فواید تماشای فیلم­‌های ترسناک برای سلامت روان

  • منبع: circledna
  • دوشنبه 17 مهر 1402
  • 15 دقیقه مطالعه

 

اگر اخیرا فیلم­‌های ترسناک تماشا کرده­‌اید، ممکن است احساس شادی بیشتری داشته باشید! در واقع، شاید تعجب کنید اگر بدانید تماشای فیلم­‌های ترسناک دارای مزایایی برای سلامتی هستند. تماشای دیوانه‌های اره برقی به دست که در تعقیب طبیعت­‌گردها هستند ممکن است بهترین راه برای بهبود سلامت روان شما به نظر نرسد! با این حال، مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که فیلم‌های ترسناک با تمام شکوه خون‌­آلود خود می‌توانند ابزاری قدرتمند برای مبارزه با اضطراب و سایر اختلالات رایج باشند. البته ممکن است این امر برای همه صادق نباشد، اما اگر از فیلم­‌های ترسناک لذت می‌‍­برید، دفعه بعد که احساس اضطراب کردید، یکی از آن‌ها را تماشا کنید و ببینید چه اتفاقی می‌­افتد.

 

آیا می‌دانید تماشای فیلم‌­های ترسناک چه مزایایی برای سلامت روان  دارند؟

 

مطالعه‌­ای که اخیرا انجام شد نشان داد که طرفداران فیلم‌های ترسناک و افرادی که به‌عنوان «کنجکاو بیمارگونه» تعریف می‌شوند، در طول همه‌گیری کووید-19 مشکلات سلامت روان کمتری داشته‌اند. تنها این مطالعه نیست که این مساله را کشف کرده است؛ گزارش‌­های مختلف دیگر هم به این نتیجه رسیده‌­اند که فیلم‌­های ترسناک برای کاهش استرس و تقویت خلق‌وخوی شما عالی هستند. تماشای گاه به گاه فیلم‌های ترسناک راهی عالی برای افزایش هیجان است اما همچنین راهی فوق‌العاده برای تنظیم احساساتتان هم می­‌باشد. بیایید مزایای تماشای فیلم‌­های ترسناک بر سلامت روان  را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم:

 

مزایای تماشای فیلم‌­های ترسناک

 

مفهوم بهبود سلامت روان از طریق تماشای فیلم‌های ترسناک در ابتدا ممکن است کمی غیرعادی به نظر برسد، اما زمانی که به علم پشت آن بپردازیم، منطقی‌تر خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که فیلم‌های ترسناک می‌توانند برای سلامت روانتان فوق‌العاده باشند، این است که به شما در ایجاد انعطاف‌پذیری کمک می‌کنند. وقتی یک فیلم ترسناک تماشا می‌کنید، مغزتان واکنش‌های ترسی را به گونه‌ای نشان می‌دهد که انگار خودتان در حال تجربه وقایع هستید.

به عبارت دیگر، هنگام تماشای فیلم، قلب شما شروع به تپیدن می‌کند، نفس‌های سنگین‌تری می‌کشید و سیستم عصبیتان ترشح آدرنالین و کورتیزول (هورمون استرس) را تحریک می‌کند.در واقع تماشای فیلم‌های ترسناک شما را از نظر ذهنی قوی‌­تر می­‌کند.

 

درست مانند ورزش دادن ماهیچه‌­ها در باشگاه که شما را از نظر جسمی قوی­‌تر می­‌کند، تماشای فیلم‌های ترسناک نیز توانایی شما برای کنار آمدن با احساس ترس و وحشت نیز مقابله با موقعیت­‌های ترسناک را بهبود می­‌بخشد. در طول تجربه تماشای این فیلم‌ها، شما به طور فعال (و داوطلبانه) خود را در معرض محرک‌هایی قرار می‌دهید که اضطراب را تحریک می‌کنند و یاد می‌گیرید که چگونه استرس را در لحظه مدیریت کنید. شما در حال ایجاد مهارت­‌های ارزشمند مدیریت اضطراب هستید.

