مزایای شگفت‌­آور فراتمرکز در ADHD

  • منبع: circledna
  • شنبه 23 دی 1402
  • 12 دقیقه مطالعه

فراتمرکز بیش‌­فعالی وضعیتی است که بسیاری از افراد مبتلا به ADHD با آن آشنا هستند. این ویژگی، فوق‌­العاده قدرتمند و گاهی اوقات متغیر بوده و می­‌تواند به همان سرعتی که ظاهر شده، ناپدید شود. بعضی وقت­‌ها فراتمرکز بسیار آرام و بی­‌سروصدا می‌­باشد و در طی آن گویی بقیه‌ی جهان دیگر وجود ندارد و فرد تنها بر وظیفه‌ی فعلی خود تمرکز می‌­کند. البته این بدان معنا نیست که همیشه چیز خوبی است، اما این حالت متمرکز می‌تواند زمانی که فرد مبتلا به ADHD نیاز به انجام کاری دارد، بسیار مفید باشد.

 

تجربه‌ی فراتمرکز در بیش‌فعالی گاهی اوقات می‌تواند باعث از دست دادن زمان، خواب و حتی فراموشی خوردن وعده‌های غذایی شود. هنگامی که در حالت بسیار متمرکز هستید، حفظ سطح آگاهی در مورد نیاز به غذا، وقت گذاشتن برای شام خوردن و هم‌چنین تنظیم تایمر برای زمان خواب مهم است.

 

گاهی اوقات، حالت‌های فراتمرکز در ADHD می‌توانند مانع اجرای برنامه‌ها یا روتین‌های سالم و دیگر جنبه‌های روابط شخصی و عاشقانه شوند. با این حال، در فراتمرکز فوایدی نیز وجود دارد که نمی­‌توانیم آن را انکار کنیم. بیایید برخی از نکات مثبت این حالت فوق‌العاده متمرکز، که گاهی برای افراد مبتلا به ADHD رخ می‌دهد را بررسی کنیم. اما ابتدا بهتر است با وضعیت ADHD بیش‌تر آشنا شویم.

 

ADHD چیست؟

 

ADHD (اختلال نقص توجه و بیش‌­فعالی)، یک اختلال عصبی رشدی و شایع‌­ترین اختلال در کودکان است. این بیماری در دوران کودکی قابل تشخیص بوده اما در بزرگسالی نیز شناسایی می­‌شود و معمولا یک بیماری مادام‌­العمر است. در حالی که ADHD از بین نمی‌­رود، افراد مبتلا به آن یاد می‌­گیرند که علائم و رفتارهای خود را مدیریت کنند تا زندگی آسان‌­تری داشته باشند.

 

اساسا، ADHD یک اختلال نقص عملکرد اجرایی است که در آن به طور طبیعی، عملکرد اجرایی (حل مسئله و مهارت­‌های سازمانی مغز) فرد به اندازه‌ی برخی افراد دیگر واضح نیست. در مبتلایان به ADHD، می­‌توان مهارت‌­های عملکرد اجرایی را با کمک انواع مختلف درمان و داروها بهبود بخشید.

 

ADHD اغلب به شکل بی­‌قراری و مشکل در تمرکز و هم‌چنین دشواری در تمرکز یا گوش دادن به افراد در هنگام صحبت کردن، مشکل در کنار آمدن با دیگران و ریسک‌­های غیرضروری ظاهر می‌­شود. این وضعیت بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که بسیاری از رسانه‌ها نشان می‌دهند و مانند سایر بیماری‌ها، مثل اوتیسم، شدت آن یک طیف است.

 

فراتمرکز ADHD چیست؟

 

وقتی سخن از فراتمرکز بیش‌­فعالی به میان می­‌آید، ممکن است بسیاری از مردم به این فکر نکنند که یک فرد مبتلا به ADHD می­‌تواند به شدت بر روی فعالیت‌­هایی مانند بافتنی، بازی­‌های ویدیویی، یا فوتبال متمرکز شود. در واقع، تمرکز بیش از حد تنها درباره‌ی کارهای درسی و آکادمیک نیست. فراتمرکز را می­‌توان برای هر چیزی اعمال کرد.

