تغییر در هورمون‌ها چگونه بر سلامت شما تاثیر می‌گذارد؟

  • منبع: circle Dna
  • شنبه 14 مرداد 1402
  • 19 دقیقه مطالعه

تغییر در هورمون‌ها و عدم تعادل هورمونی می­‌تواند به طرق مختلف بر سلامت شما تاثیر بگذارد. هورمون‌های شما اساسا پیام‌رسان‌های شیمیایی بدن هستند و به بافت‌ها و اندام‌ها می­‌گویند که چه کاری انجام دهند. هورمون‌ها در کنترل همه چیز از جمله چرخه‌های تولید مثل و متابولیسم و حتی وزن و خلق‌وخوی شما نقش دارند.

 

متاسفانه، تعادل سطوح هورمونی به راحتی مختل می­‌شود. مثلا برخی از افراد با بیماری­‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی­کیستیک (PCOS)، به دنیا می­‌آیند که باعث عدم تعادل هورمونی می‌­شود. برای بسیاری دیگر، عدم تعادل هورمونی یا تغییرات در هورمون­‌ها در نتیجه قرار گرفتن در معرض محرک‌های خاصی اتفاق می‌­افتد.

 

در طول زندگی، سطح هورمون‌ها به طور طبیعی بالا و پایین می‌رود، اما این تغییرات در دوره‌های خاصی از زندگی شما شدیدتر می‌­شوند.

 

به عنوان مثال، تغییرات هورمونی، در دوران بلوغ، بارداری یا یائسگی بیشتر اتفاق می­‌افتد. تقریبا همه فعالیت‌های روزانه، از غذاهایی که می­‌خورید و رفتارهای غذایی گرفته تا سطح استرس یا استفاده از برخی داروها، می‌تواند باعث نوساناتی در سطح هورمون­‌های شما شود.

 

از آنجایی که هورمون‌ها نقش مهمی در عملکرد بدن و مغز دارند، حتی کوچک‌ترین تغییرات در آن­‌ها نیز می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت شما به جای بگذارد.

 

هفت راهی که تغییرات هورمونی بر سلامت شما تاثیر می­‌گذارند

 

تغییرات هورمونی مسبب بروز بسیاری از بیماری‌ها هستند. تغییرات بسیار جزئی در مقدار هورمون‌ها وعدم تعادل هورمونی،  می‌­تواند تاثیرات سوء زیادی بر سلامت شما داشته باشد.

 

مشکلات هورمونی مزمن و طولانی مدت می‌­توانند باعث فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی (به علت تغییرات هورمون استرس یا کورتیزول)، افسردگی یا اضطراب (دوپامین و سروتونین) و حتی کاهش توده عضلانی (تغییر در هورمون­‌های رشد) شود. در ادامه به برخی از رایج‌­ترین راه­‌های تاثیر تغییرات هورمونی بر سلامتی اشاره خواهد شد:

 

1. افزایش وزن و کنترل وزن

 

نوسانات هورمونی می­‌توانند به طرق مختلف باعث افزایش وزن و مشکلات کنترل وزن شوند. این موضوع ارتباط زیادی با هورمون استروژن دارد. در طول چرخه قاعدگی، کاهش سطح استروژن می­‌تواند باعث تغییرات خلقی در برخی از زنان شود و آن­‌ها را وادار می‌کند که به سمت غذاهایی با چربی و کالری بالاتر بروند؛ این حالت اغلب به عنوان «پرخوری احساسی» شناخته می‌شود.

 

کاهش سطح استروژن همچنین بر سطوح لپتین، هورمونی که مسئول مهار گرسنگی است، تاثیر می­‌گذارد. یائسگی هم می­‌تواند منجر به مشکلات قابل توجهی در افزایش وزن شود که ناشی از نوسانات استروژن هستند.

