اما زمان تمرینات هوازی و وزنه زدن می‌­تواند به طور قابل­‌ توجهی بر نتیجه‌ای که می‌گیرند، تاثیر بگذارد.

 

هر رویکردی، مزایا و معایب خود را دارد اما برای اینکه تعیین کنید که چه ترتیبی از ورزش­‌های هوازی و وزنه زدن برای شما مناسب است، ضروریست که اهداف تناسب اندام خود را در نظر بگیرید. ادامه این مطلب را بخوانید تا بدانید که کدام برنامه ورزشی بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

ورزش هوازی قبل از وزنه زدن

 

مزایا:

 

طرفداران تمرینات هوازی قبل از تمرین با وزنه بر این باورند که این کار می­‌تواند با افزایش ضربان قلب، جریان خون را بهبود بخشد و انرژی بیشتری برای آماده­‌سازی بدن برای وزنه زدن در ست­‌های بعدی، فراهم کند. آن­‌ها همچنین معتقدند که تمرینات هوازی سبک می‌­توانند برای گرم کردن بدن مناسب باشند و استقامت قلبی عروقی شما را در دراز مدت بهبود بخشند. علاوه بر این، این رویکرد می‌­تواند خطر آسیب‌­دیدگی را کاهش دهد.

 

معایب:

 

علی‌رغم تمام فوایدی که ورزش هوازی می‌­تواند به همراه داشته باشد، زیاده‌­روی در انجام این تمرینات قبل از وزنه زدن، احتمالا منجر به خستگی در طول تمرین با وزنه می‌شود. زمانی که سطح انرژی شما کاهش می‌یابد، وزنه­‌های سبک‌تری بلند می‌کنید یا تعداد تکرارها را کاهش می‌دهید. همچنین ممکن است فرایند عضله­‌سازی در بدنتان کند شده و بنابراین اثربخشی تمرین شما را کم کند. ورزشکاران حرفه­‌ای به ما هشدار داده­‌اند که ورزش بیش از حد باعث از بین رفتن عضله می‌­شود. اما اگر هدف شما کاهش وزن و در عین حال بهبود استقامت است، تمرینات هوازی، بیشتر با برنامه شما هماهنگ هستند. پس تمرینات عملکردی و HIIT را برای رسیدن به اهداف خود در نظر داشته باشید.

 

ورزش هوازی بعد از وزنه زدن

 

مزایا:

 

استدلال کسانی که ورزش هوازی را بعد از تمرین با وزنه ترجیح می­‌دهند، این است که اولا، وزنه زدن ذخایر گلیکوژن شما را مصرف می‌کند؛ این امر بدن شما را مجبور می­‌کند تا در زمان انجام فعالیت‌­های هوازی، چربی‌­های خود را بسوزاند. علاوه بر این، اولویت دادن به تمرینات با وزنه می‌­تواند به شما کمک کند تا عضله بیشتری بسازید، که منجر به افزایش چربی­‌سوزی غیرفعال و بهبود ترکیب کلی بدن شما می­‌شود.

 

معایب:

 

اگر پس از تمرینات قدرتی، مستقیما یک تمرین هوازی شدید و طولانی داشته باشید، بدن مجبور می‌­شود که برای دریافت انرژی، بافت عضلانی خود را مصرف کند. در طول این جلسه هوازی، احساس خستگی می­‌کنید، سطح انرژیتان کاهش می­‌یابد و زمان ریکاوریتان طولانی می‌شود. با این حال، اگر هدف شما بهبود ترکیب بدن در حین عضله­‌سازی است، انجام تمرینات هوازی سبک بعد از وزنه زدن می­‌تواند ایده خوبی باشد.

 

 

ورزش هوازی

 

چند نکته کلیدی برای ورزش هوازی قبل یا بعد از وزنه زدن

 

اگر تصمیم دارید قبل از تمرین با وزنه، ورزش­‌های هوازی انجام دهید، مهم است که عضلات خود را به درستی گرم کنید. قبل از افزایش شدت تمرین، به مدت 5 تا 10 دقیقه با کمک فعالیت­‌هایی مانند پیاده‌­روی یا دویدن سبک، بدن خود را گرم کنید. علاوه بر این، سعی کنید بر روی تمریناتی تمرکز کنید که به تقویت گروه­‌های عضلانی مورد نظر شما در تمرینات با وزنه کمک کنند.

 

اگر ترجیح می‌­دهید بعد از تمرین با وزنه، هوازی کار کنید، مهم است که به درستی سرد شوید. این کار به کاهش درد عضلانی و کاهش زمان ریکاوری شما کمک می­‌کند. بعد از تمرین، حرکات کششی انجام دهید و با تمرینات هوازی با شدت کم، به مدت 5 تا 10 دقیقه بدن خود را به حالت استراحت ببرید.

 

شخصی­‌سازی برنامه ورزشی، مطابق با نیازهای بدن

 

در نهایت، بهترین زمان انجام ورزش­‌های هوازی به اهداف تناسب اندام شما بستگی دارد. اگر به دنبال عضله­‌سازی و بهبود قدرت خود هستید، احتمالا بهترین روش، انجام تمرینات با وزنه قبل از تمرینات هوازی است. از سوی دیگر، اگر به دنبال بهبود استقامت و سوزاندن چربی بیشتر در طول تمرین هستید، ابتدا تمرینات هوازی خود را کار کنید. ممکن است این کار در ابتدا بسیار طاقت­‌فرسا باشد، اما به محض اینکه مسیر تناسب اندام خود را پیدا کردید، به جای تاکید بر روی سوالاتی مانند هوازی قبل یا بعد از وزنه زدن، بر هدف اصلی خود تمرکز خواهید کرد.

 

اگر نمی­‌خواهید تمرینات خود را بر اساس حدس و گمان پیش ببرید و به جای آن مستقیما به سراغ آنچه که به طور خاص برای بدن شما مفید است بروید، انجام آزمایش استعدادیابی ورزشی و تناسب اندام حنیفا می­‌تواند شروعی قوی برای ساختن بدنی ایده­‌آل باشد. این آزمایش، بر اساس ویژگی­‌های ژنتیکی که در DNAتان حک شده است، اطلاعاتی درباره انواع تمرین‌هایی که برای شما مناسب­‌‍تر هستند در اختیارتان قرار می‌دهد که با توجه به آن­‌ها می‌توانید روتین‌ تمرینی خود را با آگاهی بیشتری طراحی کرده و سریع­تر به اهدافتان برسید.

پست های مرتبط