به زبان ساده، فیلم‌­های ترسناک به تدریج به ما می‌­آموزند که مهم نیست که چقدر در یک لحظه خاص احساس وحشت کنیم، ما می­‌توانیم از این ترس جان سالم به در ببریم و یک روز دیگر هم زندگی کنیم.

 

 

احساس ترس می‌­تواند یک رهاسازی عاطفی عالی باشد

 

همانطور که گریه کردن فوایدی برای سلامتی دارد، تماشای فیلم‌­های ترسناک و احساس ترس برای لحظه‌­ای موقت نیز برای سلامتی مفید است. جدای از افزایش تدریجی انعطاف­‌پذیری شما در برابر ترس، فیلم­‌های ترسناک می­‌توانند از جهات دیگر نیز تاثیر مثبتی بر سلامت روان شما بگذارند.

وس کریون، کارگردان تحسین شده فیلم «کابوس در خیابان الم»، توضیح می‌دهد که فیلم‌های ترسناک در واقع ترس ایجاد نمی‌کنند، بلکه به ما اجازه می‌دهند «ترس‌هایمان را رها کنیم». وقتی در حال تماشای یک فیلم ترسناک هستید، قرار گرفتن در معرض ترس را کنترل می­‌کنید و استرس را به شیوه‌ه­ای استراتژیک رها می­‌کنید.

هنگام تماشای یک فیلم ترسناک می‌­توانید تعیین کنید که چقدر می‌خواهید بترسید. اگر بیش از حد احساس ترس می­‌کنید، می­‌توانید فیلم را بی­‌صدا کنید (عدم وجود موسیقی ترسناک باعث می­‌شود که ترسناک بودن فیلم 10 برابر کمتر شود). همچنین اگر بیش از حد خسته شدید، می­‌توانید فیلم را خاموش کنید، چشمان خود را با دستانتان بپوشانید یا تمام چراغ­‌های خانه را روشن کنید. علاوه بر این، در چنین شرایطی به طور واقع بینانه می­‌دانید که ترس از کجا ناشی شده است. ترس از فیلم نشات می‌گیرد و می‌فهمید که در واقع در فضای امنی هستید. این کار روش بسیار راحت­‌تری برای مقابله با ترس است.

 

تماشای یک فیلم ترسناک می­‌تواند به ویژه در زمانی که در مورد چیزی در زندگی واقعی می‌­ترسید یا نگران هستید، مفید باشد. در سال 2020، زمانی که همه‌گیری کووید-19 باعث ایجاد وحشت در سراسر جهان شد، فروش فیلم‌­های ترسناک در برنامه­‌های تماشای آنلاین فیلم، تا 194 درصد افزایش یافت.

مردم برای فرار از واقعیت­‌ها، شروع به روی آوردن به فیلم­‌های ترسناک کردند؛ زیرا می­‌توانستند آن را کنترل کنند. در یک بیماری همه‌­گیر جهانی، وحشت به ما این امکان را داد که به جای اینکه کاملا از کنترل خارج شویم، بخشی از اضطراب و استرس درونی خود را به روشی سالم رها کنیم.

احساس ترس همچنین راهی به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را متمرکز کنید و توجه خود را از مشکل شخصی که در حال حاضر نگران آن هستید دور کنید. وقتی یک فیلم ترسناک تماشا می­‌کنیم، بدن ما وارد حالت جنگ یا گریز می­‌شود و به شدت روی آنچه که در صفحه نمایش اتفاق می­‌افتد تمرکز می­‌کند. وقتی کاملا بر روی یک هیولا در تلویزیون خود متمرکز شده­‌اید، فکر کردن به آنچه که در بیرون می‌گذرد سخت است.