 

کم­‌کاری تیروئید، وضعیتی که با سطوح پایین هورمون­‌های تیروئید مرتبط است، باعث کند شدن متابولیسم می‌­شود. این بدان معناست که شما غذایی را که می‌خورید آهسته‌تر می‌سوزانید. این اتفاق حتی زمانی که بیشتر از حد معمول غذا نمی‌خورید نیز می‌­افتد که منجر به افزایش وزن می‌شود.

 

سندرم کوشینگ، وضعیتی که در آن بدن کورتیزول بیشتری تولید می‌کند، می‌تواند منجر به افزایش سریع وزن در قسمت‌های خاصی از بدن مانند صورت، گردن و سینه شود.

 

2. اضطراب و افسردگی

 

عدم تعادل هورمونی اغلب تاثیراتی جدی بر احساسات ما می­‌‌گذارد. برای زنان، استروژن و پروژسترون تاثیر قابل توجهی بر خلق‌وخو دارند. زنان یائسه معمولا به دلیل تغییر در این هورمون‌ها، تغییرات خلقی را تجربه می‌­کنند. مردانی که سطح تستوسترون کمتری دارند نیز ممکن است از افسردگی، اضطراب و خستگی رنج ببرند.

 

اگر پرکاری تیروئید دارید، به این معنی است که سطح هورمون تیروئید در بدن شما زیاد بوده  و متابولیسم شما را تسریع می­‌کند. این می‌­تواند باعث عصبی شدن، اضطراب، تحریک­‌پذیری و بی‌قراری شود. کورتیزول اضافی ناشی از دوره‌های استرس، می‌تواند سطوح احساسات منفی شما از جمله اضطراب و افسردگی را نیز افزایش دهد.

 

مشکلات مربوط به سطح دوپامین در مغز نیز ممکن است منجر به افسردگی شود؛ دوپامین یک بازیگر اصلی در سیستم پاداش مغز که مسئول ایجاد احساس لذت است، می‌­باشد. افراد با سطوح پایین دوپامین و همچنین عدم تعادل در سطح سروتونین، بیشتر در معرض افسردگی هستند. داروهای افسردگی در کنار سایر داروها به تعادل مجدد این هورمون­‌ها کمک می­‌کنند.

 

3. مشکلات باروری

 

وقتی صحبت از باروری می‌­شود، چندین هورمون درگیر هستند. کمبود تستوسترون در مردان می‌­تواند منجر به مشکلاتی در باروری و تعداد اسپرم شود. مشکلات مربوط به سطح استروژن در زنان منجر به قاعدگی نامنظم شده و ممکن است باردار شدن را دشوارتر کند.

 

برخی از افراد مبتلا به بیماری­‌های ناشی از عدم تعادل هورمونی، مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، به احتمال بیشتری با مشکلات باروری دست و پنجه نرم می­‌کنند. در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، عدم تعادل هورمونی، در سیستم تخمک‌­گذاری اختلال ایجاد می­‌کند و اگر زنان تخمک‌­گذاری نداشته باشند نمی­‌توانند باردار شوند.

 

با این حال، داروهای تجویزی برای تحریک تخمک­‌گذاری و افزایش شانس باردار شدن در دسترس هستند. در دوران بارداری نیز عدم تعادل هورمونی می‌­تواند منجر به میزان بالاتری از عوارض در دوران بارداری شود. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در معرض خطر بالاتری برای تجربه موارد زیر هستند:

 

  • سقط جنین
  • دیابت بارداری
  • مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی)
  • وزن بالا هنگام تولد

 

آکنه

 

4. آکنه و مشکلات پوستی

 

آیا تا به حال متوجه شده­‌اید که در طول دوره­‌های استرس بیشتر با آکنه دست و پنجه نرم می­‌کنید؟ استرس که توسط سطوح بالای هورمون کورتیزول ایجاد می‌شود، با افزایش تولید چربی در پوست، می‌تواند منجر به افزایش جوش‌ها شود.

