سبزیجات برای کودکان: چگونه فرزند خود را به خوردن سبزیجات ترغیب کنید؟

  • منبع: circledna
  • دوشنبه 18 دی 1402
  • 15 دقیقه مطالعه

گاهی اوقات، آماده کردن سبزیجات برای بچه‌ها هم‌چون یک کابوس است و مجبور کردن آن­‌ها به خوردن سبزیجات می‌تواند شام خانوادگی شما را به درامی پر از اشک و کلمات تند تبدیل کند. اگرچه ممکن است نیت خوبی داشته باشید، اما مجبورکردن فرزندان‌تان به خوردن غذاهایی که دوست ندارند، منجر به ارتباط ناسالم آن­‌ها با غذا و رقم خوردن خاطرات بد از زمان صرف غذا می­‌شود.

 

تلاش برای ایجاد تعادل در وعده‌های غذایی یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است، زیرا سبزیجات بخشی از پنج گروه اصلی غذایی و سرشار از مواد مغذی هستند؛ اما در عین حال، دیدن بچه‌های کوچکی که به محض مشاهده‌ی سبزیجات بینی‌شان را می‌چرخانند غیرعادی نیست. در واقع، وادار کردن بچه‌­ها، به خصوص بچه­‌های بدغذا، به خوردن سبزیجات می‌­تواند امری چالش برانگیز باشد.

 

اگر خوش‌­شانس باشید، فرزندتان از انواع سبزیجات و بسیاری از غذاهای جدید دیگر استقبال می‌کند. اما اگر بچه‌هایتان سخت‌تر غذا می‌خورند، نگران نباشید و خودتان را سرزنش نکنید. یک مطالعه در هاروارد نشان داد که همه‌ی کودکان به نوعی یا در مقطعی از دوران کودکی خود به غذا خوردن حساس هستند، زیرا غذا و آن‌چه می­‌خورند راهی برای اثبات استقلال‌شان است. علاوه بر این، برخی از بچه­‌ها می­‌توانند خلق و خوی بسیار سرسختی داشته باشند و به طور طبیعی نسبت به دیگران حساس‌­تر باشند، بنابراین از خوردن انواع سبزیجات اجتناب می­‌کنند.

 

بعضی از بچه‌­ها با کمک روش‌­های مختلف تهیه‌ی سبزیجات، قادرند به آرامی به خوردن و لذت بردن از سبزیجات عادت کنند. با تنوع دادن به برنامه‌ی غذایی فرزندتان، به ویژه با کمک میوه‌­ها و سبزیجات خرد شده، از بد غذا شدن آن‌­ها جلوگیری کنید. سبزیجات، مواد مغذی لازم برای رشد و نمو را فراهم می‌­کنند، بنابراین گنجاندن آن­‌ها در رژیم بچه‌­ها حیاتی است؛ حتی اگر فرزندتان در برابر سبزی خوردن تا حدودی مقاومت می­‌کند، لازم است راهی برای حل این مشکل پیدا کنید. اگر می‌­خواهید این کار را زودتر شروع کنید، بهتر است سعی کنید که فرزندان خوش‌خوراکی را تربیت کنید. اگر علاقه‌­مند کردن فرزندتان به سبزیجات برای‌تان سخت است، نکات زیر می‌­توانند به شما کمک کنند.

 

وارد کردن سبزیجات به رژیم غذایی کودکان را زود شروع کنید.

 

فاز مستقل شدن کودک، معمولا در دو سالگی شروع می­‌شود، به همین دلیل است که به آن مرحله‌ی­ «دوهای وحشتناک» می­‌گویند. اگر می‌خواهید احتمال علاقه کودک‌تان به غذاهای حاوی سبزیجات را افزایش دهید، باید زودتر آن را وارد برنامه غذایی‌شان کنید تا از بد غذا شدن فرزندتان جلوگیری کنید. انواع مختلف سبزیجات را در وعده­‌های غذایی مختلف ارائه دهید.

 

ممکن است وسوسه ‌شوید که بچه‌های خردسال خود را به دلیل متنفر بودن از کلم بروکلی له شده یا اسفناج بخارپز شده، لوس کنید و غذای دیگری برای‌شان تهیه کنید، اما بهتر است این کار را انجام ندهید. رفتار خوب را الگو قرار دهید و اجازه دهید فرزندان‌تان آن‌چه را که برای همه روی میز قرار دارد، بخورند. اگر خودتان هم سبزیجات مصرف نمی‌­کنید، نمی‌­توانید انتظار داشته باشید که بچه­‌هایتان مایل باشند این رویه را پیش بگیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر والدین یکی از غالب‌ترین جنبه‌هایی است که رفتار غذایی و انتخاب‌­های غذایی کودک را تعیین می‌کند.

 

ناامید نشوید و ترغیب فرزندتان برای مصرف سبزیجات ادامه دهید.