وقتی در ذهن خود در یک شرایط ترسناک مشابه گیر کرده‌­اید، وحشت حاصل از فیلم ترسناک یک حواس‌­پرتی عالی به حساب می‌­آید. این فیلم­‌ها به شما حس نزدیک بودن می‌­دهند؛ وقتی هیولا حذف می­‌شود یا فیلم به پایان می‌­رسد، حس وحشت شما نیز به طور طبیعی از بین می‌­رود.

 

فیلم‌­های ترسناک برای رویارویی با ترس‌­ها

 

اگر به درستی از فیلم‌های ترسناک استفاده کنید، ابزاری عالی برای دوست‌ شدن با ترس یافته­‌اید زیرا به شما امکان می‌دهند در یک محیط کنترل‌شده با چیزهایی که از آن‌ها می‌ترسید روبرو شوید.

در واقع شیوه‌­های درمانی وجود دارند که از همین استراتژی استفاده می­‌کنند. مواجهه درمانی شما را در معرض مقدار کمی از چیزهایی  که باعث ایجاد ترس و اضطراب در شما می‌­شود قرار داده و کمک می‌­کند تا نسبت به این محرک‌­ها حساس شوید. فیلم‌های ترسناک به روشی مشابه کار می‌کنند و اطلاعات و بینش‌هایی را ارائه می‌دهند تا به شما کمک کنند تا ببینید چیزهایی که از آن‌ها می‌ترسید ممکن است آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید وحشتناک نباشند.

کلید موفقیت، مانند بسیاری از چیزها، یافتن فیلم ترسناک مناسب برای شماست.

اگرچه مطالعات نشان می‌دهند که افرادِ دارای اضطراب و سطوح بالای استرس می‌توانند از فیلم‌های ترسناک بهره ببرند، اما این فیلم‌­ها ممکن است که علائم را در افرادی که دارای اختلالات اضطرابی هستند بدتر ‌کنند. به عنوان مثال، اگر از عنکبوت­‌ها وحشت دارید، شاید تماشای یک فیلم ترسناک درباره عنکبوت‌های قاتل سودی نداشته باشد.

 

قبل از اینکه با استفاده از فیلم­‌های ترسناک استرس‌تان را کاهش دهید، به موارد زیر توجه کنید:

 

محرک­‌های خود را بشناسید:

 

بدانید چه چیزهایی شما را می­‌ترسانند. اگر قرار است از تماشای یک فیلم خاص بترسید، ممکن است همان چیزی باشد که بخواهید روی آن کار کنید. با توجه به این نکته، باید دقت کنید که فیلم‌های ترسناکی که انتخاب می‌کنید به اندازه کافی وحشتناک باشند تا واکنش ترس شما را تحریک کنند.

 

آزمایش:

 

بهترین راه برای فهمیدن اینکه کدام فیلم‌ها واکنش ترس شما را تحریک می‌کنند، آزمایش گزینه‌های مختلف است. برخی از مردم با تماشای فیلم­‌های دوربین‌­های مداربسته احساس وحشت بیشتری می­‌کنند، در حالی که برخی دیگر درگیر فیلم‌­های هیجانی هستند. ژانرهای مختلف را بررسی کنید تا فیلم‌­های مناسب خود را پیدا کنید.

آزمایش با سبک‌های مختلف وحشت به شما کمک می‌کند تا طیف وسیعی از احساس «ترس» را تجربه کنید و نحوه کنار آمدن با آن‌ها را کشف کنید. به علاوه، یک راه خوب برای تفریح کردن هم است.

 

کنترل خود را حفظ کنید:

 

به یاد داشته باشید که در صورت نیاز، همیشه می‌­توانید تماشای فیلم را متوقف کنید. اگر به زور فیلم ترسناک می­‌بینید، هرگونه مزیت ذهنی تماشای آن احتمالا از بین خواهد رفت. شما باید احساس کنید که کنترل خود را در دست دارید، در غیر این صورت خطر ورود به قلمرو «تروما» را دارید.