 

هورمون‌­های استرس همچنین می‌­توانند سطح هورمون­‌های مسئول تنظیم تولید سبوم (یک ماده روغنی که توسط غدد چربی تولید می‌شود) را مختل کنند. در این حالت منافذ پوست  بیشتر مسدود می‌­شوند. اشکال مختلف عدم تعادل هورمونی، از جمله تغییرات در سطح استروژن و تستوسترون در افرادی که در دوران بلوغ هستند، می­‌تواند منجر به مشکلاتی در تولید سبوم شود.

 

استروژن و تستوسترون معمولا در شروع "آکنه هورمونی" یا "آکنه بزرگسالان" نقش دارند. در دوران بارداری، یائسگی یا تستوسترون درمانی، تغییر در هورمون­‌های جنسی نحوه عملکرد سلول‌­های پوست را تغییر می‌­دهد. برخی از پزشکان حتی داروهای ضدآندروژن و قرص‌­های ضدبارداری را برای کمک به درمان آکنه هورمونی تجویز می­‌کنند.

 

مشکلات پوستی می‌­توانند به دلیل بیماری­‌های ژنتیکی پوست نیز به وجود بیایند. با استفاده از آزمایش ژنتیک پوست و پوست پیشرفته حنیفا، با مشخصات ژنتیکی منحصر به فرد پوست خود آشنا شوید و با آگاهی بیشتر مشکلات پوستیتان را حل کنید.

 

5. ریزش مو

 

تغییرات هورمونی، به جز تاثیر بر پوست شما از منظر تولید سبوم، می‌تواند بر سلول‌های پوست پوشاننده فولیکول‌های مو نیز تاثیر بگذارند و باعث ریزش و نازک شدن مو شوند. هورمون جنسی دی‌­هیدروتستوسترون (DHT) به شدت در چرخه رشد مو نقش دارد.

 

سطوح بالای آندروژن‌هایی مانند مانند DHT، می‌­تواند فولیکول­‌های مو را کوچک کرده و چرخه رشد مو را کوتاه کنند. این امر باعث ریزش مو شده و موهای جدید، نازک‌­تر و شکننده‌­تر به نظر می‌­رسند. ریزش مو با الگوی مردانه اغلب با کاهش سطح آندروژن نیز مرتبط است. این شکل از ریزش مو اغلب باعث ایجاد مشکلاتی به خصوص در قسمت جلویی و تاج سر می‌­شود.

 

محققان هاروارد پیشنهاد کرده‌­اند که استرس مزمن و هورمون­‌هایی مانند کورتیزولِ مرتبط با استرس نیز می‌توانند منجر به ریزش مو شوند. استرس مزمن به ساقه­‌ مو آسیب رسانده و رشد مو طبق چرخه استاندارد رشد را متوقف می­‌کند.

 

تغییرات هورمونی ممکن است باعث ریزش موی موقت شوند. ریزش مو در دوران بارداری، زایمان و شروع یائسگی برای زنان بسیار رایج است. این­‌ها نتیجه تغییرات در سطح هورمون­‌های جنسی می­‌باشند.

 

6. مشکلات تمرکز

 

تحقیقات نشان داده است که هورمون‌­های مختلف می­‌توانند بر تمرکز تاثیر بگذارند. در زنان، هورمون زنانه استروژن نقش مهمی در عملکردهای شناختی دارد و به پردازش اطلاعات و به خاطر سپردن کلمات کمک می­‌کند. بنابراین هنگامی که یک زن در میانه چرخه قاعدگی خود قرار دارد، ممکن است حافظه و پردازش اطلاعات او تحت تاثیر قرار گیرند.

 

در دوران پیش از یائسگی و پس از یائسگی نیز زنان شکایات بیشتری از مشکل تمرکز و حافظه دارند. کم­‌کاری تیروئید هم با کاهش حجم هیپوکامپ مرتبط است.

 

علاوه بر این، سطوح پایین تیروئید می‌­تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات شناختی، از جمله مشکل در تمرکز و "مه مغزی" شود.