 

اگر بچه‌های‌تان از خوردن سبزیجات خاصی امتناع می‌کنند، فورا تسلیم نشوید. در عوض، نحوه‌ی آماده­‌سازی غذا و اندازه‌ی وعده‌­ها را در نظر داشته باشید. همان سبزیجات را با روش‌­های مختلف پخت‌وپز ارائه دهید و از فرزندان‌تان بخواهید با دو تا سه لقمه شروع کنند. خوردن میزان کمی از این غذاها، از بهانه‌­گیری فرزندتان جلوگیری می‌­کند زیرا در مقایسه با یک وعده‌ی کامل، قابل تحمل‌­تر است. مهم‌­تر از آن، به آن‌چه فرزندتان دوست دارد توجه کنید. شاید کودکی گل کلم خام را دوست نداشته باشد اما پوره‌ی گل کلم را به همراه پوره‌ی سیب زمینی بخورد. به همین ترتیب، ممکن است کسی اسفناج سرخ شده دوست نداشته باشد، اما عاشق املت اسفناج با پنیر باشد. برخی از کودکان نیز سبزیجات سرد را به جای گرم ترجیح می‌­دهند.

 

به آماده‌­سازی غذا توجه کنید و زمان صرف غذا را سرگرم­‌کننده کنید.

 

ممکن است شما هم به یاد داشته باشید که در کودکی، همواره از بازی کردن با غذای‌تان منع می‌­شدید. حال برای فرزندان خودتان برعکس این کار را انجام دهید تا بتوانند رابطه‌ی سالم‌­تری با غذا، به خصوص سبزیجات، برقرار کنند. به جای سبزیجاتی که خیلی ساده خرد شده‌­اند و خسته‌کننده به نظر می­‌رسند، از سبزیجات یا شیرینی­‌هایی با برش‌­های کوچک به شکل ستاره، گل و قلب استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید برای جذاب‌­تر کردن وعده‌­های غذایی از اشکال ساده‌­ای مانند دایره‌ و مثلث‌ و هم‌چنین بشقاب­‌های رنگارنگ استفاده کنید.

 

هنگامی که غذا به شیوه‌­ای سرگرم­‌کننده ارائه می­‌شود، کودکان ارتباط مثبتی با این تجربه برقرار می­‌کنند. به یاد داشته باشید، ظاهر غذا مهم است، به همین دلیل است که رستوران­‌های سطح بالا برای تزئین بشقاب­‌ها زحمت مضاعفی می­‌کشند. در واقع، مردم قبل از این‌که حتی غذا را بچشند ابتدا با چشمان خود غذا می­‌خورند. وقتی سبزیجات اشتهاآور و سرگرم­‌کننده به نظر می‌­رسند، ممکن است اضطراب فرزندان شما در مورد وعده­‌های غذایی و اجبار غذا خوردن را کاهش دهند. استفاده از یک بشقاب تزئین شده با سبزیجات خردشده، کودکان را قادر می­‌سازد تا غذا را لمس کنند، احساس کنند، ببینند و بو بکشند. فرزندتان حتی می‌­تواند با له کردن لوبیا یا نخود، حس شنوایی خود را هم فعال کند. به طور کلی تلاش کنید که به جای جنگیدن بر سر غذا، برای فرزندتان یک تجربه‌ی چالش­‌برانگیز و سرگرم­‌کننده رقم بزنید.

 

به همراه فرزندتان خرید کنید و غذا بپزید.

 

از فرزندان‌تان برای تهیه‌ی لیست خرید کمک بگیرید و آن‌­ها را با خود به فروشگاه ببرید تا رابطه‌ی دوستانه‌­تری با سبزیجات برقرار کنند. به آن‌ها اجازه دهید تا محصولات را در دست بگیرند، در کیسه بگذارند و وزن کنند تا با سبزیجات احساس راحتی بکنند. سبزی­‌های مختلف را به آن‌ها معرفی کنید، طعم آن‌­ها را توصیف کنید و برای فرزندتان در مورد خواص‌شان صحبت کنید. حتی اگر به فروشگاه نمی­‌روید، می­‌توانید آنلاین هم خرید کنید. به هرحال، چه در فروشگاه و چه در خرید آنلاین، از فرزندان خود بخواهید که به شما کمک کنند تا مواد غذایی را بسته‌­بندی کنید. سپس، همان‌طور که برای منوی هفته‌ی خود برنامه­‌ریزی می­‌کنید، از آن­‌ها کمک بخواهید. از فرزندتان بخواهید که یک یا دو سبزی را انتخاب کند و بگوید که دوست دارد آن را به چه روشی آماده کنید. شما هم‌چنین می­‌توانید آن­‌ها را با فعالیت­‌های مناسب سن‌شان در هنگام آماده‌سازی وعده­‌های غذایی سرگرم کنید. این فعالیت­‌ها عبارتند از:

 

  • به بچه­‌های کوچک‌­تر اجازه دهید تا سبزی‌­های نرم مانند اسفناج یا کلم پیچ را پاره کنند و در مخلوط‌­کن بریزند.

 

  • از آن­‌ها بخواهید پیتزاها را با سبزیجات رنگارنگ تزئین کنند.

 

  • بچه‌­های بزرگ­‌تر می­‌توانند در خرد کردن سبزیجات برای کلوچه و پن‌کیک کمک کنند.