برای اینکه احساس راحتی بیشتری داشته باشید، همیشه می­‌توانید در هنگام تماشای فیلم، نقاط امنی برای خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال، می­‌توانید چراغ‌­ها را روشن نگه دارید یا در طول روز فیلم تماشا کنید تا کمتر احساس ترس کنید.

 

فیلم­‌های ترسناک را به تنهایی تماشا نکنید:

 

شما مجبور نیستید به تنهایی با ترس‌­های خود روبرو شوید. اگر مبتدی هستید، احتمالا بهتر است تماشای فیلم­‌های ترسناک را با افرادی که برایتان مهم هستند شروع کنید. سعی کنید کسی را در نزدیکی خود داشته باشید که بتواند به شما اطمینان دهد و در حین تماشای فیلم احساس امنیت کنید.

نکته مهم در مورد تماشای فیلم­‌های ترسناک با یک دوست این است که احساس امنیت بیشتری خواهید داشت و همچنین فرصتی برای تقویت پیوند خود با آن شخص به دست می­‌آورید. در آغاز یک رابطه با یک شریک جدید، با دیدن یک فیلم ترسناک می­‌توانید اعتماد و قدردانیتان از آن شخص را تقویت کنید.

 

یک رسانه متفاوت را امتحان کنید:

 

اگر احساس می­‌کنید که تماشای فیلم‌­های ترسناک برایتان زود است، چرا از جای دیگری شروع نمی­‌کنید؟ گوش دادن به یک پادکست ترسناک یا کتاب صوتی به این معنی است که تصاویر بصری داستان را نمی­‌بینید. این امر می­‌تواند از طاقت­‌فرسا بودن محتوای ترسناک بکاهد.

همچنین می‌توانید یک رمان را انتخاب کنید و از آن برای آزمایش واکنش ترس خود استفاده کنید. بسیاری از محبوب‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ، مانند «آن» و «درخشش» از کتاب­‌ها اقتباس شده‌­اند. از آنجایی که خواندن کمتر درگیرکننده است، می­‌تواند وحشت را کاهش دهد.

 

روش صحیح استفاده از فیلم‌­های ترسناک برای سلامت روان

 

فیلم­‌های ترسناک می‌­توانند ابزاری عالی برای کاهش اضطراب، بهبود انعطاف‌­پذیری عاطفی و ایجاد حس رهایی باشند. علاوه بر این یک فیلم ترسناک می­‌تواند سرمایه­‌گذاری برای سلامت روان شما محسوب ­شود؛ اما این به شرطی‌است که بدانید چگونه از این تکنیک به درستی استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که همه به طور یکسان به فیلم­‌های ترسناک پاسخ نمی­‌دهند. اگر تماشای فیلم‌های ترسناک را طاقت‌فرسا می‌دانید، ممکن است لازم باشد راه بهتری برای مدیریت اضطراب خود بیابید. مزایای سلامت روان تماشای فیلم­‌های ترسناک برای همه کارساز نیست، بنابراین اگر به شما کمکی نمی‌­کند این کار را ادامه ندهید.

همچنین می­‌توانید آزمایش سلامت روان حنیفا را انجام دهید تا متوجه شوید که آیا ژنتیک، شما را مستعد مسائلی مانند نگرانی، روان رنجوری، اضطراب و استرس می­‌کند یا خیر.

 

یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت مشکلات سلامت روان مانند اضطراب یا استرس، آزمایش راه‌بردهای مختلف مقابله است. چرا استراتژی فیلم ترسناک را امتحان نمی­‌کنید و ببینید که آیا برای شما مفید است یا نه؟ برای اینکه بفهمید چه چیزی به شما کمک می­‌کند تا با آن کنار بیایید، همه چیز را آزمایش کنید. البته قبل از آن حتما با متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

پست های مرتبط