 

7. سرطان و دیگر بیماری‌­ها

 

از آنجایی که هورمون‌ها تاثیر قابل توجهی بر عملکرد بدن ما دارند، عدم تعائل هورمونی، ممکن است منجر به بروز بیماری‌­های مزمن مختلفی شود. در ایالات متحده، دیابت شایع­‌ترین بیماری غدد درون­‌ریز (مربوط به هورمون) است. در افراد مبتلا به دیابت، لوزالمعده نمی‌­تواند انسولین را به اندازه کافی تولید کند و یا بدن نمی‌تواند به درستی از آن استفاده کند.

 

سایر بیماری­‌هایی که ممکن است از عدم تعادل هورمونی ناشی شوند:

 

  • بیماری‌های قلبی: تغییر سطوح انسولین و سطوح بالای هورمون‌­های خاص مانند کورتیزول و حتی استروژن، می‌­توانند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهند. هورمون­‌ها بر بسیاری از بخش‌های سیستم قلبی-عروقی از جمله مدیریت قلب و عروق تاثیر می­‌گذارند. نوسانات هورمونی می‌­توانند منجر به فشارخون بالا، کلسترول بالا و افزایش خطر حمله قلبی شوند.

 

  • مشکلات خواب: ملاتونین هورمونی است که توسط غده پینه‌­آل ترشح می‌شود و به تنظیم چرخه خواب-بیداری و سایر فرآیندها کمک می­‌کند. عدم وجود ملاتونین کافی در سیستم شما، ممکن است باعث شود که برای به خواب رفتن در شب دچار مشکل شوید. هورمون‌ها همچنین می‌­توانند باعث مشکلات آپنه انسدادی خواب شوند.

 

  • سرطان: مطالعات نشان می‌­دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان، با سطح استروژن و پروژسترون ساخته شده توسط تخمدان‌­ها مرتبط است. هورمون‌ها چگونگی و زمان تکثیر سلول‌ها را کنترل کرده و تغییرات هورمونی می‌توانند در این فرآیند اختلال ایجاد کند و باعث سرطان‌های مختلف شوند. عدم تعادل هورمونی با سرطان آندومتر نیز مرتبط است.

 

هورمون

 

سایر مشکلات ناشی از عدم تعادل هورمونی

 

عدم تعادل هورمونی، موضوعی پیچیده است. مجموعه‌ای از هورمون‌ها در بدن انسان مسئول فرآیندهای مختلف هستند که عدم تعادل در هر یک از آن­‌ها می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی شود، از جمله:

 

  • اختلالات گوارشی: نوسانات یا عدم تعادل هورمونی می‌­تواند بر سرعت حرکت غذا در روده تاثیر بگذارد و باعث اسهال، حالت تهوع و معده درد شود.
  • خستگی: سطوح پایین هورمون تیروئید معمولا با طیف وسیعی از علائم از جمله خستگی و مشکل در تمرکز همراه است.
  • نوسانات خلقی: تغییرات استروژن و تستوسترون همچنین می‌­توانند بر سروتونین، دوپامین و نوراپی­نفرین نیز تاثیر بگذارند و باعث نوسانات خلقی و تحریک‌­پذیری شوند.
  • سردرد: کاهش سطح استروژن در زنان در طول دوره­‌های قاعدگی یا در دوره پس از یائسگی، با افزایش خطر میگرن و سردرد مرتبط است.
  • میل جنسی: سطوح پایین تستوسترون یکی از دلایل رایج کاهش میل جنسی است. سطوح پایین استروژن نیز ممکن است منجر به خشکی واژن و همچنین ایجاد مشکلاتی در میل جنسی می­‌گردد.