 

  • با نظارت والدین، بچه­‌های بزرگ‌­تر نیز می­‌توانند سبزیجات را خرد کرده و حتی تفت دهند.

 

درگیر کردن فرزندان‌تان با خرید و تهیه‌ی غذا می­‌تواند علاقه‌ی آن‌­ها را به سبزیجات افزایش دهد. هنگامی‌که کودک در آماده­‌سازی وعده‌­ها نقش دارد، هیجان بیش‌تری برای خوردن غذا خواهد داشت. این یک برد دو طرفه است زیرا نه تنها آن­‌ها را وادار به خوردن غذاهای مغذی می­‌کنید، بلکه به آن­‌ها مهارت‌­های زندگی را نیز می­‌آموزید!

 

مصرف سبزیجات در کودکی

 

خلاق باشید و راهی برای افزودن سبزیجات به غذای مورد علاقه فرزندتان پیدا کنید.

 

برای بچه‌­هایی که به شدت بهانه‌­گیر هستند و به سختی سبزیجات را می­‌پذیرند، ممکن است مجبور باشید خلاقیت بیش‌تری به خرج دهید. شما می­‌توانید سبزیجات را در وعده های غذایی مورد علاقه‌ی آن‌­ها بگنجانید تا تمایل بیش‌تری برای امتحان کردن آن‌ها داشته باشند. برای مثال می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

 

  • به غذاهایی مثل کوفته، کلم بروکلی خرد شده اضافه کنید.

 

  • در ماکارونی، کدو سبز رشته‌­ای بریزید.

 

  • ناگت مرغ سبزیجات را خودتان درست کنید.

 

  • سبزیجات را به همراه پنیر، در املت بریزید.

 

  • با برنج گل کلم یا خود گل کلم، تارت درست کنید.

 

  • با سبزیجات رنده شده، میت لوف درست کنید.

 

راه‌­های متعددی برای اضافه کردن سبزیجات به غذای بچه­‌هایی که این مواد را دوست ندارند، وجود دارد. وقتی سبزیجات در میان وعده‌های غذایی لذیذ پنهان می‌شوند، کمتر احتمال دارد که فرزند بدغذای شما، متوجه آن بشود. شاید در نهایت بتوانید به آرامی به آن­‌ها بقبولانید که سبزیجات بد نیستند و در واقع در تمام این مدت، آن­‌ها را به همراه وعده‌­های غذایی‌شان مصرف می­کرده‌­اند.

 

در مورد فرزند بدغذا با یک متخصص مشورت کنید.

 

خلق‌وخوی یک بچه می‌­تواند در غذا خوردن او هم نقش داشته باشد. گاهی اوقات، حساس بودن به غذا می‌تواند بخشی از یک مسئله‌ی بزرگ‌تر باشد. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه دوک انجام شد، نشان داد که افراد بدغذا احتمالا علائم افسردگی و اضطراب را دارند. از این‌رو، کودکانی که در کنترل احساسات خود مشکل دارند، در مورد آن‌چه که می‌­خورند نیز حساس‌­تر هستند.

 

اگر فرزندان شما نسبت به غذاها رفتارهایی غیرمنطقی و فراتر از لجبازی طبیعی کودکان در برابر سبزیجات، نشان می‌­دهند ممکن است عاقلانه باشد که این مسائل را با پزشک اطفال در میان بگذارید. با پزشک خانواده خود حتما مشورت کنید، به خصوص اگر بدغذایی با چالش‌­های رفتاری هم همراه هست. بهتر است به جای این‌که منتظر تشدید آن‌­ها باشید، با این مسائل مقابله کنید.

 

هم‌چنین اگر همه‌ی اعضای خانواده‌ی شما برای آگاهی از نیازهای تغذیه‌­ای ژنتیکی خود، آزمایش ژنتیک تغذیه‌ی حنیفا را انجام دهند، می‌تواند کمک بزرگی به این مساله باشد. این تست یک آزمایش DNA غیرتهاجمی است که فقط به یک سواب ساده‌ی بزاق نیاز دارد. با این روش دیگر لازم نیست نگران ناراحتی بچه‌­ها باشید، زیرا سواب هیچ دردی ندارد و تنها کمی گونه­‌شان را قلقلک می­‌دهد.

گزارشی که از نتایج حاصل از این آزمایش به دست شما می‌­رسد، اطلاعاتی مانند نیازها و حساسیت‌های تغذیه‌­ای، رژیم غذایی مناسب و موارد دیگر را در اختیارتان قرار خواهد داد. با این گزارش‌ها و بینش‌های DNA، می‌توانید بر اساس روشی که بدن با گروه‌های غذایی مانند چربی‌ها، لبنیات، کربوهیدرات‌ها و غیره برخورد می‌کند، بهترین برنامه غذایی را برای هر فرد در خانواده‌تان پیدا کنید. هنگامی که پروفایل تغذیه‌ی ژنتیکی خود را در دست داشته باشید، می­‌توانید نیازهای غذایی خانواده را بر اساس ژنتیک‌شان درک کنید و وعده­‌های غذایی را جوری برنامه­‌ریزی کنید که سلامت شما و فرزندان‌تان تضمین شود.

پست های مرتبط