 

فراتمرکز، دوره‌ی تمرکز شدید روی یک کار یا موضوع خاص است که باعث می‌­شود شخصی که آن را تجربه می­‌کند این توانایی را داشته باشد که به طور کامل دنیای اطراف خود را مسدود کرده و تا پایان دوره‌ی فراتمرکز تنها روی پروژه‌ی انتخابی خود کار کند.

 

شما نمی‌توانید فراتمرکز ADHD را روشن و خاموش یا کنترل کنید. با این حال، برخی از مبتلایان به این وضعیت، فهمیده‌­اند که چه چیزی باعث آغاز این حالت می‌­شود و ذهن خود را برای ورود به آن آموزش داده­‌اند. این کار اساسا به شما امکان می‌­دهد تا زمینه را برای شروع فراتمرکز تنظیم کنید. البته ممکن است همیشه جواب ندهد اما احتمال آن را افزایش می­‌دهد.

 

علاوه بر تغییر مواد شیمیایی مغز، راه­‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌­توانید از آن‌­ها استفاده کنید تا به خودتان کمک کنید احساس خوبی داشته باشید و انرژی مثبت بیش‌تری به زندگی خود بیاورید.

 

چه چیزی باعث فراتمرکز ADHD می­‌شود؟

 

دلیل علمی فراتمرکز 100% تایید نشده است، اما تئوری‌­های قوی و مطالعه شده‌ی خوبی در مورد تمرکز بیش­ از حد در ADHD وجود دارد. از آن‌جایی که یکی از جنبه­‌های اصلی ADHD کمبود دوپامین است، تصور می­‌شود که تمرکز بیش از حد به شدت با این موضوع مرتبط باشد. دوپامین یک انتقال­‌دهنده‌ی عصبی در مغز است و به عنوان مرکز پاداش در مغز شناخته می­‌شود. این ماده به شما امکان می‌­دهد لذت، رضایت و انگیزه را احساس کنید که همه‌ی این­‌ها برای حفظ عملکرد منظم ضروری است. وقتی به چیزی دست می­‌یابید و احساس خوبی دارید، در واقع این دوپامین است که چنین حسی را ایجاد می­‌کند.

 

دوپامین یکی از چندین انتقال‌­دهنده‌ی عصبی است که به ما احساس خوبی داده و اغلب با هورمون عشق اکسی­توسین جفت می‌شود. تمرکز بیش از حد، منجر به افزایش دوپامین و ایجاد حس خوب می­‌شود زیرا شما در حال انجام کاری هستید که انجام آن برای شما رضایت‌­بخش است. برای همین است که فراتمرکز می­‌تواند بسیار شدید شود و خارج شدن از این حالت دشوار می­‌باشد.

 

چگونه تمرکز بیش از حد می­‌تواند برای مبتلایان به ADHD مفید باشد؟

 

فراتمرکز قطعا این قدرت را دارد که برای کسانی که ADHD دارند مفید باشد. گاهی اوقات، این ویژگی می­‌تواند بزرگ‌ترین هدیه‌­ای باشد که به فرد داده شده است و این امکان را می‌­دهد تا در مدت زمان بسیار کوتاهی کار فوق‌العاده‌ای را بدون کاهش کیفیت نتیجه‌ی نهایی، انجام دهد.

 

حالت‌­های فراتمرکز ممکن است برای بزرگسالان و کودکان مفید باشد و مطالعات بارها و بارها از این موضوع حمایت کرده‌­اند. فراتمرکز می­‌تواند برای کودکانی که با انبوهی از تکالیف مواجه شده­‌اند و یا بزرگسالانی که حجم زیادی از کارهای اداری انباشته‌­شده و یا ددلاین­‌های نزدیک را در پیش دارند، راهی عالی برای تمام کردن این کارها باشد.

 

این‌که بتوانید به طور کامل توجه خود را به بهبود مهارت یا علاقه‌ی مبتنی بر دانش اختصاص دهید به این معنی است که ساعت­‌ها تلاش متمرکز و اختصاصی ده برابر نتیجه می‌­دهد. اساسا، فراتمرکز ADHD می‌تواند به زیبایی با تمایلات به تعویق انداختن کارها که بسیاری از افراد مبتلا به ADHD با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مقابله کند. این حالت، ساعت‌ها زمان صرف شده برای به تعویق انداختن کارهای مهم را جبران می‌کند.