 

چگونه بر عدم تعادل هورمونی غلبه کنیم

 

اولین قدم در درمان عدم تعادل هورمونی، درک علت آن است. برای مثال، اگر به دلیل افزایش استرس، از تغییرات موقتی در هورمون‌ها رنج می‌برید، بهترین راه‌حل این است که راه‌هایی برای کاهش استرس پیدا کنید و تکنیک‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید.

 

اگر سطوح هورمونی شما به طور مداوم کمتر از حد نرمال باشد، درمان اصلی معمولا درمان جایگزینی هورمون خواهد بود. بسته به اینکه سطح کدام هورمون پایین است، ممکن است نیاز به مصرف قرص یا تزریق داشته باشید تا بتوانید دوباره سطح هورمون خود را به تعادل برسانید. به عنوان مثال، دوز پایین استروژن، یک درمان رایج برای افرادی است که در دوران یائسگی قرار دارند. قرص‌­های هورمون تیروئید نیز می‌­توانند به افراد مبتلا به کم‌­کاری تیروئید کمک کنند.

 

درمان­‌های دیگر مشکلات هورمونی عبارتند از:

 

مکمل­‌ها

 

مکمل­‌های طبیعی می­‌توانند به برخی از افراد کمک کنند تا مشکلات ناشی از عدم تعادل هورمونی را مدیریت کنند. روغن گل مغربی یک درمان رایج برای کنترل تحریک‌­پذیری ناشی از یائسگی است. جینسینگ هم معمولا برای تحریک­‌پذیری ناشی از اضطراب توصیه می‌­شود.

 

بسیاری از این مکمل‌ها حاوی هورمون‌های مشتق شده از گیاهان یا «هورمون‌های زیستی» هستند که از نظر شیمیایی شبیه هورمون‌های طبیعی بدن می‌باشند. با این حال، هیچ تحقیقی درباره موثر بودن این مکمل‌­ها  در دسترس نیست.

 

تغییرات رژیم غذایی

 

دکتر ناتاشا ترنر در حوزه "رژیم غذایی هورمونی" به خوبی شناخته شده است. این رژیم یک فرآیند سه مرحله‌ای و ۶ هفته‌ای است که برای ارتقای تعادل هورمونی از طریق ورزش، سم‌زدایی و استفاده از مکمل‌­ها طراحی شده است. این فرآیند، آنچه که می‌­خورید را تنظیم کرده و زمان مناسب برای غذا خوردن به منظور حمایت از سطوح هورمونی سالم را برنامه ریزی می‌کند.

 

به گفته نویسنده، رژیم غذایی هورمونی، در صورت ترکیب با سایر تغییرات سبک زندگی، مانند مدیریت استرس، خوب خوابیدن و ورزش منظم، می‌­تواند به تعادل مجدد هورمون‌­ها کمک کند.

 

تغییر سبک زندگی

 

بسیاری از تغییرات در سبک زندگی می‌­توانند به تعادل هورمون­‌های شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر در معرض دوره‌های منظم استرس قرار می‌گیرید که باعث می‌­شود سطح کورتیزول شما افزایش یابد، می‌توانید برای آرامش و کاهش قرار گرفتن در معرض عوامل استرس‌زا، تمرین یوگا را امتحان کنید. علاوه بر این بهتر است از روابط سمی اجتناب کنید و یا در صورتی که شغل شما بیش از حد استرس‌­زا است، شغلتان را تغییر دهید.

 

کاهش وزن می‌­تواند راهکار خوبی برای تعادل مجدد هورمون­‌ها باشد، با این حال عدم تعادل هورمونی نیز می­‌تواند باعث کاهش وزن شود.

 

مدیریت هورمون‌­ها

 

هورمون­‌ها نقش مهمی در تفکر و احساسات و همچنین نحوه عملکرد بدن شما دارند. یادگیری نحوه عملکرد هورمون‌ها و همچنین کارهایی که می‌توانید برای بازگرداندن آن‌­ها به تعادل انجام دهید، راه فوق‌العاده‌ای برای افزایش سلامتی شما می‌­باشد.

 

پست های مرتبط