 

این واقعیت که فراتمرکز می‌تواند برای تمرکز فرد بر روابط نیز اعمال شود، جوانب مثبت و منفی خود را دارد. در حالی که خطرات چنین وابستگی یا تمرکز بیش از حد روی یک شخص مشهود است، اما می‌تواند به دوستی‌های عمیق و یا روابط عاشقانه‌­ای منجر شود که تا آخر عمر ادامه می‌یابند.

 

فراتمرکز

 

معایب فراتمرکز چیست؟

 

البته، فراتمرکز ADHD دارای نکات منفی هم هست. این وضعیت برای کسانی که آن را تجربه می­‌کنند و هم‌چنین برای اطرافیان‌شان نکاتی منفی دارد. همان‌طور که قبلا ذکر کردیم، حالت‌­های فراتمرکز می‌­تواند مانع از رسیدگی افراد به نیازهای فیزیکی خود مانند خوردن، خوابیدن و دوش گرفتن شوند. به طور مشابه، سطح تمرکز به دست آمده باعث از دست دادن چشم‌انداز کلان خواهد شد؛ این امر باعث می­‌شود که شما به تمرکز شدید بر روی جنبه­‌های کوچک کار بپردازید و در نهایت همه‌چیز طاقت‌­فرسا، استرس‌­زا و در آخر رها شود.

 

این مساله می‌­تواند برای کسانی که با فردی که دچار فراتمرکز ADHD است زندگی می‌­کنند نیز استرس‌­زا باشد. تلاش برای جلب توجه این افراد بسیار دشوار بوده و بیرون کشیدن‌شان از تمرکز بیش از حد برای مکالمه یا درخواست کمک برای کارهای عمومی و کارهای اطراف خانه اغلب غیرممکن است. در نتیجه، مقابله با آن برای هر دو طرف خسته­‌کننده خواهد بود.

 

آیا ADHD ژنتیکی است یا محیط باعث آن می­‌شود؟

 

برای مدت طولانی، اعتقاد بر این بود که ADHD صرفا توسط عوامل محیطی ایجاد می­‌شود. با اینکه شواهد نشان می‌دهد که محیط می‌تواند در ایجاد ADHD نقش داشته باشد، مطالعات اخیر عنوان کرده­‌اند که یک پیوند ژنتیکی نیز با ADHD وجود دارد (دقیقا مانند عوامل ژنتیکی که می‌توانند باعث اوتیسم و سایر شرایط سلامت روان شوند).

 

اگر درباره‌ی استعداد ژنتیکی ابتلا به ADHD کنجکاو هستید، آزمایش ژنتیک سلامت روان حنیفا، که به سادگی و با یک سواب گونه یا نمونه‌ی بزاق انجام می‌­شود، می‌­تواند به شما کمک کند تا بر اساس ساختار ژنتیکی خود، به این مساله پی ببرید. با این آزمایش می‌توانید چیزهای زیادی را در مورد خودتان کشف کنید و ارزش آن را دارد که به DNAتان نگاهی بیندازید و خود را بیش‌تر بشناسید.

 

سخن آخر

 

فراتمرکز بیش‌­فعالی اغلب به عنوان «ابرقدرت ADHD» شناخته می­‌شود. در افرادی که به ADHD مبتلا هستند و فراتمرکز را تجربه کرده‌­اند، مواقعی وجود دارد که قطعا می‌توانند با این جمله موافق باشند، زیرا توانایی تمرکز بیش‌فعالی، به ویژه زمانی که انبوهی از کارهای انجام نشده بر سرشان ریخته است، می­‌تواند مفید باشد.

 

در حالی که فراتمرکز همیشه چیز خوبی نیست و مطمئنا با مشکلاتی همراه است، می‌­تواند یک دارایی بزرگ هم تلقی شود. این ویژگی به دانشمندان کمک کرده است که مطالعه‌ی بیش‌تری بر روی ADHD انجام دهند و نحوه‌ی عملکرد مغز این افراد در زمان کار کردن را مشخص کنند.

 

اگر فکر می‌­کنید ممکن است ADHD داشته باشید، بهتر است فرآیند طولانی تشخیص رسمی را طی کنید. برخی از افراد هنگام تلاش برای خودتشخیصی، ADHD را با شرایط دیگر اشتباه می‌گیرند، بنابراین خودتشخیصی هرگز توصیه نمی­‌شود.

پست های مرتبط